Lovely Lady

Hvad er jeres rådighedsbeløb?

36 indlæg i dette emne

Jeg bliver spurgt af banken, hvad vi gerne vil have i rådighedsbeløb... Øh... Jeg har aldrig haft et budget... :blush

Så hvordan ser det ud derude - hvor mange penge har I (hvis I vil ud med det - det er jo noget privat) tilbage, når det faste er betalt? Hvor mange mennesker skal det dække, og er det stramt eller behageligt :)

Help :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har omkring 20.000kr når der er overført til budget.

Vi er 4 (2 voksner, en på 3 og en på 0,5).

Jeg føler overhovedet ikke det er stramt, vi lever godt og kan fint tillade os noget ekstra.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har omkring 20.000kr når der er overført til budget.

Vi er 4 (2 voksner, en på 3 og en på 0,5).

Jeg føler overhovedet ikke det er stramt, vi lever godt og kan fint tillade os noget ekstra.

20 kg når ALT er betalt? Det er også rimelig godt sat :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men rådighedsbeløb er forskelligt fra bank til bank - har jeg lært. Vi er 4, snart 5 og har vel 15000 og det endda nu her hvor jeg er på dagpenge dimitendsats.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige nu har vi et rådighedsbeløb på ca. 5000 kr. til 2 voksne og 1 bebs på 11 mdr. Og fungerer fint :) Da vi begge var på SU havde vi rådighedsbeløb på 3000 kr. (før vi fik Lea).

 

Men skal så siges at jeg ingen indtægt har lige nu, så er jo kun mandens løn vi lever af, så stiger noget når jeg får afleveret speciale (bliv nu mandag:P) og har fået forsvaret det:). 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rådighedsbeløb er jo et vidt begreb. Det bliver ihvertfald tolket meget forskelligt.

Så hvad er trukket af udgifter?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rådighedsbeløb er jo et vidt begreb. Det bliver ihvertfald tolket meget forskelligt.

Så hvad er trukket af udgifter?

Jeg tænker, at det er alt det, der ikke varierer noget særligt - afbetaling på lån, forsikring, udgifter på bilen, a-kasse og fagforening, transport (inkl benzin hvis det er fast kørsel til arbejde), institution :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker, at det er alt det, der ikke varierer noget særligt - afbetaling på lån, forsikring, udgifter på bilen, a-kasse og fagforening, transport (inkl benzin hvis det er fast kørsel til arbejde), institution :chin:

Jeg sidder ikke lige ved computeren og budgettet nu, men vil gerne dele senere.

Jeg tror faktisk ikke man normalt tager benzin med?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores forbrug er pt på mellem 10 og 15.000. Vores rådighedsbeløb giver ingen mening at nævne, da vi har vores boliglån som kassekredit, og den bruges derfor til afbetaling og opsparing. Når alle regninger er betalt har vi noget mere end 15.000 tilbage, men så meget skal vi altså bare ikke bruge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg sidder ikke lige ved computeren og budgettet nu, men vil gerne dele senere.

Jeg tror faktisk ikke man normalt tager benzin med?

Nah, jeg lagde bare mærke til, at en af bankerne regnede det med, hvis der var tale om fast transport til arbejde. Derfor :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nah, jeg lagde bare mærke til, at en af bankerne regnede det med, hvis der var tale om fast transport til arbejde. Derfor :)

Ah okay :)

Og det er jo også derfor der er så svært at sammenligne, når nu de ikke regner det ens. Det gør det egentlig ret besværligt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ah okay :)

Og det er jo også derfor der er så svært at sammenligne, når nu de ikke regner det ens. Det gør det egentlig ret besværligt

Mega. Men et par tusind fra eller til hænger jeg mig ikke så meget i loge nu - det er mere det generelle billede, jeg er lidt (meget) i tvivl om :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bliver spurgt af banken, hvad vi gerne vil have i rådighedsbeløb... Øh... Jeg har aldrig haft et budget... :blush

Så hvordan ser det ud derude - hvor mange penge har I (hvis I vil ud med det - det er jo noget privat) tilbage, når det faste er betalt? Hvor mange mennesker skal det dække, og er det stramt eller behageligt :)

Help :D

 

Nu er mit rådighedsbeløb lidt andet, end jeres nok vil være, da jeg er alene og på SU. :)

 

Men ved fra min mor, der er bankrådgiver, at banker som hovedregel siger 14.000 kr. i rådighedsbeløb for to voksne og to børn. Det er dog ved huskøb, men måske en god rettesnor at gå efter. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er mit rådighedsbeløb lidt andet, end jeres nok vil være, da jeg er alene og på SU. :)

 

Men ved fra min mor, der er bankrådgiver, at banker som hovedregel siger 14.000 kr. i rådighedsbeløb for to voksne og to børn. Det er dog ved huskøb, men måske en god rettesnor at gå efter. :)

Det er også til brug for huskøb :)

Men jeg skal bruge noget at sammenligne med - for én ting er, hvad vi kan godkendes til, noget andet er, hvordan vi orker at leve. Jeg kan sagtens skrue ned for shopping og begynde at gå i netto, men mit gavebudget kommer fx næppe nævneværdigt ned :) og mine børn skal så afgjort ikke mangle noget. På den anden side så kan jeg se, at der kan være mening i, at vi smider en god halv million mere end planlagt efter et hus, og sp begynder jeg at skulle regne lidt på det :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

20 kg når ALT er betalt? Det er også rimelig godt sat :-)

Ja. Dog ikke brændstof, som der ryger 1500-2000kr på i måneden, når jeg er på arbejde.

Men vi har også begge lange uddannelser og sidder i godt lønnede jobs.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har omkring 15.000 eks. børnepenge. Vi er to voksne og to børn.

Jeg synes det er ganske fint. Men vi er ret gode til at bruge penge, så jeg gad godt have det dobbelte ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi plejer at sørge for at der er omkring 10.000 på lønkontoen den 1. i måneden. Det er så kun til mad, tøj, småting til boligen, bleer mv til Noah og andet almindeligt forbrug. Hvis vi skal ud og spise, købe gaver eller i biografen betales det også derfra.

Vi er to voksne, en tumling og en teenager. Ind i mellem har vi 1-2 ekstra teenagere i en weekenden, men det er max to gange om måneden.

Køber vi en større ting som en støvsuger, ny lampe eller andet der koster mere end et par 1000 tager vi det fra opsparingen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg lærte (finansøkonom ;) ) i sin tid at man skulle have 4.000 pr voksen og 2.000 pr barn. Men disse takster er vidst øget :unsure

Jeg er ikke lige helt klar over hvad vores er, vi regner budgettet lidt anerledes :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ca. 26.000, men lever for ca. 17.000 i snit om måneden alt inklusiv (altså ud over de faste udgifter) og vi mangler aldeles ikke noget! :rolleyes :whistling

Hvad vi ikke bruger bliver automatisk til afdrag/opsparing.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ca. 26.000, men lever for ca. 17.000 i snit om måneden alt inklusiv (altså ud over de faste udgifter) og vi mangler aldeles ikke noget! :rolleyes :whistling

Hvad vi ikke bruger bliver automatisk til afdrag/opsparing.

Har noteret mig jeres ordning med kreditten. Det tror jeg, at jeg vil prøve at spørge til, når jeg skal snakke med banken :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bruger nemt 10.000 kr om måneden hvis vi ikke har en stopklods :blush og vi er to voksne (eller forkælede teenagere ville måske passe bedre til vores forbrug :rolleyes)

Det er fordi at vi overhovedet ikke kigger på prisen når vi køber ind, jeg er virkelig en impulsshopper og elsker nipsting til 20-30-40-50 kr, vi spiser ofte junk om søndagen og så er vi gode til at hygge. N kan godt lide at købe computerspil som også er dyrt.

I øjeblikket prøver vi at leve for mindre og jeg synes at vi lever godt og mangler intet -men jeg har ingen idé om hvad beløbet ligger på nu :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

husk også at overveje om ferier/rejser hører ind under rådighedsbeløb. Det gør det jo typisk i bankens beregning over et års forløb, men hvis man ikke husker at ligge tilside i det løbende forbrug, bliver man nok skuffet på et tidspunkt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

husk også at overveje om ferier/rejser hører ind under rådighedsbeløb. Det gør det jo typisk i bankens beregning over et års forløb, men hvis man ikke husker at ligge tilside i det løbende forbrug, bliver man nok skuffet på et tidspunkt ;)

Hehe, men det er trods alt en post, som man kan file på. Det er fint at spare op til - men om galt skal være, så kan man jo holde staycation, til ungerne er ude af vuggestuen ;)

Der er flere opsparingsting, som jeg regner med at gøre plads til, men som trods alt er sekundært :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe, men det er trods alt en post, som man kan file på. Det er fint at spare op til - men om galt skal være, så kan man jo holde staycation, til ungerne er ude af vuggestuen ;)

Der er flere opsparingsting, som jeg regner med at gøre plads til, men som trods alt er sekundært :)

Ork ja. Bestemt. Vi har jo selv fjernet den post imens jeg studerer. Men hvis man skal sætte sig i et hus for good (altså købe) er det bare vigtigt at man har afstemt om det er dét værd f.eks ikke at komme på ferie.

"Alle" kan jo også leve for 8.000 kr til en familie på 4, men det er de færreste som har lyst til det i længden. Det er også derfor at bankernes regler for hvad man skal have i RB er en solid forringelse af god rådgivnings-etik IMO. Fordi nogen lever for 8.000 kr pr måned og andre kan ikke leve for 30.000 kr - og så er 14.000 jo et ligegyldigt tal. Historik er det der betyder noget, hvis du spørger mig, så man kan leve det liv man økonomisk ønsker sig, inden for de rammer man nu engang står med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ork ja. Bestemt. Vi har jo selv fjernet den post imens jeg studerer. Men hvis man skal sætte sig i et hus for good (altså købe) et det bare vigtigt at man har afstemt om det er dét værd f.eks ikke at komme på ferie.

"Alle" kan jo også leve for 8.000 kr til en familie på 4, men det er de færreste som har lyst til det i længden. Det er også derfor at bankernes regler for hvad man skal have i RB er en solid forringelse af god rådgivnings-etik IMO. Fordi nogen lever for 8.0000 kr pr måned og andre kan ikke leve for 30.000 kr - og så er 14.000 jo et ligegyldigt tal. Historik er det der betyder noget, hvis du spørger mig, så man kan leve det liv man økonomisk ønsker sig, inden for de rammer man nu engang står med.

Absolut - og det er ret afgørende for mig, at vi ikke sætter os for stramt. Samtidig er der jo nogen ting, der letter hen ad vejen - studielån bliver betalt ud, institutioner skiftes ud med skole osv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER