Guest

Erfaringer med plænerens?

17 indlæg i dette emne

Vi er gået i total gardening-mode herhjemme og har besluttet at NU tager vi kampen op med mos og ukrudt i plænen.

Jeg har læst og googlet og læst og googlet, og er faktisk kun blevet mere forvirret! Der er mange meninger om sådan en græsplæne.

Men. Er der nogle der har erfaringer med plænerens? den slags som er tilbage på hylderne og som jeg derfor antager ikke er forbudt (der blev forbudt en masse slags tilbage i 2014, men jeg antager at det butikkerne sælger nu ikke er forbudt, for så måtte de jo ikke sælge det :chin: )?

:help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Afhængigt af midlerne og hvorfor de er blevet forbudt er der en udfasningsperiode på 6 måneder i detailleddet og så 6 måneder ekstra i forbrugsleddet sådan at firmaerne har en mulighed for at afvikle eventuelle lagrer.

Jeg smider lige et link om lidt til hvor du kan tjekke om eventuelle midler er godkendte eller ej.

Men uanset så sørg for at holde Adam væk fra plænen 24 timer efter at i har brugt midler og sørg for at følge brugsanvisningen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg ville leje en plænelufter og fjerne mossen den vej. Det virker. Evt. Efterså og godt med gødning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg ville leje en plænelufter og fjerne mossen den vej. Det virker. Evt. Efterså og godt med gødning.

Det gjorde vi sidste år - det var bestemt ikke en succes! Ukrudtet kom bare og overtog plænen fuldstændig og så vidt jeg kan se er plænelufter en dårlig ide når der også er ukrudt, fordi det så bare spredes yderligere :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores nabo er en gammel pensionist med stor passion for sin have - han har en flot græsplæne. Jeg spurgte ham til råds forleden, netop fordi vores er blevet til en mos-plæne henover vinteren.

Han sagde at vi skulle slå græsset 3-4 gang lige efter hinanden - gerne samme dag, da græsslåmaskinen også snupper en masse mos. Derefter skulle vi give plænen kalk og eventuelt efterså, hvis det var huller. Det var sådan han altid havde gjort, og hans have ligner noget der vil gøre en gartner misundelig!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores nabo er en gammel pensionist med stor passion for sin have - han har en flot græsplæne. Jeg spurgte ham til råds forleden, netop fordi vores er blevet til en mos-plæne henover vinteren.

Han sagde at vi skulle slå græsset 3-4 gang lige efter hinanden - gerne samme dag, da græsslåmaskinen også snupper en masse mos. Derefter skulle vi give plænen kalk og eventuelt efterså, hvis det var huller. Det var sådan han altid havde gjort, og hans have ligner noget der vil gøre en gartner misundelig!

Det lyder da som en dejlig overskuelig metode. Men hvad så med ukrudtet? :chin: det er især det ene hjørne af plænen, hvor der nærmest kun er ukrudt :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Afhængigt af midlerne og hvorfor de er blevet forbudt er der en udfasningsperiode på 6 måneder i detailleddet og så 6 måneder ekstra i forbrugsleddet sådan at firmaerne har en mulighed for at afvikle eventuelle lagrer.

Jeg smider lige et link om lidt til hvor du kan tjekke om eventuelle midler er godkendte eller ej.

Men uanset så sørg for at holde Adam væk fra plænen 24 timer efter at i har brugt midler og sørg for at følge brugsanvisningen.

Men når der så feks står toxan plænerens blev forbudt i 2014, men nu står på positiv-listen, så er det vel fordi at producenten har ændret på indholdet, ik? Eller kan man slet ikke stole på det :chin: jeg vil jo gerne bruge noget der er godkendt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder da som en dejlig overskuelig metode. Men hvad så med ukrudtet? :chin: det er især det ene hjørne af plænen, hvor der nærmest kun er ukrudt :(

Det snakkede jeg ikke lige med ham om :chin: Men hvis det primært er et hjørne, som er problemet, kunne man måske overveje at fjerne ukrudt+græs i det berørte område og så så på ny? Jeg tror ikke min nabo har et eneste stykke ukrudt i sin have - hans råd vil nok være noget med at det skal fjernes med håndkraft - han er af den gamle skole :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det snakkede jeg ikke lige med ham om :chin: Men hvis det primært er et hjørne, som er problemet, kunne man måske overveje at fjerne ukrudt+græs i det berørte område og så så på ny? Jeg tror ikke min nabo har et eneste stykke ukrudt i sin have - hans råd vil nok være noget med at det skal fjernes med håndkraft - han er af den gamle skole :D

:D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad er mos egentlig? Da jeg var yngre elskede jeg mos fordi det var så blødt og dejligt at gå på :lolhit

Men er det ukrudt??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men når der så feks står toxan plænerens blev forbudt i 2014, men nu står på positiv-listen, så er det vel fordi at producenten har ændret på indholdet, ik? Eller kan man slet ikke stole på det :chin: jeg vil jo gerne bruge noget der er godkendt :)

Jo så er den ændret eller brugsanvisningen er lavet om så den ikke udgør et problem for mennesker eller miljø.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I øvrigt burde du ikke kunne købe noget i butikker i dk der ikke er godkendt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I øvrigt burde du ikke kunne købe noget i butikker i dk der ikke er godkendt.

Det var også min tanke, men jeg var i tvivl! Tak :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var også min tanke, men jeg var i tvivl! Tak :kiss

Det var så lidt. Det er jo det område jeg arbejder med :Kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad er mos egentlig? Da jeg var yngre elskede jeg mos fordi det var så blødt og dejligt at gå på :lolhit

Men er det ukrudt??

Ukrudt er subjektivt, hvis du kan lide mos er det ikke ukrudt - er det uønsket, så er det ukrudt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER