mille1981

Alt det man ikke må...

40 indlæg i dette emne

Som mange af jer andre siger - ALTING MED MÅDE !

Jeg har underligt nok slet ikke haft lyst til cola efter jeg blev gravid....underligt for det var min fortrukne før??

Jeg ryger ikke og min mand (og gæster) ryger nu kun ude :-) det er såååååå dejligt

Jeg drikker heller ikke overhovedet ! Har aldrig drukket kaffe så intet problem her !

Har skiftet nogle skønhedsprodukter ud med parafume/parabena fri men ikke dem alle - bruger parafume men stort set kun på tøjet !

Spiser hvad jeg har lyst til men med måde..... !

Man må også tænke på at alle disse regler ikke var der da man selv var barn.....og vi er da blevet næsten normale ;-) ;-)

Knus :o

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg havde en ret indlevende snak med min kærestes grannevøs kærestes som også er gravid (langt ude) omkring dette..

jeg mente der bestemt var nogle ting man burde lytte til og holde sig fra, lige så vel som hvis man ikke var gravid, men vi kom hurtigt frem til den konklusion at det meste af det er lidt hysteri, da min mormor var ung skadet det da ikke at man drak et enkelt glas rødvin i ny og næ selvom man var gravid.

grannevøens kærestes mor er sundhedsplejerske og hun kan tydeligt se den nyere generation af mødre lytter til disse råd og går helt i panik hvis de var stive i byen weekenden inden de fandt ud af de var gravide, hvor hun faktisk som sundhedsplejerske mener at det er den lidt ældre generation der er sværere at få til at lytte til nogle af disse forholdsvise gode råd. Mange kvinder har indgroede vaner som lægen mener er sunde, men bare er usundt hvis du venter barn.. De kvinder er de sværeste at håndtere synes hun.

Jeg lytter til rådene, nu var jeg ikke typen der gik med make up og parfume i forvejen, jeg har aldrig smurt mig ind i cremer og hvad der angår mine spisevaner - tjaeh, jeg spiser som jeg plejer.. jeg har aldrig væet typen der gik meget i byen og for den sags skyld drak jeg aldrig rigtigt, hvis det endeligt skete. Den eneste "last" jeg har er mine smøger. Jeg har svært ved at give slip og stoppe og føler ikke at jeg er klar til det - så i mit hovede ville et rygestops kursus ikke fungerer for mig pt.

Grannevøens kæreste ryger selv og har det på samme måde, hun mener også at det ikke er det helt rigtige tidspunkt for hende at skulle stoppe med at ryge på grundet alle hormonerne og det der sker med hendes krop og hun venter barn nummer 3.

Men ja, alt med måde og lad være med at gå over styr, hvis man laver en upser - dem lavede de hele tiden for 30 år tilbage (der måtte de) :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har aldrig røget, så det er ikke et problem ;)

Mht. kosmetik mv., så har jeg i årevis brugt uparfumerede og parabenefri produkter, da jeg har meget sart hud, så der har jeg heller ikke skiftet ud. Jeg bruger lidt parfume ind imellem, men sprøjter det på tøjet. Jeg farver heller ikke mit hår.

Alkohol holder jeg mig helt fra, og har heller ikke lyst til at drikke det. Jeg drikker en smule kaffe, men langt mindre end anbefalingen. Jeg bryder mig ikke så meget om cola og andet sodavand, så det holder jeg mig fra uden at føre afsavn.

Jeg spiser ikke så meget fisk - prøver faktisk at spise mere nu, hvor jeg er gravid, men holder mig fra rovfisk.

Jeg tror egentlig, at det sværeste bliver at holde mig fra rødt kød og upasteuriseret ost. Jeg ELSKER en rød bøf og parmesan er noget vi normalt meget ofte spiser. Jeg regner med at onde mig selv det et par gange i løbet af graviditeten - ellers tror jeg sgu, at jeg bliver en bitter kran :D

Som flere andre skriver, så skal man bruge sin sunde fornuft - det er helt umuligt at overholde samtlige regler, og jeg tror man bliver bims, hvis man ikke giver sig selv lidt snor...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Parfume, Parabener, Alkohol, Røg, Neglelak, slik, lakrids, chokolade og Cola er ikke en del af min hverdag normalt, så det er ikke noget problem.

Kaffe, sort og grøn the holder jeg mig fra når jeg er gravid og jeg farver heller ikke hår (selvom jeg er vildt gråhåret og det så frygteligt ud sidst). Jeg maler/lakerer heller ikke, hvilket også er irriterende da jeg er en praktisk gør-det-selv gris. Holder mig også fra ikke-pasteriserede/udenlandske oste, rå fisk og råt kød.

- Det er hårdt at skulle nøjes med koffeinfri espresso og så det med hårfarvningen som er klart det værste at undvære...

Make up tillader jeg mig at bruge til større fester eller hvis jeg har et vigtigt møde hvor jeg SKAL se frisk og godt ud, men det er max. et par gange om måneden i gennemsnit.

Mange hilsner

Solskin

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Parfume har jeg brugt et par gange til 2 60-års fødselsdage og et kobberbryllup.

Drikker cola når vi er i byen, og røg er der også noget af når man er på besøg.

Spiser også fisk, men det er jo heller ikke alle typer fisk man skal holde sig fra.

Men det er så også det hele.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bruger stort set aldrig make-up eller parfume, holder mig generelt til økologiske eller svanemærkede produkter (Gælder også vaskemidler, slut med duft af bamseline)!

Madvarer er også mest økologiske, og ingen tun.

Ingen panodil eller anden medicin.

Men SÅ KOMMER SYNDEREN: Jeg ryger deværre, og også alt for meget! :unsure 10-15 stk på dårlige eller stressende dage :(

Vi har til gengæld lavet rygeforbud i hele boligen, så man skal gå udenfor eller i værkstedet for at udsættes for røgen, hvilket er godt for alle børn/andre i familien selv at kunne vælge.

Jeg drikker en øl eller et glas rødvin ind imellem, og holder kaffen nede på max. 2 kopper om dagen.

:rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg prøver at passe på, men vil også have lov at nyde.

Jeg ryger ikke (stoppede da jeg blev gravid med nr 1), undgår generelt rygning - kan slet ikke klare lugten og tanken om hvor skadeligt det er. Jeg bruger mineral make-up, parfumefri cremer, sæbe, vaskemiddel osv, og så går jeg kun med parfume hvis vi skal i byen. Og så køber jeg helst økologisk mad (manden gør så ikke, da han synes det er for syrt, så her handler det om atnå først til købmanden :D ). Jeg bruger dog shampoo og balsam med oarfume, for det svanemærkede får jeg simpelthen dødt hår af.

SLik, kage og sodavand prøver jeg at skære lidt ned på, men det er jeg ikke så god til. Jo sodavand går fint, for jeg har ikke så meget lyst til det, men slik... især chokolade.. "A ka Æ styre´t".

Så jeg er hverken hellig eller fanatisk, men prøver at leve fornuftigt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg farver stadig hår og går også i sol en gang om ugen.

Er stoppet med at ryge, og det er i sig selv en stor sejr.

Fik meget ros af jordemoderen fordi jeg stadig dyrker meget motion. Så er sikker på at der stadig kommer en sund baby ud, trods at jeg farver hår :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror egentlig, at det sværeste bliver at holde mig fra rødt kød og upasteuriseret ost. Jeg ELSKER en rød bøf og parmesan er noget vi normalt meget ofte spiser. Jeg regner med at onde mig selv det et par gange i løbet af graviditeten - ellers tror jeg sgu, at jeg bliver en bitter kran :D

Lige med hensyn til parmesanen - den er altså som udgangspunkt ikke upasteuriseret. Det er primært brie, gorgonzola og camenbert man skal holde sig fra.

Jeg har aldrig røget og det har min mand heller ikke, så det er ikke et problem. Mine svigerforældre og svoger er faktisk stort set de eneste vi kender der ryger og de går udenfor og gør det når jeg er i nærheden ;)

Jeg har aldrig farvet mit hår, så heller ikke et issue.

Jeg drikker ikke sodavand - hvis jeg trænger til noget med bobler drikker jeg danskvand med hyldeblomst-saft :)

Jeg bruger cremer uden parabener og har gjort det i flere år, men jeg bruger en smule make-up engang imellem og det er endnu ikke det hele der er skiftet ud med Nilens Jord.

Jeg drikker maks en kop kaffe om dagen - får jeg mere er det koffein-fri.

Alkohol rører jeg ikke - men har dog planer om at nippe lidt champagne, når vi har bryllupsdag på søndag :loveyou

Jeg er glad for fisk, men vil selvfølgelig holde mig fra store tun-bøffer. Tun på dåse er dog okay. Jeg er glad for gravad laks, men det vil jeg skifte ud med røget.

Jeg eeeeelsker brie og jeg vil prøve at skære ned, men slipper det altså ikke helt. Jeg har ALDRIG hørt om nogen der blev syge af at spise brie...

Jeg bruger stadig parfume og det tror jeg heller ikke jeg kommer til at slippe helt... Men vil prøve at sprøjte det på tøjet.

Er ikke den store slikspiser, men spiser en toffifee/After Eight/Riesen eller et stykke mørkt chokolade et par gange om ugen.

Og så vil jeg fortsætte løbeture og styrketræning så længe kroppen vil være med til det!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige med hensyn til parmesanen - den er altså som udgangspunkt ikke upasteuriseret. Det er primært brie, gorgonzola og camenbert man skal holde sig fra.

Jeg har aldrig røget og det har min mand heller ikke, så det er ikke et problem. Mine svigerforældre og svoger er faktisk stort set de eneste vi kender der ryger og de går udenfor og gør det når jeg er i nærheden ;)

Jeg har aldrig farvet mit hår, så heller ikke et issue.

Jeg drikker ikke sodavand - hvis jeg trænger til noget med bobler drikker jeg danskvand med hyldeblomst-saft :)

Jeg bruger cremer uden parabener og har gjort det i flere år, men jeg bruger en smule make-up engang imellem og det er endnu ikke det hele der er skiftet ud med Nilens Jord.

Jeg drikker maks en kop kaffe om dagen - får jeg mere er det koffein-fri.

Alkohol rører jeg ikke - men har dog planer om at nippe lidt champagne, når vi har bryllupsdag på søndag :loveyou

Jeg er glad for fisk, men vil selvfølgelig holde mig fra store tun-bøffer. Tun på dåse er dog okay. Jeg er glad for gravad laks, men det vil jeg skifte ud med røget.

Jeg eeeeelsker brie og jeg vil prøve at skære ned, men slipper det altså ikke helt. Jeg har ALDRIG hørt om nogen der blev syge af at spise brie...

Jeg bruger stadig parfume og det tror jeg heller ikke jeg kommer til at slippe helt... Men vil prøve at sprøjte det på tøjet.

Er ikke den store slikspiser, men spiser en toffifee/After Eight/Riesen eller et stykke mørkt chokolade et par gange om ugen.

Og så vil jeg fortsætte løbeture og styrketræning så længe kroppen vil være med til det!

Vi køber den ægte parmesan, og der står højt og tydeligt på pakken, at den er lavet af upasteuriseret mælk! Jeg har spist det et par gange alligevel, men har skåret lidt ned og byttet ud med andre slags ost når det passede til retten.

Brieost, som er fremstillet i DK er som udgangspunkt fremstillet af pasteuriseret mælk. Det kræver en speciel tilladelse at fremstille ost af upasteuriseret mælk i Danmark, så det er primært importerede oste man skal være varsom overfor :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi køber den ægte parmesan, og der står højt og tydeligt på pakken, at den er lavet af upasteuriseret mælk! Jeg har spist det et par gange alligevel, men har skåret lidt ned og byttet ud med andre slags ost når det passede til retten.

Brieost, som er fremstillet i DK er som udgangspunkt fremstillet af pasteuriseret mælk. Det kræver en speciel tilladelse at fremstille ost af upasteuriseret mælk i Danmark, så det er primært importerede oste man skal være varsom overfor :)

Ahh... Så er det sikkert fordi den parmesan jeg købte fra ostebørsen i sidste uge er lavet i Danmark - for jeg spurgte og ostedamen sagde, at den var upasteuriseret. Og den var helt sikkert ægte ;)

Men super - måske cremehvid-brien fra den danske producent så også er lovlig... Det må jeg lige tjekke! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ahh... Så er det sikkert fordi den parmesan jeg købte fra ostebørsen i sidste uge er lavet i Danmark - for jeg spurgte og ostedamen sagde, at den var upasteuriseret. Og den var helt sikkert ægte ;)

Men super - måske cremehvid-brien fra den danske producent så også er lovlig... Det må jeg lige tjekke! :)

Du mener vist, at den var pasteuriseret - et u for meget eller for lidt gør meget :D .Den ægte parmesan må jo kun laves i Parma området i Italien, men der findes jo flere alternativer, som så bare ikke må hedde parmesan, Grana Padano for eksempel.

Jeg ville helt sikkert tjekke de danske brie oste. Så vidt jeg husker, har de en i netto som er ganske udmærket og meget rimelig i pris :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du mener vist, at den var pasteuriseret - et u for meget eller for lidt gør meget :D .Den ægte parmesan må jo kun laves i Parma området i Italien, men der findes jo flere alternativer, som så bare ikke må hedde parmesan, Grana Padano for eksempel.

Jeg ville helt sikkert tjekke de danske brie oste. Så vidt jeg husker, har de en i netto som er ganske udmærket og meget rimelig i pris :)

Haha - FLOT, Susanne :D

Jeg har tjekket brien i kantinen på arbejdet og der står på det lille skilt, at den er lavet af pasteuriseret mælk :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rødt kød spiste jeg heller ikke, så lige der var der skrev det. Ja, det var kedeligt men man er gravid SÅ kort tid at jeg godt kunne undvære det og meget andet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg overholdt vist de fleste officielle anbefalinger for, hvad man ikke må, da jeg var gravid.

Jeg drak kaffe og cola, men ikke mere end svarende tilde max. 3 kopper kaffe, sundhedsstyrelsen sætter som grænse - hvis jeg ville have mere, drak jeg koffeinfri kaffe. Det var ikke det store problem, da jeg aldrig har drukket meget kaffe. Kan godt lide det, men ikke fast hver dag, og ikke en hel masse kopper ad gangen.

Jeg fik ikke for mange store rovfisk (fik så til gengæld alt for lidt fisk generelt, men tog fiskeolie)

Ingen ost af upasteuriseret mælk (jo, muligvis en enkelt gang, hvor jeg bagefter blev i tvivl om, hvorvidt det var pasteuriseret eller ej og ikke helt kunne finde ud af det).

Bøffer var højst rosa.

Lod min mand tømme kattebakke (og sidenhen kom vi af med katten af andre årsager).

Bruger alligevel aldrig creme, shampoo, makeup, etc. med parfume eller parabener, og brugte meget lidt makeup i det hele taget.

Jeg har aldrig røget og passede på med passiv rygning.

Alkohol drak jeg en lille smule af - altså, vi taler et par slurke af mandens øl engang imellem, hvis den var interessant (vi er øl-entusiaster), og noget alkoholfrit øl, som der jo i princippet er en minimal smule alkohol i (½ procent).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER