Barbamama

Holder jeres børn fri på søskendes fødselsdag?

29 indlæg i dette emne

V har fødselsdag mens vi er på ferie, så der er vi alle samlet uanset hvad.

Men V har ikke ferie, når E har fødselsdag og jeg er lidt i tvivl, om han skal i børnehave eller ej :chin:

Det vil i givet fald blive en kort dag, for vi planlægger en god stor morgenmad + lagkage om eftermiddagen og det skal han "selvfølgelig" være med til.

Men sådan fra formiddag til tidlig eftermiddag vil vi nok tage hende i legeland og der er jeg lidt i tvivl, om V skal med. På den ene side gør det lidt ondt i mit moderhjerte hvis han "ikke må være med" til noget så sjovt mem på den anden side tænker jeg, at Elisabeth også gerne må have en sjov dag hvor det 100% er hende der er i fokus (og det bliver hun ikke, hvis vi har søde dejlige 4-årige V med i legeland ;)) og hun skal jo også have en lur (sikkert lang efter legeland) og vi vil tage hånd og fodaftryk, og der tænker jeg, det vil være skønnest for alle, at V er i bh imens, så han kan fyre energi af, mens vi lader op ;)

I påsken var V og jeg alene sammen i legeland, og jeg tænker bestemt, at vi i fremtiden skal have "hav mor og far for dig selv" dage med både V og E, så det er ikke dét, der er fremmed for mig.

Og nogle børn har jo slet ikke mulighed for at holde fri på søskendes fødselsdag, eller deres egen for den sags skyld. Men når man nu har muligheden?

Hvad gør/tænker I? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi forældre har begge været på arbejde på sønnikes 2 fødselsdage, så han har ikke engang selv holdt fri der. Vi spiser dejlig fødselsdagsmorgenmad sammen, med flag, og så har vi sendt ham i pasning med boller eller frugt til at dele ud, og så hentet så tidligt som muligt. Selve fejringen har så foregået i den tilstødende weekend, med fest og gæster. Jeg tænker, at når I nu vil gøre noget ud af Es fødselsdag på dagen, og hun ikke skal i pasning, så kunne det jo være en et-barns-ting. Vel at mærke hvis I også vil holde fødselsdag for hende i en weekend eller lignende, som V så skal med til. Hvis jeg var jer, så ville jeg tænke over, hvad der fremover skal være tradition hjemme hos jer i forbindelse med fødselsdage, på selve dagen, og så holde mig til det. Hvis I har tænkt jer fremadrettet at holde barnet hjemme og holde fri med barnet, lave en dejlig oplevelsesdag på selve dagen, ja så må I overveje om det skal være en et-barns ting eller ej. Når børnene skal i skole, så er det jo alligevel slut med at holde fri på selve dagen.

Nu kan jeg så se at E under alle omstændigheder kommer til at være med til Vs fødselsdag, da I holder ferie der. Så får han ikke den der særlige oplevelse alene med jer forældre. Jeg tror at jeg personligt ville have det bedst med at lade søskende holde fri så de kan tage med til aktiviteterne på selve dagen, hvis altså det var sådan at jeg holdt fødselsdagsbarnet hjemme på selve fødselsdagen. Der kan vel være svært nok ikke at være fødselsdagsbarn som det er, hvis ikke man også skal misse sjove aktiviteter med familien. Så ville jeg have alene-aktiviteter med et barn ad gangen på andre tidspunkter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den korte: Filippa har fødselsdag på mandag hvor bh kommer hjem til fødselsdag. Leonora kommer i vuggestue så Filippa kan få lov at være i centrum og vi forældre ikke skal være "på" med hende oveni 25 (:blink) børn. L forstår det jo heldigvis ikke. Hvad vi går til L's fødselsdag i december ved jeg ikke endnu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er en rigtig god idé at tænke fremad og de er jo juli-børn så når de når skolealderen så har de jo fri :chin:

Det kan sgi godt være, vi skal holde det der et-barns til andre dage :chin:

Hvis vi havde været hjemme på Vs fødselsdag kunne E også sagtens være blevet passet der, men vi er et godt stykke fra alle potentielle passere.

Årh jeg er splittet. Jeg kunne godt unde E at være fuldstændig i centrum men jeg ville ikke ane, hvad jeg skulle sige til V :unsure

Det ender sgu nok med at han kommer med og så vi bare være lidt ekstra obs på at hun ikke bare "er med"... Et eller andet sted vil jeg nok også fremover foretrække at vi alle var sammen på deres fødselsdage, jeg tror bare at de begge (jeg?) trænger til nogle dage hvor de hver især er centrum. Og så er der noget over at det er hendes FØRSTE fødselsdag. Men den vil han jo nok lige så gerne være med til at fejre som vi vil :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige kort: personligt ville jeg holde begge børn hjemme, især hvis vi laver noget festligt..

Vi kommer helt sikkert til at holde fri med dem på andre dage, hvor det kun er den en,e men fødselsdage ville jeg fejre hele familie :)

Og mine børn holder i øvrigt fri på deres fødselsdag, men det er kun fordi jeg altid har meget afspadsering og kan holde fri..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fødselsdage vil vi også fejre som familie...falder det en hverdag vil det blive fejret weekenden før eller efter.

Nu har Niklas så nytårs aften hvor vi tænker at gøre lidt ekstra med rundstykker eller lignende men bare os 4 herhjemme :-)

Ville ikke lade dem holde fri fra dagpleje eller børnehave bare pga fødselsdag...selvom de kommer afsted vil de stadig få gaver og få lov at bestemme aftensmaden fx...og Self dele noget ud når de er afsted :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi står lidt i samme (eller måske nærmere lignende) dilemma..... Vi skal have Mindstegruppen hjem til Charlies fødselsdag om nogle uger, og jeg er simpelthen sådan i tvivl om Marlon skal være hjemme! Charlie var hjemme til Marlons fødselsdag (hvor vi også havde børnehaven hjemme), men det er jeg heller ikke sikker på jeg synes var helt fedt. Og jeg tror bare Charlie vil synes det er fedt at være den "store" den dag :chin: Til gengæld er jeg helt sikker på at Marlon vil blive ret ked af det og skuffet, hvis han ikke får lov at være med :(

Her ville vi dog nok tage begge med i legeland eller lign. men det er jo mest fordi de er mega gode venner, og ville mangle den anden at lege med :P Og til Marlons fødselsdag gav vi ham en tur til KBH, kun med Kristian og jeg.... Så han fik alenetiden der :)

 

Ej, det var vist ikke stor hjælp :D

 

Men hvis det var mig med V og E, ville jeg nok vurdere hvem det betyder mest for.... er det E der får en halv alenedag, eller er det V som gerne vil med og fejre? (og hvordan er V når i er afsted? Vil det være hyggeligt og "E-rummende" eller vil det være én forælder der skælder på V og én der leger med E?)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm altså E fatter jo ikke, hvad hun (evt) går glip af, hvis noget. Omvendt behøver V måske ikke at få at vide, at vi er i legeland... :chin:

Hvordan V ville være at have med DET ville jeg også gerne vide. For på den ene side, så er han virkelig sød og god storebror, der i dagligdagen tager flot hensyn til at der også skal være plads til E og at hun nogle gange hjælpes først. Men legeland har jo i hele hans liv været for hans skyld og uden at sige, at han gør noget forkert, så er det lidt som om at ørerne slukkes, når vi er der, og så spæner han bare derudaf :D Og det tror jeg ikke ændres fordi det er Es fødselsdag, og det synes jeg jo egentlig også er fair når man er 4. Men så vil det nok betyde at vi deler os op, så en forælder leger med E i baby-afdelingen og den anden løber afsted med V, og så mødes vi måske lige i 5 minutter engang imellem, og så bytter rundt. Og det er da fint nok, men jeg ville nok gerne at både mor og far var plantet i det babyland :rolleyes

Omvendt bliver det nok også sådan (altså med at dele os op og mødes igen) på Valdemars fødselsdag, men det kan bare ikke rigtig være anderledes eftersom E ikke kan passes den dag, og jeg tror i øvrigt ikke, at V vil føle sig spor snydt (vi regner med at tage i Legoland ;)).

E og V er helt sikkert gode venner og gode til at grine sammen, men hun kan bare ikke helt så mange af de "store ting" og jeg synes erfaringen siger, at V hurtigt bliver træt af baby området :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kloge ord fra Troldemor :)

Vi har aftalt, at man holder fri på sin fødselsdag, så længe det kan lade sig gøre, men resten er ikke forhandlet på plads endnu - vi har jo lidt tid, inden mini fylder et år, og hun når jo ikke at være startet i pasning inden fidusens tre-års fødselsdag :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ville ikke lade dem holde fri fra dagpleje eller børnehave bare pga fødselsdag...selvom de kommer afsted vil de stadig få gaver og få lov at bestemme aftensmaden fx...og Self dele noget ud når de er afsted :-)

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men er det altid i børnenes interesse at have fri på fødselsdag og søskende fødselsdag?

Nu har jeg kun erfaring fra folkeskolen, men jeg har mødt mange elever - også helt ned til 1.klasse - der ærgrer sig over hvis de altid har fødselsdag i ferien. De vil så gerne ha fødselsdag i skolen. Det er en stor ting at komme i skole og blive fejret.

Blot et indspark - og værd at overveje at hvis man indføre det som tradition, så er det kun noget der rigtig kan lade sig gøre så længe de er små. For fødselsdag er ikke rigtig en "lovlig" grund til at holde fri fra skole, og altså heller ikke noget de børn jeg har mødt, ønsker at gøre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

William var i børnehave på hans fødselsdag i år :) vi var begge hjemme til hygge morgen, afleverede ham 9:30 hvor han delte ud og blev fejret, hentede ham efter frokost (den var vidst 12:30), hyggede og legede herhjemme :)

Jeg ville gerne lade ham blive fejret på hans rigtige fødselsdag i børnehaven nu hvor det var muligt. Næste år har han fødselsdag i weekenden og så bliver den fejring selvfølgelig ikke på dagen.

Jeg vil lade søskende have ligeså meget(/lidt) fri på fødselsdagen som den der har fødselsdag. Jeg tror at søskende har ligeså meget lyst til at fejre hinanden som vi forældre har.

Og så må de få alene dage andre dage :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men er det altid i børnenes interesse at have fri på fødselsdag og søskende fødselsdag?

Nu har jeg kun erfaring fra folkeskolen, men jeg har mødt mange elever - også helt ned til 1.klasse - der ærgrer sig over hvis de altid har fødselsdag i ferien. De vil så gerne ha fødselsdag i skolen. Det er en stor ting at komme i skole og blive fejret.

Blot et indspark - og værd at overveje at hvis man indføre det som tradition, så er det kun noget der rigtig kan lade sig gøre så længe de er små. For fødselsdag er ikke rigtig en "lovlig" grund til at holde fri fra skole, og altså heller ikke noget de børn jeg har mødt, ønsker at gøre.

Jeps :) Men ikke rigtig et issue for de af os (inkl BBM), der netop har fået de hersens feriebørn ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men er det altid i børnenes interesse at have fri på fødselsdag og søskende fødselsdag?

Nu har jeg kun erfaring fra folkeskolen, men jeg har mødt mange elever - også helt ned til 1.klasse - der ærgrer sig over hvis de altid har fødselsdag i ferien. De vil så gerne ha fødselsdag i skolen. Det er en stor ting at komme i skole og blive fejret.

Blot et indspark - og værd at overveje at hvis man indføre det som tradition, så er det kun noget der rigtig kan lade sig gøre så længe de er små. For fødselsdag er ikke rigtig en "lovlig" grund til at holde fri fra skole, og altså heller ikke noget de børn jeg har mødt, ønsker at gøre.

Erica fik selv lov til at vælge. Og hun ville rigtig gerne starte i bh og gå sammen med børnene hjem til hende. Når børnene så skal tilbage igen, så vil hun gerne blive hjemme resten af dagen og det får hun lov til :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men er det altid i børnenes interesse at have fri på fødselsdag og søskende fødselsdag?

Nu har jeg kun erfaring fra folkeskolen, men jeg har mødt mange elever - også helt ned til 1.klasse - der ærgrer sig over hvis de altid har fødselsdag i ferien. De vil så gerne ha fødselsdag i skolen. Det er en stor ting at komme i skole og blive fejret.

Blot et indspark - og værd at overveje at hvis man indføre det som tradition, så er det kun noget der rigtig kan lade sig gøre så længe de er små. For fødselsdag er ikke rigtig en "lovlig" grund til at holde fri fra skole, og altså heller ikke noget de børn jeg har mødt, ønsker at gøre.

Enig, og det er også en af grundene til at vi ikke holder fri på børnenes fødselsdage:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men er det altid i børnenes interesse at have fri på fødselsdag og søskende fødselsdag?

Nu har jeg kun erfaring fra folkeskolen, men jeg har mødt mange elever - også helt ned til 1.klasse - der ærgrer sig over hvis de altid har fødselsdag i ferien. De vil så gerne ha fødselsdag i skolen. Det er en stor ting at komme i skole og blive fejret.

Blot et indspark - og værd at overveje at hvis man indføre det som tradition, så er det kun noget der rigtig kan lade sig gøre så længe de er små. For fødselsdag er ikke rigtig en "lovlig" grund til at holde fri fra skole, og altså heller ikke noget de børn jeg har mødt, ønsker at gøre.

Synes bestemt også at de skal i skole, på deres fødselsdag :)

Jeg skrev selv udfra mine børn nu, som går i vuggestue og børnehave. Kan overhovedet ikke forholde mig til at de skal i skole anytime soon ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes bestemt også at de skal i skole, på deres fødselsdag :)

Jeg skrev selv udfra mine børn nu, som går i vuggestue og børnehave. Kan overhovedet ikke forholde mig til at de skal i skole anytime soon ;)

Jamen jeg tænker bare at hvis vi (hypotetisk) set lavede traditionen nu, hvor Sofia blir 4, hvad så om 2 år hvor hun er i førskole?

Sofia har så fødselsdag der hvor skoleferien lige er startet (som den ligger nu), men så kunne det være et issue med lillebror der har om vinteren...

Jeg ville ikke gøre det til en fast tradition, men mere noget vi gjorde hvis det var oplagt af den ene eller anden grund

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen jeg tænker bare at hvis vi (hypotetisk) set lavede traditionen nu, hvor Sofia blir 4, hvad så om 2 år hvor hun er i førskole?

Sofia har så fødselsdag der hvor skoleferien lige er startet (som den ligger nu), men så kunne det være et issue med lillebror der har om vinteren...

Jeg ville ikke gøre det til en fast tradition, men mere noget vi gjorde hvis det var oplagt af den ene eller anden grund

Kan sagtens se hvad du mener :)

Tror bare ikke, at jeg synes, at det er "for evigt", fordi man gør det nu. Edith har haft fri på de fødselsdage, der har været i hverdage og har fejret dem i institution en anden dag - det samme gør jeg med Albert, hvis jeg kan

Når jeg har muligheden for at holde dem hjemme på deres fødselsdag, så gør jeg det. Men i min verden er det ikke en mulighed, når de går i skole :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville sende ham afsted til en tidlig dag :)

Det er få timer, og han bliver jo ikke "snydt".

Så kan i fokusere på E, og give hende max mor og far - og resten af dagen hvor V måske lige skal tackle at gaver og fokus er mest på lillesøster - skal i ikke tænke på at det er E der skal være "i centrum".. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men er det altid i børnenes interesse at have fri på fødselsdag og søskende fødselsdag?

Nu har jeg kun erfaring fra folkeskolen, men jeg har mødt mange elever - også helt ned til 1.klasse - der ærgrer sig over hvis de altid har fødselsdag i ferien. De vil så gerne ha fødselsdag i skolen. Det er en stor ting at komme i skole og blive fejret.

Blot et indspark - og værd at overveje at hvis man indføre det som tradition, så er det kun noget der rigtig kan lade sig gøre så længe de er små. For fødselsdag er ikke rigtig en "lovlig" grund til at holde fri fra skole, og altså heller ikke noget de børn jeg har mødt, ønsker at gøre.

Det er en spændende diskussion, men som Lise siger, så giver det lidt sig selv for nogle af os, i mit tilfælde for begge børn, så jeg kunne godt tænke mig at holde tråden til det med søskende :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er stadig i tvivl... Jeg ville faktisk aller aller helst have, at vi alle var samlet hele dagen, og at vi så skulle i en form for babylegeland, så det var oplagt, at vi lavede det, som E syntes var sjovest. Fordi det er faktisk ikke fordi, jeg absolut gerne vil have at E skal "have mor og far for sig selv" eller gerne vil "slippe" for V. Jeg har bare heller ikke lyst til at E skal bruge energien (som jeg forestiller mig hurtigt slipper op) på at kigge på, mens storebror prøver vilde rutchebaner, eller til at vi skal dele os op... Og jeg har heller ikke lyst til en evt konflikt eller opdeling, hvis E er mættet af leg efter en halv time og V (forståeligt nok) gerne vil blive i 3 timer...

Måske skal vi simpelthen bare finde på noget andet end det legeland :unsure Jeg savner vores gamle legeland i byen, der var hele stedet faktisk babyvenligt, men i det nye er babyerne lidt henvist til et hjørne <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er stadig i tvivl... Jeg ville faktisk aller aller helst have, at vi alle var samlet hele dagen, og at vi så skulle i en form for babylegeland, så det var oplagt, at vi lavede det, som E syntes var sjovest. Fordi det er faktisk ikke fordi, jeg absolut gerne vil have at E skal "have mor og far for sig selv" eller gerne vil "slippe" for V. Jeg har bare heller ikke lyst til at E skal bruge energien (som jeg forestiller mig hurtigt slipper op) på at kigge på, mens storebror prøver vilde rutchebaner, eller til at vi skal dele os op... Og jeg har heller ikke lyst til en evt konflikt eller opdeling, hvis E er mættet af leg efter en halv time og V (forståeligt nok) gerne vil blive i 3 timer...

Måske skal vi simpelthen bare finde på noget andet end det legeland :unsure Jeg savner vores gamle legeland i byen, der var hele stedet faktisk babyvenligt, men i det nye er babyerne lidt henvist til et hjørne <_<

Jeg forstår godt dine tanker. Og helt ærlig så ville jeg ikke selv tage en et-årig med i legeland, eller hvis jeg gjorde, så var det ikke for hendes skyld, hvis du forstår hvad jeg mener. Min erfaring er at de så små ikke får så meget ud af det. Men det kan stadig være en fin familieaktivitet, så skal man bare være forberedt på at den mindste ikke holder mere end måske max 1 time, og så have en plan for hvad man så gør (venter sammen med hende i caféen, putter til lur e.l. mens den anden forælder leger videre med den store). Jeg tror, hvis jeg skulle vælge en aktivitet der var for en et-årig, så ville det være en tur ned til vandet og made ænder og spise en is :) Eller en tur i zoo, hvor hun kunne puttes til lur i vognen når hun blev træt, og storebror kunne fortsætte udforskningen, og man stadig var sammen alle sammen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er stadig i tvivl... Jeg ville faktisk aller aller helst have, at vi alle var samlet hele dagen, og at vi så skulle i en form for babylegeland, så det var oplagt, at vi lavede det, som E syntes var sjovest. Fordi det er faktisk ikke fordi, jeg absolut gerne vil have at E skal "have mor og far for sig selv" eller gerne vil "slippe" for V. Jeg har bare heller ikke lyst til at E skal bruge energien (som jeg forestiller mig hurtigt slipper op) på at kigge på, mens storebror prøver vilde rutchebaner, eller til at vi skal dele os op... Og jeg har heller ikke lyst til en evt konflikt eller opdeling, hvis E er mættet af leg efter en halv time og V (forståeligt nok) gerne vil blive i 3 timer...

Måske skal vi simpelthen bare finde på noget andet end det legeland :unsure Jeg savner vores gamle legeland i byen, der var hele stedet faktisk babyvenligt, men i det nye er babyerne lidt henvist til et hjørne <_<

Afsted i Zoo med jer, det er så hyggeligt :) Eller måske noget andet i den dur? Så er I alle sammen og kan hygge :biglove

Vi har zoo ved Melissa og Regnskoven som tradition med Milan :) Indtil videre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hurtig lille update: Valdemar holdt fri og var med hele dagen og det var HELT KLART den rigtige beslutning. Al min bekymring blev gjort totalt til skamme. Han var SÅ god til at det altså var Es fødselsdag og gav hende virkelig plads og var bare med på det hele, en fornøjelse at være sammen med og elskede at fejre hende og hyggede sig tydeligvis også selv. :biglove

Vi endte med at tage i legeland, og selvom jeg stadig savner et lidt mere babymindet legeland i byen, så fik E helt bestemt en masse ud af det :super

24cf4t3.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER