Solvej99

Hvordan laver I kødsovs?

37 indlæg i dette emne

Helt tilfældigt faldt jeg over den her i dag...

 

Millionbøf er faktisk 'kødsovs' til 'spagettiret' ala Karolines Køkken anno 1980 :D :lolhit

 

https://gm1.ggpht.com/YPQHFePCUWvg1uX38MoQcN1lcWKEBFMmdS0qgpjzdhuwrNcEjYXxNvfDfHESL6UN9pVmisYVJjWCN44uRNf2fV0B47y2ZA0CBFigq6u4T0yTQ6TEI5I0sGLRVPjqIWDvhVGAa_h_7do98rFIVchbwYjRpXCCy3av42FRX-qUzZDWpwkVquQEAS9jl_iziNYRw1Mk4jAwLsG4_7UBR4nLBlDY-W_DOd7n0j5H-JO_anIJs9vtJREzQBa4vv7eLTm2Lau36dvdPgqF0DOLfOYtzxWUBWsbh694xnk1eAwbWmmlG4J8X4wUs_YvSGje2VLVCjNoJr64LLRSL0GUR-qWhrVgbz8NNdMBiLkHSOk8jQkPtjj5-J1hCOtF5GC-mBXncqcu6LRsmoJHNfhdbKwJdoVto_nX3q8ijc5Xe-XYzRzJnalnJsurCgqa_vr8cXviIwxlXRAJjL0QMU7AwClJiJG42gvw4TIEATCud1eI5iFa7LutuXKgzv7sCP_e7xYPei7fO9txgWp44Vv8Ca1JF33x9kZ6FUzNpZKWmYqYg-clnCHmAk_bHzRoa5N2WceFPcoY9C9V3dEfZlNmFSGkGddBAL_6eRjk0FKDWi75J10KjdlZhNDd07M=w492-h962-l75-ft

 

EDIT: IIIIHHH, hvor er jeg TRÆT af, at jeg ikke længere må sætte billeder ind, ved at bruge billedets webadresse!!! Så kommer der en fejl op om, at man ikke må bruge billedeformat på forum. Jeg bliver sindssyg! :prik Det gælder også mine billeder fra Google. <_< Er der andre der har samme problem?!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Irmas 'danske' kødsovs til inspiration

https://irma.dk/opskrifter-inspiration/opskrifter#!/dansk-spaghetti-bolognese/41779

 

Herhjemme laver vi kødsovs, som Søren har lært af Camillat´s mand ;)

Der var faktisk en tråd om det engang, hvor Camilla smed opskriften ind.

Det særlige, og for os nye, var, at der faktisk også er ca 10% hakket svin i og så har vi også altid gulerødder/squash/bladselleri/selleri etc der er finkørt på maskine i, som i en ægte italiensk bolognese. 

Vi bruger bouillion (høns eller grøntsag) til at koge på og så pører vi ofte en klat piskefløde i til allersidst, hvis der ikke har været tid nok til at koge den ordentlig ind og så også fordi vi efter lang tid på LCHF bare godt kan lide fløde :P Det er i hvert fald på ingen måde i tråd med en original bolognese ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:lol

Jamen er forskellen så dybest set om der er tomat i eller ej???

Jeg synes nu personligt der er ret stor forskel på en gris og en kylling :lol

(Og en sidebemærkning - Heeey - jeg kan quote!!!!!)

Jo tomat er vel nok den store forskel. Jeg vil nu heller ikke jævne en kødsauce, sol Susanne også skriver. Men det gør jeg med millionbøf.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt tilfældigt faldt jeg over den her i dag...

Millionbøf er faktisk 'kødsovs' til 'spagettiret' ala Karolines Køkken anno 1980 :D :lolhit

https://gm1.ggpht.com/YPQHFePCUWvg1uX38MoQcN1lcWKEBFMmdS0qgpjzdhuwrNcEjYXxNvfDfHESL6UN9pVmisYVJjWCN44uRNf2fV0B47y2ZA0CBFigq6u4T0yTQ6TEI5I0sGLRVPjqIWDvhVGAa_h_7do98rFIVchbwYjRpXCCy3av42FRX-qUzZDWpwkVquQEAS9jl_iziNYRw1Mk4jAwLsG4_7UBR4nLBlDY-W_DOd7n0j5H-JO_anIJs9vtJREzQBa4vv7eLTm2Lau36dvdPgqF0DOLfOYtzxWUBWsbh694xnk1eAwbWmmlG4J8X4wUs_YvSGje2VLVCjNoJr64LLRSL0GUR-qWhrVgbz8NNdMBiLkHSOk8jQkPtjj5-J1hCOtF5GC-mBXncqcu6LRsmoJHNfhdbKwJdoVto_nX3q8ijc5Xe-XYzRzJnalnJsurCgqa_vr8cXviIwxlXRAJjL0QMU7AwClJiJG42gvw4TIEATCud1eI5iFa7LutuXKgzv7sCP_e7xYPei7fO9txgWp44Vv8Ca1JF33x9kZ6FUzNpZKWmYqYg-clnCHmAk_bHzRoa5N2WceFPcoY9C9V3dEfZlNmFSGkGddBAL_6eRjk0FKDWi75J10KjdlZhNDd07M=w492-h962-l75-ft

EDIT: IIIIHHH, hvor er jeg TRÆT af, at jeg ikke længere må sætte billeder ind, ved at bruge billedets webadresse!!! Så kommer der en fejl op om, at man ikke må bruge billedeformat på forum. Jeg bliver sindssyg! :prik Det gælder også mine billeder fra Google. <_< Er der andre der har samme problem?!

Ej men Karolines køkken er også bare direkte pinligt :p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej men Karolines køkken er også bare direkte pinligt :p

Men der er nogen fantastiske klassikere imellem! Tunmousse og waldorfsalat laver jeg altid efter Karoline-opskrift og Sorte Gryde smager SÅ godt! Længe leve 80'erne :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men der er nogen fantastiske klassikere imellem! Tunmousse og waldorfsalat laver jeg altid efter Karoline-opskrift og Sorte Gryde smager SÅ godt! Længe leve 80'erne :D

Åh nej, er det ikke den tunmousse med smør? :o Puuuuh :p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:ditto

Min svigermor laver altid millionbøf. Synes det er jævnt kedelig. Mangler alle mine grøntsager - og smag :D

 

Min mor laver også altid millionbøf. Eller det vil sige, hun laver også kødsovs (læg mærke til at ikke er sauce, men SOVS der kan hænge ved kartoflerne), men eneste forskel fra millionbøf er at hun tilsætter lidt reven gulerod.

 

Millionbøf smager fint nok en gang imellem, men jeg savner virkelig mine grøntsager. Jeg laver altid en dobbelt- eller trippleportion, så til 1,5 kg kød går der som regel mindst 1,5 kg grøntsager. Deriblandt løg, hvidløg, bladselleri, gulerod, peberfrugt, champignon, cherrytomater, squash eller hvad jeg nu lige har liggende der trænger til at blive brugt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg laver total omvendt kødsovs - men den er GO!

Jeg smider i en gryde (uden at svitse eller noget): 2-3 dåser hakkede tomater, 1-2 dåser tomatpure, 1/2-1 squash i store stykker, 3-4 gulerødder i store stykker, 2 løg, 5-6 fed hvidløg, 1 peberfrugt (oftest den grønne), masser af krydderier; oregano, timean, lidt chili/Cayenne peber, salt, peber og hvad jeg lige synes. Og så en spsk oksebouillon.

Dette koges i nogle timer, bare på laveste temperatur - rør af og til, men ikke ofte.

Hele svineriet blendes (og spise af kræsne grøntsagshadere med velbehag).

1 kg hakket oksekød tilsættes og røres godt ud, så det ligesom bliver delt.

Koges i endnu et par timer. Smages til, nusses omkring. Deles, spises og fryses. Vi bruger det til pasta, lasagne, på pizza osv :)

Såeh, kogt hakket kød? Jeg synes størstedelen lyder ret lækkert, så jeg er klart interesseret - det lyder bare lige lodt sjovt for mig med det kogte kød... :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Såeh, kogt hakket kød? Jeg synes størstedelen lyder ret lækkert, så jeg er klart interesseret - det lyder bare lige lodt sjovt for mig med det kogte kød... :rolleyes

Jeg har prøvet at svitse det i anden gryde først, men vi kunne ikke smage forskel ;) vi er nok ikke de store gourmanter :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forsøger mig med Steph's sovs i dag, tror jeg - så må gemalen sende sin klage til Ringsted, hvis han opdager grøntsagerne ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forsøger mig med Steph's sovs i dag, tror jeg - så må gemalen sende sin klage til Ringsted, hvis han opdager grøntsagerne ;)

Sikke et pres :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke et pres :lol

Valgte at forstege kødet og tilsætte bacon og en chili - smagte så fint, og nu har vi mængder af kødsovs i fryseren :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Irmas 'danske' kødsovs til inspiration

https://irma.dk/opskrifter-inspiration/opskrifter#!/dansk-spaghetti-bolognese/41779

 

Herhjemme laver vi kødsovs, som Søren har lært af Camillat´s mand ;)

Der var faktisk en tråd om det engang, hvor Camilla smed opskriften ind.

Det særlige, og for os nye, var, at der faktisk også er ca 10% hakket svin i og så har vi også altid gulerødder/squash/bladselleri/selleri etc der er finkørt på maskine i, som i en ægte italiensk bolognese. 

Vi bruger bouillion (høns eller grøntsag) til at koge på og så pører vi ofte en klat piskefløde i til allersidst, hvis der ikke har været tid nok til at koge den ordentlig ind og så også fordi vi efter lang tid på LCHF bare godt kan lide fløde :P Det er i hvert fald på ingen måde i tråd med en original bolognese ;)

 

Aah, ja, det har jeg da vist skrevet et sted herinde.... Anyway, saa er det helt rigtig, at man svitser meget finhakket gulerod/selleri/loeg (og hvad man nu synes). Det er ligesom basebn, og saa noget svinekoed, men herhjemme kommer jeg faktisk nogle skiver parmaskinke i og koerer med groentsagerne. Og saa en god tomatsovs ogsimre laenge. Friske krydderurter finthakkede tilsaettes til allersidst :) 

 

Nu hjar jeg godt nok lige spist aftensmad, men bliver liiidt sulten.... ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER