akrotøsen

Graviditet og allergi?

17 indlæg i dette emne

Hej bk damer! Jeg er nygravid (november termin) og har læst lidt med i nogen tid.

Der må være andre med pollen allergi herinde - hvad gør I? Jeg er hårdt ramt og får normalt en injektion med binyrebarkhormon til at tage toppen. Derudover piller, øjendråber og næsespray. Nu hvor jeg er gravid vil jeg ikke have injektion, men hvilke antihistaminer er ok? Skal først til lægen torsdag, men kan ikke vente så længe på lindring...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Akupunktur

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg ventede Ida for tre år siden. Voksede jeg fra min pollen allergi. Den forsvandt fra den ene dag til den anden. Og har ikke haft det siden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik udskrevet noget der kun virkede lokalt - altså øjendråber og næsespray. Ka dog ikke huske hvad det hedder, da det jo var i sommers.

Både vagtlægen og min egen læge ville ikke udskrive piller til mig. Så det ska du være forbedret på.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke med graviditeten :)

 

Jeg har netop samme spørgsmål, og da jeg spurgte mig jordemoder i fredags, sagde hun, at det skulle jeg tale med lægen om. Jeg har dog lige slået min sædvanlige næsespray op, og den hedder 'Graviditet: kan om nødvendigt anvendes'. Det er denne: http://pro.medicin.dk/Medicin/Praeparater/938

 

Det samme med mine øjendråber: http://pro.medicin.dk/Medicin/Praeparater/1593

 

Øjendråberne tager jeg allerede dagligt, men næsesprayen har jeg turdet tage endnu.

 

Jeg er spændt på hvilken feedback, du får.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

godt spørgsmål, jeg har også høfeber dog havde jeg en pause i nogle år efter min jeg var gravid med min datter men de sidste 3 år har det været tilbage, glæder mig til at høre hvad du får at vide ? og tillykke med graviditeten  :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg ventede Ida for tre år siden. Voksede jeg fra min pollen allergi. Den forsvandt fra den ene dag til den anden. Og har ikke haft det siden.

:ditto (bare Simon istedet for Ida)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej hvor gad jeg godt vokse fra det! Måske man er heldig  ;)

Jeg ringede til lægen fordi jeg har en tid torsdag hvor jeg skulle have binyrebarkhormon, men sagde at jeg var blevet gravid og derfor ikke ville have den. Jeg spurgte hvad jeg så kunne tage, men hun svarede ikke rigtig  <_< Jeg foreslog selv at jeg kunne spørge på apoteket, hvilket hun sagde ja til. Tak for hjælpen  :prik Jeg har kigget på medicin.dk og der står mine piller (alnok) og øjendråber som "OK, hvis nødvendigt". Næsespray kunne jeg ikke finde. Men jeg hører bare så meget forskelligt så er stadig i tvivl..... Men køber en næseskyller, det er i hvertfald "lovligt"  :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg brugte næsespray og øjendråber en håndfuld gange hen over sommeren, når det var meget nødvendigt. Piller tog jeg slet ikke, selvom jeg plejer.

Det var mega hårdt, men jeg kom igennem det med kolde klude på øjnene og hovedet hævet i sengen om natten.

Jeg tænkte at hellere jeg måtte lide end at min datter skulle proppes med giftigt lort..

Men puuhh, det bliver godt til sommer at kunne tage piller igen :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg brugte næsespray og øjendråber en håndfuld gange hen over sommeren, når det var meget nødvendigt. Piller tog jeg slet ikke, selvom jeg plejer.

Det var mega hårdt, men jeg kom igennem det med kolde klude på øjnene og hovedet hævet i sengen om natten.

Jeg tænkte at hellere jeg måtte lide end at min datter skulle proppes med giftigt lort..

Men puuhh, det bliver godt til sommer at kunne tage piller igen :D

Lyder som om du har det som mig! Jeg føler jeg skal dø uden allergi-medicin - men hellere mig end spiren selvfølgelig  ;) Men det er nedern! Jeg er hårdt ramt i foråret pga. elm, el og birk specielt, men er taknemmelig for ikke at have græsallergi, så det er "kun" ulideligt i foråret, ikke også hele sommeren! Men selv med fuldmedicinering og binyrebarkhormon injektion kan jeg næsten ikke være i min egen krop når birken topper. Går det helt galt må jeg tage en sygedag og stikke hovedet i skål isvand!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Akupunktur

Er det noget du har prøvet selv? Er åben for det meste når det handler om allergi fordi der generelt ikke er noget der kan tage symptomerne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan sagtens bruge steroidnæsespray, da det ikke vil blive optaget systemisk i særlig høj grad. Det samme gør sig gældende for øjendråberne.

Almindelig næsespray (otrivin/zymelin) fraråder man generelt til gravide, da den får karrene i næseslimhinden til at trække sig sammen. Hvis man får optaget noget af det virksomme stof systemisk, så risikerer man at karrene i livmoderslimhinden trækker sig sammen, og moderkagen (og barnet) ikke får nok ilt. Normalt optager man ikke almindelig systemisk, men udfra forsigtighedsprincippet, så fraråder man det.

Jeg tager Telfast i fast daglig dosis året rundt, og har afkonfereret med min gynækolog, at det ikke er noget problem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg endte med at købe Beconase, men der var forvirring på apoteket, så forslog den selv og læste op fra medicin.dk  :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det noget du har prøvet selv? Er åben for det meste når det handler om allergi fordi der generelt ikke er noget der kan tage symptomerne.

Jeg har ikke selv allergi. Men min mand er meget allergisk over for græs, birk, gran (andre træer ;) ) og en masse andre ting. Fra foråret plejer han at få binyrebarkhomon indsprøjtninger så ofte han må, og alnok piller og næsespray når han ellers er ved at dø ;)

Han har brugt akupunktur de sidste 3 år, og har i de år ikke fået binyrebarkhomon.

Alnok er kun blevet taget ved akudt fødevare allergi.

Og næsespray et par få dage hvor græs/birk virkelig har toppet.

Fortæller alt dette, fordi det virkelig har har gjordt en enorm forskel for min mand.

Det har ikke været nok med en behandling, men løbende gennem hele året, altså hver 3-4 mdr i efterår/vinter og lidt oftere i forår/sommer. Det har gjordt ham stort set allergi fri.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke selv allergi. Men min mand er meget allergisk over for græs, birk, gran (andre træer ;) ) og en masse andre ting. Fra foråret plejer han at få binyrebarkhomon indsprøjtninger så ofte han må, og alnok piller og næsespray når han ellers er ved at dø ;)

Han har brugt akupunktur de sidste 3 år, og har i de år ikke fået binyrebarkhomon.

Alnok er kun blevet taget ved akudt fødevare allergi.

Og næsespray et par få dage hvor græs/birk virkelig har toppet.

Fortæller alt dette, fordi det virkelig har har gjordt en enorm forskel for min mand.

Det har ikke været nok med en behandling, men løbende gennem hele året, altså hver 3-4 mdr i efterår/vinter og lidt oftere i forår/sommer. Det har gjordt ham stort set allergi fri.

Det lyder spændende! Har længe gået med tanker om at prøve noget alternativ behandling for at afhjælpe allergien.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har tidligere haft allergi, men det ændrede sig også under en graviditet... Så det kan lade sig gøre :)

Til gengæld lider jeg af atypisk dermatitis (børneeksem) og når det er slemt så har jeg taget Alnok mod kløen, det vil min læge dog ikke sige god for nu.. Så jeg glæder mig til fødslen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Allergier kan blive både bedre og dårligere under graviditeter fordi vores hormonsystem og immunsystem bliver påvirket....

Hvis man har store allergiproblemer er det måske DN ide at få en henvisning til en allergolog og så koordinere med JM hvilke præparater der kan være ok at bruge

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER