Blak

Gode og mættende snacks?

12 indlæg i dette emne

Hej med Jer, 

 

Har altid haft fin appetit, men nu kan jeg spise aftensmad og så en halv time efter sende kærlige blikke mod køkkenet. Kort efter rumler min mave igen! Har aldrig oplevet, at den rumler så meget! 

 

Nogle gode tips til, hvad jeg kan spise som snacks, der mætter? Har desværre opdaget, at bananer godt kan udløse migræneanfald omend de er noget svagere her i graviditeten end før, så er det ikke noget jeg har lyst til. 

 

Har ikke lyst til noget særligt, har bare lyst til at være mæt! HELE TIDEN! 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg havde det på samme måde i starten af graviditeten, både denne og den lige inden. Jeg var fuldstændig umættelig og havde en kæmpe appetit. Spiste seriøst for to voksne mænd om dagen og følte mig sulten konstant. Havde heller aldrig oplevet noget lignende. Jeg var sulten mindst en gang i timen og som hos dig, rumlede min mave også konstant. Kunne føle mig mæt det ene minut og det næste kunne jeg pludselig føle, at jeg var ved at dø af sult. Jeg vidste udmærket godt, at det jo umuligt kunne være tilfældet, men det føltes sådan og det er en stærk følelse.

 

Jeg fandt desværre aldrig noget, som kunne få det til at gå væk. Spiste rigtig mange rugbrødsmadder med ost og det var noget af det, der virkede bedst. Ud over virkelig bastant mad såsom sovs og kartofler osv., som jeg ellers nærmest aldrig spiste før. Den eneste rigtige trøst jeg kan give, er at det for mig er forsvundet her i 3. trimester. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde det på samme måde i starten af graviditeten, både denne og den lige inden. Jeg var fuldstændig umættelig og havde en kæmpe appetit. Spiste seriøst for to voksne mænd om dagen og følte mig sulten konstant. Havde heller aldrig oplevet noget lignende. Jeg var sulten mindst en gang i timen og som hos dig, rumlede min mave også konstant. Kunne føle mig mæt det ene minut og det næste kunne jeg pludselig føle, at jeg var ved at dø af sult. Jeg vidste udmærket godt, at det jo umuligt kunne være tilfældet, men det føltes sådan og det er en stærk følelse.

 

Jeg fandt desværre aldrig noget, som kunne få det til at gå væk. Spiste rigtig mange rugbrødsmadder med ost og det var noget af det, der virkede bedst. Ud over virkelig bastant mad såsom sovs og kartofler osv., som jeg ellers nærmest aldrig spiste før. Den eneste rigtige trøst jeg kan give, er at det for mig er forsvundet her i 3. trimester. 

 

Pyha godt jeg ikke er den eneste!! 

Vi spiser primært vegetarisk og har overvejet, om jeg bør ændre på det. Har ikke som sådan lyst til kød, men det mætter bare sååååå godt! 

Satser dog på, at det går væk igen. Om ikke ande,t så når jeg har født  :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Pyha godt jeg ikke er den eneste!! 

Vi spiser primært vegetarisk og har overvejet, om jeg bør ændre på det. Har ikke som sådan lyst til kød, men det mætter bare sååååå godt! 

Satser dog på, at det går væk igen. Om ikke ande,t så når jeg har født  :D

 

Jeg spiser også primært vegetarisk, dog med æg og mælkeprodukter og så lidt fisk ind i mellem. Synes faktisk ikke at kødet for mig har gjort nogen forskel i forhold til mæthedsfølelsen, det har nærmere været kulhydraterne - kartoflerne, rugbrøddet osv. Men det kan jo sagtens være anderledes for dig. Frugt gjorde mig ind i mellem kun mere sulten :rolleyes

 

Så nej, du er bestemt ikke den eneste. Men det er ret irriterende, sådan at være mega sulten konstant. Hos mig især fordi, at det samtidig var kombineret med ekstrem træthed. Så jeg var nærmest kun vågen for at spise i starten. Begyndte endda at vågne med at par timers mellemrum - ikke fordi jeg skulle tisse, men fordi jeg var sulten <_< Det har jeg altså heller aldrig gjort før i mit liv. Som sagt er det heldigvis gået over nu, men det varede ved længe, synes jeg. Håber at du slipper lidt hurtigere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan har jeg det også i mine graviditeter. Det bliver lidt lettere i 3.trimester, men nogle dage er fuldstændig som i starten alligevel. Det gør desværre intet godt for vægten :( 

 

Det bedste tip er mit aftenfix. En stor portion skyr med et æble skåret i bider drysset med kanel. Det gør at jeg kan sove natten igennem uden at vågne af sult!  

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh sådan havde jeg det også i min første graviditet! Jeg spiste konstant!

I min anden fandt jeg ud af at det virkelig hjalp at holde mit blodsukker ultra stabilt! Jeg spiste ret meget fedt, ret meget protein og ret meget grønt. Til gengæld spiste jeg ikke: frugt, slik, brød osv.

Det hjalp også min kvalme at spise sådan :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det ku være, at jeg skulle lave nogle kartoffelmadder, som jeg kan gå og spise af i løbet af dagen og aftenen. Får helt lyst til det nu haha. 

 

Jeg er bare overrasket over, hvor voldsomt det er, at være så sulten hele tiden. Har heldigvis ikke haft så mange andre gener indtil videre, så jeg skal nok bare leve med, at være konstant sulten de næste mange måneder. 

 

Det var et god tip med skyren om aftenen!! Det vil jeg prøve. Er faktisk også vågnet et par gange fordi jeg var sulten og plejer ikke at vågne om natten. Det er jo vanvittigt! Forestiller mig, at det bliver en KÆMPE baby med al den mad, der åbenbart skal til. 

 

Ulempen er jo, at man skal tilsvarende oftere på toilettet  :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha, altså min baby ligger lige midt på normalkurven, kan jeg så berolige dig med :D Så her har det ingen indflydelse haft på baby, at jeg har haft kæmpe appetit. Til gengæld har moderen taget pænt meget på, så det er det knap så positive <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha, altså min baby ligger lige midt på normalkurven, kan jeg så berolige dig med :D Så her har det ingen indflydelse haft på baby, at jeg har haft kæmpe appetit. Til gengæld har moderen taget pænt meget på, så det er det knap så positive <_<

 

:ditto

 

Til gengæld er jeg glad for at høre, at der er andre end mig der oplever den der ekstreme sultfølelse, og som har ligeså svært som mig med at ignorere den. 

 

Jeg kan så også fortælle at selvom jeg endte med at tage skræmmende 30 kg på i første graviditet, så tabte jeg også det hele igen inden denne. Så det er bestemt min plan at komme ned på før-graviditetsvægt igen :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:ditto

 

Til gengæld er jeg glad for at høre, at der er andre end mig der oplever den der ekstreme sultfølelse, og som har ligeså svært som mig med at ignorere den. 

 

Jeg kan så også fortælle at selvom jeg endte med at tage skræmmende 30 kg på i første graviditet, så tabte jeg også det hele igen inden denne. Så det er bestemt min plan at komme ned på før-graviditetsvægt igen :)

 

Jeg er faktisk også ret glad for at høre, at jeg ikke er den eneste. Og også glad for at høre, at du tabte det hele igen. Jeg har nemlig taget hele 35 kilo på, fordelt ud på de 8 uger i første graviditet (som altså gik til) og så denne, som kom lige bagefter (havde samme kæmpe appetit i begge). Og det på trods af at jeg i løbet af hele 3. trimester stort set har holdt vægten nu, så det hele er kommet på i 1. og 2. 

 

Jeg er nu ikke i tvivl om, at jeg nok skal smide det igen. Jeg gør mig bare ingen illusioner om, at det ryger nemt - selvom man jo altid har lov at håbe ;) Jeg tabte mig 20+ kilo lige inden graviditeten og det skete bestemt ikke uden indsats. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er glad for at høre, at det også kan komme af igen. Har aldrig været overvægtig, men min mor berettede også om +30 kg, da hun ventede mig i samme alder, som jeg er nu. Hun smed dem igen, dog krævede det en del arbejde for hende. 

 

Regner egentlig ikke med at lande på samme vægt, som jeg har nu, efter fødslen. Ikke fordi jeg regner med at blive tyk, men kroppen skal have lov til at ændre sig og man bliver jo ikke yngre, så det vil være et spørgsmål om man orker at lægge al arbejdet i det eller om man skal acceptere nogle ting omkring ens krop. 20 år bliver jeg i hvert fald aldrig igen haha. 

Sådan har jeg det i hvert fald. Men det kan måske være nemt nok at sige, når jeg aldrig har haft problemer med vægten. Vi får se. Er bare virkelig glad for at høre, at jeg ikke er den eneste. Kan mærke, at jeg allerede tænker ekstremt meget på mad og det har jeg aldrig gjort før. Eller ikke så meget maden, men om at blive mæt. Det er ret ubehageligt. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Inden jeg fik konstateret type 2 diabetes var jeg sulten konstant. Nu får jeg metformin og det tager det meste af den skøre sult. Men måske er det værd at overveje en blodsukkerstabiliserende diæt? En del af den overdrevne sult kan skyldes at man i virkeligheden er tørstig, for sult og tørst kan hjernen godt nogen gange blive forvirret over. Så prøv evt at drikke et stort glas vand inden du kaster dig over mad?

 

Mine snacks er fx grønne oliven (jeg kan bedst li dem med mandler i) bagte hasselnødder eller mandler (De skal ha 10-15 min i ovnen ved 130 grader), æble i skiver (evt bager jeg dem i 5 min, jeg tåler ikke så godt rå ting) drysset med kanel, eller en lille klat skyr med mandler. Smoothies mætter også ret godt, jeg laver denne: ½ banan+3 svesker+1 kop frosne bær+1 kop vand+ 2 spsk skyr+2 spsk havregryn. Den er sund, svarer til ca 2 stykker frugt og mætter.

 

Fed mad skulle være det som gir den bedste/længste mæthedsfornemmelse, men hvis man spiser fedt skal man passe meget på med sukker/kulhydrater for ikke at tage på. Der er ikke noget galt med at spise mange små måltider når man er gravid, jeg tror faktisk det anbefales. Men prøv at nøjes med lidt mindre end du har lyst til. Jeg tager nogengange en lakridspastil i stedet for en portion mere, så blir min mund glad for at gumle samtidig med at min mave får tid til at mærke den er mæt nok.

 

Kanel skulle ha en rigtig gavnlig effekt på blodsukkeret, ligesom Krom som kan tages som tilskud. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER