Calla

Hvordan ville I takle det?

21 indlæg i dette emne

Jeg har et stort dilemma..

Jeg har en tandlæge, som jeg skiftede til i starten af sidste år, og hun er bare så sød og rar, og har virkelig afhjulpet min tandlægeskræk :glad

MEN.. Jeg har et STORT problem nu, og er faktisk ret ked af det, for jeg ved ikke hvordan jeg skal takle det..

Jeg har en tand (+5), som er igang med at blive forsøgt rodbehandlet.. Tandlægen kæmper en kamp med den, for den er åbenbart ikke så lige til, og der sidder en lille kringelkroget nerve, som hun ikke kan komme til. Den har været åbnet og renset ud,lagt smertestillende i, og klorhexidin, osv 5 gange nu, og jeg har stadig smerter i tanden. Jeg vil bare rigtig gerne have hevet den tand ud nu, og har egentligt gerne villet have den ud fra start, for jeg véd fra andre tandlæger at mine tænder er problematiske. Men hun ville ikke hive den ud, fordi det er en tand, der kan ses når jeg smiler, og hun fik mig overtalt til denne rodbehandling. Sidst jeg var inde, kom jeg igen ind på udtrækning, og igen afviste hun. Men jeg kan ikke holde disse smerter ud mere.. Jeg skal ind igen imorgen, hvor hun håbede hun kunne ligge permanent fyldning i, men det vil hun jo ikke kunne med de smerter jeg har. Hvad gør jeg hvis ikke hun vil trække den ud? Jeg vil ikke mere, har ikke lyst eller økonomi til at blive ved. Måske jeg kommer til at mangle tanden, men det er altså bare ærgeligt, jeg har simpelthen fået nok..

Jeg stillede dette spørgsmål på tand&mund, og fik svaret:

Så må du skifte tandlæge- det må du sige til hende. Jeg synes ikke det lyder urimeligt at du har fået nok!

Og så mit problem: Hvordan får jeg lige formuleret det på en pæn, men bestemt måde?

Jeg er overhovedet ikke i tvivl, den tand skal bare ud!

Det skal siges at det ER en tand, der kan ses når man smiler, og det vil givet vis se åndssvagt ud, men jeg magter ikke mere.. Den gør SÅ ondt stadigvæk, og jeg er træt af at rende til tandlæge hele tiden. Tandpine er ikke ligefremt hyggeligt. Normalt er nerverne i denne tand, en enkelt kanal der skal renses, men min har den ene kanal, plus en meget lille "gren" ud derfra, hvor der ikke kan komme hverken det ene eller det andet ind, så små instrumenter findes slet ikke (tandlægens ord). Har selv set røngten, så jeg har set nerven, og den er meget lille, men laver tilsyneladende kæmpe ravage <_<

Billede af tandnr kan ses her, så I kan se hvilken tand det drejer sig om : Der er +5 i højre side

Gode råd til formulering modtages med kyshånd..

Edit: Forløbet har stået på siden september, så det er længe nu, at behandlingen har været igang..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min mor mangler også lige den tand, og faktisk, så lagde jeg kun mærke til det i starten, men nu ser jeg det ikke mere. Jeg ville bestemt slå i bordet - det er min tand og den SKAL bare ud NU !!!!! ingen skal gå med smerter så længe som du har gjort det, og det er trods behandling, det kan ikke være rigtigt, du skal ikke fylde dig med smertestillende hele tiden.

:kram2 :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mor mangler også lige den tand, og faktisk, så lagde jeg kun mærke til det i starten, men nu ser jeg det ikke mere. Jeg ville bestemt slå i bordet - det er min tand og den SKAL bare ud NU !!!!! ingen skal gå med smerter så længe som du har gjort det, og det er trods behandling, det kan ikke være rigtigt, du skal ikke fylde dig med smertestillende hele tiden.

:kram2 :kram2

Jeg må se om jeg kan "kvinde" mig op imorgen, og slå i bordet.. For ja, det er da ved at være MEGET længe, og det bliver jo ikke ligefrem bedre.. :boo

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mor mangler også den tand, det ligger jeg aldrig mærke til mere.

Håber du får banket i bordet i morgen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan er det gået med dig idag

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ja hvordan gik det ? :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tja endnu engang blev tandet åbnet, renset og lagt smertestillende i.. Gør den stadig ondt imorgen, skal den ud.. Hun har slebet den helt ned i den indeste del, føles helt forkert. Den gør stadig ondt, så den ryger..

Hun VILLE bare ikke give sig.. Hun havde ovenikøbet en kollega inde, for at få gennemgået det hele. Han foreslog penicillin, men det har jeg lige fået. Så foreslog han metronidazol direkte i tanden ,men det må jeg ikke få pga. min medicin. Tja, så var det jo lige som det.. Men det irriterer mig det skal være sådan en kamp :gal

Jeg synes ellers jeg virkede ret cool, og bestemt, men åbenbart ikke nok :boo

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åha stakkels dig :kram2 :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gad vide om din tandlæge presser citronen fordi han tjener mere på flere behandlinger fremfor en tandudtrækning ???.

Jeg ville ihvertfald skifte tandlæge til en der lytter til patienten. Min tandlæge må gerne komme med forslag og behandlingsmuligheder (han er jo eksperten), men i sidste ende bestemmer jeg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg synes da også, at det er ret voldsomt, at tandlægen bliver ved med at behandle og behandle og du stadig har ondt, så må de da forstå, at den tand har bedst af at komme ud. Tænker også at de må give nedslag i prisen, når behandlingen ikke hjælper, som den burde...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik lavet et overslag, inden behandlingen gik igang.. desværre var den ikke på skrift :boo :prik

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

åh din stakkel... har selv lige været igennem tandsmerter og det er FORFÆRDELIGT.... håber de hiver den ud imorgen hvis ikke sndet hjælper...

Jeg fik noget antibiotika der hedder Dalacin, det skulle være økologisk og meget kraftigt virkende.... desværre også dyrt men måske det kan tage det sidste...

god bedring...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

sådan nogen tandlæger skulle skamme sig

i morgen skal de bare lytte til dig ellers kunne du evt tage en med

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Opdatering :

Jeg har nu en tand mindre i munden ;)

Sidst jeg var inde, blev den ellers renset lidt mere i, da man ved åbning fandt ud af at nerven faktisk var 21mm istedet for 19mm..

Jeg havde håbet, og tandlægen ligeså, at det var det der skulle til.. Men nej..

Idag har jeg så fået rykket tanden ud. Jeg blev ellers tilbudt en rodspidsoperation, men det ville jeg ikke (og havde iøvrigt heller ikke råd til det). Så den kom ud (knækkede selvfølgelig).

Ved nærmere eftersyn viser det sig så at der er en meget tynd rodkanal mere. Den har ikke kunnet ses på røngten, og ved udboring. Men det er den der har givet os så meget bøvl.. Så de har beholdt tanden til videnskabelige studeringer, da det ikke er normalt åbenbart. (Jeg er sån set ligeglad, skal ikke bruge tanden til noget alligevel ;) )

Så nu sidder jeg her, tandløs, med rimlig mange smerter ,og rimlig meget blødning endnu (og det er 3timer siden ca, at tanden blev rykket ud). Men det går nok. Har brugt hele den pakke med gaze jeg fik med hjem, og har selv lige lavet en stak ud af forbinding :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det skal bare ikke være et let forløb det her :(

Jeg har bare ikke sovet i nat, fordi det dunker sån fra hullet :boo

Jeg har ædt meget smertestillende i går, i nat og idag, og stadig gør det bare så p*sseondt :( :(

Og så har jeg feber, så kan vist godt konstatere at der er betændelse :boo Og så lige idag af alle dage, hvor manden er i Nordjylland, jeg sidder alene uden kørekort, og med 4 børn.. Dejligt..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ØV! Håber snart det går den rigtige vaj i stedet for :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Opdatering :

Jeg har nu en tand mindre i munden ;)

Sidst jeg var inde, blev den ellers renset lidt mere i, da man ved åbning fandt ud af at nerven faktisk var 21mm istedet for 19mm..

Jeg havde håbet, og tandlægen ligeså, at det var det der skulle til.. Men nej..

Idag har jeg så fået rykket tanden ud. Jeg blev ellers tilbudt en rodspidsoperation, men det ville jeg ikke (og havde iøvrigt heller ikke råd til det). Så den kom ud (knækkede selvfølgelig).

Ved nærmere eftersyn viser det sig så at der er en meget tynd rodkanal mere. Den har ikke kunnet ses på røngten, og ved udboring. Men det er den der har givet os så meget bøvl.. Så de har beholdt tanden til videnskabelige studeringer, da det ikke er normalt åbenbart. (Jeg er sån set ligeglad, skal ikke bruge tanden til noget alligevel ;) )

Så nu sidder jeg her, tandløs, med rimlig mange smerter ,og rimlig meget blødning endnu (og det er 3timer siden ca, at tanden blev rykket ud). Men det går nok. Har brugt hele den pakke med gaze jeg fik med hjem, og har selv lige lavet en stak ud af forbinding :lolhit

Det var lige præcis den ekstra rodkanal jeg også havde og jeg ville næsten hellere have sat et ben af med en sløv sav end de smerter jeg havde i tanden. Jeg fik den dog rodspids amputeret og er glad for at jeg gjorde det.

God bedring med smerterne...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var lige præcis den ekstra rodkanal jeg også havde og jeg ville næsten hellere have sat et ben af med en sløv sav end de smerter jeg havde i tanden. Jeg fik den dog rodspids amputeret og er glad for at jeg gjorde det.

God bedring med smerterne...

Tak :kram2

Det er absolut ikke spor sjovt.. Et halvt år har jeg gået med en påbegyndt rodbehandling, så er sg glad for det endelig er ovre.. Ville bare ønske at jeg ikke havde fået betændelse i hullet efterfølgende.. Det gør sg ondt, og jeg er nu på penicilin.. :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold da op en ordentlig omgang :( Jeg fik for et par år siden lavet en rodbehandling og det gør bare så ondt.. Kan godt forstå du efter 6 måneder får tanden rykket ud..

Hvad har du måtte betale for alt det ??? Kan huske jeg gav ca 4000 kroner for den rodbehandling..

Har du det ok i tanden nu så ?? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min amputation kostede 4800 bobs

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg måtte slippe med 726 kr, har kun betalt for røngten, udtrækning og 1x lokalbedøvelse. Så det er da alligevel et plaster på såret :)

Selve rodbehandlingen fik jeg et overslag på inden vi gik igang dengang, men er jo så sluppet noget billigere. Troede faktisk jeg ville skulle give meget mere, for hun har jo trods alt udført et stykke arbejde, og det skal hun jo have penge for. Men det ville hun så ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER