My love

Legerelationer - børnehaven bestemmer

8 indlæg i dette emne

Jeg er lidt nysgerrig på at høre jeres mening og hvordan børnehaven gør det hvor jeres børn går.

Hos vores datters børnehave er der lige nu meget fokus på legerelationer. Hvilket egentlig er fint nok. Men jeg synes måske børnehave. Blander sig for meget. Vores datter blver 4 til juni og leger meget med sin kusine der er et år ældre end hende. Er kusinen der ikke er hun god til at finde andre at lege med. Men hun vælger helst nogen på egen alder eller lidt ældre. Tænker det udfordrer hende mere og hun kan lære en masse af dem. Det ser jeg kun som en god ting.

De kom så i sidste uge og sagde at det ville være rigtig godt hvis vores datter fik en pige med hjem og lege med. Pigen er et halvt år yngre, sprogligt er hun jo derfor ikke på samme niveau som vores. Vores datter har nogen gange leget med pigen, pigens storesøster og kusinen. Men har ikke givet udtryk for hun vil have pigen med hjem og lege, selv om pigen dagligt spørger om hun må komme med hjem. (Jeg har udskudt det da pigen er ble barn og det gider jeh ikke stå med).

Men jeg bliver lidt irriteret over at børnehaven vil blande sig i hvem vores leger med og hvem hun skal tage med hjem. Fint nok de sætter fokus på legerelationer, især for de børn som måske har brug for hjælp. Men jeg synes samtidig det skal være op til forældre og ikke mindst barnet hvem det vil lege med.

Og det har egentlig lidt fra start af været et problem. Hvor de gik ind og sagde at vores datter ikke måtte lege med sin kusine. For når de små leger med de store vil de ofte være tilskuere til legen, men jeg har lært det er sådan de lærer at lege.

Og det er det der bringer mig frem til min nysgerrighed omkring hvordan det foregår der hvor jeres børn går?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Børnehaven blander sig ikke - Det er ikke deres opgave. Og jeg ville bede dem blande sig udenom, jeg er ikke interesseret i at have børn med hjemme, medmindre min datter og jeg har.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her blander de sig ikke, og det synes jeg egentlig heller ikke de bør. De må holde fokus på legerelationer i børnehaven,og hvis de mener, at der er nogle børn, hvis relation bør forbedres, må de sætte dem sammen om nogle aktiviteter i børnehaven.

Og til det med at hun bruger ble, så ville jeg som forælder altid selv tage med (eller sende manden) og tilsvarende forvente at det andet barns forælder/ forældre kom med. Så kan de selv skifte ble, give lov til snack, trøste, hvis barnet slår sig, eller hive fat i barnet, hvis det ikke opfører sig ordentligt. Først, når jeg som forælder kender barnet, ville jeg lade det komme herhjem uden forældre. I hvert fald i børnehavealderen.:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Børnehaven blander sig ikke - Det er ikke deres opgave. Og jeg ville bede dem blande sig udenom, jeg er ikke interesseret i at have børn med hjemme, medmindre min datter og jeg har.

Det er jo også lidt det jeg tænker. Okay de blander sig i bh. Især i forhold til hvis der er børn der har svært ved at finde nogen at lege med. Men hjemme synes jeg ikke de kan. Jeg valgte dog at lade som ingenting da de sagde det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her blander de sig ikke, og det synes jeg egentlig heller ikke de bør. De må holde fokus på legerelationer i børnehaven,og hvis de mener, at der er nogle børn, hvis relation bør forbedres, må de sætte dem sammen om nogle aktiviteter i børnehaven.

Og til det med at hun bruger ble, så ville jeg som forælder altid selv tage med (eller sende manden) og tilsvarende forvente at det andet barns forælder/ forældre kom med. Så kan de selv skifte ble, give lov til snack, trøste, hvis barnet slår sig, eller hive fat i barnet, hvis det ikke opfører sig ordentligt. Først, når jeg som forælder kender barnet, ville jeg lade det komme herhjem uden forældre. I hvert fald i børnehavealderen.:)

Det er jeg helt enig med dig i. Og det er jo også det børnehaven skal være med til. Og så måske have fokus på dem hvor det kan være svært.

Jeg må dog indrømme at moren til denne pige gad jeg ikke have siddende hos mig. Men jeg forstår hvad du mener. Og synes egentlig også når det er så små børn at der skal en tryg voksen med de kender. Men der er mange i bh som har børn med hjemme uden at have forældre med. Og jeg er nok en hønemor. Men jeg bryder mig ikke om at sende mit barn afsted til nogen jeg ikke kender.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores børnehave fortalte at hvis vores dreng skulle have legekammerater med hjem kunne vi starte med X og Y da de allerede havde gode relationer. De blandede sig ikke men kom med gode råd. Det synes jeg er fint :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores børnehave fortalte at hvis vores dreng skulle have legekammerater med hjem kunne vi starte med X og Y da de allerede havde gode relationer. De blandede sig ikke men kom med gode råd. Det synes jeg er fint :)

Det er rigtig på den måde er det fint. For de har jo set hvordan det foregår i børnehaven. Og har derfor en ide om hvem de leger godt med.

Ved os var det bare mere som om at hende skulle vores datter have med hjem. Og vores datter snakker næsten aldrig om pigen og leger meget sjældent med hende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:ditto

 

Jeg kan som sådan ikke se et problem i at børnehaven foreslår at man kunne lave en legeaftale med et andet barn, hvis de oplever at børnene faktisk er glade for at lege sammen.

 

Jeg fik at vide i børnehaven da min datter gik der, at der indimellem var en pige som rigtig gerne ville lege med Maja, og som Maja legede rigtig godt med når de 'fik lov' til at lege, men hvor denne pige ofte ikke fik et ben til jorden af et mere dominerende barn. Så synes jeg da det er fint at børnehaven fortæller at børnene faktisk gerne vil hinanden, og det kunne styrke deres relation at have noget tid sammen alene.

 

At det andet barn ikke er på niveau med mit barn sprogligt og evt. ift ble-perioden er for mig totalt irrelevant... Det handler om hvorvidt børnene kan lide hinanden, resten er ligegyldigt.

Jeg skal være ærlig og sige ag jeg gider ikke stå med et fremmed ble barn. Der er jeg nok lidt sart. Men jeg er gravid og døjer med mit bækken og så skal jeg bare ikke til og løfte i et andet barn.

Men vores datter snakker sjældent om den her pige og giver ikke udtryk for hun vil have hende med hjem. Pigen kan stå lige foran mig og spørge ti gange om hun må komme med os hjem, men vores datter reagere ikke på dette. Så tænker derfor at det ikke har nogen interesse for vores datter.

Og hun snakker heller ikke om hun leger med hende i børnehaven. Så tænker ikke interessen er så stor.

Det passer mig så også meget godt. Moren er ikke til at slippe af med. Og hun vil kun have at hendes børn leger hjemme ved andre. Feks er min søster ved at lave køkken, og de kan ikke lave mad, der er ikke vand osv. Plus der så ligger andre ting bag som også gør de siger nej til at deres må lege med pigen(storesøster til hende der vil lege med vores). Men moren nærmest plager for at pigen kan komme med hjem og lege og sove ved min søster.

Så jeg har det nok også lidt svært ved at skulle lukke hende ind her, fordi jeg føler det er en pestilens, plus vores datter ikke viser interesse, så synes ikke der er grund.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER