Winky

Kvalme, opkast - og morgenmad

9 indlæg i dette emne

Suk, selvom det vel burde være ca. nu at kvalmen er på retur (er 14+1) så er det primært her de seneste par uger at kvalmen har resulteret i opkast :(

 

Jeg har prøvet at spise morgenmad i sengen (knækbrød) - kastede stadig op 1 time efter ... Jeg spiste dog lidt mere morgenmad efter jeg var stået op, hvis det gør nogle forskel?

 

Det er i forvejen de færreste ting, jeg har lyst til at spise om morgenen, og p.t. er det endnu mindre ... 

 

Min kæreste foreslog i morges - efter jeg satte ny rekord og kastede morgenmaden op efter kun 5-10 min. - at jeg lod være med at spise morgenmad. Men jeg SKAL bare have noget at spise a.s.a.p. når jeg står op, ellers får jeg det også dårligt, og så kaster jeg jo nok op alligevel, føler jeg - bare uden at have noget at kaste op af ...

 

Men hvad gør I andre? Er tricket KUN at spise i sengen, ikke spise noget, eller noget helt tredje?

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

For mig virker det bedst at spise relativt meget, men laaaaangsomt. Tygge grundigt, pauser, evt ligge ned undervejs. Men det giver desværre ingen garanti for at undgå opkast :(

Det er bare surt :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da mit opkast var på det værste spiste jeg en myslibar inden jeg stod op og drak et glas dansk vand (fik mega kvalme af almindelig vand).. Det kom altid retur, men så havde jeg noget at kaste op af.. Efter ca 30 min efter det spiste jeg en bolle med smør, den kom ikke retur..

Fik det meget værre af ikke at få den første myslibar, da det så var ren mavesyre jeg kastede op..

Håber din opkast og kvalme snart er bedre

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kastede op fra uge 7-14 og igen 16-32 10-15 gange dagligt. Første gang inden morgenmad. I starten prøvede jeg med en mariekiks i sengen, men hjalp ikke. Så startede dagen med at lave bræklyde mens jeg lavede morgenmad, der kom intet op der. Så spiste jeg gerne en bolle med pålæg eller æg eller grød. Aldrig yoghurt eller havregryn med mælk for det kom alt for hurtigt op. De andre ting kunne jeg holde på ca en halv time. Tja og sådan gik resten af dagen stort set. Opkast uden eller med lidt fyld mellem måltider og måltider op max en halv time senere. Det bedste jeg kan anbefale er at spise langsomt, ofte og lidt ad gangen. Lakrids og mariekiks eller bolcher ind imellem. Og holde sig fra makrel i tomat, leverpostej og chilli så længe man kaster meget op. Gør så ondt. Og huske at drikke en masse for så er det nemmere at kaste op uden smerte og ikke dehydre helt. Men føj det er ikke sjovt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

B6 vitamin.

Kunne holde opkast væk (ikke altid kvalmen, men :puke ikke mere)

Ellers tuc kike. Salt hjælper rigtig meget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Saftevand, saftevand og saftevand! Jeg lavede et glas om aftenen, og når jeg vågnede drak jeg ca halvdelen. Og selvom jeg kastede det op, så drak jeg det sidste saftevand lige efter jeg havde kastet op. Så kunne jeg være heldig at det blev nede indtil efter jeg havde været i bad og fået lavet morgenmad (en skive franskbrød eller en bolle, enten med smør eller hønsesalat). Men spis og drik det du har lyst til, og som du ikke får (mere) kvalme af. Håber snart det stilner af for dig :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tager du jern, gravitamin osv? Så tag dem om aftenen til aftensmaden i stedet for om morgenen, hvis jeg tager dem om morgenen er jeg 100 pct sikker på at det bliver en brækdag.... Det kan det nu også blive alligevel da jeg desværre stadig har store problemer, men hvis du ellers ikke har været så slemt ramt så prøv det...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle rådene  :lovebk Det er kun om morgenen, det er et problem (som regel) m/opkast, så jeg er jo heldigvis ikke så hårdt ramt som mange andre, men derfor er det surt alligevel. Det lyder dog ikke til, der er ét råd, der sikre mod opkast, øv ;)

For mig virker det bedst at spise relativt meget, men laaaaangsomt. Tygge grundigt, pauser, evt ligge ned undervejs. Men det giver desværre ingen garanti for at undgå opkast :(

Det er bare surt :kram

 

Jeg prøvede at spise langsomt i dag, og med lidt pauser, og jeg kastede da ikke op, eller var tæt på, så om det har haft nogle effekt eller er tilfældigt, er jo ikke til at sige :)

B6 vitamin.
Kunne holde opkast væk (ikke altid kvalmen, men :puke ikke mere)
Ellers tuc kike. Salt hjælper rigtig meget.

 

Jeg har chekket mine vitaminer, og der er faktisk ikke B6 i, så måske jeg bør købe dem. Tuc kiks skal i hvert tilfælde indkøbes, for dem kan jeg godt li'  :P

 

 

Tager du jern, gravitamin osv? Så tag dem om aftenen til aftensmaden i stedet for om morgenen, hvis jeg tager dem om morgenen er jeg 100 pct sikker på at det bliver en brækdag.... Det kan det nu også blive alligevel da jeg desværre stadig har store problemer, men hvis du ellers ikke har været så slemt ramt så prøv det...

 

Jeg tager jern om aftenen lige inden sengetid sammen med lidt juice. 

Jeg tager ikke gravitamin, men Omnimim, og dem tager jeg om morgenen for ikke at tage dem sammen med jern.

 

Saftevand, saftevand og saftevand! Jeg lavede et glas om aftenen, og når jeg vågnede drak jeg ca halvdelen. Og selvom jeg kastede det op, så drak jeg det sidste saftevand lige efter jeg havde kastet op. Så kunne jeg være heldig at det blev nede indtil efter jeg havde været i bad og fået lavet morgenmad (en skive franskbrød eller en bolle, enten med smør eller hønsesalat). Men spis og drik det du har lyst til, og som du ikke får (mere) kvalme af. Håber snart det stilner af for dig :kram

 

Havde du bare glasset m/saftevand stående ved sengen hele natten? Måske det hjælper. Jeg drak også meget saftevand i sidste graviditet fordi det hjalp mod kvalmen, og også lidt i starten her, men fik nok af det (har problemer med at finde noget jeg gider drikke, desværre!), men måske jeg skulle prøve om det kan glide ned igen  :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Yep, havde det bare stående på natbordet, og så var det lige til at få fat i om morgenen. Den saftevand jeg køber er den økologiske med hindbær fra netto, altså rød saft. Jeg havde også svært ved at finde noget jeg havde lyst til at drikke. Kakao var ok indtil jeg begyndte at kaste meget op. Det gode ved saftevandet er, at du selv bestemmer hvor stærkt det skal være, og det smager ikke grimt at kaste op, hvilket er et stort plus.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER