Aja

Jordemoder samtale

10 indlæg i dette emne

Så er det i morgen jeg skal til min første jordemoder samtale. Er der nogen der har erfaringer med hvad sådan en samtale går ud på?

Jeg har hørt nogen fortælle at de snakkede meget om kost/motion/overvægt. Eller om de gener de har.

Men jeg er så heldig at jeg ikke er hårdt ramt af gener (indtil videre) og jeg har aldrig døjet med overvægt. Synes selv jeg har rimelig godt styr på kost og motion. Så jeg aner ikke hvad vi skal snakke om? Hvor lang tid tager sådan en samtale, tror I? 

 

Det bliver nu alligevel dejligt at møde min jordemoder. Det er også lidt en milepæl synes jeg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Fra sidst synes jeg at huske, at man ikke skal ha så høje forventninger. Det tager ca 20 min tror jeg og er vist meget basic. Tror nok vi hørte hjertelyd, og så snakkede hun lidt om løst og fast. Jeg håber du får en go JM:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var til første jordemoder samtale da jeg var 14,5 uger henne. Vi snakkede lidt om kost og motion, men som dig synes jeg også jeg har godt styr på disse ting. Det var mest de almene gode råd om tilskud mv som man allerede har hørt mange gange. Så fortalte hun lidt om de tilbud som hospitalet tilbyder. Jeg hørte ikke hjertelyd da jeg ikke var langt nok henne, men mon ikke du får lov når du er længere henne?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har nok heller ikke er så store forventninger til det. Jeg må jo vente og se :) det ville da være skønt hvis jeg kunne få lov at høre hjertelyd. Det havde jeg først regnet med næste gang, men der er selvfølgelig ret stor forskel på hvornår den første samtale ligger, så måske er det mere det der afgør det. Hvornår er det normalt at man kan høre det? Jeg er jo 17+5 i morgen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var til jordmoder for en lille uge siden, og der hørte vi hjertelyd. Derudover talte vi også mest om mulighederne for en hjemmefødsel og om jeg generelt havde det godt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg huske det fra første graviditet som lidt stort med første JM-besøg, selvom selve indholdet var lidt tamt.

Denne gang har jeg udsat det med en måned, fordi tiden ikke passede mig. Så er der måske til gengæld lidt mere at snakke om, når det bliver tid :)

Rigtig god fornøjelse i dag :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar. Det var rigtig fint at være afsted i dag. Jeg fik ikke så meget at vide som jeg ikke allerede vidste, og der var heller ikke så meget at snakke om.

Men jeg blev præsenteret for "hånd om barnet" tilbuddet i Aalborg kommune som vi melder os til :) Håber vi kan få noget ud af det.

Og så fik jeg lov at høre hjertelyden. Helt perfekt og meget tydelig :) Og det var en meget livlig lille pige der er derinde. Det var så skønt at høre hver gang hun bevægede sig  :kuller

Så alt var helt som det skal være :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Godt at høre

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er vist et relativt nyt tilbud til alle førstegangsforældre. Det er et kursusforløb på 14 gange - 6 før fødslen og 8 efter, indtil barnet er ca. 16 mdr. Hvert hold består af ca 20 kommende forældrepar som de sætter sammen efter termin og geografi. Det er en sundhedsplejerske der leder hele kurset og så kommer der forskellige undervisere/oplægsholdere ind til hver gang og fortæller om et emne. Fx økonomi, amning, fødsel, efterfødselsreaktioner, familiedynamik, barnets sansemotoriske udvikling, tænder osv. :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej det lyder da som et rigtig godt tilbud især når det er første gang.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER