My love

Desperat råb om hjælp til putning

20 indlæg i dette emne

Jeg er kært fuldstændig ned. Jeg er den der står for putning, blandt andet fordi min mand ikke er hjemme to til tre aftner om ugen til det. Men også fordi hun afviser ham når hun skal puttes.

Det sidste kan jeg til dels godt forstå. Efter ti min er hans tålmodighed brugt og han går. Og hun kan jo tydeligt mærke han bliver sur og irriteret. Men hvad pokker bliver jeg ikke når jeg bruger timer hver aften på putning.

Hun havde en periode hvor hun græd og skreg meget til putning. Det er ovre nu heldigvis. Til gengæld er det afløst af vi eller jeg skal ligge ved hende til hun falder i søvn. Og dette kan så tage timer. I dag halvanden time. Hun tror først det hele er en leg, når jeg så beder hende stoppe eller jeg går, så fortsætter hun mens hun griner af mig, så jeg rejser mig og går. Så bliver hun ked af det løber ud af sengen græder og kalder på mig. Jeg har prøvet den med at vedr hende gå i seng igen, men det hjælper ikke. Har prøvet den med jeg sidder uden for værelset. Den hjælper ikke. Synes snart jeg har prøvet alt.

Har prøvet at forklare hende hun selv skal sove når jeg har sunget eller læst men det vil hun bare ikke.

Jeg har en vågelampe tændt, samt en lyskæde over sengen som lyser svagt. Jeg har hængt de der selvlysende stjerner op fordi jeg tænkte det blev lidt hyggeligere. Men til ingen nytte.

Jeg er så træt. Fredag faldt jeg i søvn i mens jeg puttede hende. Det skal siges hun ikke sover til middag i børnehaven da det bare gjorde det hele værre. Hun puttes 1830 da hun skal tidligt op. Og det hjælper på hendes humør i børnehaven at hun får sovet 11-12 timer

Hun er 3 år gammel,

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er dæleme også hårdt! :kram

Tænkte på om du putter for tidligt så hun bare ikke er ordentlig træt? Vitus på 2 sover kl ca 20 og står op mellem 5.30 og 6.30. Men har nu heller aldrig haft det største sovehjerte i verden...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er dæleme også hårdt! :kram

Tænkte på om du putter for tidligt så hun bare ikke er ordentlig træt? Vitus på 2 sover kl ca 20 og står op mellem 5.30 og 6.30. Men har nu heller aldrig haft det største sovehjerte i verden...

Vi har prøver at putte senere men desværre med samme resultat. Og så siger de i børnehaven hun er meget træt og nemt bliver irriteret. Allerede omkring kl 17-1730 begynder hendes øjne at blive røde. Og det er tydeligt hun er træt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ingen gode råd. Vi kæmper selv med putning af Aksel på 2 :(

Men masser af kram og forståelse

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har 2 drenge jeg putter hver aften (er alene med dem 4 aftener i ugen) og jeg startede i sin tid med den store, hvor jeg kørte samme rutine hver aften.. Tøj af, vaske ham (eller bad) natble og nattøj på, børste tænder og i seng.. I sengen får de 1 godnathistorie og 1 sang.. Herefter siger jeg Godnat og sov godt og går.. I dag lægger de sig til at sove med det samme, men jeg har selvfølgelig også haft sådan en fase.. Da den stod på gik jeg ud af rummet, ventede 3 minutter og gik ind igen og sagde Godnat og sov godt og lagde ham ned i sengen første gang og gik ud igen.. Så gik jeg derind hver 3. minut og lagde ham ned (uden at sige noget) indtil han sov.. Det kunne godt tage lang tid, de første mange dage, men efter en uges tid til 2 uger, lagde han sig til at sove stort set med det samme.. Og har ingen problemer med putningen mere..

Håber du finder måden at gøre der på for jer!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad sker der hvis du får hende færdig så hun kommer i seng kort efter kl. 18 i stedet? Evt. At du starter med at fortælle at når i har spist skal hun i bad også skal i hygge også er det puttetid?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi putter Alexander med en flaske mælk - og nogle gange blot lunt vand i en sutteflaske. Tror det har lidt samme effekt som at få et lille stykke legetøj med - en lille distrahering frem til søvnen tager over. Vi fortæller hverken godnathistorier eller synger - synes simpelthen han er for lille til at få noget ud af det.

 

Vi har også haft vores ture, og har dem stadigvæk, men det er efterhånden sjældent. Hovedreglen her er faste puttetider, og at man som hovedregel ikke får lov til at stå op igen, når man først er lagt i seng. Nogle gange - især hvis der har været lidt for mange indtryk i løbet af dagen, eller hvis han er overtræt, så kan han godt brokke sig lidt. Men han får lov til at pludre, han får lov til at mosle rundt - og han får også lov til at græde (ikke ulykkelig - nærmere gal eller utilfreds) lidt inden vi går ind og minder ham om at han skal ligge sig ned.

 

Jeg er lidt spændt på, hvordan det kommer til at gå, når han kommer over i en seng, han selv kan komme ud af...

 

Havde du udfordringer da han lå i tremmeseng?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ingen gode råd. Vi kæmper selv med putning af Aksel på 2 :(

Men masser af kram og forståelse

Så sender jeg en masse kram tilbage også.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har 2 drenge jeg putter hver aften (er alene med dem 4 aftener i ugen) og jeg startede i sin tid med den store, hvor jeg kørte samme rutine hver aften.. Tøj af, vaske ham (eller bad) natble og nattøj på, børste tænder og i seng.. I sengen får de 1 godnathistorie og 1 sang.. Herefter siger jeg Godnat og sov godt og går.. I dag lægger de sig til at sove med det samme, men jeg har selvfølgelig også haft sådan en fase.. Da den stod på gik jeg ud af rummet, ventede 3 minutter og gik ind igen og sagde Godnat og sov godt og lagde ham ned i sengen første gang og gik ud igen.. Så gik jeg derind hver 3. minut og lagde ham ned (uden at sige noget) indtil han sov.. Det kunne godt tage lang tid, de første mange dage, men efter en uges tid til 2 uger, lagde han sig til at sove stort set med det samme.. Og har ingen problemer med putningen mere..

Håber du finder måden at gøre der på for jer!

Sov han i tremmeseng? For vores er i junior seng så hun bliver bare ikke det i. Men går ud og kalder og kalder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad sker der hvis du får hende færdig så hun kommer i seng kort efter kl. 18 i stedet? Evt. At du starter med at fortælle at når i har spist skal hun i bad også skal i hygge også er det puttetid?

Det tør jeg ikke sige for det hat vi ikke prøvet. For synes det er aå tidligt. Men er det jo nok ikke i forhold til at hun jo som regel også er tidligt oppe

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har kun periodisk haft problemer med putningen, men det som har været vigtigst her, har faktisk været vores overbevisning om, at det blev sådan. Dvs i en periode hvor Aron stod og skreg i sengen (ikke ked af det - gal) måtte manden putte ham, fordi jeg blev simpelthen for usikker!

De få gange han er utryg og bare græder bruger jeg metoden hvor jeg sidder på sengen, og hver 2-3. Minut rykker jeg mig længere og længere ud. Jeg siger ikke noget, kigger ikke på ham, men jeg er der. Få gange er det nødvendigt at jeg stille nynner hans godnat sang, og når jeg er udenfor døren lukkes den stille og roligt i stadier, og når døren er helt lukket går jeg, eller nynner mere og mere stille.

Men er han gal og ikke ked, så er det som Henriette beskriver. Og ofte hjælper det ham at han får et stykke legetøj med i seng, som han lige har leget med, fordi det simpelthen handler om at han ikke havde fanget at det var sengetid. Og så ligger han i sengen og leger med sit legetøj med slukket lys indtil han falder i søvn - som regel indenfor en halv time

Det er da i hvert fald værd at prøve. Jeg er så desperat at jeg vil prøve hvad som helst.

Acceptere han bare at du går?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi putter Alexander med en flaske mælk - og nogle gange blot lunt vand i en sutteflaske. Tror det har lidt samme effekt som at få et lille stykke legetøj med - en lille distrahering frem til søvnen tager over. Vi fortæller hverken godnathistorier eller synger - synes simpelthen han er for lille til at få noget ud af det.

Vi har også haft vores ture, og har dem stadigvæk, men det er efterhånden sjældent. Hovedreglen her er faste puttetider, og at man som hovedregel ikke får lov til at stå op igen, når man først er lagt i seng. Nogle gange - især hvis der har været lidt for mange indtryk i løbet af dagen, eller hvis han er overtræt, så kan han godt brokke sig lidt. Men han får lov til at pludre, han får lov til at mosle rundt - og han får også lov til at græde (ikke ulykkelig - nærmere gal eller utilfreds) lidt inden vi går ind og minder ham om at han skal ligge sig ned.

Jeg er lidt spændt på, hvordan det kommer til at gå, når han kommer over i en seng, han selv kan komme ud af...

Havde du udfordringer da han lå i tremmeseng?

Hvad jeg mindes så ingen udfordringer i tremmesengen. Og heller ikke det første halve år i junior sengen. Det kom pludselig efter hendes far var væk i fire dage pga operation. Der havd hun et par uger hvor hun skreg er hysterisk når hun skulle sove. Derefter blev det at hun ikke ville sove andet end hvis vi lå ved hende. Som vi stadig gør to-tre mdr efter.

Vi har været vant til at kunne give hende en flaske eller en bog. Kysse og sige godnat og så var det det. Men det har godt nok ændret sig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, ellers siger jeg blidt 'shhhhhh' indtil han falder til ro. Og ellers er der metoden med at han gerne må blive gal, men jeg går ud alligevel.

Men bliver han i sengen. For det er især problemet her.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde næsten et år med skodputning!

Vi fik en 100% fast rutine. Også forberedte vi..

I starten var det en lang proces! Aftensmad, bad, se tv, få børstet tænder, puste stearinlys ud, fodre fisk og slukke deres lys, vælge 3 bøger og 3 sange.. Også i seng og få læst og sunget!

Hun var vist 2,5 da vi startede. Og nu finder hun bøgerne, og hopper selv ind i sengen og kalder. Nogen dage beder hun om ikke at få sunget :) jeg læser, og min kæreste synger.

Jeg bruger cirka 20min på at læse - det er mor-camille tid, og en tid hvor hun har mig 100% alene! Jeg har svært ved at "gå" og det VED hun! Derfor skal min kæreste synge - fordi jeg kan gå nemt og siger "så kommer G og synger!". Og det accepterer hun. Hvis jeg skal synge, så begynder hun at græde og jeg skal have en kamp!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja. Den store kom ud i en periode, men så fulgte vi hende ind igen med det samme

Det er nok også der vi er.

I dag har hun ufattelig meget energi. Så vi har bestemt os for at vi i morgen prøver at putte senere. Måske det hjælper.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde næsten et år med skodputning!

Vi fik en 100% fast rutine. Også forberedte vi..

I starten var det en lang proces! Aftensmad, bad, se tv, få børstet tænder, puste stearinlys ud, fodre fisk og slukke deres lys, vælge 3 bøger og 3 sange.. Også i seng og få læst og sunget!

Hun var vist 2,5 da vi startede. Og nu finder hun bøgerne, og hopper selv ind i sengen og kalder. Nogen dage beder hun om ikke at få sunget :) jeg læser, og min kæreste synger.

Jeg bruger cirka 20min på at læse - det er mor-camille tid, og en tid hvor hun har mig 100% alene! Jeg har svært ved at "gå" og det VED hun! Derfor skal min kæreste synge - fordi jeg kan gå nemt og siger "så kommer G og synger!". Og det accepterer hun. Hvis jeg skal synge, så begynder hun at græde og jeg skal have en kamp!

Hold da helt op. Det er godt nok frygteligt når det står på så længe. Og man kan jo heller ikke undgå at blive irriteret når det er dag ind og dag ud. Men godt din kæreste kan være med på den måde også. Så letter det dig og hun acceptere at hun så skal sove.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold da helt op. Det er godt nok frygteligt når det står på så længe. Og man kan jo heller ikke undgå at blive irriteret når det er dag ind og dag ud. Men godt din kæreste kan være med på den måde også. Så letter det dig og hun acceptere at hun så skal sove.

Ja.. Egentlig var det fordi jeg tænker det ikke sp meget handler om din mand ikke kan - men at din datter VED at DU ligesom mig, er nemmere at "få sin vilje" ved..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sov han i tremmeseng? For vores er i junior seng så hun bliver bare ikke det i. Men går ud og kalder og kalder.

Dengang sov han i tremmeseng ja, men da han kom i juniorseng og han lige skulle finde ud af det, så gjorde jeg samme nummer (MANGE gange), jeg tror på det tager tid og man bliver nødt til at tage den tid og være fast besluttet på at sådan er det :)

De ting jeg har gjort, har været ting jeg har læst i bogen Sov igennem uden gråd :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja.. Egentlig var det fordi jeg tænker det ikke sp meget handler om din mand ikke kan - men at din datter VED at DU ligesom mig, er nemmere at "få sin vilje" ved..

Det kan jeg nok kun give dig ret i. Hun ved at siger far nej så vil mor med stor sandsynlighed være mere til at snakke med. Og som min mand siger så kan hun sno mig om hendes lillefinger.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dengang sov han i tremmeseng ja, men da han kom i juniorseng og han lige skulle finde ud af det, så gjorde jeg samme nummer (MANGE gange), jeg tror på det tager tid og man bliver nødt til at tage den tid og være fast besluttet på at sådan er det :)

De ting jeg har gjort, har været ting jeg har læst i bogen Sov igennem uden gråd :)

Det gjorde vi også de første tre dage i junior seng før hun accepterede det. Men vi må stå ved.

I morgen prøver jeg dog at putte lidt senere fir at se om det ændre noget.

Den bog har jeg godt før hørt nævnt. Men har egentlig aldrig læst den. Det vil jeg prøve.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER