MaleneB

Den første faste føde - hvad gjorde I?

46 indlæg i dette emne

Nu varer det ikke længe før jeg vil starte på fast føde med Freya. Jeg synes dog det er et stort skridt og er faktisk lidt tilbageholdende med det. Mest fordi amningen går godt og jeg ved det anbefales at fuldamme til 6 måneder. På den anden side håber jeg, at det kan hjælpe lidt mod hendes morsyge at andre også kan give hende mad (og vi skal på ferie med farmor her den 20. Juli)... Hun er lige fyldt 5 måneder.

Nå.. Jeg er nysgerrig.... Hvad var det første mad I gav jeres små guldklumper? Var der nogle tanker bag, hvorfor netop dette? Og gik det godt? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi ventede faktisk helt til 8 mdr inden vi gik i gang for alvor og Der kørte vi blw. Tarmene er ikke klar før tidligst 6 mdr

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi ventede faktisk helt til 8 mdr inden vi gik i gang for alvor og Der kørte vi blw. Tarmene er ikke klar før tidligst 6 mdr

Det er ikke helt rigtigt det med de 6 mdr. Det er den ANBEFALING der er, men der er dæleme mange der er startet så småt med grød og mos ved 4 mdr. Og klaret det fint :) Men datter havde massive maveproblemer som stoppede da hun begyndte på fast føde.

Hun startede med grød ved 4 mdr. :)

Jeg kører en blanding af anbefalingerne fra SST fra før også de nye der kom tidligere på året. Vigtigst af alt så er det mit barn der har sat dagsordenen.

Min datter var flaskefri som 8 mdr. Det bliver mon søn ikke :)

Han bliver 8 mdr. Den 25., korrigeret 7 mdr. Han er så småt ved at være godt med med rugbrød, grød og mos kører super godt :) Vi har haft mange pauser og forsøgt os frem med hvad han ønsker og tager godt imod :)

Så hvis ikke din datter viser interesse for maden når I spiser, så kan du vente eller forsøge :) Vi har forsøgt når de har vist interesse for vores mad :) Ved min datter var hun 4 mdr. Min søn har været 5 mdr. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Foerst, saa vil jeg sige, at du ikke skal have for store forhaabninger til at hun spiser nok med det samme til at andre kan overtage... Ofte spiser de smaa maengder eller "smagsproever" i starten. Vi staretde meget smaat ved 5,5 maaned. Det sker der jo ikke noget ved, saa kan de laere skeer og skaale at kende, lege med teksturen og smagen og blive gode til at drikke af en lille kop. 

 

Noah fik meget bloed paere, gulerodsmos og mos af soed kartoffel som start. Gulerod ville han ikke have og spiser dem kun raa nu. Soed kartoffel har altid vaere favoritten hos ham som baby. Ellers aeblemos med kvaernet sesam. Groed blev boghvedeflagemos med most banan og kokosolie, maaske kvaernede pistacienoedder. 

 

Jeg hentede meget inspiration i bogen BABY og saa baby led weaning. Og Noah selv ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aj, og saa husk lige at det er saa dejligt nemt at have babs med rundt - det er ikke nemt at have fast foede med rundt ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ikke helt rigtigt det med de 6 mdr. Det er den ANBEFALING der er, men der er dæleme mange der er startet så småt med grød og mos ved 4 mdr. Og klaret det fint :) Men datter havde massive maveproblemer som stoppede da hun begyndte på fast føde.

Hun startede med grød ved 4 mdr. :)

Jeg kører en blanding af anbefalingerne fra SST fra før også de nye der kom tidligere på året. Vigtigst af alt så er det mit barn der har sat dagsordenen.

Min datter var flaskefri som 8 mdr. Det bliver mon søn ikke :)

Han bliver 8 mdr. Den 25., korrigeret 7 mdr. Han er så småt ved at være godt med med rugbrød, grød og mos kører super godt :) Vi har haft mange pauser og forsøgt os frem med hvad han ønsker og tager godt imod :)

Så hvis ikke din datter viser interesse for maden når I spiser, så kan du vente eller forsøge :) Vi har forsøgt når de har vist interesse for vores mad :) Ved min datter var hun 4 mdr. Min søn har været 5 mdr. :)

Men anbefalingerne er jo et resultat af, hvad forskningen viser. Bare fordi børn godt kan få mad ned inden de 6 mdr betyder det ikke, at det er sundt for dem.

http://kellymom.com/nutrition/starting-solids/delay-solids/

jeg har umiddelbart svært ved at sætte mig ind i, hvorfor man vil introducere fast føde, før baby er klar til det. Og det viser forskningen, at de først er mellem 6-8 mdr. Deraf årsagen til at de fleste store sundhedsorganisationer først anbefaler introduktion til fast føde fra de 6 mdr. (Selvom vores egen SST desværre er lidt bagud på det plan).

Som man sikkert kan høre har jeg planer om at fortsætte fuldamning til minimum 6 mdr. ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alt med måde, ik :)

Der er altid tonsvis af anbefalinger og gode råd og religioner for og imod. Jeg er sikker på vi alle gør hvad der er bedst for vores børn.

Aksel startede med lidt majsgrød omkring de fem måneder. Jeg havde læst mig til at kartoffel kunne være hårdt for den lille mave og at man skulle passe på med frugt og andet sødt, for ikke kun at vænne dem til den smag. Det gik super fint og han har altid været glad for mad. Det var helt sikkert det rigtige tidspunkt for os at starte på

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men anbefalingerne er jo et resultat af, hvad forskningen viser. Bare fordi børn godt kan få mad ned inden de 6 mdr betyder det ikke, at det er sundt for dem.http://kellymom.com/nutrition/starting-solids/delay-solids/

jeg har umiddelbart svært ved at sætte mig ind i, hvorfor man vil introducere fast føde, før baby er klar til det. Og det viser forskningen, at de først er mellem 6-8 mdr. Deraf årsagen til at de fleste store sundhedsorganisationer først anbefaler introduktion til fast føde fra de 6 mdr. (Selvom vores egen SST desværre er lidt bagud på det plan).

Som man sikkert kan høre har jeg planer om at fortsætte fuldamning til minimum 6 mdr. ;)

Tja vi begynder nu her når Klaudia bliver 4 mdr fordi hun til nogle måltider spiser 200-235 MME og det synes jeg er meget for en på knap 16 uger. Desuden skal hun begynde i dp når hun er 6 mdr og der skal hun være startet op på fast føde så dp ikke skal stå med det problem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Asger startede som 4 mdr og han var så klar. Og som ønskebebs siger var det godt for maven.

Asger viste klarhed ved at følge vores mad med øjnene og række ud efter det.

Vi startede med majsgrød. Anbefalinger eller ej han elskede sin grød. Men majsgrød og grød fra boghvedemel er det fineste at lave grød af og tit godt starte med. Vi startede med en kvart portion og arbejdede sig så op til en hel og det fungerede rigtig fint. Vi brugte samme smag til han var tryg ved den inden jeg prøvede en ny. Hvis baby er lidt svær ved nye smage kan man så nemlig lave smagsbroer :)

Jeg bruger ikke blw. Det tiltaler mig ikke og han har alligevel lært at spise pænt selv. Han er rigtig god til både at putte mad i munden med hænder og gaffel.

Mht alderen som ts jo selv nøje har overvejet kan man ikke putte børn i en kasse og sige det er alderen. De er jo alle forskellige og har forskellige behov. Asger var bare rigtig sulten efter sit sygdomsforløb og bl.a. derfor var han bare klar.

Held og lykke med projekt fast føde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Naa ja, vi lavede ogsaa majsgroed af grov majspolenta og tilsatte revet parmesan og olivenolie. 

.

Jeg satte det i bloed om morgenen, ligesom boghvedeflagerne om aftenen... 

 

Noah har faktisk altid vaeret til den mere faste tekstur i sin mad. Og BLW kom ind, fordi han faktiks let ikke ville have skemad, men helst selv sidde med sin mad. Altsaa ikke et bevidst valg, men IMO en rigtig god ting for Noah og dermed os :)

 

Soeg evt. paa Noahs madtraad. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Magnus er 3,5 måned og rækker også ud efter vores mad. Men det bliver hans krop jo ikke klar af.

Nå, det er nok sådan en debat, hvor jeg hellere må trække mig. Har svært ved argumenter, som kun går på erfaringer og ikke evidensbaseret viden..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Magnus er 3,5 måned og rækker også ud efter vores mad. Men det bliver hans krop jo ikke klar af.

Nå, det er nok sådan en debat, hvor jeg hellere må trække mig. Har svært ved argumenter, som kun går på erfaringer og ikke evidensbaseret viden..

Jeg synes i bund og grund heller ikke der er noget at debattere - jeg har gjort hvad jeg finder bedst for mine børn og andre man gør hvad de finder bedst for sit barn :)

Og en anden ting- hvad med de børn der er opvokset med de gamle anbefalinger ;) Min datter har det fint. Nå, det var ikke en debat!

Igen, jeg synes man skal kigge på sit barn og se hvad behov barnet har :) De sætter jeg helt selv dagsordenen, så det kommer så nemt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes i bund og grund heller ikke der er noget at debattere - jeg har gjort hvad jeg finder bedst for mine børn og andre man gør hvad de finder bedst for sit barn :)

Og en anden ting- hvad med de børn der er opvokset med de gamle anbefalinger ;) Min datter har det fint. Nå, det var ikke en debat!

Igen, jeg synes man skal kigge på sit barn og se hvad behov barnet har :) De sætter jeg helt selv dagsordenen, så det kommer så nemt.

Godt svar. Helt og aldeles enig. Vi gør alle sammen lige præcis hvad der er rigtigt for vires børn. Det tør jeg ihvertfald godt påstå :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi ventede faktisk helt til 8 mdr inden vi gik i gang for alvor og Der kørte vi blw. Tarmene er ikke klar før tidligst 6 mdr

Det er heldigvis forskelligt fra barn til barn hvornår tarmene er klar.

Ser man på min 3 årige der startede med grød som 4 mdr - jeg ville ikk ha budt ham at vente til 8 mdr. Knægten blev født med en vægt på 5 kg og han var Skrupsulten og klar til grød ved 4 mdr.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes i bund og grund heller ikke der er noget at debattere - jeg har gjort hvad jeg finder bedst for mine børn og andre man gør hvad de finder bedst for sit barn :)

Og en anden ting- hvad med de børn der er opvokset med de gamle anbefalinger ;) Min datter har det fint. Nå, det var ikke en debat!

Igen, jeg synes man skal kigge på sit barn og se hvad behov barnet har :) De sætter jeg helt selv dagsordenen, så det kommer så nemt.

Synes bare det er værd at tænke over, at anbefalingerne er der af en årsag.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Liff er 8mdr (6 korrigeret) vi giver grød/mos og hun er ikke synderligt begejstret. Vi er SLET ikke oppe på noget der ligner et rigtigt måltid endnu.

Hun spiser oftest mellem 5 og 15 skefulde (små!) og så bliver hun sur og vil ikke have mere.

Så jeg holder modet oppe og vi byder kun indtil hun selv siger stop... håber snart hun bliver mere klar! - gerne til BLW, men hun kan pt. SLET ikke håndtere mad i stykker... hun hoster, hakker og brækker sig. :(

SÅ prøv dig frem og se hvad bebs siger til det ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi startede fast føde da min dreng var 5,5 måned. :) Hånden på hjertet, så var det i høj grad der, fordi så kunne min mand nå at være med inden hans ferie sluttede :badgirl Men det handlede også om at slå til når interessen var der :)

Anyway vi gik efter de glutenfri grødtyper, som jeg mener at det var anbefalet dengang (i 2013) at gøre indtil 6 måneder. Dvs. Vi startede med hotdogbrød og majsgrød fordi de grødtyper kan jeg selv lide. Risgrød har han aldrig fået. Jeg synes selv at det er noget underligt noget (rent smagsmæssigt) så det faldt mig ikke rigtig ind at prøve det. Efter 6 måneder brugte vi også havregrød og en flerkornsgrød efter en opskrift af hende der Helen Lyng Hansen.

Vi lavede det selv fordi det havde vi det bedst med... Derudover lavede vi mos. Det første stykke tid var det ren gulerodsmos og æblemos. Nemt og lækkert :)

Og så kørte vi BLW samtidig, der fik han honningmelon, avocado, kogt broccoli, kogt gulerod og sikkert flere ting, som jeg har glemt, det er jo lidt tid siden ;)

Mht tanker bag, så prøvede vi at følge de officielle anbefalinger og ellers betød det meget for mig, at jeg selv syntes at maden var lækker :P Altså ikke, at han fik noget fancy, men bare at jeg selv tænkte at det nok smagte godt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå ja, grøden gik jævnt dårligt det første stykke tid. Han ville styre selv og grøden smagte ham ikke rigtig. Så det var begrænset hvad der røg ned. Men vi havde en fest med at svine køkkenet til :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi startede fast føde da min dreng var 5,5 måned. :) Hånden på hjertet, så var det i høj grad der, fordi så kunne min mand nå at være med inden hans ferie sluttede :badgirl Men det handlede også om at slå til når interessen var der :)

Anyway vi gik efter de glutenfri grødtyper, som jeg mener at det var anbefalet dengang (i 2013) at gøre indtil 6 måneder. Dvs. Vi startede med hotdogbrød og majsgrød fordi de grødtyper kan jeg selv lide. Risgrød har han aldrig fået. Jeg synes selv at det er noget underligt noget (rent smagsmæssigt) så det faldt mig ikke rigtig ind at prøve det. Efter 6 måneder brugte vi også havregrød og en flerkornsgrød efter en opskrift af hende der Helen Lyng Hansen.

Vi lavede det selv fordi det havde vi det bedst med... Derudover lavede vi mos. Det første stykke tid var det ren gulerodsmos og æblemos. Nemt og lækkert :)

Og så kørte vi BLW samtidig, der fik han honningmelon, avocado, kogt broccoli, kogt gulerod og sikkert flere ting, som jeg har glemt, det er jo lidt tid siden ;)

Mht tanker bag, så prøvede vi at følge de officielle anbefalinger og ellers betød det meget for mig, at jeg selv syntes at maden var lækker :P Altså ikke, at han fik noget fancy, men bare at jeg selv tænkte at det nok smagte godt :)

Jeg tror altså ikke på at hotdogbrød er glutenfri :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi startede i det små da Tobias blev 4 mdr...vi prøvede med majs grød som aldrig rigtig blev et hit...så har vi prøvet kartoffelmos med gulerødder...ærter...broccoli og blomkål. ...der vil han helst have med gulerødder eller ærter...det første frugt han smagte var banan og vupti så kom der gang i maven uden movicol...sidenhen har han smagt en del forskellige ting som han gerne vil have...Han bliver 8 mdr næste uge og vi vil så småt til at fjerne et par flasker da han virkelig er interesseret i vores mad nu :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi startede omkring 4 måneder, da Noah spiste over den anbefalede mængde MME, men han var ikke klar til skemad alligevel.

Så vi holdt en pause og startede igen omkring 5-5,5 måned. Der gik det bedre, men han var vist omkring 7-8 måneder før han spiste et helt måltid.

Vi startede med majs, boghvede (blev aldrig et hit), ris og hirse grød, men det gik meget bedre da vi gik over til mos. Primært gulerod, butternutsquash, sød kartoffel og sikkert andre ting jeg ikke kan huske ;)

Nu spiser han os snart ud af huset ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror altså ikke på at hotdogbrød er glutenfri :lolhit

Haha hurra for autocorrect :D :D :D Det skulle selvfølgelig være hirsegrød ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle de mange svar. Det er rart med lidt inspiration i forhold til hvad andre har gjort. :)

Aj, og saa husk lige at det er saa dejligt nemt at have babs med rundt - det er ikke nemt at have fast foede med rundt ;)

  

Hehe.. Det er sandt... Og du har selvfølgelig ret i at der går endnu et godt stykke tid, før det kan gå hen og blive til hele måltider...

Men anbefalingerne er jo et resultat af, hvad forskningen viser. Bare fordi børn godt kan få mad ned inden de 6 mdr betyder det ikke, at det er sundt for dem.http://kellymom.com/nutrition/starting-solids/delay-solids/

jeg har umiddelbart svært ved at sætte mig ind i, hvorfor man vil introducere fast føde, før baby er klar til det. Og det viser forskningen, at de først er mellem 6-8 mdr. Deraf årsagen til at de fleste store sundhedsorganisationer først anbefaler introduktion til fast føde fra de 6 mdr. (Selvom vores egen SST desværre er lidt bagud på det plan).

Som man sikkert kan høre har jeg planer om at fortsætte fuldamning til minimum 6 mdr. ;)

Min sp siger så at man skal starte senest når de er 6 måneder. Og der skal man også give kød, fordi det åbenbart er vist, at babyers jernniveauer er helt i bund på dette tidspunkt. Og eftersom man i anbefalingerne har taget jerndråberne væk, skal det nu komme fra kød. Det er i hvert fald hvad jeg har fået at vide.

Og hvis jeg følger dette - hvilket jeg regner med - så vil jeg starte lidt før hun bliver 6 måneder med grød og mos, så det ikke er et chok med kød fra starten! :o

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan faktisk huske med Valdemar, at jeg følte det lidt som om, at jeg skulle starte præcis på dagen, hvor han blev 6 måneder. Synes hele tiden jeg hørte, at man skulle starte senest ved 6 mdr, men helst ikke før :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange SP'er er desværre ikke helt up to date.. der er også stadig mange af dem, der kan finde på at sige, at der er et "vindue" mellem 4-6 mdr, hvor man kan introducere mad, og hvis man misser det, lærer de det aldrig.. så kan man jo spekulere lidt over, hvor mange voksne, der mon lever af MM/MME..

Hvis man følger anbefalingerne med at undgå komælk burde det ikke være et problem at få nok jern. Jern findes mange steder i eks. grøntsager, bælgfrugter og kød. :)

Fødte du egentlig ikke for tidligt? Eller var det lige på grænsen, eller hvordan var det nu? Præmature skal jo stadig have jern, så vidt jeg husker :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER