millivanilli

Sprogspasseri

84 indlæg i dette emne

Haha - klasse! :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

PUNKTUM! :klap

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er desværre en af dem der benytter sig af flere af de sprog spasser udtalelser, og blev oprigtig glad for at læse flere af dem idet at der var den korrekte forklaring med, omend jeg stadigvæk har svært ved at være korrekt i min gramatik, stavning og især endelser - jeg lærer det nok aldrig 100%

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi danskere burde gøre os lidt mere umage med at udtale ordene, så ville mange af de her skriftlige besværligheder blive lidt lettere!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er desværre en af dem der benytter sig af flere af de sprog spasser udtalelser, og blev oprigtig glad for at læse flere af dem idet at der var den korrekte forklaring med, omend jeg stadigvæk har svært ved at være korrekt i min gramatik, stavning og især endelser - jeg lærer det nok aldrig 100%

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er en sprogspasser med nutids-r og endelser (er det ene eller ende?), og så mange andre ting. Jeg kan se en tydelig ændring i vores "skrive-sprog" over årene. Det er blevet mere sms/tale-agtigt og det er skide hamren(d)e synd.

Jeg FORSØGER at skrive pænt, det gør jeg virkeligt, men der er bare ting som jeg ikke har fattet, hvordan fungere® endnu :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er desværre en af dem der benytter sig af flere af de sprog spasser udtalelser, og blev oprigtig glad for at læse flere af dem idet at der var den korrekte forklaring med, omend jeg stadigvæk har svært ved at være korrekt i min gramatik, stavning og især endelser - jeg lærer det nok aldrig 100%

:ditto

Men jeg vil gerne indrømme/trøste mig med, at de fleste af mine fejl er grundet min ordblindhed.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

Indrømmet, jeg er sådan en som får mærkelige tics når jeg ser mange af de eksempler :lol Jeg er BESTEMT ikke perfekt, men NURJ jeg kan få røde knopper af at der mangler endelser osv. :lol

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov, her gik jeg og troede, at jeg var så god sprogligt, men jeg tror faktisk, jeg laver "ynglings" fejlen ;) Fint at få den rettet :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nøj, hvor ser hun i øvrigt SUR ud, hende skribenten. Er der andre end mig, der kan forestille sig at blive hamret i hovedet med en gammel lærer-lineal af hende, hvis man laver fejl? :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Eksemplerne er også grumme og når man læser de eksempler så kan jeg også godt lige studse. MEN jeg syntes også at med alt det her grammatisk korrekthed så er bliver Danmark mindre charmerende! Dialekter forsvinder!

"En hus"

"Jeg lå den der"

Det ER grammatisk ukorrekt JA, men det ER nu en gang 2 meget typiske dialekt kendetegn - de der sætter EN foran ALT kommer typisk fra Midtjylland og de som siger "jeg lå den der" har ofte en sønderjysk arv i sit sprog.

Og helt ærlig: VI VED SKU DA GODT HVAD DE MENER! ;)

Jeg har altså nogle gange lyst til at slå de der selvudnævnte dansk lærere der ALTID retter og forsøger at lære folk grammatik uden at blive spurgt. Hold nu op altså!

Mine forældre er VIRKELIG dårlige sprogligt at jeg overhovedet kan NOGET grammatik og stave er et mirakel men jeg ved da hvad "dem høns" og "graviSitet" er.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den der med nød/nødt... Min mor var ved at blive vanvittig over den, da hun i sin tid rettede min kandidatopgave :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Eksemplerne er også grumme og når man læser de eksempler så kan jeg også godt lige studse. MEN jeg syntes også at med alt det her grammatisk korrekthed så er bliver Danmark mindre charmerende! Dialekter forsvinder!

"En hus"

"Jeg lå den der"

Det ER grammatisk ukorrekt JA, men det ER nu en gang 2 meget typiske dialekt kendetegn - de der sætter EN foran ALT kommer typisk fra Midtjylland og de som siger "jeg lå den der" har ofte en sønderjysk arv i sit sprog.

Og helt ærlig: VI VED SKU DA GODT HVAD DE MENER! ;)

Jeg har altså nogle gange lyst til at slå de der selvudnævnte dansk lærere der ALTID retter og forsøger at lære folk grammatik uden at blive spurgt. Hold nu op altså!

Mine forældre er VIRKELIG dårlige sprogligt at jeg overhovedet kan NOGET grammatik og stave er et mirakel men jeg ved da hvad "dem høns" og "graviSitet" er.

 

Jeg synes så der er forskel på talesprog og skriftsprog. For mig er dialekter vigtige at have, og det er netop charmerende, at på trods af at Danmark er så lille et land, findes der stadig masser af dialekter og sproglige forskelligheder :)

 

Rent skriftligt er der bare nogle andre regler, både mht. hvordan der staves og også rent grammatisk. Jeg er så stor en sprognørd, at det kribler i mig hver gang en af mine veninder (der for resten næsten er færdiguddannet journalist!) skriver 'yngling' og når folk skriver 'Hvad syntes du om xxx', selvom det tydeligvis skal forstås i nutid. Men jeg retter ikke på folk. Herregud, jeg laver da også selv fejl, og det gør langt de fleste en gang i mellem.

 

Men det at værne både om skriftsproget og talesproget er vigtigt efter min mening. Selvom det i grunden er det samme sprog, der tales/skrives, er der bare finurligheder ved talesproget, som aldrig ville kunne komme ordentligt til kende i skriftsproget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Eksemplerne er også grumme og når man læser de eksempler så kan jeg også godt lige studse. MEN jeg syntes også at med alt det her grammatisk korrekthed så er bliver Danmark mindre charmerende! Dialekter forsvinder!

"En hus"

"Jeg lå den der"

Det ER grammatisk ukorrekt JA, men det ER nu en gang 2 meget typiske dialekt kendetegn - de der sætter EN foran ALT kommer typisk fra Midtjylland og de som siger "jeg lå den der" har ofte en sønderjysk arv i sit sprog.

Og helt ærlig: VI VED SKU DA GODT HVAD DE MENER! ;)

Jeg har altså nogle gange lyst til at slå de der selvudnævnte dansk lærere der ALTID retter og forsøger at lære folk grammatik uden at blive spurgt. Hold nu op altså!

Mine forældre er VIRKELIG dårlige sprogligt at jeg overhovedet kan NOGET grammatik og stave er et mirakel men jeg ved da hvad "dem høns" og "graviSitet" er.

Men Maja, det er jo i talesprog at der er dialekter, vi har altså den samme grammatik+retskrivning.

Btw: jeg troede dybt og ærligt at jeg brugte "yngling" korrekt :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det der med yngling/yndling, der var jeg egentlig sikker på, at jeg engang havde det i en retskrivningsordbog at begge dele var godkendt :chin: Men åbenbart ikke :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har i øvrigt selv været rigtig strid med det der med at påpege folks grammatik fejl :blush

Men med tiden er jeg blevet mere afslappet med det. Hvis det ikke er i officielle dokumenter og lignende og ikke er decideret meningsforstyrrende, så synes jeg faktisk ikke, at det er SÅ vigtigt. Så er det faktisk bare bogstaver :)

De eneste fejl, jeg har svært ved ikke at rette er "Ålborg" (og det hænger nok sammen med, at jeg selv er fra dobbelt-A og IKKE bolle-Å ;)) og "En kilomet" (Hvilket mest er fordi, de fleste morer sig lidt, når jeg demonstrerer fejlen ved at spørge, om de også slår græsplænen, med en plæneklip :D)

Og det kommer selvfølgelig an på situationen og personen, om jeg retter det :)

Dog retter jeg ALTID min mand. Men han laver altså også verdens sjoveste sprogfejl, så det er mest for humorens skyld ;)

Men ligefrem at skrive en bog om fejlene... Tjaeh... Jeg kan godt lure lidt på, hvad hendes dagsorden mon er med det. Sådan ud fra artiklen, får jeg ikke så meget et indtryk af at det handler om at værne om det danske skriftssprog, men snarere af at det handler om at skubbe lidt til dem, der laver fejlene (som jo altså ikke gør det med vilje!). Og hvis det er rigtigt opfattet, så synes jeg, det er langt mere ucharmerende end når nogen ikke lige får et R eller et D med i det, de skriver :badgirl

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også sprognørd og skal ofte læse en sætning to-tre gange før jeg forstår den, hvis der er for mange fejl i den. Jeg kan også godt selv more mig over et sådan indlæg som trådstarter linker til, men der er bare rigtig mange, som ikke kan finde ud af det - og så tænker må det være hårdt at læse sådan en tråd her?

 

Det forstyrrer mig alle steder, når folk skriver forkert, men det generer mig ikke når det er i SMS'er, her på forummet eller andre uofficielle steder. Derimod generer det mig, hvis jeg finder dumme-fejl i aviser, formelle dokumenter eller lignende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også sprognørd og skal ofte læse en sætning to-tre gange før jeg forstår den, hvis der er for mange fejl i den. Jeg kan også godt selv more mig over et sådan indlæg som trådstarter linker til, men der er bare rigtig mange, som ikke kan finde ud af det - og så tænker må det være hårdt at læse sådan en tråd her?

Det forstyrrer mig alle steder, når folk skriver forkert, men det generer mig ikke når det er i SMS'er, her på forummet eller andre uofficielle steder. Derimod generer det mig, hvis jeg finder dumme-fejl i aviser, formelle dokumenter eller lignende.

Lige præcis!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skrev nu også at skriftsproligt er jeg også en der studser over fejlene!

Eksemplerne er også grumme og når man læser de eksempler så kan jeg også godt lige studse.

MEN hvorfor er det egentlig et problem at nogen siger/skriver syntes i stedet for synes? Og nød/nødt? Og ligge/lagde/lå osv.

Jeg holder på at jeg syntes ( :p ) det er synd at der er den tendens at man skal rette folk - hvis det ikke er lært i folkeskolen, gymnasiet og seminariet/universitetet så er jeg alligevel nået til den konklusion at man godt kan være gode, selvtænkende samfundsborgere og skønne medmennesker selvom man skriver "lakrids er min ynglings slik" :D og fred være med det, det er da mere et charmerende træk end en utilgivelig fejl :)

Det er bestemt ikke grammatik JEG bruger energi på. At nogen finder det så vigtigt at de er nød til at skrive en artikel om det er simpelthen 1st World problems når det er værst :)

(Håber ikke jeg støder nogen ved at gå imod strømmen - det er ikke min mening, men sætter det lidt skarpt op når nu jeg er i modvind ;) )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skrev nu også at skriftsproligt er jeg også en der studser over fejlene!

MEN hvorfor er det egentlig et problem at nogen siger/skriver syntes i stedet for synes? Og nød/nødt? Og ligge/lagde/lå osv.

Jeg holder på at jeg syntes ( :p ) det er synd at der er den tendens at man skal rette folk - hvis det ikke er lært i folkeskolen, gymnasiet og seminariet/universitetet så er jeg alligevel nået til den konklusion at man godt kan være gode, selvtænkende samfundsborgere og skønne medmennesker selvom man skriver "lakrids er min ynglings slik" :D og fred være med det, det er da mere et charmerende træk end en utilgivelig fejl :)

Det er bestemt ikke grammatik JEG bruger energi på. At nogen finder det så vigtigt at de er nød til at skrive en artikel om det er simpelthen 1st World problems når det er værst :)

(Håber ikke jeg støder nogen ved at gå imod strømmen - det er ikke min mening, men sætter det lidt skarpt op når nu jeg er i modvind ;) )

Jeg er meget enig! Og har mødt masser af meget intelligente, dygtige, inspirerende mennesker, der staver som et væltet lokum :P

Jeg kunne godt ønske mig, at vi igennem vores uddannelsessystem blev bedre til at sørge for, at flere staver rigtigt/bruger grammatik rigtigt. Ligesom Tia, bliver jeg lidt forstyrret af at læse tekster med mange fejl, og hvis man nu lærte det "ordentligt" i folkeskolen, så havde man måske mere energi frigivet til at udvikle viden på de højere uddannelser (Jeg kender i hvert fald mindst ét tilfælde, med en tidligere medstuderende, som bare var et orakel af viden, men som kunne bruge flere dage på knokle sig igennem r-rettelser), og det tænker jeg ville være bedre. Alternativt skulle vi give helt slip, og sige "Der er frit valg", og det ville blive for rodet til mig i hvert fald. :)

Men altså ja, voksne mennesker, der bare har svært ved det, herregud. Og stavefejl på facebook og forums, who cares :rolleyes

Og uanset hvad, ja, 1st World problems indeed! :D Men det er vel også den verden, vi lever i ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skrev nu også at skriftsproligt er jeg også en der studser over fejlene!

MEN hvorfor er det egentlig et problem at nogen siger/skriver syntes i stedet for synes? Og nød/nødt? Og ligge/lagde/lå osv.

Jeg holder på at jeg syntes ( :P ) det er synd at der er den tendens at man skal rette folk - hvis det ikke er lært i folkeskolen, gymnasiet og seminariet/universitetet så er jeg alligevel nået til den konklusion at man godt kan være gode, selvtænkende samfundsborgere og skønne medmennesker selvom man skriver "lakrids er min ynglings slik" :D og fred være med det, det er da mere et charmerende træk end en utilgivelig fejl :)

Det er bestemt ikke grammatik JEG bruger energi på. At nogen finder det så vigtigt at de er nød til at skrive en artikel om det er simpelthen 1st World problems når det er værst :)

(Håber ikke jeg støder nogen ved at gå imod strømmen - det er ikke min mening, men sætter det lidt skarpt op når nu jeg er i modvind ;) )

 

Okay, det fik jeg ikke lige med det øverste :)

 

Jeg er meget enig! Og har mødt masser af meget intelligente, dygtige, inspirerende mennesker, der staver som et væltet lokum :P

Jeg kunne godt ønske mig, at vi igennem vores uddannelsessystem blev bedre til at sørge for, at flere staver rigtigt/bruger grammatik rigtigt. Ligesom Tia, bliver jeg lidt forstyrret af at læse tekster med mange fejl, og hvis man nu lærte det "ordentligt" i folkeskolen, så havde man måske mere energi frigivet til at udvikle viden på de højere uddannelser (Jeg kender i hvert fald mindst ét tilfælde, med en tidligere medstuderende, som bare var et orakel af viden, men som kunne bruge flere dage på knokle sig igennem r-rettelser), og det tænker jeg ville være bedre. Alternativt skulle vi give helt slip, og sige "Der er frit valg", og det ville blive for rodet til mig i hvert fald. :)

Men altså ja, voksne mennesker, der bare har svært ved det, herregud. Og stavefejl på facebook og forums, who cares :rolleyes

Og uanset hvad, ja, 1st World problems indeed! :D Men det er vel også den verden, vi lever i ;)

 

Enig!

 

Og Maja, jeg synes bare det er fedt, du går imod strømmen. Vi skal alle have vores meninger og holdninger :) 

 

For mig er det også mest i officielle dokumenter, artikler og andre steder, som er mere eller mindre 'offentlige', at det irriterer mig mest med grammatiske fejl. Det vælter ikke min verden, at folk ikke staver efter grammatikreglerne, men jeg bider mærke i det - og så lukker jeg den ellers der.

 

Men jeg synes så også, at vores uddannelsessystem burde være bedre rustet til at lære eleverne at bruge grammatikken rigtigt. Reglerne er der jo netop for at det hele ikke vælter rundt og bliver totalt uforståeligt til sidst :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER