tsecret

Skal dåben af andet barn være ens?

4 indlæg i dette emne

R blev født i starten af november. Vi har mange "langtvejsfra" gæster, og også nogle udenlandske, og vi tænkte at vores by er hyggelig ved juletid. Vi holdt klassisk dåb i kirken og så efterfølgende brunch i forsamlingshus. I dagene op til barnedåben var vi bare sammen med det af min familie som boede hos os (min far og bror) og dagen efter havde vi besøg af et par inden de rejste. Men vennerne så vi slet ikke andet end til selve festen, hvor der jo var sparsomt med tid til at komme ordentligt rundt. 

 

Denne gang har vi termin i starten af juli. Og jeg kan ikke helt finde ud af hvordan vi skal holde det. Jeg vil gerne bruge samme dåbskjole da den betyder meget for mig (lavet af min afdøde mor ud fra hendes brudekjole, og broderet med mine brødres, mit og R's navn). Så den skal inkluderes på en eller anden måde - men den er ikke specielt stor, så tænker at 2½ måned er det ældste barnet kan være. Og de to første uger af september er helt udelukket, for der kan halvdelen af gæsterne ikke. 

 

1) Kopi af storebrors dåb, 21.august - samme setup med samme kirke og samme forsamlingshus. Fokus i dagene omkring kommer så nok en gang til at være omkring min familie som kommer langvejs fra, og som sandsynligvis ser lillepigen for første gang deromkring. 

 

2) Opdeling af festen. Kirke og forsamlingshus/hjemme/café med familien. Navngivningsfest med telt i haven for vennerne. I så tilfælde er datoerne nok 21.august og 24.september. Kan man godt satse på fest i haven 24.september? Her kan storebror så evt. blive passet hos svigerforældrene, så vi bedre kan være sammen med vennerne, og vi kan også tilbyde overnatning til dem fra Sjælland.  

 

Og hvad med antal gæster - er det overhovedet stort nok til at forsvare en opdeling? Og bliver det for meget for os som nybagte tobørnsforældre? 

 

Familie:

Svigerforældre (2 stk)

Fastre og onkler (4 stk)

Min far 

Mine brødre og koner (4 stk)

Nevøer og niecer (8 stk - alder 5-19 år)

Evt. mine "gudforældre" (2 stk, de var med ved R's dåb)

 

Venner: 

6 fra Sjælland

Mellem 3-12 fra Jylland, alt efter hvor "bredt" vi inviterer 

Evt. 2 fra udlandet

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Personligt ville jeg ikke dele op.... Vi holdt det hele samlet og gik så rundt mellem bordene, der er naturligvis nogle man snakker mere med end andre.....

Alternativt kunne I holde brunch for alle og så invitere vennerne med hjem til noget aftensmads halløj

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker, at jeg ville lave en kopi af dåben og så på en eller anden måde få en ikke-børne-relateret-fest stablet på benene, hvis I ikke føler, at I fik set nok til vennerne. Evt. tage initiativ til at I er fælles med jeres venner om at få stablet noget på benene.

Med al respekt for navngivningsfester i sig selv, så synes jeg at en navngivningsfest med venner EFTER en dåbsfest med familie, bliver lidt trøstepræmie-agtig (selvom jeg er helt med på at intentionen er nærmest det modsatte).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville heller ikke dele op. Er meget enig med bbm. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER