Guest

BK-panel: Input til eksamen - hverdagssituationer

28 indlæg i dette emne

Hej piger. 

 

Jeg er i gang med at forberede min eksamen i engelsk, som skal foregå på mandag. 

 

Jeg har om interkulturel kompetence og laver i den forbindelse en undervisningsaktivitet med nogle flashcards, som skal aktivere elevernes fordomme/viden om hverdagssituationer andre steder. 

 

Jeg kunne virkelig godt bruge nogle input på hverdagssituationer som kan se anderledes ud i andre lande/byer end hvad "man" er vant til. En ekstra luksus er, hvis det er hverdagssituationer der er anderledes på baggrund af en kulturel forskel. Og gerne hverdagssituationer som en ca. 13-årig kan genkende.

 

Eksempel: At vente på bussen. I Storbritannien står man i kø for at vente på bussen, og når bussen kommer, går man ind i den rækkefølge man står i, i køen. Hvis der ikke er plads i bussen, venter man på den næste. I Danmark står vi i en klump og når bussen kommer har vi travlt med at komme ind i bussen som den første. 

Det KAN være et udtryk for en kulturel forskel (høflighed, køkultur generelt, at være sig selv nærmest, at være i god tid osv.) 

 

Jeg skal bruge flere hverdagssituationer. De behøver ikke være gennemtænkte :P 

 

I kan bare skyde løs, så skal jeg nok klare tænke-arbejdet ;)

 

:help 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ved ikke om den kan bruges men:

Vi kan gå gratis til lægen hvis man er syg, men man skal betale i fx USA

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved ikke om den kan bruges men:

Vi kan gå gratis til lægen hvis man er syg, men man skal betale i fx USA

Perfekt eksempel! Tak...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Perfekt eksempel! Tak...

Ja er du gal da jeg forstuvede mit håndled i USA - 1200$ fordi det var en søndag aften

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skyder lige i blinde udfra hvad jeg lige hurtigt kommer i tanke om her fra Bayern (Sydtyskland) hvor jeg bor.

 

- De fleste kvinder (enkelte mænd) går hjemme ihvertfald til børnene har nået skolealderen også gerne længere.

- Går en af forældrene ikke hjemme arbejder denne som regel deltid som somregel er 10 timer, enkelte arbejder 20 timer

- Mange børn kommer først i instition fra børnehavealderen 3 år, indtil da bliver de passet hjemme.

- Skolebørn får karakterer fra midten af 2 klasse

- Skolebørn skifter skole fra 5 klasse, Hvor ens vej skal vælges om man skal i mittelschule, realschule eller gymnasium som har indflydelse på hvad de kan blive i fremtiden.

- For at komme i gymnasiet skal man have et gennemsnit på 2,33 eller derunder. Karakterskalaen går fra bedst 1 - dårligst 6. Så det svarer vel til 9 eller derover i gennemsnit.

- Vi har forsikringsbaseret sundhedssystem og ventetid på en speciallæge er som hovedregel 1 dag, enkelte gange er ventetiden dog på et par uger.

- Man slår ikke græs eller på anden måde larmer om søndagen, det holdes der MEGET på. Lørdag mellem 13-15 skal der ligeledes være stille

- Børnene sover indenfor også i institutionen.

- Børnene lærer fra sen vuggestue alder - start børnehavealder at der skal siges godmorgen og farvel, der skal gives hånd og kigges i øjenene.

- I skolen states der med at sige godmorgen Frau " Lærens navn". og ihvetfald i min søns klasse hænger et kors over døren, selvom det er en kommuneskole og ikke en religiøs skole.

- Fra skolestart skal der vælges om man vil mellem at have kristendom, katolsisme eller etik som undervisning.

- I vuggestue og børnehave serveres vand med brus i og ofte serveres der ikke vand uden brus overhovedet.

 

Det var lige det der faldt mig ind, måske jeg kommer på mere. Held og lykke med eksamen,,

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og som hverdags situation. Man var dybt afhængig af venner eller forældre til at kører sig. Fordi i midtwest/konservativ/bibelbælte USA er der ikke cykelstier/fortov/busser så man skulle fragtes alle steder.

Og var man ved sådan et langt mall, så skulle man da lige køre fra den ene ende til den anden fremfor at bruge dine ben.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak tak tak!

Keep it coming :yay :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den er måske lidt voldsom, men noget der gjorde meget indtryk på mig som barn, var engang hvor jeg var ude at rejse med min far og hvor vi så en mor give sin søn en lussing på åben gade. Hvor min far så forklarede mig, at det må man ikke i Danmark, men at nogle steder i verden må man faktisk godt.

Og så er der madpakken, hvor vi jo kan være meget forskellige fra land til land.

Måske er der noget med, hvornår man må være alene hjemme/barnepige-kultur, hvor meget mødre er hjemme/på barsel/på job, brug af cykelhjelm, hvornår må man købe/drikke alkohol, hvad må man have af arbejde som 13-årig...

Jeg mødte også engang nogle amerikanere, der syntes det var sjovt at se at jeg som dansker (og flere andre europæere - vi var på interrail) spiste med kniv og gaffel og altså ikke bare brugte kniven til at skære med, men også til at skubbe maden på gaflen med. For dem var det helt naturligt at man bare dykkede med gaflen. Jeg tænker ikke selv meget over det, men min mand fx, han synes det er uopdragent ikke at bruge kniven.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hm, jeg vil prøve at tænke lidt mere over det. Her er hvad jeg lige umiddelbart kan komme på:

- i Spanien (og sikkert også andre sydeuropæiske lande) er det normalt at børnene går i skole til kl 18 og så har de en lang frokostpause (2 timer) midt på dagen i stedet.

- i mange lande (fx de arabiske lande) er det ikke normalt at man arbejder sammen med hinanden/i grupper i skolen - det er kun læreren der underviser

- i arabiske lande spiser man tit sammen hele familien ( mostre, onkler, fætre osv) og det er normalt at alle deler mad fra fadene og rækker til i stedet for at sidde med deres egen portion på deres tallerken.

Siger til hvis jeg kommer på mere..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er I gode! :lovebk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den er måske lidt voldsom, men noget der gjorde meget indtryk på mig som barn, var engang hvor jeg var ude at rejse med min far og hvor vi så en mor give sin søn en lussing på åben gade. Hvor min far så forklarede mig, at det må man ikke i Danmark, men at nogle steder i verden må man faktisk godt.

Og så er der madpakken, hvor vi jo kan være meget forskellige fra land til land.

Måske er der noget med, hvornår man må være alene hjemme/barnepige-kultur, hvor meget mødre er hjemme/på barsel/på job, brug af cykelhjelm, hvornår må man købe/drikke alkohol, hvad må man have af arbejde som 13-årig...

Jeg mødte også engang nogle amerikanere, der syntes det var sjovt at se at jeg som dansker (og flere andre europæere - vi var på interrail) spiste med kniv og gaffel og altså ikke bare brugte kniven til at skære med, men også til at skubbe maden på gaflen med. For dem var det helt naturligt at man bare dykkede med gaflen. Jeg tænker ikke selv meget over det, men min mand fx, han synes det er uopdragent ikke at bruge kniven.

Haha, det med kniv og gaffel var der også mange der påpegede da jeg boede i spanien :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Apropos busser, så er det også meget normalt i andre lande at man sætter sig sammen i bussen selvom man ikke kender hinanden -i Danmark tager de fleste jo et sæde hvor der ikke sidder nogen ved siden af :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

- Man siger som hovedregel De til folk her, man skal duses før man siger du. Altså aftales, at nu siger vi du til hinanden. Det ebber dog mere og mere ud, Mit indtryk er det mest er i den ældre generation men børnene lærer det også.

- Skoledagen er her meget kort, min søn har timer 3 dage om ugen til kl. 11.15, 1 til 12.15 og 1 til 13.15. De fleste går hjem/ bliver hentet bagefter. Der er mulighed for pasning efter skoletiden,Vi kan vælge imellem mittagsbetreung som lukker ved 14 tiden eller hort som har længere åbent og hvor børnene skal lave lektier, i mittagsbetreung erdet frivilligt om børnene laver lektier der eller hjemme.  

- Frankrig har skoletid til kl. 18/19, hver dag.

- Hoveddøren bliver låst i skolen når klokken ringer ind kl. 8. Der er ringeklokke så man kan komme i kontakt med kontoret, men man kommer til tiden !

- De fleste børn bliver overleveret blefri fra vuggestue til børnehave. Det er ganske få som stadig bruger ble når de starter i børnehave, der var en enkelt i min søns børnehavegruppe og ingen i min datters.

- Skal man have fri udover 1-2 timer fra skole skal dette godkendes af rektor skrifteligt. Sker der fx. uheld undervejs og man har meldt sit barn syg dækker forsikringen ikke. Ligeledes skal flyselskaber se skriftelig dokumentation for at barnet har fri for at komme med flyet (ved ikke om det er sådan i hele tyskland, men her i Bayern er det sådan)

- Her er skolepligt ikke som i DK undervisningspligt.

- Øl bliver serveret i halv eller hel liters krus til festivaller/ oktoberfester m.m.og har oftest styrke som en guldøl eller mere. Øl er ofte billigere end vand.

- Fødevarer er som regel meget billige og stort udvalg. Her er 6% moms på fødevarer.

- Biler er billige, ingen registreringsafgift. Her på de baryeriske veje ser man næsten kun, BMW, Mercedes, Audi og Porsche. Her er næsten ingen små biler.

- Fri hastighed på  motorvejen

- Man fejer sit hus udvendigt, så det er helt 100 % clean og alt er meget rent generelt og alt skal se pænt ud.

- Generel meget høflig/hjælpsom omgangstone og væremåde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I Kina er det naturligt at prutte, bøvse og spytte i offentlighed. Man holder det ikke inde, selv de fine forretningsfolk gør det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er normalt i Bayern at kvinder har dirndl på og mænd lederhosen. Altså de traditionelle dragter. Man hopper hurtigt i dresset så snart der er en lille smule festligt og man kan se nogen i tøjet nærmest på daglig basis. Børnehavebørn og skolebørn har det også på i skole/børnehave når de sker noget eller ved sidste skoledag

 

Ved skolestart får børnene af forældrene en schuletüte, Et stort kræmmerhus fyldt med ting og sager. Alle får sådan en på 1 skoledag og den er så fyldt med diverse gaver, som forældrene selv bestemmer størrelsen af.

 

.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak tak tak tak piger!

I er fantastiske!

Jeg har nu valgt 13 hverdagssituationer ud og lavet flashcards med dem og med forskellige steder, så nu skal det vist bare blive mandag :yay

2eb8vvm.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I mange lande bruger man skoleuniform.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I Irland kunne man ikke finde paa at kalde sin laerer ved fornavn, tvivler faktisk paa at mange kender deres laerers fornavn. Det er Mrs. Johnson or Miss Tate....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den er måske lidt voldsom, men noget der gjorde meget indtryk på mig som barn, var engang hvor jeg var ude at rejse med min far og hvor vi så en mor give sin søn en lussing på åben gade. Hvor min far så forklarede mig, at det må man ikke i Danmark, men at nogle steder i verden må man faktisk godt.

Og så er der madpakken, hvor vi jo kan være meget forskellige fra land til land.

Måske er der noget med, hvornår man må være alene hjemme/barnepige-kultur, hvor meget mødre er hjemme/på barsel/på job, brug af cykelhjelm, hvornår må man købe/drikke alkohol, hvad må man have af arbejde som 13-årig...

Jeg mødte også engang nogle amerikanere, der syntes det var sjovt at se at jeg som dansker (og flere andre europæere - vi var på interrail) spiste med kniv og gaffel og altså ikke bare brugte kniven til at skære med, men også til at skubbe maden på gaflen med. For dem var det helt naturligt at man bare dykkede med gaflen. Jeg tænker ikke selv meget over det, men min mand fx, han synes det er uopdragent ikke at bruge kniven.

Jeg forstår ikke det med bestikket. Hvad mener du med at dykke ned gaflen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forstår ikke det med bestikket. Hvad mener du med at dykke ned gaflen?

Min mand beskriver det som at "skovle" hvis det giver mere mening. :) At man skubber den så meget ned/ind i maden, at maden glider på, istedet for at man bruger kniven som hjælp til at få maden på gaflen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand beskriver det som at "skovle" hvis det giver mere mening. :) At man skubber den så meget ned/ind i maden, at maden glider på, istedet for at man bruger kniven som hjælp til at få maden på gaflen.

Åh, så forstår jeg. Men hvordan får man så det sidste med?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh, så forstår jeg. Men hvordan får man så det sidste med?

Pas, jeg bruger selv kniven :D Men man skovler vel rundt indtil det kommer op, ligesom man kan skrabe det sidste is op fra sin tallerken og på skeen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min kusine, hendes mand og deres børn har boet i Hong kong i en årrække.

Der starter man i pre-school som 3årig og det er almindeligt at man - også som ret stort barn, sover til middag (i nattøj) i skolen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ret sjovt at læse om forskellene på Danmark og Bayern, Mor-i-Bayern :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ret sjovt at læse om forskellene på Danmark og Bayern, Mor-i-Bayern :)

 

Det var også meget sjovt lige at skulle tænke over :) For det bliver jo bare hverdag og de små forskelle bliver bare normale :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER