Spirrevip

Bmi og pb

23 indlæg i dette emne

Hej piger.

Nu har jeg hørt meget med, at ens bmi bør ligge inden for normalen. Jeg ved godt, at jeg har lidt for meget på sidebenene, og jeg ikke er tynd eller slank.

For sjovs skyld, ville jeg tjekke mit bmi, og jeg fik da et chok. Jeg er overvægtig, og det grænser op til fedme. Mit bmi er 28.7. Jeg synes da slet ikke, at jeg er så tyk! Mine lår er lidt for store, og min mave er da ikke helt flad, men jeg er da ikke så stor. Nu er jeg usikker på, om jeg egentlig bør gå på en alvorlig slankekur inden jeg bør blive gravid, da jeg egentlig skal tabe 10 kilo for at være inden for normalen. Jeg vejer nok omkring 75 og er 165 høj.

Gjorde I jer tanker om dette inden I gik igang? Jeg fik lidt en mavepuster.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså det er jo altid bedst at ligge indenfor normalt BMI, men når man er i behandling anbefaler de bare et BMI under 30...

Jeg ville heller ikke tro du var overvægtig med din vægt og højde.. Jeg er selv 166 og skulle gerne bare ned på 80 kg...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså det skulle være nemmere at opnå graviditet hvis du er normalvægtig, samtidig mindsker det også din risiko for at at udvikle svangerskabsforgiftning og svanger diabetes.

Så hvis jeg var dig ville jeg forsøge at tabe mig, hvis jeg havde overvægt. Og generelt hvis du kan tabe dig så vil jeg klart råde dig til det, da det på sigt også er langt bedre og sundere for dig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså det er jo altid bedst at ligge indenfor normalt BMI, men når man er i behandling anbefaler de bare et BMI under 30...

Jeg ville heller ikke tro du var overvægtig med din vægt og højde.. Jeg er selv 166 og skulle gerne bare ned på 80 kg...

Jeg betegner heller ikke mig selv som værende overvægtig. Det giver mig ro i sjælen, at vide at jeg ikke behøves at komme ned på 60 kilo før jeg bliver gravid :) mange tak for dit svar.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså det skulle være nemmere at opnå graviditet hvis du er normalvægtig, samtidig mindsker det også din risiko for at at udvikle svangerskabsforgiftning og svanger diabetes.

Så hvis jeg var dig ville jeg forsøge at tabe mig, hvis jeg havde overvægt. Og generelt hvis du kan tabe dig så vil jeg klart råde dig til det, da det på sigt også er langt bedre og sundere for dig.

Jeg ved godt, at det selvfølgelig er bedst at ligge inden for normalen. Manden og jeg har også lige sat os ned og lagt madplan for morgen, middag og aften de næste 2 uger, for at optimere os selv mest muligt inden graviditet. Jeg vil da også helst undgå at ende på 100 kilo inden graviditeten er ovre. Har døjet med spiseproblemer førhen i tiden, så det er også vigtigt for mig, at det ikke tager overhånd. Nu tager vi det ligeså stille, med madplanen og nogle gode gåture hver dag :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved godt, at det selvfølgelig er bedst at ligge inden for normalen. Manden og jeg har også lige sat os ned og lagt madplan for morgen, middag og aften de næste 2 uger, for at optimere os selv mest muligt inden graviditet. Jeg vil da også helst undgå at ende på 100 kilo inden graviditeten er ovre. Har døjet med spiseproblemer førhen i tiden, så det er også vigtigt for mig, at det ikke tager overhånd. Nu tager vi det ligeså stille, med madplanen og nogle gode gåture hver dag :)

Altså jeg tænker det på længere sigt det er egentlig op til dig selv. Men under graviditeten ville jeg i hvert fald selv give de bedste betingelser. Der er jo også større risiko for spontan abort og for tidlig fødslen ved overvægt.

Og ja jeg ser måske lidt firkantet på det omkring det med BMI. Men tænker bare at give de bedste betingelser til sit barn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når du har haft problemer ift mad før, synes jeg du skal gøre som du har planlagt, lidt mere fokus på sund mad og motion uden at det tager overhånd - for det er altså ikke sundt for din krop eller dit fremtidige barn... og sundhed er klart vigtigere end BMI som blot er et tal, som ikke kan bruges til voldsomt meget, da det kun tager højde for højde og vægt og ikke muskelmasse, fedtprocent osv. Prøv at måle din talje, der er nogle mål for hvor meget man som kvinde må måle rundt om taljen (da det er her det farlige fedt sidder), jeg kan ikke huske max-målet, men det må kunne googles :)

:goodluck :bd

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Taljemålet skal helst være under 80, så er man sund :)

Er det mellem 80 og 88 er man overvægtig, og er det over 88 er man svært overvægtig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Taljemålet skal helst være under 80, så er man sund :)

Er det mellem 80 og 88 er man overvægtig, og er det over 88 er man svært overvægtig.

Jeg mente faktisk godt at kunne huske at var omkring 80, var bare ikke helt sikker, så ville ikke skrive det ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min talje er altså 90, men jeg er ikke svært overvægtig. Jeg vejer 68 kilo og er 163. Jeg vejer klart for meget, men så meget er det altså ikke. Mine mavemuskler er skilt efter første graviditet, så taljemål siger ikke alt, men kan da være en indikator. Et BMI på 25-27 skulle faktisk optimerer chancen for graviditet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja taljemålet er selvfølgelig også kun en indikator - sundhed kan generelt ikke hænges op på tal og mål :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min talje er altså 90, men jeg er ikke svært overvægtig. Jeg vejer 68 kilo og er 163. Jeg vejer klart for meget, men så meget er det altså ikke. Mine mavemuskler er skilt efter første graviditet, så taljemål siger ikke alt, men kan da være en indikator. Et BMI på 25-27 skulle faktisk optimerer chancen for graviditet.

 

I så fald er der jo også en god grund til at dit taljemål er så højt. Men ja, taljemålet er kun en indikator, ligesom vægt kun er en. Der skal jo altid ses på sammenhængen af vægt, taljemål, fedt- og muskelmasse, madvaner mv. før man kan udtale sig om en person er sund.

Ses der kun på en af tingene kan resultatet blive misvisende, som det sker når man tager udgangspunkt i din situation.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, jeg er 176 cm og vejer 83-84 kg. Så har et BMI på Ca. 27.

Jeg har lige testet positiv for et par dage siden, efter kun 2 måneders forsøg.

Jeg har lidt for meget på sidebenene, og vejer 12 kg mere end ved start af sidste graviditet (8 år siden), så tænker en del mere over hvad jeg spiser og går nogle flere ture allerede nu.

Jeg havde selvfølgelig en idé om at smide nogle kilo inden, men nu tager jeg det som det kommer

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min talje er altså 90, men jeg er ikke svært overvægtig. Jeg vejer 68 kilo og er 163. Jeg vejer klart for meget, men så meget er det altså ikke. Mine mavemuskler er skilt efter første graviditet, så taljemål siger ikke alt, men kan da være en indikator. Et BMI på 25-27 skulle faktisk optimerer chancen for graviditet.

Så er jeg da lige nødt til at tage lidt på - min BMI er 24

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min talje er altså 90, men jeg er ikke svært overvægtig. Jeg vejer 68 kilo og er 163. Jeg vejer klart for meget, men så meget er det altså ikke. Mine mavemuskler er skilt efter første graviditet, så taljemål siger ikke alt, men kan da være en indikator. Et BMI på 25-27 skulle faktisk optimerer chancen for graviditet.

Hvor har du hørt det med BMI henne??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Så er jeg da lige nødt til at tage lidt på - min BMI er 24

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må indrømme at jeg ikke synes den er særlig valid den kilde.også bare at der står at man ikke anbefaler at dyrke motion hvor ens puls kommer over 110, det har jeg aldrig hørt om.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må indrømme at jeg ikke synes den er særlig valid den kilde.også bare at der står at man ikke anbefaler at dyrke motion hvor ens puls kommer over 110, det har jeg aldrig hørt om.

Min læge er gynækolog og hun sagde til mig, at jeg ikke måtte dyrke hård Styrketræning da jeg har svært ved at blive gravid. Jeg har læst det samme på en forsknings hjemmeside :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du må godt få lidt af mig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min læge er gynækolog og hun sagde til mig, at jeg ikke måtte dyrke hård Styrketræning da jeg har svært ved at blive gravid. Jeg har læst det samme på en forsknings hjemmeside :)

Jeg har også hørt det i et program på DR. Det samme med meget træning, det kan gøre det sværere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville nok gå på en moderat slankekur, hvis jeg var dig. Ikke noget voldsomt eller meget kaloriefattigt, men bare tænke over, hvordan jeg spiser og så have vægten gå en lille smule ned hele tiden.

 

En graviditet kan meget hurtigt smide rigtig mange kilo på en - og man kan let ryge op i en vægt, hvor man belaster sin krop unødigt. Jeg er 170 høj og vejede ved begyndelsen af første graviditet 60 kg - tog 25 kg på under graviditeten, og selvom det hele var væk ½ år efter fødslen, så kunne man altså snildt mærke at kroppen blev meget tung, meget hurtigt.

 

Nu er jeg lidt over halvvejs i anden graviditet og med ca. samme startvægt er jeg allerede på den anden side af +10 kg. Og jeg mangler jo stadigvæk de sidste måneder, hvor vægtøgningen går stærkt - så jeg ender nok på det samme en gang til.

 

Det er hårdt nok for kroppen af være gravid i forvejen, og ens led er altså rigeligt "slatne". Jeg tror ikke det ville blive lettere hvis vægten den så lige pludselig siger 100 kg+. Og det kan være RIGTIG svært at mindske vægtøgningen, når man først er gravid, fordi ens spisevaner bliver påvirkede og mængden af væske og andet man tager på, ikke kan kontrolleres på samme måde, som var det fedt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også hørt det i et program på DR. Det samme med meget træning, det kan gøre det sværere.

meget træning kan høre det svære fordi de ofte har en lavere fedt procent. Elitesportsfolk kan også have svære ved at blive gravide, fordi for lidt fedt kan give rod i hormonerne ligesom for meget fedt.

Men vil bare sige, jeg vil ikk stole på den der graviditet.dk eller hvad det hed, den virker ikk særlig valid.

Og når folk spørg vil jeg aldrig anbefale at man har et BMI over 25, hvis man ønsker at blive gravid. Og alm motion efter anbefalingerne har jeg aldrig nogensinde hørt skulle skade, tværdimod, og motion bliver også anbefalet af fertilitetslæger, gynækologer mm. Så længe det ikk er i en ekstrem grad, men en god gang kardio skader altså ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER