Ema

Et spørgsål om flygtninge

95 indlæg i dette emne

Fister, du har min dybeste respekt! Du skriver hvad jeg tænker (sådan cirka), og du formulerer det på en måde som jeg aldrig ville kunne. Kæmpe respekt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

For øvrigt synes jeg det er absolut fantastisk (hvis man kan bruge sådan et ord i en så tragisk situation) at være vidne til den spirende medmenneskelighed, kærlighed og hjælpsomhed, som dukker op rundt omkring :loveshower

Mine gravidhormoner har meget svært ved at håndtere alt det her frygtelige, men jeg græder glædestårer for hver gang jeg ser en ny artikel eller opslag på Facebook om nye måder at hjælpe på. Jeg synes ikke det er en døjt helligt - bare helt igennem fantastisk :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ikke lade være med at tænke: det er almen viden (for mig er det i hvert fald), at folk i krise nogle gange handler på en måde, som er svært at forstå for andre.. ofte ser man, at folk siger nej til hjælp..

De her mennesker flygter fra rædsler, som vi ikke tilnærmelsesvis kan forestille os. De sætter dem selv og deres kære i livsfare på små overfyldte både, fordi det er det mindste af to onder.

Forstår slet ikke, hvordan man kan finde på at mene at de er forkælede.. de er i KRISE.

Det kan godt være, at de ville være i sikkerhed i både tyskland, østrig eller danmark. Men lige nu er de i "fight or flight" mode. De er stressede, adrenalinen kører rundt i kroppen på dem. Det kan man altså ikke bare lige lave om på med et "så tag jer dog sammen og vær lidt taknemmelige"..

Hvis der er nogen, der er forkælede, så er det da de danskere, der sætter sig godt til rette i lænestolen og dømmer de her mennesker, uden overhovedet at prøve at sætte sig ind i situationens alvor.

Det handler ikke om hvordan vi som samfund kan bevare vores høje velfærd.. det handler ikke om tal eller statistikker eller om, hvad vi mon ellers kunne have fået for pengene. Det handler om MENNESKER.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

måske bliver jeg forvirret af smil, folk der vinker, tager billeder med deres smartphones.. Det er bare ikke den alle ser ud til at være i dyb KRISE og ja, jeg er da måske dum og naiv: men JEG har aldrig prøvet det, jeg er ikke psykolog.. Så jeg er på ingen måde kvalificeret til at vurdere hvordan folk i krise reagerer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ikke lade være med at tænke: det er almen viden (for mig er det i hvert fald), at folk i krise nogle gange handler på en måde, som er svært at forstå for andre.. ofte ser man, at folk siger nej til hjælp..

De her mennesker flygter fra rædsler, som vi ikke tilnærmelsesvis kan forestille os. De sætter dem selv og deres kære i livsfare på små overfyldte både, fordi det er det mindste af to onder.

Forstår slet ikke, hvordan man kan finde på at mene at de er forkælede.. de er i KRISE.

Det kan godt være, at de ville være i sikkerhed i både tyskland, østrig eller danmark. Men lige nu er de i "fight or flight" mode. De er stressede, adrenalinen kører rundt i kroppen på dem. Det kan man altså ikke bare lige lave om på med et "så tag jer dog sammen og vær lidt taknemmelige"..

Hvis der er nogen, der er forkælede, så er det da de danskere, der sætter sig godt til rette i lænestolen og dømmer de her mennesker, uden overhovedet at prøve at sætte sig ind i situationens alvor.

Det handler ikke om hvordan vi som samfund kan bevare vores høje velfærd.. det handler ikke om tal eller statistikker eller om, hvad vi mon ellers kunne have fået for pengene. Det handler om MENNESKER.

Præcis!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ret mig lige, hvis jeg tager fejl. Men er pointen ikke, at de skal registrere sig i det land de ankommer til først, så Europa har en mulighed for at vide hvor mange, der er? Som jeg har forstået det, så er at registrere sig ikke det samme som at søge asyl?

Der er jo lavet en fordelingsnøgle, men man kan jo kun fordele flygtningene, hvis man ved hvor mange og hvor de er?

 

Og grunden til at mange flygtninge vælger ikke at registrere sig i det land de ankommer til, er fordi de ønsker medbestemmelse på hvilket land de ender i?

 

Eller har jeg fuldstændig misforstået det? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ikke lade være med at tænke: det er almen viden (for mig er det i hvert fald), at folk i krise nogle gange handler på en måde, som er svært at forstå for andre.. ofte ser man, at folk siger nej til hjælp..

De her mennesker flygter fra rædsler, som vi ikke tilnærmelsesvis kan forestille os. De sætter dem selv og deres kære i livsfare på små overfyldte både, fordi det er det mindste af to onder.

Forstår slet ikke, hvordan man kan finde på at mene at de er forkælede.. de er i KRISE.

Det kan godt være, at de ville være i sikkerhed i både tyskland, østrig eller danmark. Men lige nu er de i "fight or flight" mode. De er stressede, adrenalinen kører rundt i kroppen på dem. Det kan man altså ikke bare lige lave om på med et "så tag jer dog sammen og vær lidt taknemmelige"..

Hvis der er nogen, der er forkælede, så er det da de danskere, der sætter sig godt til rette i lænestolen og dømmer de her mennesker, uden overhovedet at prøve at sætte sig ind i situationens alvor.

Det handler ikke om hvordan vi som samfund kan bevare vores høje velfærd.. det handler ikke om tal eller statistikker eller om, hvad vi mon ellers kunne have fået for pengene. Det handler om MENNESKER.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ret mig lige, hvis jeg tager fejl. Men er pointen ikke, at de skal registrere sig i det land de ankommer til først, så Europa har en mulighed for at vide hvor mange, der er? Som jeg har forstået det, så er at registrere sig ikke det samme som at søge asyl?

Der er jo lavet en fordelingsnøgle, men man kan jo kun fordele flygtningene, hvis man ved hvor mange og hvor de er?

Og grunden til at mange flygtninge vælger ikke at registrere sig i det land de ankommer til, er fordi de ønsker medbestemmelse på hvilket land de ender i?

Eller har jeg fuldstændig misforstået det? :unsure

Jeg ved det ikke men det lyder plausibelt :)

Et eller andet sted forstår jeg godt de ønsker medbestemmelse. De har jo mistet kontrol med alt andet i deres liv. Og så holder de vel fast i den lille bitte rest af kontrol de har mulighed for at have. Men der er vel også nogen som slet ikke ved hvordan og hvorfor de skal registrere sig og derfor har de en grundlæggende mistillid til systemet og løber alt det de kan af frygt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For øvrigt synes jeg det er absolut fantastisk (hvis man kan bruge sådan et ord i en så tragisk situation) at være vidne til den spirende medmenneskelighed, kærlighed og hjælpsomhed, som dukker op rundt omkring :loveshower

Mine gravidhormoner har meget svært ved at håndtere alt det her frygtelige, men jeg græder glædestårer for hver gang jeg ser en ny artikel eller opslag på Facebook om nye måder at hjælpe på. Jeg synes ikke det er en døjt helligt - bare helt igennem fantastisk :loveshower

Jeg er ikke gravid (eller jo forhåbentlig, men kunne ret meget så! :lol), og jeg får virkelig også en klump i halsen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

måske bliver jeg forvirret af smil, folk der vinker, tager billeder med deres smartphones.. Det er bare ikke den alle ser ud til at være i dyb KRISE og ja, jeg er da måske dum og naiv: men JEG har aldrig prøvet det, jeg er ikke psykolog.. Så jeg er på ingen måde kvalificeret til at vurdere hvordan folk i krise reagerer.

Men er det ikke det, du gør, når du stempler dem som forkælede? :unsure

Et andet eksempel.. hvad med de mennesker, der lige har mistet en nærtstående. Hvis de smiler og vinker til dig, er de så kommet over deres krise?

Eller dem, der lige har fået konstateret en uhelbredelig sygdom.. hvis de smiler til dig, er de så ikke i krise?

Jeg forstår det ikke :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Emilie :kiss

Du sætter ord på mine tanker!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men er det ikke det, du gør, når du stempler dem som forkælede? :unsure

Et andet eksempel.. hvad med de mennesker, der lige har mistet en nærtstående. Hvis de smiler og vinker til dig, er de så kommet over deres krise?

Eller dem, der lige har fået konstateret en uhelbredelig sygdom.. hvis de smiler til dig, er de så ikke i krise?

Jeg forstår det ikke :unsure

JEG kan bedre sætte mig ind i når man har mistet en nær - det har jeg prøvet! Jeg har ikke været flygtning.

Jeg "vurderer" intet! Jeg kigger på det åbenlyse! Hvis man flygter fra død og ødelæggelse, bør man så være glad og taknemmelig, når et land byder en velkommen ? Ja. Det synes jeg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fra Naser Khadars Facebook:

Flygtninge-kaos

Jeg ville ønske, at stor del af min familie, mine gamle klassekammerater, og andre venner i Syrien stod i samme luksusproblem. Hvilket land skal vi vælge? Det valg har de og de 13 millioner syriske flygtninge ikke. De har ikke pengene til at nå hertil. De er prisgivet. De er prisgivet i Syrien og de er prisgivet i de lejre i nærområderne, der rent ud sagt er huller i jorden. De kan ikke vælge mellem at søge asyl i Italien, Grækenland, Tyskland, Danmark eller Sverige. De kan kun én ting. Flygte til nærmeste sikre område, og leve fra hånden til munden. Og flygte igen, når konflikten flytter sig.

Det er tankevækkende, at det pludselig kan virke som om, at nogle af de friske og raske unge mænd, der går over den danske grænse og hellere vil til Sverige - ikke flygter FRA noget, men TIL noget. Det provokerer mig, når en ung mand siger: Jeg vil hellere til Sverige, fordi Danmark har skåret på ydelserne og strammet reglerne for familiesammenføring (TV2Nyhederne her til aften). Så lyder det altså mere af indvandring end af flugt i mine ører.

Er bange for, at deres attitude og flugt fra de danske myndigheder skader de 13 millioner flygtninge i Syrien og i nabolandene, der ikke har noget valg mere end det gavner.

- jeg er meget enig med ham!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

JEG kan bedre sætte mig ind i når man har mistet en nær - det har jeg prøvet! Jeg har ikke været flygtning.

Jeg har ikke selv prøvet det, så jeg kan ikke sætte mig ind i det. Derfor er det ok at dømme?

Den kan jeg så sket ikke forstå :unsure

Jeg har da heller ikke prøvet at have kræft (eller anden livstruende sygdom), men jeg kan da godt forestille mig, at det må være frygteligt, og at man kan være i dyb krise..

Jeg har heller ikke prøvet at være flygtning. Men derfor kan jeg da godt forestille mig, at det må være ganske forfærdeligt..

Nej, der er også mange ting, jeg ikke forstår, men jeg vil da ikke dømme folk, fordi jeg ikke forstår dem :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan heller ikke følge Naser Khader..

Jeg kan da godt forstå, at man hellere vil til et land, hvor reglerne ikke er så strenge, og hvor ydelserne er højere.

Hvad er lige deres chance for at finde et job? Må de ikke ønske at kunne opretholde en nogenlunde levestandard? Må de ikke ønske at kunne leve med deres familie?

Fordi de er flygtninge skulle de så ideelt set være så taknemmelige, at de ville prise sig lykkelige for at bo ti mand i et jordhul uden tag? Eller hvad? Må de virkelig ikke engang have håb og drømme?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ikke lade være med at tænke: det er almen viden (for mig er det i hvert fald), at folk i krise nogle gange handler på en måde, som er svært at forstå for andre.. ofte ser man, at folk siger nej til hjælp..

De her mennesker flygter fra rædsler, som vi ikke tilnærmelsesvis kan forestille os. De sætter dem selv og deres kære i livsfare på små overfyldte både, fordi det er det mindste af to onder.

Forstår slet ikke, hvordan man kan finde på at mene at de er forkælede.. de er i KRISE.

Det kan godt være, at de ville være i sikkerhed i både tyskland, østrig eller danmark. Men lige nu er de i "fight or flight" mode. De er stressede, adrenalinen kører rundt i kroppen på dem. Det kan man altså ikke bare lige lave om på med et "så tag jer dog sammen og vær lidt taknemmelige"..

Hvis der er nogen, der er forkælede, så er det da de danskere, der sætter sig godt til rette i lænestolen og dømmer de her mennesker, uden overhovedet at prøve at sætte sig ind i situationens alvor.

Det handler ikke om hvordan vi som samfund kan bevare vores høje velfærd.. det handler ikke om tal eller statistikker eller om, hvad vi mon ellers kunne have fået for pengene. Det handler om MENNESKER.

Well said! :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg sætter det lidt op som en kvinde der er kommer ud af et voldeligt forhold.. Hun får vel (forhåbentlig!) ikke besked på at være glad for en hvilken som helst anden mand, bare han ikke slår hende..

De er rejst fra et land fuld af rædsler, mord, ødelæggelser, sult osv., og Danmark er bedre, helt bestemt! Men de føler sig ikke velkomne her, og det vil de gerne føle i Sverige.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lidt info om reglerne. Jeg blev i hvert fald klogere :) LINK

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fra Naser Khadars Facebook:

Flygtninge-kaos

Jeg ville ønske, at stor del af min familie, mine gamle klassekammerater, og andre venner i Syrien stod i samme luksusproblem. Hvilket land skal vi vælge? Det valg har de og de 13 millioner syriske flygtninge ikke. De har ikke pengene til at nå hertil. De er prisgivet. De er prisgivet i Syrien og de er prisgivet i de lejre i nærområderne, der rent ud sagt er huller i jorden. De kan ikke vælge mellem at søge asyl i Italien, Grækenland, Tyskland, Danmark eller Sverige. De kan kun én ting. Flygte til nærmeste sikre område, og leve fra hånden til munden. Og flygte igen, når konflikten flytter sig.

Det er tankevækkende, at det pludselig kan virke som om, at nogle af de friske og raske unge mænd, der går over den danske grænse og hellere vil til Sverige - ikke flygter FRA noget, men TIL noget. Det provokerer mig, når en ung mand siger: Jeg vil hellere til Sverige, fordi Danmark har skåret på ydelserne og strammet reglerne for familiesammenføring (TV2Nyhederne her til aften). Så lyder det altså mere af indvandring end af flugt i mine ører.

Er bange for, at deres attitude og flugt fra de danske myndigheder skader de 13 millioner flygtninge i Syrien og i nabolandene, der ikke har noget valg mere end det gavner.

- jeg er meget enig med ham!!

Til det i rødt ... Jeg ville (uden tvivl!) tænke og agere nøjagtig ligesom ham! Jeg ville til det alleryderste gøre hvad der stod i min magt, for at skabe så gode forhold som muligt for mig selv og min familie! 

 

At jeg så er fuldstændig enig med Naser i, at det for det meste er de ressourcestærke der er kommet hertil og vi ikke må glemme alle de millioner af mennesker, der i bogstaveligste forstand sidder i et jordhul i Libanon eller Jordan, er en HELT anden snak! 

 

Det ændrer jo ikke på, at de mennesker der er kommet hertil, stadig kæmper med næb og kløer for at optimere deres og familiens fremtid. Og at kalde dem forkælede og utaknemmelige ligger mig virkelig virkelig fjernt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

Hvis man har ressourcerne til at shoppe land, så synes jeg altså ikke man er HELT så stakkel..

Bevares, de skal have hjælp! Men jeg synes ikke man kan tillade sig, som dansker, flygtning eller noget som helst, at forlange at et land tilsidesætter deres love og regler, fordi det lige passer ens drømme og ønsker bedst!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lidt info om reglerne. Jeg blev i hvert fald klogere :) LINK

Forstår jeg det rigtigt?:

Hvis de bliver registreret i DK så har det reelt set ingen betydning andet end at de kan sendes tilbage her til? HVIS vi vil tage imod dem. Medmindre de er "taget" ved grænse overgangen så kan de sendes til Tyskland HVIS Tyskland vil tage imod dem.

Og fordi de ankommer i så store grupper er det en meget svær opgave at få styr på, ergo kan politiet ikke tilbageholde dem.

Og så længe de ikke søger asyl har de frit lejde?

For hvis det er rigtig forstået så er der jo om muligt endnu mindre grund til at bryde reglerne! Når reglerne nu engang slet ikke er så forfærdelige.

I øvrigt tror jeg vi er enige Susanne det meste af vejen :)

Jeg synes bare vi skal holde os indenfor lovens rammer og lade politi og etablerede hjælpe organisationer klare opgaven :)

Og så donere til asylcentre, dansk flygtninge hjælp, røde kors osv og ikke sætte os i biler og tonse mod rødby og bidrage til kaos!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er umiddelbart sådan jeg læser det...

At selvom vi egentlig har pligt til at registrere dem og modtage en asyl-ansøgning kan vi ikke tvinge dem. Det eneste vi kan gøre er at tilbageholde dem i 3 døgn, eller udvise dem. Men at vi reelt kun kan udvise dem hvis de bliver 'fanget' på vej ind...

Men enig!

Så et eller andet sted, så BURDE de jo lade sig indskrive, lade være at søge asyl her, også rejse til Sverige? Det kan de i følge artiklen, sådan overordnet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så et eller andet sted, så BURDE de jo lade sig indskrive, lade være at søge asyl her, også rejse til Sverige? Det kan de i følge artiklen, sådan overordnet?

Ja! Men mon ikke flertallet har gjort det? :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER