Vinnus

Vikle og nyfødt

33 indlæg i dette emne

Jeg kom til at tænke i morges, da jeg afleverede Pixie i børnehaven, hvordan jeg skal have lillebror med, når han kommer.

Vores børnehave ligger 50 m fra os af, så jeg havde tænkt på om han kunne være i viklen.

Jeg har en strækvikle fra sidst, men jeg kom først i gang med den, da hun var ca 3 mdr.

Skal en nyfødt sidde/ligge på en anden måde?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Du kan sagtens bruge strækviklen. Den er super god til nyfødte. De skal sidde i frøstilling, dvs knæene højere end numsen og så selvfølgelig mave mod mave :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En helt nyfødt ville jeg ikke bære mave mod mave, men liggende på skrå. Men det kan man i hvert fald sagtens :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En helt nyfødt ville jeg ikke bære mave mod mave, men liggende på skrå. Men det kan man i hvert fald sagtens :)

Det er potentielt farligt at have dem liggende! Jeg vil kun anbefale at have baby liggende ved amning i viklen, eller er det klart sikrest at baby "sidder" i frøstilling.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Det er potentielt farligt at have dem liggende! Jeg vil kun anbefale at have baby liggende ved amning i viklen, eller er det klart sikrest at baby "sidder" i frøstilling.

Øh, hvorfor skulle det være farligt? :unsure

Og hvordan kan babys ryg godt holde til oprejst mave mod mave, men ikke til autostol? Og hvad så med ringslynge, hvor de jo kun kan ligge?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øh, hvorfor skulle det være farligt? :unsure

Og hvordan kan babys ryg godt holde til oprejst mave mod mave, men ikke til autostol? Og hvad så med ringslynge, hvor de jo kun kan ligge?

Noget med kvælning.

Fordi de sidder SÅ spændt op (med støtte over hele ryggen) at det ikke tæller som at sidde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noget med kvælning.

Fordi de sidder SÅ spændt op (med støtte over hele ryggen) at det ikke tæller som at sidde.

Hmm... Det er overhovedet ikke møntet på dig, men det giver jeg altså ikke meget for ;)

Sofie har ligget en del i den - man holder jo øje med hende.

Og der er da ligeså meget støtte på ryggen i en autostol som i viklen oprejst.

I don't get it :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm... Det er overhovedet ikke møntet på dig, men det giver jeg altså ikke meget for ;)

Sofie har ligget en del i den - man holder jo øje med hende.

Og der er da ligeså meget støtte på ryggen i en autostol som i viklen oprejst.

I don't get it :rolleyes

Det er helt i orden. Det jeg skriver er ikke et udtryk for mine holdninger, men simpelthen det jeg har læst ergoterapeuter skrive (som jeg så vælger at tro på).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Enig med stephi-pigen. Baby må kun ligge ned i forbindelse med amning. Ellers skal de altid sidde oprejst, mave mod mave i frøstilling.

Og det kan (og bør) de forøvrigt også i en ringslynge ;)

Liggende i vikle/slynge, risikerer man at baby bliver kvalt. Enten ved CO2 ophobning nede i viklen/slyngen eller ved at baby simpelthen får bøjet hage ned mod brystet og derved ikke har frie luftveje.

Der har været mange dødsfald i bl.a. USA og UK for nogle år siden og det blev netop koblet sammen med at børnene havde ligget ned i viklen.

Mave mod mave, frøstilling, kan ikke sammenlignes med at have baby i autostol, skråstol o.lign.. i disse stole passificeres baby fuldstændig (især de helt små er meget udsatte) og det er ikke godt i længden. I en slynge/vikle sidder baby også stille, men bliver alligevel stimuleret hver gang du går rundt, sætter dig ned, rejser dig op osv.

Og som stephi-pigen påpeger, er baby spændt så meget fast, at den ikke skal bære ret meget af sin vægt selv.

I øvrigt belastes ryggen ikke (som hvis man "tvinger" baby til at sidde lodret op og ned) fordi rygsøjlen bliver rundet i et C :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bærer Lucca i strækvikle mave mod mave til og fra børnehaven. Det kan klart anbefales :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bærer Lucca i strækvikle mave mod mave til og fra børnehaven. Det kan klart anbefales :super

Er din jakke så stor nok til at lukke udenom hende eller har hun dragt på?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er din jakke så stor nok til at lukke udenom hende eller har hun dragt på?

Hun har dragt på :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm... Jeg kan da godt høre, at jeg fører på Sløjemor.dk i dag <_< :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men jeg forstår ikke hvordan man får spædbarn til at sidde op i ringslynge :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den forstår jeg heller ikke helt :unsure

Babyen er jo slet ikke "spændt fast", men ligger jo bare løst i en ringslynge :unsure

Tak! ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun har dragt på :)

Ok :super Jeg har nemlig ikke prøvet den udenfor endnu. Men vi har en købmand 200 m fra vores hus, og der har jeg tænkt, at det kunne være rart at kunne have hende med hen på den måde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm... Jeg kan da godt høre, at jeg fører på Sløjemor.dk i dag <_< :(

Ej du gør da ej :kiss

Jeg vidste heller ikke, at de ikke måtte ligge sådan.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man sætter dem op i frø-stilling :-) der er mange forskellige videoer på YouTube som viser det :-)

Men mon i tænker på en lommeslynge??? Der kan baby vidst kun ligge i ammestilling :-) og mange slynge-kender fraråder dem af samme årsag

Det er sådan en her vi har http://www.slynger.dk/category/ringslynge-9/(altså ud over strækviklen)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men jeg forstår ikke hvordan man får spædbarn til at sidde op i ringslynge :chin:

Det med at sidde som frø gælder vel kun strækviklen..? :unsure

Edit: Jeg er tydeligvis langt bagud :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Prøv f.eks. at kigge på wrapyouinlove's video af lille baby i ringslynge https://youtu.be/bRdGksTvDwk

Der er ikke, nogen der er sløjemor her :) hvis man ikke ved det, kan man jo ikke gøre så meget andet :)

For mig at se, handler det også om at f.eks. mamaslife ikke har opdateret hendes anbefalinger. Der står stadigvæk på flere af hendes slynger/vikler at man kan bruge dem til vuggestilling, men hun henviser ingen steder til, at det ikke anbefales i længere tid.

Og det er trods alt en af de første sider, der dukker op, når man googler :)

Jeg havde været i vikleverdenen i et godt stykke tid, før det gik op for mig ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har svært ved at forestille mig nyfødt baby sidde op i min Huggababy :chin: men jeg bruger hverken den eller lommeslynge ret ofte. Da først jeg kom igang med strækvikle, så døde de andre lidt for mig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Prøv f.eks. at kigge på wrapyouinlove's video af lille baby i ringslynge

Der er ikke, nogen der er sløjemor her :) hvis man ikke ved det, kan man jo ikke gøre så meget andet :)

For mig at se, handler det også om at f.eks. mamaslife ikke har opdateret hendes anbefalinger. Der står stadigvæk på flere af hendes slynger/vikler at man kan bruge dem til vuggestilling, men hun henviser ingen steder til, at det ikke anbefales i længere tid.

Og det er trods alt en af de første sider, der dukker op, når man googler :)

Jeg havde været i vikleverdenen i et godt stykke tid, før det gik op for mig ;)

Men den baby har da ikke knæene over hoftehøjde? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Prøv f.eks. at kigge på wrapyouinlove's video af lille baby i ringslynge

Der er ikke, nogen der er sløjemor her :) hvis man ikke ved det, kan man jo ikke gøre så meget andet :)

For mig at se, handler det også om at f.eks. mamaslife ikke har opdateret hendes anbefalinger. Der står stadigvæk på flere af hendes slynger/vikler at man kan bruge dem til vuggestilling, men hun henviser ingen steder til, at det ikke anbefales i længere tid.

Og det er trods alt en af de første sider, der dukker op, når man googler :)

Jeg havde været i vikleverdenen i et godt stykke tid, før det gik op for mig ;)

De er super gode de videoer hun laver synes jeg!

Jeg for dog lidt nerver over at der ikke er kryds under numsen i ringslyngebæringen, altså jeg kan jo godt se at babyen ikke ryger nogle steder. Men min indre løvemor tænker NO!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER