tsecret

Urinprøve jordemoder hvornår?

12 indlæg i dette emne

Jeg skal til jordemoder i morgen, og der skal man selv medbringe en urinprøve i et glas, fordi der er så få toiletter på jordemodercentret at man helst ikke skal ud at tage den der. 

 

Jeg skal dog af sted direkte fra arbejde, og skal være ved jordemoder kl. 12.40.

 

Hvornår skal jeg tage den? Om morgenen, og så bare have den med hele dagen ved stuetemperatur? Eller bliver der så noget forkert med den? 

 

Eller skal jeg virkelig tage den ude på mit arbejde? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hos min jordemoder skal jeg selv stixe på toilettet. Så jeg er der lige 5 min før og ordner det hele derude :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal til jordemoder i morgen, og der skal man selv medbringe en urinprøve i et glas, fordi der er så få toiletter på jordemodercentret at man helst ikke skal ud at tage den der.

Jeg skal dog af sted direkte fra arbejde, og skal være ved jordemoder kl. 12.40.

Hvornår skal jeg tage den? Om morgenen, og så bare have den med hele dagen ved stuetemperatur? Eller bliver der så noget forkert med den?

Eller skal jeg virkelig tage den ude på mit arbejde?

Hvis du tager den om morgenen vil jeg mene den skal på køl.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville tage og lave den på arbejdet. Tænker det er bedre, end at du skal ligge et glas urin i køleskabet. For de skal opbevares på køl, da varme er optimalt for baktier at formere sig i. Så du vil risikere at få et falsk udslag på bakterier. ☺️

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det skal helst være morgenurin, men den behøver ikke ligge på køl. Hos min jm tester de nemlig ikke for bakterier, det er kun ved lægen. Måske er det lidt mærkeligt, det har jeg aldrig tænkt over....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg glemte vandrejournalen derhjemme, så det endte med jeg kørte hjem og spiste frokost og lavede urinprøven der :) ellers ville jeg nok bare have lavet den på arbejde.

og den var helt fin - så ingen ekstra dyrkning eller glukosebelastning på mig!!! (endnu ingvert fald ;))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det skal helst være morgenurin, men den behøver ikke ligge på køl. Hos min jm tester de nemlig ikke for bakterier, det er kun ved lægen. Måske er det lidt mærkeligt, det har jeg aldrig tænkt over....

Hvorfor skal det helst være morgenurin??? Det har jeg aldrig nogensinde hørt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Hvorfor skal det helst være morgenurin??? Det har jeg aldrig nogensinde hørt Og har snart stixet en del urin på sygehuset. Og der bliver altid tjekket for leukocytter og man kan sige, hvis man har en urinprøve med, er det ofte også den de sender til dyrkning og resistens. Så ifølge retningslinjer skal urinen på køl hvis den ikke kan afleveres inden for maks en time. Det er i hvert fald hvad jeg har lært og fået af vide

Uha, jeg er ikke ekspert... Men har spurgt min jm om det skulle være morgenurin... Og det skulle det helst, men ikke et ufravigeligt krav.

Jeg tror måske morgenurinen er mere "ægte" i sin sammensætning, end en urin der er blevet påvirket af det man har spist og drukket igennem dagen. På et tidspunkt fik jeg et lille udslag i sukker på en urinprøve taget i løbet af dagen, men min jm sagde den ikke var pålidelig, og jeg skulle tage en ny (morgenurin) dagen efter (hos egen læge). Der var så ikke noget sukker...

Orv forresten. Leukocytter er vel ikke bakterier? De kan da ikke opformere sig, kan de?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En urinprøve der ska stixes må max være en time gammel. Derfor kan morgenurin ikk altid lade sig gøre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En urinprøve der ska stixes må max være en time gammel. Derfor kan morgenurin ikk altid lade sig gøre.

Aj det er da virkelig crazy at man kan få så forskellige ting at vide, alt efter hvor man bor i landet...

Og ikke særligt betryggende:(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uha, jeg er ikke ekspert... Men har spurgt min jm om det skulle være morgenurin... Og det skulle det helst, men ikke et ufravigeligt krav.

Jeg tror måske morgenurinen er mere "ægte" i sin sammensætning, end en urin der er blevet påvirket af det man har spist og drukket igennem dagen. På et tidspunkt fik jeg et lille udslag i sukker på en urinprøve taget i løbet af dagen, men min jm sagde den ikke var pålidelig, og jeg skulle tage en ny (morgenurin) dagen efter (hos egen læge). Der var så ikke noget sukker...

Orv forresten. Leukocytter er vel ikke bakterier? De kan da ikke opformere sig, kan de?

Leukocytter er de hvideblodlegmer, og de er tilstede ved bakterier, derfor man måler leukocytter. Hvis urinprøven så er ældre end en time, så har bakterierne formeret sig. Og dette forhindre man sker lige så hurtigt, hvis den kommer på køl. Omkring sukker, der kan man i en graviditet aldrig regne med det, da nyrerne arbejder mere, og derfor ikke altid får filteret alt sukker fra, og dermed udskilles det, selvom man ikke har et blodsukker over 10 ( hos ikke gravide, vil den først slå ud på glukose hvis man har et blodsukker over 10). Men har aldrig hørt at morgenurin skulle være bedre end anden. Tværtimod tænker jeg, da man har opsamlet en del urin i løbet af natten, og der på den måde så kan samle sig bakterier. Men det er kun min egen logik der siger sådan

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER