Barbamama

BBMs lampe-helvede...

52 indlæg i dette emne

Hjælp for pokker, hvorfor er alle lamper for store/små/dyre/GRIMME? :prik

Vi mangler en loftlampe til køkken (ikke over spisebord, men i den sektion, hvor der er køkkenbord og skabe og det...)

Og vi mangler en loftlampe til gangen.

Og så mangler vi en loftlampe til stuen.

Helt generelt

Generelt har vi ikke særlig højt til loftet, så jeg har lidt kig på plafonder, men ja, jeg ved ikke. De neutrale plafonder minder mig om offentlige toiletter, og de mønstrede minder mig om 90-årige små damer. Men alligevel er det mit bedste bud :rolleyes Vi (eller Brian) har en ok slat penge til indretning, men vi er ikke sådan særligt meget Bo Bedre typer eller mærke interesserede nogle af os, så det behøver ikke være det fedeste fede. Det skal bare være lamper - agtigt. Og generelt roder her stadig, så brug gerne fantasi og abstraktionsevner, når I kigger billeder :lol

Køkken

I køkkenet har vi købt denne til spisebordsdelen:

http://m.ikea.com/dk/da/catalog/products/art/90311494/

Min mand ELSKER den og havde gerne sat dem op i alle fatninger i hjemmet. Den minder ham om Star Wars og har fået kælenavnet "Dødsstjernen" :lolhit Jeg synes faktisk også den er pæn, men jeg gider ikke at have dem over det hele, og vi ville få den i hovedet, hvis den var henne ved køkkenbordet. Vores køkken ser sådan her ud:

2i9nu38.jpg

50go5w.jpg

Og vi mangler så en henne i "midten" mellem alle skabene.

Stuen

Til stuen har min mand "fået lov" at få samme dødsstjerne-lampe fra IKEA, bare med kobberfarve indvendig, istedet for sølv som den til køkkenet. Jeg synes den er pæn, og jeg kan godt lide skæret fra kobberet, så den kommer op i sofahjørnet. Jeg synes ellers ikke, at den passer ret godt til sofa og øvrige møbler, men der er også spekulationer i at det skal skiftes ud. Her kigger vi mest på hvide kommoder/skænke/hylder (BESTÅ fra IKEA) og lidt på en mørkeblå sofa (KIVIK fra IKEA), men vi forstår os ikke meget bedre på møbler end på lamper, så alt kan lissom ske.

Anyway, der hvor vi mangler en lampe er ikke over sofadelen men over et åbent område, der egentlig bare skal være luft/et sted hvor man kan hive legetøj ud på gulvet.

Her er sofadelen, hvor kobber-dødstjernen kommer til at hænge:

15fn9qb.jpg

Her er den stuedel, hvor vi mangler en lampe:

8vvwo8.jpg

Og et forsøg på at vise stuedelensamlet:

nbzm1j.jpg

Gang

Hmm ja, den er der vel ikke meget at sige om, men her er et billede:

15heukp.jpg

Hilfe?!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Prøv at tjekke lampegiganten.dk.

Jeg er på fra mobilen så kan ikke sætte links ind til bestemte lamper, men de har et virkelig stort udvalg. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I både køkken og gang er jeg stor tilhænger af spots! Det skal være praktisk både i forhold til at give meget lys, men også at det ikke er noget der hænger ned, så man får det i hovedet, eller unødigt optager gulvplads.

I vores lejlighed havde vi nogle forskellige rimelig neutrale i både køkken, gang og over vores sofa. Nu har vi indbygningsspots i ca. halvdelen af huset.

Vi havde denne i stuen: http://m.ikea.com/dk/da/catalog/products/art/90262653/

Denne i gangen:

http://m.ikea.com/dk/da/catalog/products/art/80262578/

Og en der mindede om denne her i køkkenet + en der passede til, men ligesom havde en rund plade mod loftet og så også tre spots:

http://m.ikea.com/dk/da/catalog/products/art/60262659/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bum bum, jeg har ikke lige nogle specifikke bud - synes det er svært, når man ikke lige kender folks smag bedre ;)

 

Men har du kigget på ellos.dk? Der er mange lamper, og jeg synes i hvert fald en del af dem er rigtig fine :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Køkken:

Altså jeg er personlig til små pendler, når det skal være i køkkenet. Jeg ville vælge sådan noget ala det her (1 eller 2 alt efter pladsen):

http://www.bauhaus.dk/el-belysning/indendors-belysning/pendler/pendel-ripasso-rod-nordlux.html(eller i grøn hvis man er mere til det)

http://www.bauhaus.dk/pendel-read-14-mini-rod-nordlux.html?nosto=new-nosto-productpage-right-column

Stue:

Jeg synes det er svært at vurdere stue størrelsen fra billedet, men umiddelbart når lampen skal være "ude i luften", så skal man vælge noget der hænger helt oppe ved loftet, f.eks. spot ligesom Bolsin linker til. Men eller er her nogle lidt alternativ bud til inspiration:

http://www.bauhaus.dk/loftlampe-altone-5x-krom-eglo.html?nosto=new-nosto-productpage-right-column

http://www.bauhaus.dk/astro-loftlampe-9-lys-wofi.html?nosto=new-nosto-productpage-right-column

Gang:

Nu skriver du selv plafonder, så her lidt inspiration

http://www.bauhaus.dk/el-belysning/indendors-belysning/loftlamper-skinner/plafond-helsingor-hvid-44x44-cm-markslojd.html

http://www.bauhaus.dk/el-belysning/indendors-belysning/loftlamper-skinner/plafond-jasmina-krom-klar-33x33-cm-globo.html

http://www.bauhaus.dk/el-belysning/indendors-belysning/loftlamper-skinner/loftlampe-pontedo-13x10w-krom-eglo.html

Generelt vil jeg sige, tag ud og kig på lamper, for at se størrelserne og hvordan de lyser i forhold til jeres behov :)

:goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh ja lamper! Altså er der noget der kan skabe vild debat herhjemme så er det lamper! Der er uendeligt mange grimme!

Jeg kan bedste lide at lamper ENTEN gør sig total ubemærket ELLER er en hel dekoration i sig selv. Ikke nogen mellemting. Og så kan jeg ikke lide stål - altså det der imellem spottene som andre her i tråden linker til. Jeg synes ikke det er pænt. Sorry!

Jeg er glad for matteret glas. Og så er jeg vild med alle de flotte designerlamper som jeg nok aldrig for råd til :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er I gode! :yay

Tidig fra IKEA havde vi faktisk købt til gangen, men vi byttede den igen, for selv den virkede for høj til gangen <_< Der er virkelig ikke ret højt til loftet derude, prøv evt at kigge fra toppen af døren til loftet...

Til gengæld havde jeg slet ikke overvejet spots til køkkenet, men det er måske en god idé. Og netop Hektar havde jeg kigget på til over spisebordet, så det kan jeg sagtens se for mig ved skabene :super Men de røde er også fine. Den første af de røde havde vi faktisk i sort i vores gamle lejlighed, så I rammer da vores smag re godt, selvom vi ikke selv ved, hvad det er :D :respekt

Til stuen kan jeg faktisk ret godt lide den der astro fra Bauhaus, så bliver vi i rum-temaet :lol Men den har da en lidt lav energi-mærkning, tænker jeg :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tja, jeg må indrømme jeg ikke kigger så meget på energimærker, når det kommer til lamper. De skal bare være flotte og give et godt lys. Men du har jo en pointe, hvis det er vigtigt for dig/jer :)

Men okay, det kommer fra familien der har Philips Hue pærer i 90% af vores lamper og de er jo egentlig også energibesparende hvis man tænker over det :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har alle mulige lamper i forskellige farver fra colors of copenhagen :-))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Højden i rummet svarer vist ret godt til højden hos os - standardmål, går jeg ud fra. Og vi har tidig oppe i vores stue nu, uden nogen problemer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er personligt mest til gamle/retro/genbrugslamper, hvilket vores hjem bærer præg af, så det kan du nok ikke rigtig bruge til noget.

Men hvis det var mig der skulle finde nye lamper, ville jeg pakke bilen og køre til Dronninglund imorgen, hvor Kinnerup Antik holder marked. Jeg er sikker på, der må være nogle fantastiske lamper imellem :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er personligt mest til gamle/retro/genbrugslamper, hvilket vores hjem bærer præg af, så det kan du nok ikke rigtig bruge til noget.

Men hvis det var mig der skulle finde nye lamper, ville jeg pakke bilen og køre til Dronninglund imorgen, hvor Kinnerup Antik holder marked. Jeg er sikker på, der må være nogle fantastiske lamper imellem :biglove

Det ville jeg aldrig turde, for jeg ville sikkert vælge den eneste lampe, som alle synes er grim :lolhit Jeg kan godt se, når andre har lavet noget superfedt retro, men personligt tror jeg bare, jeg skal holde mig til noget mainstream sikkert :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Højden i rummet svarer vist ret godt til højden hos os - standardmål, går jeg ud fra. Og vi har tidig oppe i vores stue nu, uden nogen problemer :)

Det er i gangen, der er lavt, ikke stuen :) Stuen tror jeg sagtens at tidlig kunne være i, men jeg er ikke sikker på, st det lige er det, jeg har lyst til derinde :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm måske kunne jeg være fristet af disse i stuen? (Hvis jeg kan overtale B til at tage retur i IKEA med kobber-dødsstjernen...)

http://m.ellos.dk/ellos-home/loftlampe-canon/441289?N=1z141uyZ1z141o8&Nao=66&selArt=910360&pr=0C1B2S3T&pID=441289&page=7

http://m.ellos.dk/ellos-home/loftspot-dome-4-lamper/269193?N=1z141uyZ1z141o8&Nao=12&selArt=911205&pr=0C1B2S3T&pID=269193&page=7

Altså de messingfarvede...

:chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det ville jeg aldrig turde, for jeg ville sikkert vælge den eneste lampe, som alle synes er grim :lolhit Jeg kan godt se, når andre har lavet noget superfedt retro, men personligt tror jeg bare, jeg skal holde mig til noget mainstream sikkert :blush

Men er det ikke lige meget at andre synes det er grimt, hvis du synes det er fantastisk?

Aj, jeg ved godt hvad du mener, og jeg tænkte heller ikke det nok lige var jeres stil, men jeg blev nødt til at skrive det :)Det er trods alt, hvad jeg ville gøre.

Du kan jo også bare give mig jeres lampepenge og så kan jeg tage afsted imorgen og finde noget til jer :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Men er det ikke lige meget at andre synes det er grimt, hvis du synes det er fantastisk?

Aj, jeg ved godt hvad du mener, og jeg tænkte heller ikke det nok lige var jeres stil, men jeg blev nødt til at skrive det :)Det er trods alt, hvad jeg ville gøre.

Du kan jo også bare give mig jeres lampepenge og så kan jeg tage afsted imorgen og finde noget til jer :D

Hehe jo, hvis der var noget, jeg (vi) syntes var fantastisk, så pyt med hvad andre tænkte. Men jeg synes jo det hele er sådan lidt buh-bæh-bøh-øh... Så derfor orker jeg ikke sats :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm måske kunne jeg være fristet af disse i stuen? (Hvis jeg kan overtale B til at tage retur i IKEA med kobber-dødsstjernen...)

http://m.ellos.dk/ellos-home/loftlampe-canon/441289?N=1z141uyZ1z141o8&Nao=66&selArt=910360&pr=0C1B2S3T&pID=441289&page=7

http://m.ellos.dk/ellos-home/loftspot-dome-4-lamper/269193?N=1z141uyZ1z141o8&Nao=12&selArt=911205&pr=0C1B2S3T&pID=269193&page=7

Altså de messingfarvede...

:chin:

Jeg kan rigtig godt lide den første :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har fire af dem her i køkkenet. De giver et godt og behageligt lys, og var billige :D de er fra Daells Bolighus mener jeg.

20160207_114929_zpsf2ylpzjs.jpg

De kunne evt hænge i jeres køkken ved vinduet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Over spisebordet har vi denne, men det er måske ikke helt jeres stil? Jeg er glad for vores, mest fordi den var gratis

20160207_114843_zpsdaac52zh.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen, jeg vil da også prøve at give mit besyv med! ;)

Har nu ikke kigget ret meget i tråden, så jeg beklager, hvis jeg gentager en hel masse.

 

Altså, jeg kan da godt linke til nogle lamper fra Ilva, eller sådan noget, men der har du jo nok fantasi til selv at kigge! ;) Hvor jeg i øvrigt synes, de har nogle gode ting.

 

Jeg tænker, at når man har helt små børn, så er resten af møblementet sådan lidt praktisk og måske ikke heeeeelt vildt dyrt, så man ikke er ved at dø på tværs over et væltet glas saft på gulvtæppet (der var så lige en historie fra det virkelige liv ;)) eller andet.

 

Så kan lamperne være smykkerne, som løfter det hele lidt. - Og smykker må også godt være lidt praktiske! Den ene ende af vores hus er et gammelt bondehus fra ca 1860, så der er LAVT til loftet. I køkken og gang har vi spots, hvilket jeg ikke elsker, men som er den eneste reelle mulighed. I vores gæsteværelse har vi plafonder, og der har jeg altså bare taget de helt billige i offentlig toilet-stilen til 25 kr stykket fra Ikea - men igen det er den bedste mulighed lige der. Og hvis der så skal være plads til noget flot og designagtigt, bliver det en standerlampe.

Alternativt til plafonder kunne være de der stål "skinner" med spots på, som jeg også kan se, der er linket til et andet sted i tråden.

 

Mht. "dødsstjernen", synes jeg selv den er ret fed! :) Jeg ville dog ikke have den hængende i køkkenet, fordi jeg tror, den er rigtig besværlig at gøre ren, og lamper i køkkenet bliver bare fedtede af stegeos osv. Så mit råd til en køkkenlampe, der skal hænge over et spisebord f.eks. er noget med en glat overflade, der kan tørres af. Over vores spisebord, har jeg fundet en gammeldags, antik glaslampe i den blå avis, som passer til vores bondehus. Over vores sofabord, som er i den nye del af vores hus, har vi en IQ-lampe.

Bortset fra det, så synes jeg dba er et godt sted at kigge, fordi man kan finde nogle lidt sjove anderledes ting, hvis man er heldig.

 

Så - ud og kig på smykker! Diamonds are a girls best friend, ved du nok! ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lpd det er superfine lamper, og hvis nogen bare lige plantede sådan en stil i vores hjem, kan jeg rigtig godt lide den, men jeg tror ikke, det er der vi er på vej hen :chin:

Mistel, du overvurderer mig :D Havde ikke overvejet ILVA og bliver ikke klogere når jeg kigger derinde :P

Det er en rigtig god pointe med dødstjernen fra IKEA og rengøring, men manden er bare RET sat på den, så jeg tror, det bliver prøvet af, og så må han sgu være den, der gør den ren og købe en ny når han bliver træt af den :lolhit

Og god pointe med smykker. Hmm. :chin:

Føler mig stadig lidt lost...

Er nok pt på:

IKEA Hektar skinne i mørkegrå ved køkkenbord/komfur. (Selvom tanken om noget dinglende ovre ved vinduet også frister...)

Dødstjernen i sølv over spisebordet (Selvom den bliver svær at gøre ren :chin:)

En neutral plafond i gangen (selvom IKEA lige har tilbagekaldt nogle af deres, fordi de var faldet ned og folk var kommet til skade :unsure )

Dødstjernen i kobber over sofaerne i stuen

Og en neutral plafond i "opholds" stuen (fordi det efterhånden er det eneste, der hverken skriger ved siden at dødstjernen og samtidig hænger så højt at man ikke får den i hovedet :rolleyes)

Det er et bud :chin: Og jeg kan mærke at det er "ok". Jeg ville nok hellere have noget mere praktisk i køkkenet og noget pænere i opholdsstuen men ja... Det er vist status. :chin:

(Og så priser jeg mig lykkelig over at jeg har fået den fineste yndigste lampe med blomster til Es værelse! :kuller)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg overvejer lidt den her:

http://m.ikea.com/dk/da/catalog/products/art/70176034/

Til stuen i opholdsdelen. Men IKEA har den kategoriseret som en børnelampe 8-12 år. Er der noget, jeg har overset? :chin:

 

næ.. Den har vi i alle rum ovenpå. Den er dejlig neutral. Jeg synes ikke den er særlig børnet.. :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER