tazdiginez

Haunstrup Minizoo/Jyllands minipark zoo

34 indlæg i dette emne

Jeg var for 1. gang i dag i Haunstrup zoo, og jeg blev ærlig talt ked af det.
Det var en super hyggelig dag for børnene dog.

Der var gode legepladser og gode aktiviteter, men hold nu op hvor var dyrene et sørgeligt syn sad.png

Jeg har et giga stort dyrehjerte, så det gjorde direkte ONDT at se løver der vandrede langs hegnet, se plukkede og halte rensdyr, Dingoer der tydeligt havde fået en pels sygdom, giraffer på ALT for lidt plads.. Æsler med kæmpe knuder i pelsen og sår på mulerne.. 
Listen er ENDELØS sad.png Aldrig har jeg set så sørgeligt et syn.. 
Jeg kan slet ikke ryste billederne fra nethinden væk.. Det var så frygteligt og det gør SÅ ondt i mit hjerte sad.png

Er det bare mig der har det sådan?
Er jeg helt fra den?  rolleyes.gif 
Måske kan i fortælle jeres oplevelser fra Park Zoo'en? smile.png

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er ikke fordi jeg er ekspert på området, men rensdyrene skal se sådan ud - det er fordi de skifter pels. Dingoerne har jeg ikke set siden sidste år, så det skal jeg ik ku sige.

Girafferne vil jeg mene har god plads - du var ikke omme på den anden side? De kan jo gå helt ned på "savannen" - eller en kæmpe mark der grænser op til der var rådyrene går...

Æslerne har jeg ikke lige lagt mærke til, da vi var der for nogle weekender siden...

Men jeg står helt uforstående overfor det du skriver - for efter min mening, virker dyrene til at have det godt. Jeg var i blåvand zoo for 2 år siden - og der var jeg ked af, at se hvordan dyrene havde det...

Men igen, jeg er ikke ekspert...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ikke fordi jeg er ekspert på området, men rensdyrene skal se sådan ud - det er fordi de skifter pels. Dingoerne har jeg ikke set siden sidste år, så det skal jeg ik ku sige.

Girafferne vil jeg mene har god plads - du var ikke omme på den anden side? De kan jo gå helt ned på "savannen" - eller en kæmpe mark der grænser op til der var rådyrene går...

Æslerne har jeg ikke lige lagt mærke til, da vi var der for nogle weekender siden...

Men jeg står helt uforstående overfor det du skriver - for efter min mening, virker dyrene til at have det godt. Jeg var i blåvand zoo for 2 år siden - og der var jeg ked af, at se hvordan dyrene havde det...

Men igen, jeg er ikke ekspert...

Jeg så alt pladsen, og jeg så stressede dyr.

Vi var ikke hele parken rundt - vi manglede kun lidt ved bådene og ned mod indgangen (ved hyænerne? :unsure )

Vi blev der til 2 minutter i luk og på vejen ud, kunne vi se nogle meget afslappede dyr, som før vandrede ved burenes tremmer. Som var yderst stressede og generelt bare var virkeligt utilpasse.

Jeg så papegøjer som manglede voldsomt mange fjer, strudse som var totalt plukkede... Halt rensdyr med store sår, løver der vandrede ved tremmerne og gispede/halsede af stress. Jeg så aber som forsøgte at vride hovederne igennem hegn, jeg så generelt syg opførsel fra dyrene (og jeg ved godt at dyr skifter pels, jeg har været frivillig dyrepasser hos Morsøs landbrugsskole i weekenderne, i 2 år, samt jeg har passet dyr i Jesperhus en sæson) - lige som med heste der nikker, ryster med hovedet eller banker mod boksen konstant, så er det et tydeligt tegn på at dyret har det skidt! 

Ved heste er det ofte understimulering og stress.

Og ved disse dyr var pladsen bestemt en væsentlig faktor - bestemt ved løverne! 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg så alt pladsen, og jeg så stressede dyr.

Vi var ikke hele parken rundt - vi manglede kun lidt ved bådene og ned mod indgangen (ved hyænerne? :unsure )

Vi blev der til 2 minutter i luk og på vejen ud, kunne vi se nogle meget afslappede dyr, som før vandrede ved burenes tremmer. Som var yderst stressede og generelt bare var virkeligt utilpasse.

Jeg så papegøjer som manglede voldsomt mange fjer, strudse som var totalt plukkede... Halt rensdyr med store sår, løver der vandrede ved tremmerne og gispede/halsede af stress. Jeg så aber som forsøgte at vride hovederne igennem hegn, jeg så generelt syg opførsel fra dyrene (og jeg ved godt at dyr skifter pels, jeg har været frivillig dyrepasser hos Morsøs landbrugsskole i weekenderne, i 2 år, samt jeg har passet dyr i Jesperhus en sæson) - lige som med heste der nikker, ryster med hovedet eller banker mod boksen konstant, så er det et tydeligt tegn på at dyret har det skidt! 

Ved heste er det ofte understimulering og stress.

Og ved disse dyr var pladsen bestemt en væsentlig faktor - bestemt ved løverne!

Så vælger i jo bare en anden zoologisk have næste gang... Men hvis du føler så stærkt for det, så synes jeg måske at du sku tage kontakt til haunstrup dyrepark med din bekymring?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så vælger i jo bare en anden zoologisk have næste gang... Men hvis du føler så stærkt for det, så synes jeg måske at du sku tage kontakt til haunstrup dyrepark med din bekymring?

Jeg har allerede kontaktet dem.

Jeg tog billeder og videoer, som er vedlagt mailen - bl.a. af løvernes vandren, papegøjer der plukkede hinanden osv. osv. osv. 

De skal da gøres opmærksomme på dyrenes stand og generelle helbred, så jeg har selvfølgeligt taget kontakt :)

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må indrømme at jeg slet ikke har samme indtryk af dyrenes (til) stand derude.... Det er en meget gammel (mini) zoo, som ikke blev bygget til den slags, og mængde dyr der er i dag. Og du har ret i at der stadig er for lidt plads ved nogle af dyrene, Men hvert år bliver der bygget om og forbedret, så dyrene får bedre forhold....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men vil da super gerne høre hvad de svarer på din henvendelse :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mon ikke de er godt inde i hvordan deres dyrs adfærd er? Jeg vil mene at har man fx en løve, er man godt inde i deres psykologiske adfærd og hvordan de er.

Sorry to say, men tror de ved og kender deres dyr bedre end du gør ;)

Alle dyr kan jo ikke ligne præmiedyr hele tiden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mon ikke de er godt inde i hvordan deres dyrs adfærd er? Jeg vil mene at har man fx en løve, er man godt inde i deres psykologiske adfærd og hvordan de er.

Sorry to say, men tror de ved og kender deres dyr bedre end du gør ;)

Alle dyr kan jo ikke ligne præmiedyr hele tiden.

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg aldrig været i den nævnte ZOO, men den såkalde ZOO-opførsel hvor dyrene går langs hegnet eller lign ses i næsten alle zoologiske haver/dyreparker også dem hvor dyrene har rigtig god plads og ellers har det godt, der forskes en masse i hvordan man undgår det i de store zoologiske haver men jeg tror det er rigtigt svært helt at undgå.... Vi så det selv hos isbjørnene i zoologisk have i København for et par uger siden og de har jo ellers et helt nyt og kæmpestort anlæg at boltre sig i

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kender ikke Haunstrup så den vil jeg ikke udtale mig om.

Men jeg kan anbefale Ree Park ved Ebeltoft er virkelig god. Der er det nemt at se at dyrene trivedes og at Parkens standarder ligger meget højere end lovgivningens.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har heller ikke oplevet det du beskriver, men heller ikke været der i år. Der er sket rigtig meget med størrelsen på dyrenes bure det sidste stykke tid. Løverne har f.eks fået rigtig meget plads i forhold til hvad de ellers havde. Forstykket foran deres stald til girafferne er ikke mindre end det de har Aalborg. I hvert fald ikke når man tænker på hvor mange giraffer de har i Aalborg.

De er rigtig gode til at spørge befolkningen om hjælp. Bl.a. Beder de om juletræer og div ting til legetøj, så dyrene aktiveres.

Jeg håber nu stadig på vi når en tur derned inden lillebror kommer.

Jeg kunne også tænke mig at høre hvad de skriver tilbage :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De er godt nok hurtige! Havde først forventet svar på mandag, men stod op til mailen i dag.

Kære Jaqueline.

Tak for din henvendelse. Din mail er vidersendt til ZOOens administrerende dyrepasser. Det er foruroligende adfærd fra dyrene, og det skal selvfølgeligt tages seriøst, da vores dyrs velfærd betyder meget for os.

Vi håber selvfølgeligt, at du og din familie har i interesse at besøge ZOOen igen i fremtiden.

Med venlig hilsen

xxxxxxxx

xxxxx xxxxxxxxx

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der findes så mange forskellige slags zoologiske haver, men jeg vil nu mene at vi i Danmark, er kommet langt i vores hold af dyrene. Små, ukomfortable betongrave erstattets af lækre anlæg med nye muligheder for dyrene.

Hvorfor er det at løverne i Givskud f.eks. ikke løber langs hegnet? Det er fordi de har det super godt, og ikke er spærret inde på alt for lidt plads.

Jeg har været i Kbh en gang i mit liv, da jeg var barn - og der kan jeg ikke udtale mig om dyrelivet, ej heller Aalborg zoo.

Men med den viden der er om dyrenes adfærd og behov, så findes der heldigvis i dag parker, hvor dyrenes behov sættes højere end tilskuernes fornøjelse!

Min mor fortalte mig igår, da jeg græd foran løveburet, at det var som at se mig da jeg var barn.

Hun havde taget mig i Kbh zoo, og jeg kunne ikke engang dengang forstå, hvorfor man kom dyr i burer. Hun kan huske at jeg græd over at dyrene var låst inde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder da ret godt? :) Altså som om, at de tager det meget seriøst :)

Det er mange år siden, jeg har været i Haunstrup (før vi fik Valdemar), men jeg husker det egentlig som et dejligt sted for både dyr og mennesker :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder da ret godt? :) Altså som om, at de tager det meget seriøst :)

Det er mange år siden, jeg har været i Haunstrup (før vi fik Valdemar), men jeg husker det egentlig som et dejligt sted for både dyr og mennesker :unsure

Jeg ved ikke hvad jeg skal tænke om det svar. Et sted ligner det desværre et standard svar og at ansvaret lægges til anden (men rigtig) side, på den anden side lyder det jo netop som om at de tager det seriøst.

Jeg vil lade tiden råde og så håber jeg på svar fra dyrepasseren, men regner desværre ikke med det.

Jeg kan sagtens forstå at folk vender tilbage. Det er jo engod park med gode legepladser og muligheder for børn :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men også som jeg har skrevet tidligere..
Haunstrup Park ER et skide godt sted. Det er virkeligt super for børnene med alle de lækre legepladser, klappedyrene osv.
JEG er bare ked af, at den oplevelse jeg har fået.

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg aldrig været i den nævnte ZOO, men den såkalde ZOO-opførsel hvor dyrene går langs hegnet eller lign ses i næsten alle zoologiske haver/dyreparker også dem hvor dyrene har rigtig god plads og ellers har det godt, der forskes en masse i hvordan man undgår det i de store zoologiske haver men jeg tror det er rigtigt svært helt at undgå.... Vi så det selv hos isbjørnene i zoologisk have i København for et par uger siden og de har jo ellers et helt nyt og kæmpestort anlæg at boltre sig i

Det er kun han-isbjørnen der gør det og det er der en god forklaring på, jeg har fået af dyrepasseren i kbh Zoo - skriver den lige, når jeg kommer til en laptop.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har allerede kontaktet dem.

Jeg tog billeder og videoer, som er vedlagt mailen - bl.a. af løvernes vandren, papegøjer der plukkede hinanden osv. osv. osv. 

De skal da gøres opmærksomme på dyrenes stand og generelle helbred, så jeg har selvfølgeligt taget kontakt :)

Må vi ikke se nogle af dine billeder og videoer? Jeg har aldrig selv været der...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må vi ikke se nogle af dine billeder og videoer? Jeg har aldrig selv været der...

Jeg vil allerhelst være fri for at vise det materiale jeg fik taget, da det:

1. bestemt ikke sætter Haunstrup i et godt lys, og jeg ønsker ikke at "vanære" et egentligt godt sted. At jeg personligt, ikke synes at dyreforholdende er gode, behøver ikke at betyder, at selve parken er dårlig. Måske kom vi bare på en pisse uheldig dag? :rolleyes

 

2. Ikke var hensigten med det. Hensigten med billederne, var for at skabe et grundlag for en brugbar klage for Zooen, og ikke for at dele dem med offentligheden.

Jeg tog videoerne og billederne, NETOP for at jeg kunne skrive en klage (hvilket jeg gjorde) til Zooen. Jeg skrev herinde for at høre om andre havde den samme oplevelse og opfattelse som mig, det var der så nogen som ikke havde - og det er helt fair. Jeg oplevede bare noget som jeg fandt yderst ubehageligt, og som gør at jeg ikke har lyst til at vende tilbage til parken igen. 

Altså, jeg kan se det på 2 måder..

Jeg kan vælge at støtte parken, ved at besøge den og dermed give den penge til at gøre dyreforholdene bedre.

ELLER, jeg kan boycutte den totalt og skrive den til skamme alle steder - så vil jeg langt hellere det første end det sidste. Det gavner slet ikke dyrene, at jeg får folk til at holde sig derfra. 

Så nej, jeg har ærlig talt ikke lyst til at dele billederne og videoerne, da det ikke var hensigten med denne tråd. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Med fare for at blive upopulær og det er slet ik for at træde dig over tæerne jaq, men så undrer det mig nok lidt at det også skal på facebook...

For jeg synes at det er så fint at du har taget kontakt til parken med dine bekymringer, men man skal bare passe sådan på med facebook...

Håber at det er ok at jeg skriver det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Med fare for at blive upopulær og det er slet ik for at træde dig over tæerne jaq, men så undrer det mig nok lidt at det også skal på facebook...

For jeg synes at det er så fint at du har taget kontakt til parken med dine bekymringer, men man skal bare passe sådan på med facebook...

Håber at det er ok at jeg skriver det?

Så forsvinder pointen med ikke at "hænge dem ud" da lidt i hvert fald, gør den ikke? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så forsvinder pointen med ikke at "hænge dem ud" da lidt i hvert fald, gør den ikke? :unsure

Jo det er netop det jeg synes...

For jeg er helt med på at hvis der er et problem med dyrenes velbefindende, så har vi et ansvar for at reagere. Og derfor fint at gå til selve dyreparken...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Med fare for at blive upopulær og det er slet ik for at træde dig over tæerne jaq, men så undrer det mig nok lidt at det også skal på facebook...

For jeg synes at det er så fint at du har taget kontakt til parken med dine bekymringer, men man skal bare passe sådan på med facebook...

Håber at det er ok at jeg skriver det?

Facebook? :unsure

Den er ikke delt til offentligheden og er delt helt og aldeles af samme grunde som herinde. For at skabe debat og en snak. 

Hvilket det jo så tydeligvis ikke gjorde på facebook :P 

Plus det er min personlige mening, og den vil jeg gerne dele - jeg kan ikke bestemme om folk besøger parken eller ej.

Jeg skriver direkte til sidst, at parken er et super godt sted, men at jeg står af når dyrenes velfærd tilsidesættes for besøgendes fornøjelse.

Det er min mening.

Jeg skrev det på facebook, fordi det netop er noget som påvirker mig, men jeg skrev det på min egen væg. Jeg gik f.eks. ikke ind på trustpilot, parkens egen side eller noget og skrev min oplevelse til dem. Jeg skrev derimod direkte og personligt til parken - netop fordi jeg ikke er ude på, at gøre noget til skamme.

Jeg skriver min personlige mening og oplevelse hele vejen igennem, og jeg synes ikke selv at jeg på noget tidspunkt er direkte grov overfor parken.

For som jeg selv skriver adskillige gange, så er det et godt sted med super faciliteter til børnene - men at min personlige vurdering af dyrenes velfærd, ikke stemmer overens med resten.

Og som jeg skrev tidligere - måske kom jeg på en uheldig dag?

Måske ser jeg bare disse ting, hvor andre måske ikke gør? 

Måske er det slet ingenting? Døgnfluer med sårene, fuglenes plukken, løvernes vandren? 

Jeg er ikke i tvivl om at de passer godt på deres dyr, så godt som de kan under de forhold de har til dem! 

Men derfor må jeg stadig godt mene, at forholdene for dyrene, ikke er i orden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke helt samme oplevelse som du af park zoo.

Måske fordi min familie kendte Vittrup som startede det gamle Haunstrup dyrepark.

Jo det er småt og ser ikke så fint ud som de store steder. De får ingen støtte som fx Aalborg zoo, da det er selvejet og fonds støttet.

Jeg har ikke set dyrepassere i konfirmations alderen derude, men kender et par stykker som er dyrepasser derude, og de er ældre end mig ;)

Tror at jeg kun en gang har set løverne trave, som du beskriver, og det var da der var små unger. Ellers plejede de bare at flade ud ligesom i Givskud.

Men tror da de tager kritikken til sig. Det plejer de normalt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER