Barbamama

Påske-traditioner

20 indlæg i dette emne

Har I sådan nogle? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Påskeferie = ordne haven! I år skal vi: lave hegn, plante hæk, fikse et bed, fjerne et bed, bygge ny sandkasse og måske lægge fliser. Puh!

Og så for vi papæg med snold og/eller en lille gave.

Vi holder sjældent påskefrokost fordi vi altid skal til fødselsdage.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ikke endnu... Jeg stiler efter at skabe noget med æggejagt, påskeæg, pynt og påskefrokost med de nærmeste. Lige i år med flytning over hovedet, så bliver det nok kun det vigtigste :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tildes mor - er du stadig online?

 

EDIT: Jeg kan se du læser dette emne og synes det var lidt pudsig - tænkte nemlig på dig i morges :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi spiser påskefrokost med hele familien, og så er der gerne påskeæg til børnene (som de selv skal finde) :)

Ellers slapper vi bare af og hygger.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, vi har ingen påsketraditioner. Mine forældre plejer at invitere til påskefrokost, men det er vist også det :)

 

I mandens familie har vi ofte holdt arbejdsweekend, hvor vi så har skiftet til om det var ved hans forældre, bror og svigerinde eller ved os. Men det er ikke blevet til noget i år.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, vi har ingen påsketraditioner. Havde planer om at starte vores egne traditioner i år, men det har manglende overskud sat en stopper for.

Heldigvis får Caroline masser af påskehygge i børnehaven, hvor de har lavet påskepynt, i dag har de påskefrokost og på fredag skal de finde påskeæg, det hjælper på min dårlige samvittighed.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er altid til påskefrokost hos min mor Skørtorsdag og min mormor Påskedag :)

Ellers er der ingen traditioner - endnu. Vis skal nok få skabt noget for den lille, når hun bliver lidt ældre.

Sidste år pustede Kasparr og jeg faktisk æg og malede dem - Dét var hyggeligt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mor var katolik, så da hun levede gik vi i kirke Langfredag og påskesøndag, og holdt derefter påskefrokost.. Men efter hun døde, har vi ikke holdt noget! Jeg plejer at tage på arbejde, og har da også nattevagter det meste af påsken i år.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er som regel en dag sammen med min familie og en dag sammen med svigerfamilien. Men intet fast. I år holder jeg påskefrokost for min familie, da mine forældre bor på 1. Sal og min svoger brækket foden. Med svigerfamilien skal vi ud spise kinesisk i år.

Overvejer om Felix og Marius og måske Asger hvis han er vågen, skal ud at finde påskeæg i år...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde faktisk startet en tradition med påskefrokost for vennerne, men da Theodor kom røg det. <_< Måske vi skulle prøve at starte det op igen. Alternativt med nogle af vores naboer.

Vi er altid til påskefrokost ved A's forældre - nu kun hans far. Menuen er altid lammekølle. Jeg elsker lam, men det er simpelthen den kedeligste omgang. Vi får altid sådan nogle kartoffelskiver til, som står under lammekøllen i ovnen, i fad med noget væske og lidt (frossen) persille. Så køllen drypper ned i kartoflerne. Lammet smager af lam. Kartoflerne smager af lam. Og det er intet andet til. Det er dødkedeligt!

Ej, vi har faktisk fået sådan et langtidsholdbart ciabattabrød til en femmer til en gang..

Det er så synd.. Men sådan gør altså ;)

Theodor får en påskeæg af en art.

Ellers ikke noget fast, udover en tur i kirke gerne.

Lucca skal døbes påskedag, så det giver sig selv i år :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har faktisk en del - nogle er kommet efter Ida kom til verden og andre er helt tilbage fra min og mandens barnsom, som vi så bare har lavet et mix af

 

Vi starter med at lave gækkebrev nogle uger før påske, som vi normalt sender ud - men det jeg er blevet for nærig i år til at sende dem for 19kr - så har vi bare kørt rundt og afleveret dem i postkasserne hos folk.

Weekenden før påske, altså den vi kommer til på lørdag skal der pustes æg og så skal de males(fra min barndom), i år bliver det gåseæg, som vi har lagt til side fremfor hønseæg. :)

Mandagen før skærtorsdag bliver der pyntet op til påske hjemme(fra mandens barndom), dog har vi ikke så meget påskepynt udover de malede æg. 

Skærtorsdag(som regel) er der påskefrokost i Rasmus' familie, som vi er til. Her kommer "skaden" og lægger påskeæg i haven(Rasmus' barndom)

Langfredag har påskeharen været hjemme i vores have, så skal vi ud og finde påskeæg/pakke med tøj herhjemme(fra da Ida blev et år)

Langfredag er menuen "Skiden æg" (min barndom) :sandie glæder mig allerede

Lørdag og søndag sker der ikke rigtigt noget, da Rasmus som regel er på arbejde, så vi plejer bare at hygge os herhjemme. 

Påskemandag er vi oppe ved min mor til påskefrokost

 

Børnene får påskeæg af familien, som regel for de slik/chokolade af familien skærtorsdag. 

Bedste og farfar giver altid noget andet et slik, da børnene i forvejen får så meget

Mormor giver penge til sparegrisen - igen fordi de allerede har fået så meget slik

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg lurer lidt på om vi skal indføre noget og i så fald hvad :)

Tænker måske noget påske-brunch med farvede æg (altså æg kogt med persille i vandet eller rødbede eller noget andet, der farver) og en masse lækkerier.

Æggejagt skal vi også have indført, men jeg ved ikke om det bliver fra i år...

Gækkebreve har vi lavet for første gang i år, men V kan SLET ikke holde på en hemmelighed så den del faldt lidt til jorden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Børnene plejer at få et chokolade æg hver.

 

Og så leger vi påskehøne med små påskeæg som vi skiftes til at gemme og så synger, mens der er en som skal finde ægget. Ligesom tampen brænder, man synger højt når den der leder er tæt på og stille når man er langt fra, så alle kan være med. Det er altid ret sjovt.

 

Det er den her sang vi synger:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er altid på Samsø, hvor vi først maler hårdkogte æg, hvorefter vi tager ud i bakkerne og triller dem. Så ser vi hvis æg der triller længst/holder længst tid uden at gå i stykker. Silke Elia synes det er fantastisk at kaste/trille æggene ned af bakkerne. Det bliver 3. År i træk i år :)

Det er en tradition, jeg har gjort hele min barndom og meget normalt på Samsø.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uh jo, vi planter altid karse!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores tradition er at tage med mine forældre i sommerhus :) Vi bliver onsdag-lørdag (de bliver til onsdag efter påske). De betaler og så hygger vi bare og gør hvad vi har lyst til alt efter vejr og børnenes behov - glæder mig!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Børnene plejer at få et chokolade æg hver.

Og så leger vi påskehøne med små påskeæg som vi skiftes til at gemme og så synger, mens der er en som skal finde ægget. Ligesom tampen brænder, man synger højt når den der leder er tæt på og stille når man er langt fra, så alle kan være med. Det er altid ret sjovt.

Det er den her sang vi synger:

Årh dét vil jeg også! Mega hyggelig sang ^_^

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er altid til påskefrokost med min fars familie. Det har altid været søndag men er i år lørdag, da A's familie også har tradition søndag.

Her maler man sig selv på et æg, som man så gemmer i haven. Herefter skal alle finde et æg og gætte hvem det er :)

Vi får alle papæg med slik af min mor :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Børnene plejer at få et chokolade æg hver.

Og så leger vi påskehøne med små påskeæg som vi skiftes til at gemme og så synger, mens der er en som skal finde ægget. Ligesom tampen brænder, man synger højt når den der leder er tæt på og stille når man er langt fra, så alle kan være med. Det er altid ret sjovt.

Det er den her sang vi synger:

Åhh nostalgi!! :7himmel

Den legede og sang Vi også da jeg gik i børnehave!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER