Barbamama

Konfirmander og ferrarier...

40 indlæg i dette emne

Øh, hvad Søren sker der? Er det kun mig, der er helt paf over den her konfirmand/Ferrari-debat?

Jeg har absolut ikke tænkt mig, at Mar skal hentes i en Ferrari når (hvis) han skal konfirmeres. Har I andre det? :huh

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes den debat er kørt helt af sporet mange steder. I en del år efterhånden er konfirmander blevet hentet på diverse særlige måder, men nu lige pludselig er det skidt.

Jeg synes det er sjovt at se argumenter som fx, at det er for dårligt og at det er synd for dem der ikke får lov, bliver stillet af de samme som hetzer mod dyre kort :P Total jantelov, for hvem er det egentlig der arrangerer? Det er show off fra forældrenes side.

Ingen af mine vil blive hentet i et specielt køretøj den dag. Det må de vente med til bryllup eller sådan noget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes den debat er kørt helt af sporet mange steder. I en del år efterhånden er konfirmander blevet hentet på diverse særlige måder, men nu lige pludselig er det skidt.

Jeg synes det er sjovt at se argumenter som fx, at det er for dårligt og at det er synd for dem der ikke får lov, bliver stillet af de samme som hetzer mod dyre kort :P Total jantelov, for hvem er det egentlig der arrangerer? Det er show off fra forældrenes side.

Ingen af mine vil blive hentet i et specielt køretøj den dag. Det må de vente med til bryllup eller sådan noget.

Hvordan ved du det er de samme? :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og jeg kan da så lige tilføje, at jeg ikke synes det er debatten der er kørt af sporet, men det faktum, at 12-14-årige får kjoler til flere tusind kroner, kommer til frisør og make-up-sveske og bliver transporteret i til lejligheden lejede hestevogne/sportsvogne/limousiner etc. Hvad f**** skal det gøre godt for? I min verden har det meget lidt til fælles med konfirmationsritualet <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh altså... Jeg cyklede fra kirken den dag :rolleyes

Jeg forstår slet ikke, at konfirmationen gøres til noget mega-kæmpe-stort. Pludseligt skal der være kæmpe fest med DJ, fotograf, dyre biler og bajere... :blink

Vi fik tarteletter hjemme i stuen og fællessang om bordet..

Jeg mener: hvor mange tænker tilbage til deres konfirmationsdag og tænker "det var den bedste dag i mit liv!"?

Jeg gør ikke...

Faktisk synes jeg at min blå mandag var federe.

Men jeg FORSTÅR det ikke.. Jeg forstår ikke behovet for show-off og mega dyre udskejelser på sådan en dag :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og jeg kan da så lige tilføje, at jeg ikke synes det er debatten der er kørt af sporet, men det faktum, at 12-14-årige får kjoler til flere tusind kroner, kommer til frisør og make-up-sveske og bliver transporteret i til lejligheden lejede hestevogne/sportsvogne/limousiner etc. Hvad f**** skal det gøre godt for? I min verden har det meget lidt til fælles med konfirmationsritualet <_<

Fuldstændig enig.

Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor det skal køres sådan op. Gad vide hvad der så kommer til at ske, når de unge en dag skal giftes?

Hvis Aksel vælger at blive konfirmeret (og døbt), skal han selvfølgelig nok få en rigtig dejlig fest, men limo og så videre kommer altså ikke til at ske. Det er på ingen måde, det jeg ønsker, han skulle fokusere på sådan en dag

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har åbenbart ikke fulgt med tiden. Da jeg blev konfirmeret GIK vi hjem fra kirken :D

Men det er da rart at høre, at flere er på "ingen Ferrari"-holdet :P

Jeg vil nu gerne lave en stor fest ud af det, det er slet ikke det. Og jeg kan godt gå med til frisør og makeup til pigerne. Men hestevogn og Ferrari tog alligevel lige pusten fra mig :o Og DJ ser jeg altså heller ikke lige for mig :huh

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og jeg kan da så lige tilføje, at jeg ikke synes det er debatten der er kørt af sporet, men det faktum, at 12-14-årige får kjoler til flere tusind kroner, kommer til frisør og make-up-sveske og bliver transporteret i til lejligheden lejede hestevogne/sportsvogne/limousiner etc. Hvad f**** skal det gøre godt for? I min verden har det meget lidt til fælles med konfirmationsritualet <_<

Enig :)

Vi holdt konfirmation i fredags. Nu var det moren, der stod for kjolen, men jeg mener, at den kostede ca 7-800 kr. Morens veninde stod for hår og makeup, og konfirmanden blev kørt i moderens ti år gamle Suzuki Ignis ;)

Konfirmanden selv havde ikke efterspurgt andet - hun var i det hele taget godt tilfreds med dagen :)

Jeg brugte en del penge på hendes andendags-outfit - men det kan hun jo også bruge flere gange.

Jeg er glad for, at vi slet ikke behøvede at drøfte det. Vi kunne godt have efterkommet det, hvis hun havde haft vilde ønsker - men jeg er så passende gammeldags, at jeg simpelthen synes, at det er så upassende at lave en konfirmation til sådan et cirkus (indsæt selv stramtandet gammel dame).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan ved du det er de samme? :chin:

Kunne genkende navne og avatar flere steder

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fatter slet ikke at der bruges energi på at diskutere hvad andre gør. Er jeg helt ondsvag når det virkelig ikke kan genere mig hvor meget konfirmandindens kjole har kostet, hvilken bil hun kørte fra kirken i og om de havde DJ?

Ej jeg kan slet ikke forstå det!

Jeg tror at mine børn bliver temmeligt gennemsnitlige hvad angår "forkælelse", hvilket betyder at de så nogle gange for mere, nogle gange for mere. Men sådan er vores kår jo. Jeg vil KLART lære mine børn ikke at hovere, at dele det de kan, at hjælpe osv. Men også at de nogle gange ikke får lige hvad de peger på, selvom kammerater fra skolen får.

Altså hvis det er dét debatten går på?!

Hvis det "bare" er at folk skal blande sig i hvad andre spenderer deres penge på, så tager jeg i hvert fald fuld afstand fra denne debat.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og jeg kan da så lige tilføje, at jeg ikke synes det er debatten der er kørt af sporet, men det faktum, at 12-14-årige får kjoler til flere tusind kroner, kommer til frisør og make-up-sveske og bliver transporteret i til lejligheden lejede hestevogne/sportsvogne/limousiner etc. Hvad f**** skal det gøre godt for? I min verden har det meget lidt til fælles med konfirmationsritualet <_<

Der hvor jeg synes det kørte af sporet er argumenterne om at det er synd for de andre, ikke at det er blevet blæst op til at være et mini bryllup. Som det faktisk egentlig er, og har været de seneste mange år.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fatter slet ikke at der bruges energi på at diskutere hvad andre gør. Er jeg helt ondsvag når det virkelig ikke kan genere mig hvor meget konfirmandindens kjole har kostet, hvilken bil hun kørte fra kirken i og om de havde DJ?

Ej jeg kan slet ikke forstå det!

Jeg tror at mine børn bliver temmeligt gennemsnitlige hvad angår "forkælelse", hvilket betyder at de så nogle gange for mere, nogle gange for mere. Men sådan er vores kår jo. Jeg vil KLART lære mine børn ikke at hovere, at dele det de kan, at hjælpe osv. Men også at de nogle gange ikke får lige hvad de peger på, selvom kammerater fra skolen får.

Altså hvis det er dét debatten går på?!

Hvis det "bare" er at folk skal blande sig i hvad andre spenderer deres penge på, så tager jeg i hvert fald fuld afstand fra denne debat.

Så meget enig i dette fantastiske indlæg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der må være en del konfirmander der til den tid bliver frygteligt skuffet over deres bryllup, der skal noget til at slå sportsvogne, slotsfester og 1000-kroners gaver....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fatter slet ikke at der bruges energi på at diskutere hvad andre gør. Er jeg helt ondsvag når det virkelig ikke kan genere mig hvor meget konfirmandindens kjole har kostet, hvilken bil hun kørte fra kirken i og om de havde DJ?

Ej jeg kan slet ikke forstå det!

Jeg tror at mine børn bliver temmeligt gennemsnitlige hvad angår "forkælelse", hvilket betyder at de så nogle gange for mere, nogle gange for mere. Men sådan er vores kår jo. Jeg vil KLART lære mine børn ikke at hovere, at dele det de kan, at hjælpe osv. Men også at de nogle gange ikke får lige hvad de peger på, selvom kammerater fra skolen får.

Altså hvis det er dét debatten går på?!

Hvis det "bare" er at folk skal blande sig i hvad andre spenderer deres penge på, så tager jeg i hvert fald fuld afstand fra denne debat.

Jeg er egentlig enig i, at man skal blande sig udenom, hvad andre gør, og som sådan kan jeg også tænke, at hvis nogen vil have deres børn hentet i dyre biler, så lad dem da. Jeg blev bare helt paf over det. Og også lidt forarget, fordi jeg læste at nogen havde taget dyre kviklån for at få råd til de biler. Det rager selvfølgelig stadig ikke mig, men det synes jeg alligevel var vildt :wacko

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og jeg kan da så lige tilføje, at jeg ikke synes det er debatten der er kørt af sporet, men det faktum, at 12-14-årige får kjoler til flere tusind kroner, kommer til frisør og make-up-sveske og bliver transporteret i til lejligheden lejede hestevogne/sportsvogne/limousiner etc. Hvad f**** skal det gøre godt for? I min verden har det meget lidt til fælles med konfirmationsritualet <_<

Altså man kan jo vælge at sige det samme om et bryllup. For selve ritualet har jo heller ikke så meget at gøre med mange af de kæmpe bryllupper der holdes i dag. :)

Det står jo folk frit for hvor stor en sum de vælger at bruge på at fejre en begivenhed :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fatter slet ikke at der bruges energi på at diskutere hvad andre gør. Er jeg helt ondsvag når det virkelig ikke kan genere mig hvor meget konfirmandindens kjole har kostet, hvilken bil hun kørte fra kirken i og om de havde DJ?

Ej jeg kan slet ikke forstå det!

Jeg tror at mine børn bliver temmeligt gennemsnitlige hvad angår "forkælelse", hvilket betyder at de så nogle gange for mere, nogle gange for mere. Men sådan er vores kår jo. Jeg vil KLART lære mine børn ikke at hovere, at dele det de kan, at hjælpe osv. Men også at de nogle gange ikke får lige hvad de peger på, selvom kammerater fra skolen får.

Altså hvis det er dét debatten går på?!

Hvis det "bare" er at folk skal blande sig i hvad andre spenderer deres penge på, så tager jeg i hvert fald fuld afstand fra denne debat.

Haha :) jeg er ikke spor generet af det - men jeg ér glad for, at vi ikke skulle have diskussionen herhjemme, for jeg synes, at det er noget mærkeligt noget. Ikke sådan så jeg hidser mig op, men sådan så jeg aldrig ville gå med til at gøre det selv :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fatter slet ikke at der bruges energi på at diskutere hvad andre gør. Er jeg helt ondsvag når det virkelig ikke kan genere mig hvor meget konfirmandindens kjole har kostet, hvilken bil hun kørte fra kirken i og om de havde DJ?

Ej jeg kan slet ikke forstå det!

Jeg tror at mine børn bliver temmeligt gennemsnitlige hvad angår "forkælelse", hvilket betyder at de så nogle gange for mere, nogle gange for mere. Men sådan er vores kår jo. Jeg vil KLART lære mine børn ikke at hovere, at dele det de kan, at hjælpe osv. Men også at de nogle gange ikke får lige hvad de peger på, selvom kammerater fra skolen får.

Altså hvis det er dét debatten går på?!

Hvis det "bare" er at folk skal blande sig i hvad andre spenderer deres penge på, så tager jeg i hvert fald fuld afstand fra denne debat.

Jeg er meget enig.

Jeg tror ikke jeg ville lave tilsvarende arrangement for mine børn, men vil ikke blande mig i hvad andre vælger.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har åbenbart ikke fulgt med tiden. Da jeg blev konfirmeret GIK vi hjem fra kirken :D

Men det er da rart at høre, at flere er på "ingen Ferrari"-holdet :P

Jeg vil nu gerne lave en stor fest ud af det, det er slet ikke det. Og jeg kan godt gå med til frisør og makeup til pigerne. Men hestevogn og Ferrari tog alligevel lige pusten fra mig :o Og DJ ser jeg altså heller ikke lige for mig :huh

Speciel kørsel bliver der heller ikke her.

Frisør må der til her, for jeg kan ikke finde ud af at sætte hår :D så det har vi i budgettet.

Kjoler til flere tusind, Ja der har vi så valgt at sige, at hvis kjolen koster 2000 så er det den de får. men det er vist også max beløb for os. Jeg fik personligt ikke noget valg mht kjole eller anden dags tøj, og det vil jeg ikke byde mine børn. Alt med måde. Vi sparer andre steder der. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fatter slet ikke at der bruges energi på at diskutere hvad andre gør. Er jeg helt ondsvag når det virkelig ikke kan genere mig hvor meget konfirmandindens kjole har kostet, hvilken bil hun kørte fra kirken i og om de havde DJ?

Ej jeg kan slet ikke forstå det!

Jeg tror at mine børn bliver temmeligt gennemsnitlige hvad angår "forkælelse", hvilket betyder at de så nogle gange for mere, nogle gange for mere. Men sådan er vores kår jo. Jeg vil KLART lære mine børn ikke at hovere, at dele det de kan, at hjælpe osv. Men også at de nogle gange ikke får lige hvad de peger på, selvom kammerater fra skolen får.

Altså hvis det er dét debatten går på?!

Hvis det "bare" er at folk skal blande sig i hvad andre spenderer deres penge på, så tager jeg i hvert fald fuld afstand fra denne debat.

HØRT!!

Om de så køber for 10.000 kr guldkarameller og holder festen på Amalienborg så fred være med det - hvis det er hvad konfirmanden ønsker sig og er så heldig at familien kan opfylde dette ønske så er det da bare dejligt for vedkommende.

Og ønsker man sig en konfirmation i (forstå mig ret) farmors kolonihave og det ønske kan indfries så der er det da lige så fedt.

I min verden må ønske sig alt mellem himmel og jord, man kan bare ikke forvente at få alt hvad man ønsker sig. (Så er der bare nogen der har flere midler end andre som kan opfylde de store ønsker men vigtigst af alt så er det tanken der tæller )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er i bund og grund fuldstændig ligeglad med hvad folk bruger deres penge på, og min tidligere kommentar har intet med det at gøre. Men jeg synes hele konfirmationsræset er ude af proportioner, og det kan jeg egentlig ikke se noget galt i at mene. Og ja, jeg er sikkert drøn gammeldags, men det er nu engang min mening :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev konfirmeret i '99: var til frisør, mine forældre holdt stor fest, levende musik, en del sange, en del taler, fine gaver mv.. Det var nu også meget normalt dengang. Nogle fra min klasse holdt festen hjemme, andre ude. Jeg husker det på ingen måde nogens fest som et "show-of". For mine forældre har det ligeså meget været for at samle familie + venner til fest.

Nogle fra min klasse blev hentet i hestevogn + fine biler. De holdt ved kirken, men ikke så de ødelagde andres store øjeblik. Jeg husker ikke, at jeg var misundelig.

Jeg kan ikke helt se det gale i det. Så længe forældrene ikke går amok, ala "flyt jer, så limoen kan være her", altså ala frost-koncert mv, så synes jeg det er helt fint.

Men synes nu, når alt kommer til alt, at fokus på en konfirmation bør være selve konfirmationen. Fx fik jeg af mine forældre en salmebog som gave, og jeg husker også det største øjeblik fra min konfirmation - nemlig kirken :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis man kigger på Lilly konfirmationskjoler, så er gennemsnitsprisen faktisk 2000.

Tilbage i 1995 da jeg blev konfirmeret, blev de fleste piger i min årgang konfirmeret i en kjole fra Lilly :)

Dengang var de også til frisør, havde blondehandsker og små buketter fra blomsterhandleren :)

Så for 20 år siden var de også små brude ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kunne genkende navne og avatar flere steder

Ah, så det er på et andet forum? Så forstår jeg :)

 

Der hvor jeg synes det kørte af sporet er argumenterne om at det er synd for de andre, ikke at det er blevet blæst op til at være et mini bryllup. Som det faktisk egentlig er, og har været de seneste mange år.

Jeg synes ikke det er forkert at debattere, at en konfirmation er blevet en show-off-konkurrence. Det understreger nutidens trend, at man som ung er noget værd i kraft af det man ejer og kan ikke HVEM man er. Og det skaber altså bare ikke nogen særligt empatiske unge mennesker, hvis du spørger mig <_<

 

Altså man kan jo vælge at sige det samme om et bryllup. For selve ritualet har jo heller ikke så meget at gøre med mange af de kæmpe bryllupper der holdes i dag. :)

Det står jo folk frit for hvor stor en sum de vælger at bruge på at fejre en begivenhed :)

Jeg synes faktisk ikke de to ting kan sammenlignes. Når man bliver gift, så er det ens EGNE penge man spenderer og man er fuldt ud klar over, værdien af dem og hvad man ellers kunne have fået for de samme penge. Det er ens egen beslutning. Det er ret meget noget andet, når det er mors og fars penge, hvis du spørger mig. En 13-årig pige ved altså ikke helt på samme måde, hvad forskellen er på 15.000 og 30.000 kr. (bortset fra det er det dobbelte :P)

 

Når det så er sagt, så må folk sådan set gerne spendere en mindre formue på at holde fest - det er jo deres penge. Men det ER jo rent show-off uanset om det er forældrenes eller børnenes ønske og det synes jeg bare ikke hører en konfirmation til. Og jo, jeg synes faktisk godt man kan tage hensyn til, at det ikke er alle der har råd til ferrari - også selvom jeg går klart ind for at lære sine børn, at man ikke kan få alt hvad man peger på (selvom det er svært at argumentere for, når Pernille fra klassen ser ud til at få det :rolleyes)

 

(og vil godt lige understrege, at jeg ikke er sur - synes bare det er en spændende debat og kan mærke, at jeg (åbenbart :unsure) føler ret stærkt omkring den :P)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis man kigger på Lilly konfirmationskjoler, så er gennemsnitsprisen faktisk 2000.

Tilbage i 1995 da jeg blev konfirmeret, blev de fleste piger i min årgang konfirmeret i en kjole fra Lilly :)

Dengang var de også til frisør, havde blondehandsker og små buketter fra blomsterhandleren :)

Så for 20 år siden var de også små brude ;)

Jeg er også konfirmeret i en Lilly anno 1995 (og det var aldeles ikke et kønt syn ;)), men det var fordi det var den jeg havde været brudepige i måneden før - ellers var jeg sgu nok ikke endt i den. Af samme årsag, ved jeg heller ikke hvad den kostede. Jeg havde faktisk også handsker :D

 

Priserne er uden tvivl steget på 20 år (åh gud, hvor følte jeg mig lige gammel der! ! :o), men måske er de lige steget en tand ekstra, fordi der er gået 'sport i det'? Og faktisk, så er det nu ikke umiddelbart Lilly-kjolerne jeg tænker på, men mere dem der får designet og specialsyet en kjole - og ja, de findes heroppe på Nordsjælland!

 

I min klasse var der en enkelt der fik sat hår hos frisøren, men ingen havde fået lagt make-up og ingen blev hentet i 'særlige' køretøjer - man kørte i sine forældres bil og jeg kan altså vitterligt stadig ikke se fidusen i at transportere 13-årige piger rundt i limousiner, fordi de har bekræftet deres tro på Gud... I just don´t get it.  

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nogen steder tager det overhånd synes jeg. Min lillebror blev konfirmeret sidste år og ja der var nogle der blev hentet i fine biler og nogle i store traktorer. Men min lillebror var nu tilfreds med at han kørte i en pyntet lille Fiat 500 fra kirken (hans mors bil).

Jeg blev selv konfirmeret i 99' og ja det er sket en del på de år. Tøjet var fra Lilly, men ingen make up og min stedmor satte håret. I dag synes jeg at nogle desværre ligner små mini-brude.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER