JosephinePN

Hvor tit ser I svigermor (og far)?

32 indlæg i dette emne

Som nogen måske engang har fanget, så er jeg bestemt ikke perlevenner med min svigermor, men for halvanden månedstid siden fik jeg ringet til hende og råbt af hende, hvorefter vi blev enige om at prøve at få det til at fungere. Jeg besøgte hende et par uger senere alene sammen med Cirkel og det var også helt fint. Men siden da har hun ligesom bare bidt sig fast. På en uge har hun skrevet fem gange til henholdsvis mig eller min mand og vi ikke liiiige kommer forbi eller om vi ikke lige kan gå en tur. Min mand er ved at afslutte sin hf og er virkelig presset og jeg har ærlig talt nogle andre ting, som jeg hellere vil. Vi så hende så sent som forrige tirsdag, så det er ikke fordi, at vi ikke ses med hende.

Selvom jeg fik sagt nogle ting til hende og lettet hjertet lidt, så er hun stadig langt fra mit yndlings menneske og jeg skal fortsat have hende i ganske små doser, hvis jeg skal kunne holde hende ud på sigt. Mit problem er så bare lige nu, at hun driver mig længere væk ved konstant at trænge sig på og hele tiden ville ses. Jeg forstår godt hun vil se sit barnebarn, men jeg synes altså det er helt rimeligt, at der kan gå et par uger eller mere imellem.

Hvordan er jeres forhold med jeres svigermor og evt. far og hvor tit ser I dem?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har et udmærket forhold til min svigermor og svigerfar... Men jeg ser dem ikke så tur fordi de bor på Bornholm, så det giver sig selv at vi ikke overrender hinanden.

Men boede de tættere på, så ville jeg nok synes at en gang ugentligt var lige i overkanten i hvertfald hvis jeg skulle være sammen med hende alene...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er rigtig glad for både min svigermor og min svigerfar, men vi sidder godt nok ikke lårene af hinanden!

Min svigerfar rejser meget og arbejder på skæve tidspunkter (og meget) så ham ser vi nærmest kun til fødselsdage og lignende og så måske til 1-3 kaffehygge/aftensmad-besøg om året.

Min svigermor ser vi oftere, men det er sjældent mere end 1 gang over 2 uger, og der kan også godt gå en måned eller endda to imellem.

Der er absolut intet ondt i det, vi kører bare hver vores liv og så går tiden lissom bare. Min mand ser dem så lige en anelse oftere end mig, fordi han engang imellem tager forbi dem med børnene, eller fx tager sin mor med ud og handle.

Jeg ringer generelt ikke til nogen for hyggens skyld andre end min mor, så ergo heller ikke mine svigerforældre. Men af og til får de en SMS, hvis jeg fx lige har fanget et godt billede af ungerne eller har gode nyheder.

Mine forældre - som jo sjovt nok er min mands svigerforældre ;) - det er noget a la det samme, dog ser vi/jeg lige lidt mere til min mor. Det plejer at passe med, at hvis vi ikke har taget kontakt til at ses i 14 dage, så gør hun. Min mand orker ikke svigerbesøg (selvom han godt kan lide min mor) hveranden uge, og mit behov for at se min mor er måske mere hver tredje uge-ish end hveranden uge-ish, så vi veksler lidt imellem at ses alle sammen, at hun bare får V hjem, eller at hun får mig og E hjem. Til gengæld er det meget mærkeligt for mig, hvis der går en uge uden at min mor og jeg skriver sms'er sammen, og ofte ringes vi også ved en halv times tid.

Når jeg kigger på MINE børn, synes jeg det er en grusom tanke at ens behov for at se sit barn/forælder kan være sølle hver anden/tredje uge, men jeg ved jo, at mine forældre og svigerforældre "er der" og så er der bare så meget andet at se til, og selvom det lyder lidt som om, at jeg tager dem for givet, så tror jeg faktisk at de har det på samme måde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Svigermor ser vi ofte. Det svinger hvor ofte men mindst en gang hveranden uge, tror jeg. Den sidste uge har vi faktisk været sammen med hende tre gange, men det er nu ikke normalen. Jeg er rigtig glad for hende og vi har et godt forhold.

Svigerfar ser vi aldrig. Sidst var et par dage efter jeg fødte Aksel, som bliver 3 til august ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Før i tiden så jeg ikke min svigermor (mine svigerforældre) så meget. Jeg havde det rigtig svært med, at min svigermor gerne ville fylde så meget i mit (vores) liv, men er efterhånden kommet frem til, at det i virkeligheden er fordi det understregede meget tydeligt, hvor LIDT min egen mor er der for mig.

Nu har jeg været sammen med min mand i 10, og er først lige nået frem til en accept af ovenstående. Det har til gengæld medført, at jeg er blevet meget gladere for min svigermor, som jeg nu går til før min egen mor nu. Eksempelvis flytter hun hjem til os i den uge hvor min mand er i Indien her om 14 dage, bare for at hjælpe mig og være sammen med børnene - og jeg glæder mig faktisk :)

Ellers ses vi normalt med hende hver 2. eller 3. uge.

Min egen mor kan der godt gå måneder imellem...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min svigermor bor i Holland  :whistling

 

Hun kommer til Danmark ca 2 gange om året, de fleste gange er hun kommet uden svigerfar (heldigvis :rolleyes ). Det bliver nødvendigvis til lange besøg på 4-7 dage ad gangen og DET er lidt hårdt for mig, ikke at have mit "privatliv" i flere dage i træk på den måde. Det er heldigvis blevet lidt lettere med årene, dels fordi vores forventninger er blevet justeret tror jeg. Altså jeg melder fra til nogle af de ture ud af huset hun og min mand og Lilly tager på, så jeg kan få lidt fred, og hun giver mig luft ved fx om aftenen at gå op på kontoret/gæsteværelset i stedet for at sidde og hygge med mig i stuen alt for længe. Jeg syns bestemt det er svært at sige fra, men har også erfaret at det er bedre jeg gør det mens jeg stadig har overskud til at sige det pænt, end at jeg kommer til at bide af hende eller andre i familien fordi jeg ender med at føle mig presset.

 

Josephine: Jeg syns det er helt rimeligt at du siger fra, jeg forstår godt dit behov for at se svigermor ikke er så stort og tænker at din mand må på banen når han har tid og overskud til det. Det er dejligt at hun viser så meget interesse for barnebarnet, men jeg tror du kommer længst med at sige det som det er til hende, stille og roligt, hvis du kan. :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Sig fra. Det er jo ligesom jeres liv og nej i skal ikke hænge op og med ad hinanden.

Min svigermor er desværre død og jeg kan ikke sammen med svigerfars nye kæreste, hun er ikke en farmor for vores børn, og jeg vil egentligt helst undgå hende, men hverken hun eller jeg opsøger hinanden, så det er fint.

Svigerfar er jeg dog glad for. Ham ser vi nogle gange en gang om ugen og ungerne elsker ham.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har et super godt forhold til både mine og mandens forældre.

Vi ses hver uge og enkelte gange går der en uge eller to vi ikke ses...men det er sjældent :-)

Vi ringer også sammen hver uge.

Vi hjælper hinanden med mange ting og drengene nyder at få et godt forhold til deres mormor/morfar, farmor/farfar så for os er det helt naturligt at vi ses meget.

Men man skal altid melde ud til hinanden hvad man trives med så det kan fungere...

Fx har vi en aftale om at man giver besked før man dukker op...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi ser min svigermor 1-2 gange om ugen. Hun bor lige rundt om hjørnet. Det synes jeg egebtlig for det meste er fint nok. Vi spiser aftensmad sammen hvor vi ses et par timer og så smutter vi igen. Min svigerfar er desværre død. Mine egne forældre ser vi måske en gang om måneden, nogen gange hveranden måned, men det er fordi de bor på Fyn, så når vi ser dem er det minimum en weekend.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er rigtig glad for mine svigerforældre. De bor meget langt væk, så når vi ses, er det i flere dage ad gangen. Efter Anna er kommet til, ses vi 5-7 gange om året i 2-7 dage ad gangen.

Boede de tættere på ville vi helt sikkert ses oftere,men det er jo også nemt for mig at sige, når jeg nu godt kan lide dem.

Det er dig der bestemmer hvor meget I skal ses! Især nu mens Cirkel er så lille og dermed ikke får noget ud af det på samme måde som et års tid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er utrolig glad glad for mine svigerforældre. De er altid klar med en hjælpende hånd, klar til at være barnepige hvis jeg har behov for at komme hjemmefra, mens Rasmus er på arbejde.

Ja vi har sådan et lidt tosset forhold til mine svigerforældre vi ses faktisk hver anden til tredje dag. Hvilket jeg synes er skønt, fordi så kan de lige se efter ungerne mens jeg fx skræller kartofler til aftensmaden.

De skriver selv og spørger om Jeg og ungerne giver kaffe, så tager de noget med til kaffen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi ses cirka en gang om ugen. Nogle gange fordi vi har brug for hjælp (f.eks er M taget derhjem nogle søndage, hvor jeg skulle skrive opgave), og hvis vi ikke har en aftale, sørger de selv for at komme forbi og se ungerne (og os). Det er fedt.

Forholdet til mine forældre er langt mere komplekst, men faktisk godt i øjeblikket.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bor med en halv times transporttid fra min svigermor og hun er derfor "dejlig" tæt på. Jeg synes som udgangspunkt ikke, at der behøver gå månedsvis imellem, a vi ser hinanden, men for mig er en gang månedligt så absolut nok. Det skal stå min mand helt frit for, hvor tit han besøger sin mor med vores datter. problemet er bare, at han ikke selv har tid, hvilket jeg sådan set godt både kan se og har fuld forståelse for med alt det, som han har om ørerne ift. både skole, arbejde og ny uddannelse. Derudover prøver han at vedligeholde sine venskaber og selvfølgelig os herhjemme. Desværre har min svigermor slet ikke forståelse for, at min mand (og jeg) har andre gøremål eller ting, som vi egentligt hellere vil og hun spørger altid, om han mon ikke bare kan ordne det ene eller det andet for hende, hvis ikke hun bare lokker med mad, the og andre ting.

 

Det er ikke fordi jeg ikke kan eller jeg ikke vil sige fra overfor min svigermor, men jeg synes bare ikke det burde være nødvendigt, at afvise hende fem gange på en uge, når vi i mine øjne lige har set hende sidste tirsdag og skal se hende både på onsdag og på fredag... :blink Hvis hun fortsætter sit "plageri", som jeg lidt føler det er, trods at det er i den bedste hensigt, så får hun også at vide, at det ikke bliver så ofte, som hun måske kunne ønske sig det, med mindre at min mand har tid og selv kan tage afsted med Cirkel. 

Det er selvfølgelig en ting, at jeg har let til at blive irriteret på min svigermor, men når min mand selv har udtalt, at han også skal have hende i små mængder af gangen, så synes jeg faktisk jeg er i min fulde ret til at sige nej, hvilket min mand egentligt er enig i og har forståelse for.

 

Mange af jer nævner også forholdet til jeres egne forældre og mandens svigerforældre. Vi har et godt forhold til min mor og hendes mand. Jeg ser gennemsnitligt min mor en gang om ugen nu, hvor jeg har barsel. Min mand er langt fra med hver gang, da jeg ofte lægger aftalerne med min mor de dage, hvor han arbejder, da hans behov for at se min mor, selvfølgelig ikke er det samme, som mit eget er. Jeg tror i gennemsnit, at min mand ser min mor en gang om måneden - nogle gange lidt mere og andre gange lidt mindre.

Min far ser vi et par gange årligt og der er min mand altid med. Det drejer sig måske også og 3-5 gange, så det er ikke i overkanten :)

 

 

Jeg ville elske at have et godt forhold til min svigermor, hvor vi sås alene og lavede ting sammen på lige fod med det forhold, som jeg har til min egen mor. Det er bare slet ikke muligt, men min mands mor. Hun er så speciel og så anderledes fra den jeg er som person. Vi deler ikke samme opfattelse omkring noget særligt. Det er tydeligt at svigermor slet ikke bifalder den måde, som vi håndtere Cirkel på og jeg ved at hun ikke bryder sig om min facon. Hun har udtalt, at jeg er et hårdt og koldt menneske og jeg er meget reserveret. :wacko Jeg er selvfølgelig ikke selv enig i den udtalelse ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Vi ser dem nok engang i måneden agtigt, vi har haft nogle kampe (svigerfar og jeg) Vi bor kun 15 km agtig fra hinanden... Mine forældre ser vi gengæld næsten altid hveranden weekend, men der er det ikke altid at min kæreste er med...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi ser mine svigerforældre flere gange om ugen. De bor rigtig tæt på, så Anders og Mie cykler tit ned efter dagpleje pg er en times tid inden jeg har fri. Mie forguder sin farmor - og det er gengældt, og hun spørger efter hende hvis hun ikke har set hende et par dage.

Vi er nærmest hver weekend nede til eftermiddags kaffe eller aftensmad.

Det er faktisk ikke fordi jeg er tæt med mine svigerforældre, de er ikke rigtig mennesker man bliver tætte og fortrolige med, men jeg har igennem de sidste 8 år, set dem ugentligt.

Min egen far er død, og mor plus mand og min morfar plus kone bor på Samsø, så den ser vi kun ca hver 1,5 måned. Men så er det gerne længere tid og mere intens. Naturligt nok er Mie ikke lige så knyttet til dem, men hun er SÅ glad for dem alligevel og spørger efter dem.

Da Mie var baby og spæd kunne jeg heller ikke overskue bedstemødrenes konstante ville se hende. Giv mig en pause altså. Men nu hun er 1,5 år er det fantastisk at hun er så tryg ved dem og glad for dem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror jeg ville blive bims, hvis jeg skulle være sammen med min svigermor 5 gange om ugen :D

Synes det lyder meget rimeligt med en gang om måneden, og så kan K tage C med, hvis det skal være oftere, tænker jeg.

Vi har endda fået et noget bedre forhold, efter Emil er kommet til. Vil tro vi ser hende 1-2 gange om måneden (på trods af, at de jo bor på Fyn), hvilket egentlig er meget passende.

Mine forældre bor jo tættere på, dem tror jeg vi ser 2-4 gange om måneden, dog i perioder oftere (kommer til at have været sammen med min mor tre gange i denne uge

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min svigermor er død og svigerfar arbejder i udlandet, så det er ikke tit her. Jeg tænker, at der ikke er én rigtig måde, og der må man lytte til mavefornemmelsen. Måske kunne du aftale med din mand, at du besøger (gerne med ham) 1 gang om måneden, og at han sørger for at kigge forbi yderligere en gang? Jeg vil helst have, at min datter ser sin mormor/morfar 3-4 gange om måneden, men ofte har jeg set dem uden at have manden med. Dog er der jo mange mænd, der ikke er så gode til at tage den slags initiativer, og der er det måske en fordel at sætte det lidt i system, hvis han altså synes, at det er fint med mere end 1 gang om måneden. Og så synes jeg i øvrigt godt, at man kan tillade sig at sige "vi har lidt meget om ørerne pga. eksamen, så vi har lige behov for bare at være os selv nogle uger, men når eksamen er overstået, så har x jo lang ferie, så der kigger han lige forbi med junior" :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min svigermor bor i ghana så vi ser hende max 1 gang om året, gad egentlig godt at se hende mere, især for drengene.. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min svigermor er død og svigerfar arbejder i udlandet, så det er ikke tit her. Jeg tænker, at der ikke er én rigtig måde, og der må man lytte til mavefornemmelsen. Måske kunne du aftale med din mand, at du besøger (gerne med ham) 1 gang om måneden, og at han sørger for at kigge forbi yderligere en gang? Jeg vil helst have, at min datter ser sin mormor/morfar 3-4 gange om måneden, men ofte har jeg set dem uden at have manden med. Dog er der jo mange mænd, der ikke er så gode til at tage den slags initiativer, og der er det måske en fordel at sætte det lidt i system, hvis han altså synes, at det er fint med mere end 1 gang om måneden. Og så synes jeg i øvrigt godt, at man kan tillade sig at sige "vi har lidt meget om ørerne pga. eksamen, så vi har lige behov for bare at være os selv nogle uger, men når eksamen er overstået, så har x jo lang ferie, så der kigger han lige forbi med junior" :)

Lige netop det har min mand faktisk skrevet flere gange og alligevel skriver hun i dag - dagen efter min mands sidste eksamen - at hun synes hun ser vores datter for lidt, at det altid er hende der skal tage kontakt og at det er hårdt for hende.

Det er som om hun slet ikke forstår, hvad min mand lige har været igennem. Det eneste hun sanser er sine egne behov.

Vi har netop nu brug for, at genopdage os selv som familie, fordi det har handlet meget op min mands skole de sidste tre måneder.

Svigermor bliver nok aldrig min kop the og vi lærer formentligt heller ikke, at forstå hinanden som mennesker. Hun er kun os, sin mor, en enkelt veninde og sin religion, som hun går op i, hvor både min mand og jeg har noget mere familie, en hel del venner og så naturligvis hinanden + Cirkel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror jeg ville blive bims, hvis jeg skulle være sammen med min svigermor 5 gange om ugen :D

Synes det lyder meget rimeligt med en gang om måneden, og så kan K tage C med, hvis det skal være oftere, tænker jeg.

Vi har endda fået et noget bedre forhold, efter Emil er kommet til. Vil tro vi ser hende 1-2 gange om måneden (på trods af, at de jo bor på Fyn), hvilket egentlig er meget passende.

Mine forældre bor jo tættere på, dem tror jeg vi ser 2-4 gange om måneden, dog i perioder oftere (kommer til at have været sammen med min mor tre gange i denne uge ).

For mit vedkommende er en gang om måneden alt rigeligt, men det kan jeg godt se slet ikke harmonerer med hendes behov, som er på mindst en gang ugentligt. Men hvis jeg skal være mig selv og have et bare lidt naturligt forhold til hende, så kan det ikke være oftere fra min side af. Hvis Kasparr har tid, lyst og mulighed for det, skal han sammen med Cirkel være velkommen til at se sin mor mere, men jeg vil ikke være den der holder det system igang, det må han selv være ansvarlig for, hvis ikke hans mor lige sender tonsvis af sms'er....

 

Jeg (nogen gange vi) ser jo også min mor noget mere, men hun er altså også min mor og i mine øjne mere normal....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har lige "bestilt tid" til samvær med mine svigerforældre.. Som bor i den anden ende af byen :rolleyes

Min svigerfar er gået på efterløn/pension og er ofte hjemme, men min svigermor arbejder som revisor ved landboforening en og arbejder konstant! Når hun ikke er på arbejde er hun formand i 'Dansk Husflid', kasserer i diverse foreninger osv. Så hun er så aldrig hjemme...

Jeg ærger mig gang på gang over at hun ikke prioriterer sin mand, børn og børnebørn noget højere! Det er over 2 måneder (hvis ikke 3) siden at Vi har været deromme alle 4...

Min mand er ofte deromme på "svipture" fordi han lige skal hente noget værktøj eller.lign. og jeg har været deromme en enkelt gang, fordi jeg skulle låne en scanner+printer...

Mine forældre ser Vi som hovedregel 4-6 gange i måneden. Enten pigerne og jeg, eller os alle 4.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige netop det har min mand faktisk skrevet flere gange og alligevel skriver hun i dag - dagen efter min mands sidste eksamen - at hun synes hun ser vores datter for lidt, at det altid er hende der skal tage kontakt og at det er hårdt for hende.

Det er som om hun slet ikke forstår, hvad min mand lige har været igennem. Det eneste hun sanser er sine egne behov.

Vi har netop nu brug for, at genopdage os selv som familie, fordi det har handlet meget op min mands skole de sidste tre måneder.

Svigermor bliver nok aldrig min kop the og vi lærer formentligt heller ikke, at forstå hinanden som mennesker. Hun er kun os, sin mor, en enkelt veninde og sin religion, som hun går op i, hvor både min mand og jeg har noget mere familie, en hel del venner og så naturligvis hinanden + Cirkel.

 

Hm, det lyder lidt som min svigermor kunne være. Og det er svært at have med mennesker, der er sådan, at gøre. Resultatet blev, at min mand så hende meget lidt, for han blev altid mødt af bebrejdelser og kommentarer om, hvor ensomt det var osv. Og det skubbede ham altså bare væk, og det brokkede jeg mig ikke over ;) Men det VAR også ensomt for hende. Men det er svært at tale med mennesker, der har tunnelsyn og ikke kan se noget fra andres vinkel. Krydser fingre for, at hun finder en hobby. Måske skulle hun have et FOF-katalog? ;) Ej, helt seriøst, så kunne et lille skub i retning af noget socialt med andre på hendes alder måske være en idé...hvis ellers hun er modtagelig for den slags...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har lige "bestilt tid" til samvær med mine svigerforældre.. Som bor i den anden ende af byen :rolleyes

Min svigerfar er gået på efterløn/pension og er ofte hjemme, men min svigermor arbejder som revisor ved landboforening en og arbejder konstant! Når hun ikke er på arbejde er hun formand i 'Dansk Husflid', kasserer i diverse foreninger osv. Så hun er så aldrig hjemme...

Jeg ærger mig gang på gang over at hun ikke prioriterer sin mand, børn og børnebørn noget højere! Det er over 2 måneder (hvis ikke 3) siden at Vi har været deromme alle 4...

Min mand er ofte deromme på "svipture" fordi han lige skal hente noget værktøj eller.lign. og jeg har været deromme en enkelt gang, fordi jeg skulle låne en scanner+printer...

Mine forældre ser Vi som hovedregel 4-6 gange i måneden. Enten pigerne og jeg, eller os alle 4.

 

Årh, det var også en travl dame ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER