Tinakp

Hvad er din holdning??

28 indlæg i dette emne

http://m.bt.dk/danmark/danske-boernehaveboern-slaar-alarm-saa-tit-faar-vi-skaeld-ud-af-paedagogerne?redirected=true

Nu håber jeg linket virker...

Hvad er jeres holdning til denne artikel? Der er nemlig enighed blandt dem fra min mødregruppe, kan jeg se ud fra hvad de har svaret på facebook hvor den ligger. Men jeg kan godt mærke at jeg ik er helt enig med dem, men jeg tror bare at jeg holder det for mig selv..

Men jeg ku godt tænke mig at høre jeres synspunkter, hvis det nu sku komme op - når jeg lige om lidt skal være sammen med dem.

Jeg undlader at sige hvad de mener og hvad jeg mener. Jeg kan blot sige at jeg mener at man skal se det lidt mere nuanceret end det de melder ud...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hmm aldersgruppe taget i betragtning, hvad er så skæld ud?

Jeg synes det virker ret vagt, for nogle børn mener jo at de får skæld ud, hvis de får et nej eller bliver irettesat, hvis de gør noget forkert (uanset hvor roligt og fattet det bliver givet)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forstår ikke helt den undersøgelse - for det første er det jo meget iindividuelt hvad et barn opfatter som skældud. For nogle skal der jo kun et enkelt nej til for at vælte hele verden, og andre vil slet ikke påvirkes så let. Derudover er børn jo ekstremt let påvirkelige, og jeg tror det er de færreste børn der rent faktisk forstår hvornår de får "meget skældud", og mange børn er sikkert tilbøjelige til at svare ja, især hvis spørgsmålet stilles på en ledende måde, så barnet rent faktisk tror det får meget skældud.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig med de andre! Og så kommer det nok også meget an på, hvornår spørgsmålet er blevet stillet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes også det er lidt svært at tage seriøst, når det er sådan, spørgsmålet er formuleret. For hvad er skældud?

Hvis det er skældud, fordi en voksen siger "nej" eller irettesætter er barn (altså som i: "vi vil ikke have at du slår/sparker/bider x, for så bliver hun ked af det"-agtigt), så kan jeg ikke hidse mig op over det..

Men hvis det er "rigtig" skældud, hvor børnene bliver råbt ad og/eller kaldt nedsættende øgenavne / får at vide at de er dumme eller lignende, så er jeg enig i, at det er bekymrende. For jeg er helt enig i at den slags skældud er psykisk vold, og det er ikke okay.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil bare lige sige at jeg læser med og det er svært at lade være med at kommentere, men jeg tænker at jeg lige venter lidt - også til jeg lige har ordentlig tid..

Men kom endelig med flere svar - jeg synes at det er så godt det i er kommet med indtil videre... Jeg er spændt på om artiklen kommer op i dag, men så skal jeg nok lige fortælle hvad der blir diskuteret.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg tænker at nogle børn bare svarer ja, hvis de får et ledende spørgsmål, og jeg bliver lidt skeptisk, når undersøgelsen er lavet i børnehaver, der selv har meldt sig (selvom det jo kunne påvirke resultatet både den ene og den anden vej).

Men jeg synes det er er problem hvis det virkelig er en fjerdedel af landets børn, der føler, at de ofte får skældud, uanset om de så gør det ifølge de voksne eller ej.

Jeg tænker at den vigtigste regel indenfor alt kommunikation må være, at modtageren har ansvaret for, hvordan budskabet modtages. Så hvis barnet føler, at det er skældud, at få "nej, du må ikke få...", så må der være en læringsproces, hvor den voksne fx forklarer "det er ikke fordi, jeg er sur, men man kan få ondt i maven og jeg vil gerne passe på dig". Eller whatever, jeg har ikke lige hjernekapacitet til at hive perfekte formuleringer op :D

Men pointen er, at hvis barnet føler sig skældt ud, så mener jeg ikke, at man som voksen kan "trumfe" den følelse og vælge, at ikke er skældud, bare fordi det ikke er det, ud fra den voksnes holdning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hm...

Egentligt synes jeg det er irrelevant om der er tale om 'råben og skrigen skæld ud' eller om barnet 'bare' har følt det sådan. Det farlige ved skæld ud er sår på psyken, eller hvad man nu kan kalde det. Og der ligger risikoen hos modtageren (selvom afsender også kan få det rigtig skidt ved at skælde ud). Så har barnet følt sig skældt ud, så er det i mine øjne sandheden.

Jeg har arbejdet i 4 institutioner, hvoraf det i 3 af dem var normalen at skælde grimt ud. Altså med råb, tale ned til, straffe (ved at blive ekskluderet eller få frataget goder), og endda udstillet foran andre børn.

Og det er virkelig IKKE ok. Jeg håber og tror at det generelle billede er at man bevæger sig væk fra den slags.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er da en bæ artikel, som slet ikke virker undersøgt ordentligt. Det er bare et skud i tågen, så er der noget at skrive om.

Jeg hæver altså stadig stemmen overfor mine børn sommetider, hvis jeg har prøvet andre løsninger først. Skæld ud eller ej, så er det der "Skæld ud" Jo noget der skal defineres først....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha nu er artiklen i go morgen Danmark

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hm...

Egentligt synes jeg det er irrelevant om der er tale om 'råben og skrigen skæld ud' eller om barnet 'bare' har følt det sådan. Det farlige ved skæld ud er sår på psyken, eller hvad man nu kan kalde det. Og der ligger risikoen hos modtageren (selvom afsender også kan få det rigtig skidt ved at skælde ud). Så har barnet følt sig skældt ud, så er det i mine øjne sandheden.

Jeg har arbejdet i 4 institutioner, hvoraf det i 3 af dem var normalen at skælde grimt ud. Altså med råb, tale ned til, straffe (ved at blive ekskluderet eller få frataget goder), og endda udstillet foran andre børn.

Og det er virkelig IKKE ok. Jeg håber og tror at det generelle billede er at man bevæger sig væk fra den slags.

Jow, men det med, om børnene "bare" føler sig skældt ud, er nu relevant nok tænker jeg - på den måde at man kan være i tvivl om, hvorvidt børnene rigtig har forstået spørgsmålet :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja. De færreste børn i den alder elsker at få et nej til noget som de synes er fedt - men det er jo ikke skæld ud?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I øvrigt mener jeg ikke nødvendigvis at skældud er uopretteligt ødelæggende og forkert. Og jeg kan ikke sige mig fri fra selv at skælde ud. (jeg skælder faktisk meget ud. Ikke fordi jeg synes det er godt at gøre, men fordi jeg ikke endnu har kunnet vriste mig fri af den måde, jeg selv er opdraget på, og fordi jeg lidt for ofte bliver lidt for presset...)

Men hvis et barn siger "Jeg får meget skældud" (og det gør de jo ikke her. De siger ja til et meget ledende spørgsmål. Men hvis de nu gjorde...) så hører jeg "De voksne synes ofte at jeg gør noget forkert", og så er der i min optik ikke langt til "Jeg ER forkert". Og SÅ ringer selvværds-alarmklokkerne!

Så jeg tænker, at det handler ikke ret meget om "type" eller hyppighed af skældud, det væsentlige er den subjektive følelse af, om man ofte får skældud.

Forresten: En af mine tidligere kollegaer sagde altid "For hver reprimande skal der 10 gode relationer til at gøre det godt igen". Jeg tæller ikke, men jeg har det i baghovedet, at jeg "skylder i banken", når jeg har skældt ud ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så har jeg iøvrigt til gode, at møde det barn, der kalder et nej til at få noget for skældud. :chin: Altså ikke at de synes det er fedt, men kalder de det virkelig skældud?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så har jeg iøvrigt til gode, at møde det barn, der kalder et nej til at få noget for skældud. :chin: Altså ikke at de synes det er fedt, men kalder de det virkelig skældud?

Tja, jeg ved ikke engang hvad min egen datter vil definere som skæld ud :) Men det er interessant, og jeg tror jeg vil spørge hende i eftermiddag.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så har jeg iøvrigt til gode, at møde det barn, der kalder et nej til at få noget for skældud. :chin: Altså ikke at de synes det er fedt, men kalder de det virkelig skældud?

Så skal du møde min kusines dreng.

Han vil klart definere det sådan

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tja, jeg ved ikke engang hvad min egen datter vil definere som skæld ud :) Men det er interessant, og jeg tror jeg vil spørge hende i eftermiddag.

Jeg tror ikke, at V ville kunne forklare det, hvis jeg spurgte. :D

Men jeg synes, jeg fornemmer en tydeligt ked/vred reaktion på skældud (også ting, som jeg ikke synes er skældud, men troooor, at V synes er), mens et nej til ting mere udløser frustration rangerende fra "Øøøøøøøv" til "Jamen jeg GIDER GODT!!!!" agtigt. Tjah det er jo fornemmelser.

Pointen var også bare, at jeg ville være meget påpasselig med at tænke at den skældud, som børnene i artiklen siger ja til at mærke, nok "bare var når de ikke måtte få noget". Agtigt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så skal du møde min kusines dreng.

Han vil klart definere det sådan

Ok så :) Jamen jeg skal heller ikke sige at det ikke findes. Bare en tanke - som jeg skrev til Tia :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke, at V ville kunne forklare det, hvis jeg spurgte. :D

Men jeg synes, jeg fornemmer en tydeligt ked/vred reaktion på skældud (også ting, som jeg ikke synes er skældud, men troooor, at V synes er), mens et nej til ting mere udløser frustration rangerende fra "Øøøøøøøv" til "Jamen jeg GIDER GODT!!!!" agtigt. Tjah det er jo fornemmelser.

Pointen var også bare, at jeg ville være meget påpasselig med at tænke at den skældud, som børnene i artiklen siger ja til at mærke, nok "bare var når de ikke måtte få noget". Agtigt :)

Ikke uenig - jeg synes bare, at artiklen er ret svær rigtig at bruge til noget, sådan som den er skrevet/lavet :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ikke uenig - jeg synes bare, at artiklen er ret svær rigtig at bruge til noget, sådan som den er skrevet/lavet :chin:

Helt enig. Jeg taler også kun ud fra "hvis det er rigtigt at 26% føler..." :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt enig. Jeg taler også kun ud fra "hvis det er rigtigt at 26% føler..." :)

Jep :)

Jeg skælder i øvrigt også mere ud, end jeg ville foretrække - uden at jeg egentlig tror, at det er ret meget. Nogen dage lykkes man bare bedre end andre...

Noget helt andet er, at jeg nogen gange har drøftet konceptet skæld-ud med min mands ældste - og sjovt nok er hendes tærskel for, hvad der udgør meget skæld-ud eller skæld-ud i det hele taget meget højere end min.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lola er på i Go morgen Danmark nu om det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jep :)

Jeg skælder i øvrigt også mere ud, end jeg ville foretrække - uden at jeg egentlig tror, at det er ret meget. Nogen dage lykkes man bare bedre end andre...

Noget helt andet er, at jeg nogen gange har drøftet konceptet skæld-ud med min mands ældste - og sjovt nok er hendes tærskel for, hvad der udgør meget skæld-ud eller skæld-ud i det hele taget meget højere end min.

Mon ikke, der er noget generationskløft i det, hvor hun repræsenterer en ældre generation end sønnike? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mon ikke, der er noget generationskløft i det, hvor hun repræsenterer en ældre generation end sønnike? :)

Helt givet - hun er 16 og kunne rent biologisk være hans mor :)

Men det har nu primært været præ-junior, at vi har talt om det. Jeg har i andre sammenhænge fx beklaget, at vi har haft en presset periode og måske skældt mere ud end rimeligt - hvor hun så har været meget undrende, hun syntes da ikke, at hun blev skældt ud særlig ofte... Godt så, jeg pakker min bodfærdighed væk igen :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt givet - hun er 16 og kunne rent biologisk være hans mor :)

Men det har nu primært været præ-junior, at vi har talt om det. Jeg har i andre sammenhænge fx beklaget, at vi har haft en presset periode og måske skældt mere ud end rimeligt - hvor hun så har været meget undrende, hun syntes da ikke, at hun blev skældt ud særlig ofte... Godt så, jeg pakker min bodfærdighed væk igen :rolleyes

Det er da dejligt når det går den vej :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER