lhk

Efter fødsel af nr. 2... Den store i dagpleje?

10 indlæg i dette emne

Jeg skal lige høre om jeres erfaringer/meninger? Det bliver lidt langt, håber I kan forstå mit dilemma.

Vi har E på 2 år og 5 mdr. Han går i dp, og er meget glad for det:)

Lillesøster kommer anytime, er allerede gået 5 dage over tiden...

Når lillesøster kommer, har det hele tiden været meningen at E skulle afsted i dp helt som sædvanligt, til samme tid og det hele. Han trives virkelig med rytmer:)

Men... Om en uge holder vores dp to ugers ferie. Og E vil derfor skulle i gæstedagpleje, hvilket han normalt reagerer ret stærkt på og vi altid prøver at undgå (vi har fleksible jobs og en aldrig syg dp, så det kan vi godt planlægge os ud af). Men vi har selvfølgelig testet det af, for at se om han kunne blive glad for det. Det blev han ikke.

Så nu er vi nok nødt til alligevel at holde ham hjemme i de to uger min mand har barsel, og det er lidt noget møg, hvis jeg altså skal tænke på mig selv og mine behov. Havde dårligt ammeforløb med E og skal bruge ro og tid med baby for at få det til at køre. Og så stresser det mig at E er hjemme, selvom far er der.

Men jeg har heller ikke lyst til at sende ham i gæstedagpleje når hans verden i forvejen lige er blevet vendt på hovedet ved at blive storebror...

Jeg hælder mest til at han da selvfølgelig skal være hjemme. Men så bliver tiden efter fars barsel da virkelig slem for ham, når han efter 14 dage med både mor og far hjemme skal afsted hver morgen igen. Nu var det jo lige så hyggeligt, - (og hans nye "hverdag")

Hvis bare lillesøster var kommet til tiden, så kunne han lige have fået en eller to uger hos sin vante dp, efterfulgt af to uger hjemme mens dp har ferie. Men der er ikke optræk til fødsel overhovedet, så det ender nok med baby kommer ca. samtidig med dp starter ferie... Snøft...

Synes I også han skal blive hjemme og slippe for gæstedagpleje? Eller er jeg lidt for pylret og bør tænke mere på mig selv og mit behov for ro med baby?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tag det som det kommer :)

Evt lad ham komme afsted et par timer hver formiddag, så du kan få lidt ro :)

Ellers er der måske andre der kan passe ham? Bedsteforældre?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh, det bliver jo nok det muliges kunst... Men umiddelbart ville jeg nok holde ham hjemme og planlægge en del ud-af-huset med far :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har termin 6.juli, og fra den 18.juli har storebrors vuggestue lukket i to uger. Han har samme alder som din. Man kan tilmelde børnene "nødpasning", men så ved man ikke om det bliver i hans institution eller en af de andre i nærheden, samt det ikke er voksne han kender der. Vi har aldrig brugt nødpasningen før. 

 

Her har vi meldt ham til ferie, og satser på at have ham hjemme. Jeg er godt klar over det bliver lidt anderledes, da far jo så er meget på ham og jeg kommer til at stå en del selv med den lille, så jeg håber godt nok på at jeg ikke har en alt for hård fødsel at komme mig over (samt at det ikke ville gøre noget hvis lillesøster kom bare lidt før tid...). 

 

Men vi prioriterer i hvert fald at det forhåbentlig bliver en god sommer for storebror. Håber på ham og farmand kan være en masse ude i haven, at lillesøster sover godt, og så nogle ture ind til farmor og farfar... Jeg læste en artikel om at det faktisk kunne være en god idé for storebrors skyld at han fik lov til at være der mest muligt efter baby kom til, så det blev en naturlig ting. Men derfor er det jo betragtelig meget hårdere for især moderen og hvis det bliver problemer med amning tror jeg bedsteforældrene kommer mere på banen end hvis det hele går fint og naturligt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil os sige tag det som det kommer...

Hvis du har ham hjemme og har brug for ro så må far og søn ud af huset...evt lidt pasning af bedsteforældre hvis muligt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh, det bliver jo nok det muliges kunst... Men umiddelbart ville jeg nok holde ham hjemme og planlægge en del ud-af-huset med far :chin:

:ditto

Men jeg (vi) går også rigtig meget op i at undgå gæstedagpleje...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Valdemar på 3 år (blev 3 år 10 dage efter lillesøsters ankomst) stoppede i øvrigt i DP (og gik dermed på sommerferie inden bh-start), da jeg havde været hjemme med Elisabeth i 2 uger. Og i de der 2 uger havde han faktisk en del fridage. Jeg synes det gik rigtig fint :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes han skulle blive hjemme hos sin famile istedet for at skulle i gæste-dagpleje hos en helt fremmed.

Det ville jeg altså synes var synd for ham..og i er jo begge to hjemme og har fri.. Så er det da en fantastisk mulighed til at få ham introduceret i et roligt tempo til den nye rolle som storebror.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes han skulle blive hjemme hos sin famile istedet for at skulle i gæste-dagpleje hos en helt fremmed.

Det ville jeg altså synes var synd for ham..og i er jo begge to hjemme og har fri.. Så er det da en fantastisk mulighed til at få ham introduceret i et roligt tempo til den nye rolle som storebror.

Slutningen er også blevet at han bliver hjemme. Vi skulle give svar til dagplejeplanlæggeren i går...

Altså hans gæstedagplejer er nu ikke en fremmed, de ses ca. to gange hver uge, heraf en af dagene i heldagslegestue. Og så en anden dag om ugen hvor de mødes på biblioteket/legepladsen el. lign. Men han reagerer alligevel på at blive passet hos andre end hans faste... Det er lidt ærgeligt, for med den meget kaotiske start vi havde på hans liv, ville det have været godt for mig at få noget ro omkring den nye baby. Så ville jeg føle mig mere tryg.

Jeg har talt meget med min mand om hvad jeg har brug for efter fødslen, og hvad jeg forventer af ham i forhold til aflastning med den store. Fx skal han til at skifte ble... Det gør jeg ellers altid, fordi jeg synes det er så hyggelig en stund:) Det bliver en omvæltning for os alle, men ikke større end at vi nok skal klare det:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Slutningen er også blevet at han bliver hjemme. Vi skulle give svar til dagplejeplanlæggeren i går...

Altså hans gæstedagplejer er nu ikke en fremmed, de ses ca. to gange hver uge, heraf en af dagene i heldagslegestue. Og så en anden dag om ugen hvor de mødes på biblioteket/legepladsen el. lign. Men han reagerer alligevel på at blive passet hos andre end hans faste... Det er lidt ærgeligt, for med den meget kaotiske start vi havde på hans liv, ville det have været godt for mig at få noget ro omkring den nye baby. Så ville jeg føle mig mere tryg.

Jeg har talt meget med min mand om hvad jeg har brug for efter fødslen, og hvad jeg forventer af ham i forhold til aflastning med den store. Fx skal han til at skifte ble... Det gør jeg ellers altid, fordi jeg synes det er så hyggelig en stund:) Det bliver en omvæltning for os alle, men ikke større end at vi nok skal klare det:)

:kiss det lyder som om, at det nok skal gå. Men jeg kan nu godt forstå, at det er lidt ærgerligt, at han ikke lige kunne have haft lidt normal hverdag hos sædvanlig dp, og du kunne have haft mere ro hjemme.

I forhold til det med, at det bliver hårdt for ham at starte op igen, så er det jo også altid udfordringen efter ferier (og trækker tænder ud herhjemme hver gang :wacko ). Forhåbentlig er I alle landet så meget der, at han kan starte lidt blidt op :kram2

Held og lykke med det hele :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER