Nitzen1987

Når mobilen ta'r magten - dokumentar på TV2

28 indlæg i dette emne

Ser I det program? 

 

Der er bl.a. noget om nybagte forældre som nærmest bruger mere tid på deres smartphone med FB og andre sociale medier end på at have nærkontakt med deres nyfødte barn. Eller noget om skoleelever der koncentrer sig om computerspil, FB fremfor deres undervisning.

 

Hvordan er dit forhold til smartphone med sociale medier a la BK og FB kontra "den virkelige verden"

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg sidder og ser det :) synes det er vildt skræmmende.

Jeg bruger min mobil meget, men jeg går meget op i, at jeg lægger den væk, når jeg snakker med folk, når vi spiser, hvis vi eks. er til fødselsdag og lignende.. jeg hader når folk ikke kan lægge den fra sig bare et øjeblik..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg så det ikke da jeg var nærværende med en flok tøser i stedet ;) Men jeg prøver så vidt muligt at lægge telefonen fra mig når jeg er sammen med andre. Ikke alt bliver delt på nettet og ville ønske vi havde elektronik frie timer herhjemme i ny og næ :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ser ikke programmet.

Jeg bruger min telefon meget (eller iPad som nu). Mere end jeg egentligt synes er smart.

Heldigvis er jeg bevidst om at den aldrig er med ved bordet, aldrig er med i en leg med W, aldrig er fremme når jeg har gæster/er gæst (til min mands irritation), ikke er fremme når W og jeg går tur med undtagelse af hvis jeg tager billede eller fx tjekker rejseplan.

Men jeg er slem til at føle et behov for liiiige at tjekke den når: jeg laver mad (uden W), er på wc :blush , W går på værelset/i haven, når vi kører bil (altså J kører ;) ), når jeg ser børne-tv med W, når jeg vipper barnevogn (i op mod 1 time dagligt :prik ), jeg putter W til nat, jeg selv skal sove.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bruger også min mobil lidt for meget... Men den var da overhovedet ikke med til fødsel på samme måde som hende i programmet :o Hun virkede da overhovedet ikke interesseret i sit nyfødte barn :o Min blev først fundet frem da vi ramte patienthotellet...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha jeg fik helt kvalme af det program :( Jeg ER ved at skære ned (fx har vi netop vedtaget at alt med en skærm skal VÆK fra 17-19 i hverdagene, og jeg synes egentlig, det er skræmmende at det overhovedet er nødvendigt at vedtage, men det var det, og nu er det heldigvis gjort, og jeg NYDER det!), men jeg føler mig helt ærligt stadig for afhængig :(

Jeg har fravalgt instagram, fb, Twitter osv og er faktisk ikke andre steder end på linkedIn (som jeg aldrig kigger på) og så bk. Jeg kunne aldrig finde på at bruge mobil mens jeg kører (altså selv er bag rattet). Og jeg er stort set holdt op med at spille candycrush og lignende, der er kun wordfeud tilbage, hvor jeg egentlig tit ikke når at spille tilbage. Til gengæld er jeg dum til at google og nørde alt muligt ligegyldigt skod-info, jeg sover med mobilen ved hovedpuden, jeg kan næsten ikke se en film en lørdag aften uden at tjekke, og jeg har svært ved at forlade hjemmet uden mobil. Adr!

Jeg har en tanke om, at jeg vil have købt et gammeldags vækkeur og en lommelygte for det er min "undskyldning" for at have mobilen med i seng. Og jeg vil hellere have at mobilen overnatter sammen med tandbørsten - det synes jeg faktisk er en god "regel".

Uf, jeg fik virkelig ondt i maven over den lille nyfødte der kom på fb så hurtigt og moren, der sad og gloede mobil mens drengen blev vejet og undersøgt :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der har faktisk stået et gammeldags vækkeur på min ønskeseddel i snart 2 år. Ved ikke, hvorfor jeg ikke bare får købt et, for ville faktisk rigtig gerne lade mobilen overnatte i stuen!

Jeg gad også godt, at Søren og jeg gloede mindre i vores telefoner! Både for Annas skyld, men også for vores egen. Jeg synes det er skræmmende, som jeg kan blive rastløs, hvis jeg skal vente 30 sek på noget og ikke har min telefon at slå tiden ihjel med :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Både B og jeg var i øvrigt dybt forbløffede over, hvor meget wifi er værdsat på ferier. Vi ville heldigvis begge langt hellere have lækker pool og god morgenmad end gratis wifi. Faktisk vil vi begge helst at der slet ikke er gratis wifi, når vi er på ferie! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Findes der mon en app, der kan låse ens mobil i et selvvalgt tidsrum? :chin: Evt. Bare at net-funktionen låses, så telefonen bare fungerer som en gammeldags mobil?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bruger også min mobil lidt for meget... Men den var da overhovedet ikke med til fødsel på samme måde som hende i programmet :o Hun virkede da overhovedet ikke interesseret i sit nyfødte barn :o Min blev først fundet frem da vi ramte patienthotellet...

Ja, det gjorde helt ondt at se på :boo Jeg har så læst at hun også selv blev skræmt da hun så det, og har strammet rigtig meget op på det nu, og vistnok overhovedet ikke bruger mobilen når han er vågen :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Både B og jeg var i øvrigt dybt forbløffede over, hvor meget wifi er værdsat på ferier. Vi ville heldigvis begge langt hellere have lækker pool og god morgenmad end gratis wifi. Faktisk vil vi begge helst at der slet ikke er gratis wifi, når vi er på ferie! :)

Vi har snakket lidt om at forsøge os med at holde ferie i en hytte langt inde i en svensk skov og undgå netforbindelse - jeg tænker, at det bliver enten vidunderligt eller skilsmisse... :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har snakket lidt om at forsøge os med at holde ferie i en hytte langt inde i en svensk skov og undgå netforbindelse - jeg tænker, at det bliver enten vidunderligt eller skilsmisse... :rolleyes

Området omkring min svigerfars sommerhus ved Limfjorden er fuldstændigt dødt når det kommer til mobildækning, man kan være heldig at ringe hvis man står ude på en lille bakke i den rigtige vinkel, mobilsurf og lign kommer bare ikke til at ske..... På mange måder rigtigt skønt afbræk når vi er deroppe, her i vores sommerferie havde jeg dog en rigtig rigtig dårlig dag fordi de varslede skybrud hjemme i Sverige og med halvdelen af vores lejlighed i kælderniveau og to store og meget ødelæggende vandskader bag os var jeg ved at gå i panik når jeg ikke kunne tjekke status på ødelæggelserne....

Pt bruger jeg mobil/iPad mere når jeg går hjemme, men jeg kan sagtens komme ud af døren og først timer bagefter opdage at jeg har glemt den derhjemme

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Findes der mon en app, der kan låse ens mobil i et selvvalgt tidsrum? :chin: Evt. Bare at net-funktionen låses, så telefonen bare fungerer som en gammeldags mobil?

Det behøver du ikke en app til. Det er da bare at slå nettet fra ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan slå WiFi og mobil data fra, så er der ingen internetforbindelse

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det behøver du ikke en app til. Det er da bare at slå nettet fra ;)

Problemet er, at så kan jeg slå det til igen, og jeg har sørgeligt nok ikke rygrad til at lade være <_< Så en app, der låser nettet, så jeg IKKE kan få det op før tiden er gået. Men hvor jeg stadig kan ringe og ringes til, tage billeder og høre radio. De funktioner har jeg nemlig ingen "problemer" med :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan slå WiFi og mobil data fra, så er der ingen internetforbindelse

Hov - samme svar her som til Emilie :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min telefon har jeg sat op til at gå på "forstyr ikke" hver aften kl 22 til kl 7.00 om morgenen. Så hører jeg ikke hvis nogen skriver fx. Jeg har det nemlig med at tjekke telefonen hvis jeg kan høre den vibrerer, og det forstyrrede min indsovning, hvilket jeg ikke brød mig om. Nogen gange slår jeg det også til hvis jeg ikke gider at den skal forstyrre mig ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Problemet er, at så kan jeg slå det til igen, og jeg har sørgeligt nok ikke rygrad til at lade være <_< Så en app, der låser nettet, så jeg IKKE kan få det op før tiden er gået. Men hvor jeg stadig kan ringe og ringes til, tage billeder og høre radio. De funktioner har jeg nemlig ingen "problemer" med :)

Ah, ja det kræver selvfølgelig lidt selv disciplin ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du tænker fly-funktion eller hvad? Den gør jo også at man ikke kan ringe ind/ud :)

Hvis du bare slår det trådløse netværk fra, kan man jo stadig bruge 3g/4g?

Nej jeg tænkte bare at slå wifi og mobilt data fra, så kan man stadig modtage sms/opkald men intet fra nettet.

Det gør jeg indimellem, når jeg ikke gider høre på alt det bipperi :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg læser BK, når jeg ammer (især om natten). Er det slemt? :unsure Ellers har jeg godt nok brugt det meget mindre, efter vores søn er blevet født. Sms'er, emails mv må simpelthen vente... Det kan jeg slet ikke prioritere pt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg læser BK, når jeg ammer (især om natten). Er det slemt? :unsure Ellers har jeg godt nok brugt det meget mindre, efter vores søn er blevet født. Sms'er, emails mv må simpelthen vente... Det kan jeg slet ikke prioritere pt.

Jeg har selv gjort det meget om natten, men vil klart anbefale at lade være, ud fra at min egen erfaring er, at både mor og nogle gange også barn falder lettere i søvn igen efter amningen, hvis mobilen ikke er med. Men det er jo op til dig at mærke om det påvirker hos jer :)

I dagtimerne tjekker jeg bk under amning, hvis E lukker øjnene imens (hvilket hun ofte gør), men hvis hun "orker" at have øjenkontakt, så ligger jeg den væk :)

Edit: Jeg taler ud fra liggende amning i sengen. Hvis det er amning i en stol, hvor baby skal tilbage i seng bagefter så kan mor jo være nødt til at holde sig lidt vågen, og der ville jeg helst ikke undvære mobilen. Min søn var i øvrigt ikke forstyrret af mobilen, men min datter søger straks lyset, så det er nok forskelligt fra barn til barn. Og i forhold til kontakt med barnet, synes jeg i hvert fald ikke, at man skal have dårlig samvittighed, for de fleste anbefaler jo alligevel, at man ikke taler med barnet eller har øjenkontakt om natten :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg læser BK, når jeg ammer (især om natten). Er det slemt? :unsure Ellers har jeg godt nok brugt det meget mindre, efter vores søn er blevet født. Sms'er, emails mv må simpelthen vente... Det kan jeg slet ikke prioritere pt.

Min mand ville være blevet godt muggen, hvis jeg sad og lyste med mobilen om natten - men om dagen havde jeg da ofte iPaden, når junior enten var faldet i søvn på mig, eller lå og spiste med lukkede øjne:) Jeg var selvfølgelig altid klar til at lægge den væk, men man sidder jo mange flere timer i sofaen med baby, end baby kan klare at have øjenkontakt i :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er et temperamantsspørgsmål. Whatever works, så længe man er klar til at have kontakt, når barnet er opsøgende og man også giver sig tid til bare at kigge forelsket på vidunderet indimellem.

Men der ER noget om, at lyset fra smartphones, computer og iPad er med til at udskyde vores søvn, så det ER usundt at bruge den umiddelbart inden man skal sove. Særligt hvis man er presset på søvn og er i en lidt stresset tilstand - og det gælder jo ofte når man har små børn. Så...hvis man ikke kan lade være med at slå tiden ihjel med iPhonen (det gælder også mig), så er det måske en god ide at øve sig lidt i det alligevel. Ikke kun for babys skyld :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres opråb! :) Vigtige pointer med øjenkontakt og lys fra iPhone! Jeg synes ikke, at det påvirker os lige nu, men det kan jo nå at ændre sig 100 gange endnu (baby bassen er stadig kun 16 dage).

Må ærligt indrømme, at for mig handler det overhovedet ikke om mobil, skærm eller internet, når jeg sidder med telefonen om natten. Det er udelukkende noget jeg gør for at holde mig vågen, når baby bare ligger fredfyldt og smasker løs :) Så mit opfølgende spørgsmål er, hvad pokker gør I andre for at holde jer vågne om natten? Jeg ammer primært siddende i sengen, og der er blødt og varmt og uhmm-jeg-falder-i-søvn-igen-agtigt..... ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres opråb! :) Vigtige pointer med øjenkontakt og lys fra iPhone! Jeg synes ikke, at det påvirker os lige nu, men det kan jo nå at ændre sig 100 gange endnu (baby bassen er stadig kun 16 dage).

Må ærligt indrømme, at for mig handler det overhovedet ikke om mobil, skærm eller internet, når jeg sidder med telefonen om natten. Det er udelukkende noget jeg gør for at holde mig vågen, når baby bare ligger fredfyldt og smasker løs :) Så mit opfølgende spørgsmål er, hvad pokker gør I andre for at holde jer vågne om natten? Jeg ammer primært siddende i sengen, og der er blødt og varmt og uhmm-jeg-falder-i-søvn-igen-agtigt..... ;)

Jeg faldt i søvn ;) så jeg blev hurtigt enig med mig selv om at ligge og amme (altså da han ikke længere behøvede ren ble efter amningen :) )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER