millivanilli

Sprogspasseri

84 indlæg i dette emne

Jeg er slet ikke enig med dig her :blush Altså jo, jeg bliver også irriteret, men strække kan man godt bøje strukket i datid - http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=strække

Omstændigt kender jeg vist ikke i dagligt brug som andet end omstændigheder, men det er en helt anden snak ;)

Jeg tror, det med apostrof er svært for mange, fordi det jo skal på, hvis navnet ender på S, C, X osv.

"Uofficielt" som der pænt står... ;) Det er udbredt, fordi det jo ganske rigtigt hedder "trukket", når man bøjer "trække", og det skal såmænd også nok blive tilladt på et tidspunkt, men foreløbig er det en bøf, bare en udbredt en af slagsen :)

Edit: og du har helt sikkert ret i, at undtagelserne fra reglen gør det sværere for folk med de apostroffer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Eksemplerne er også grumme og når man læser de eksempler så kan jeg også godt lige studse. MEN jeg syntes også at med alt det her grammatisk korrekthed så er bliver Danmark mindre charmerende! 

 

 

Synes du det ikke længere? ;)

Sorry, jeg er lærer, så jeg er vel miljøskadet, men jeg bliver til tider lige så irriteret som forfatteren. Jeg er SÅ træt af dårligt sprog i elevafleveringer. Ja, jeg kan godt gennemskue, at "syntes" skulle have været "synes", men hvor svært kan det være, hvis man ikke er ordblind? Man kan jo høre tydelig forskel. Yndling/yngling og nød/nødt er sværere pga. udtalen, men nutids-r er altså også nem at få rigtig ved at bytte ud med fx "løbe", hvor man nemt kan høre, om der skal r på eller ej.

 

Nå, men jeg ved godt, at jeg lyder som en, der ser lige så bister ud som forfatteren, men til hverdag prøver jeg at skjule mine tics og ignorere sproglige fejl med mindre jeg retter opgaver. Jeg synes absolut ikke, at fejl har noget at gøre med charme og dialekt i de eksempler, der blev listet op. Jeg lægger derimod mærke til ordvalg og sætningskonstruktioner herinde en gang i mellem, som tydeligt minder mig om, at der er regionale forskelle, og det synes jeg er hyggeligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, jeg kan godt gennemskue, at "syntes" skulle have været "synes", men hvor svært kan det være, hvis man ikke er ordblind?

Den udtalelse er virkelig nedladende! Jeg er ikke ordblind! Jeg har stadig svært ved det! Bare fordi det er nemt for dem der har sprogøre er det ikke alle der har det! Så jeg føler mig rimelig dum/forkert hvis det er så skide nemt!

Andre ting er jeg udemærket klar over og kan nemt høre, hvis jeg bliver gjort opmærksom men det er SÅ ligegyldigt i de fleste sammenhænge så hvorfor bruge energi på det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den udtalelse er virkelig nedladende! Jeg er ikke ordblind! Jeg har stadig svært ved det! Bare fordi det er nemt for dem der har sprogøre er det ikke alle der har det! Så jeg føler mig rimelig dum/forkert hvis det er så skide nemt!

Andre ting er jeg udemærket klar over og kan nemt høre, hvis jeg bliver gjort opmærksom men det er SÅ ligegyldigt i de fleste sammenhænge så hvorfor bruge energi på det?

Lige præcis syntes/synes er jo ret meningsforstyrrende, enten synes du det eller ej :)

Så for mig er det ikke ligegyldigt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan ikke uploade billede, men så denne her på facebook i dag :D

Set hos bageren: hver mandag form franskbrød 10 kr :D :D :D

Jamen så kan man jo også få det som man vil :D

Og sådanne tekster/billeder viser jeg ofte for mine elever :) og beder dem vise billeder af sproglige fejl - det er altså meget sjovt. :) (for god orden skyld, så må de kun finde fejl i butikker mv, ikke hos hinanden, og der må ikke stå personers navne på billedet)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan ikke uploade billede, men så denne her på facebook i dag :D

Set hos bageren: hver mandag form franskbrød 10 kr :D :D :D

Jamen så kan man jo også få det som man vil :D

Og sådanne tekster/billeder viser jeg ofte for mine elever :) og beder dem vise billeder af sproglige fejl - det er altså meget sjovt. :) (for god orden skyld, så må de kun finde fejl i butikker mv, ikke hos hinanden, og der må ikke stå personers navne på billedet)

:D

Sammensatte ord er virkelig også en af mine kæpheste! ^_^

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige præcis syntes/synes er jo ret meningsforstyrrende, enten synes du det eller ej :)

Så for mig er det ikke ligegyldigt ;)

Så jeg er dum når jeg ikke kan høre forskel?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så jeg er dum når jeg ikke kan høre forskel?

Det synes jeg bestemt ikke :kram2

Jeg kan ikke altid høre forskellen men fik det tæsket ind af en meget pernitten lærer i folkeskolen :) t er datid, men øj hvor det lyder ens.

Min mor siger altid at dansk var meget sværere at lære end russisk pga alle de forskellige betydninger af ord der lyder ens.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er også en og et de fleste steder i Midt Jylland nu, men dem jeg kender kommer fra Feldborg, fra landet ved Vildbjerg og de ældre generationer (fx min farmor som boede ved Albæk ved Snejbjerg) men det er jo fordi dialekter dør ud at man ikke hører det længere :)

Jeg har også set fejl i officielle skrivelser, men der irriterer det mig kun hvis jeg i forvejen er irriteret på instansen jeg får det fra fx jobcentret som indkalder til møde med den afsluttende trussel "hvis du ikke møder op har det konsekvenser for din dagpenge sats" for så tænker jeg "tal med respekt og hvis du ikke kan det, så kunne i i det mindste gøre noget ud af brevet så jeg føler jeg er værd at gøre sig umage for" men brev fra sygehus, læge, optiker, bank, pensions selskab, skat m.m. Der er det højst et lille bump i læse flowet ;)

Min farmor og farfar kom fra Randers og sagde "jen" i stedet for en og et :D

Jeg elsker dialekter i talesprog, synes det er så fascinerende at vi udtaler ord forskelligt. Bare tag Onsdag... både med o og å

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det synes jeg bestemt ikke :kram2

Jeg kan ikke altid høre forskellen men fik det tæsket ind af en meget pernitten lærer i folkeskolen :) t er datid, men øj hvor det lyder ens.

Min mor siger altid at dansk var meget sværere at lære end russisk pga alle de forskellige betydninger af ord der lyder ens.

Tak søde :kiss

Men når nu jeg kommer til at "irritere" folk med min uvidenhed fordi "hvor svært kan det være" så føler jeg ærlig talt at jeg bliver set ned på!

Jeg kan pludselig godt forstå at ordblinde har svært ved at føle sig accepteret hvis det virkelig er den generelle holdning i det danske samfund :o jøsses!!!!

Jeg har vist kun synes/syntes som kæphest - for det KAN jeg virkelig ikke forstå - nok fordi her hedder det syns/sys ligegyldig hvilken tid i talesprog. Så det er kun skriftsproligt der er forskel. Men det er jo lidt som at sige til en gangbesværet "hvor svært kan det være at gå?" Ik? Kan man så er det jo let nok! Kan man ikke så hjælper det jo ikke at fortælle folk hvor "forkerte" de er!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min farmor og farfar kom fra Randers og sagde "jen" i stedet for en og et :D

Jeg elsker dialekter i talesprog, synes det er så fascinerende at vi udtaler ord forskelligt. Bare tag Onsdag... både med o og å

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så jeg er dum når jeg ikke kan høre forskel?

NEJ! Bestemt ikke.. Har intet sted skrevet eller ment, at folk er dumme, hvis de ikke kan det.

Faktisk så siger jeg altid til mine elever, at hvis de ikke forstår en opgave eller lign, ja, så har jeg som lærer ikke forklaret det godt nok :)

Jeg mente bare, at jeg ikke synes at det var ligegyldigt.. Altså om man skriver synes/syntes, fordi det grammatisk betyder to ting :)

Men bestemt ikke, at du er dum. Aldrig...! :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak søde :kiss

Men når nu jeg kommer til at "irritere" folk med min uvidenhed fordi "hvor svært kan det være" så føler jeg ærlig talt at jeg bliver set ned på!

Jeg kan pludselig godt forstå at ordblinde har svært ved at føle sig accepteret hvis det virkelig er den generelle holdning i det danske samfund :o jøsses!!!!

Jeg har vist kun synes/syntes som kæphest - for det KAN jeg virkelig ikke forstå - nok fordi her hedder det syns/sys ligegyldig hvilken tid i talesprog. Så det er kun skriftsproligt der er forskel. Men det er jo lidt som at sige til en gangbesværet "hvor svært kan det være at gå?" Ik? Kan man så er det jo let nok! Kan man ikke så hjælper det jo ikke at fortælle folk hvor "forkerte" de er!

Beklager! Jeg har trådt dig over fødderne. Som skrevet tidligere er jeg en stram lærertype, der kan blive irriteret, når jeg retter stile over fejl, der for mig er banale, men som jeg har vænnet mig til er alle vegne og gør mit bedste for at ignorere i andre sammenhænge. Som jeg også skrev, er det en fagskade, men jeg har nemmere ved at forstå ord, der er svære at høre forskel på, end ord der i hvert fald for mig lyder meget forskellige. Det var ikke personligt ment. Jeg vil lige understrege, at jeg ikke opfatter folk, der laver sproglige fejl som uintelligente. Af samme grund kunne jeg ikke finde på at være medlem af facebookgrupper som "jeg dømmer dig, når du staver forkert". Jeg kan undre mig, men jeg ser ikke ned på folk. Bliver højest irriteret, når det er i arbejdssammenhæng...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ret overrasket over, hvor mange sprogfejl og tegnsætningsfejl jeg møder hos mine meget søde og vildt intelligente medstuderende, som jo er 10+ år yngre end mig. Jeg tænker, at der må være kommet et andet fokus på grammatik i skolen, end dengang jeg var barn/ung. Men jeg har også altid haft ret nemt ved stavning og grammatik, så jeg har ikke lyst til at synes noget om, hvor svært det kan være. Når man tænker på hvor svært, jeg kan synes, det er at kende forskel på højre og venstre, så må der også være plads til at andre ikke kan høre stumme d'er og nutids-r. MEN jeg bliver irriteret, når det skyldes dovenskab. Og jeg mener at man altid (altså ikke nødvendigvis i bk-indlæg) bør læse korrektur, og hvis man skal aflevere en tekst, så kan man da gøre sig den anstrengelse at forsøge at sætte kommaer og bruge stavekontrol. 

 

Selv laver jeg langt flere fejl og sprogspasserier efter jeg fik stress; jeg har bare ikke det overblik, som jeg havde engang. Og fordi det før har været noget, som jeg "bare" havde styr på, så rammer det mig lidt, når jeg læser noget, jeg selv har skrevet, som er noget volapyk. Og tja...jeg har brug for at der er plads til det.

 

I formelle tekster synes jeg generel retskrivning er et must - med plads til menneskelige smuttere, og jeg mener, at hvis man f.eks. er ordblind, så kan man f.eks. ligeså meget som alle andre i et givent job, men så må kollegaer lige være klar til en hurtig gennemlæsning, hvis der er behov for det. Den slags må vi da kunne hjælpe hinanden med...

 

Gode sprogspasserier i min omgangskreds:

 

- handle ind (det er mig selv, og jeg siger det hele tiden - og bider mig selv i tungen hver gang).

- Det kløet (kløede, det er min mand)

- Ler-be-stej (leverpostej)

- gulerødder i flæng med agurker (det kan man sgu da ikke sige, vel?)

- b'ev (i stedet for blev)

 

Nogle af dem er talesprog er jeg med på; men de er da småirriterende (og en anelse charmerende) alligevel. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror nemt, man løber ind i en misforståelse:

Bare fordi man går op i grammatik, ser man jo ikke ned på dem, som har svært ved det? Det er vel lige så legitimt at få op i grammatik, som at synes det er petitesser?

Min mand, som er meget velbegavede og med en lang videregående uddannelse, har lidt udfordringer med stavning, og massive med grammatik (især komma). Det kommer sig blandt andet af alle postyret om skift af kommaregler, da vi gik i sidste del af folkeskolen. Og det giver ham altså nogle udfordringer nu, især når han skal skrive artikler eller lave præsentationer, for det virker bare mindre gennemarbejdet, hivs der er fejl. Desuden kan det hurtigt blive meningsforstyrrende.

Jeg er selv bedst til at lære/forstå ting på skrift, fremfor ting jeg hører. Jeg kan se ord for mig, ikke hører dem. Derfor har jeg store problemer med at læse tekster med for mange eller for "store" stavefejl. Og det er vel lige så legitimt som at have problemer med at stave? Jeg ville dog aldrig banke nogen i hovedet med deres fejl, især da jeg da godt ved, at jeg også laver fejl (især på elektronisk apparatur med autocorrect :( ).

Jeg har al mulig respekt for dem, som kæmper med ordblindhed, det gør min mor også. Jeg synes, det er sejt, når i trods mange fordomme på jeres vej, stadig holder hovedet højt og skriver f.eks. herinde.

Og jeg laver forresten selv en stavefejl ganske ofte, med vilje! Jeg skriver konsekvent apostrof i genitiv på min datters navn :D Det irriterer mig simpelthen for meget, at der ellers står Andreas (og ja jeg ved godt man kan se ud af konteksten, at det ikke er tilfældet, men alligevel) :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså for mig er fx synes/syntes mega nemt. Men jeg har bestemt også sprogøre (dog åbenbart ikke ved nogle/nogen :rolleyes) og der er MANGE grammatiske ting, hvor jeg ikke aner, hvorfor noget er rigtigt, jeg kan bare høre/se det.

Hvis jeg ikke havde sprogøre/sprogøje, så ville jeg være lost i ret meget grammatik. Altså for mig er det ligesom en/et: Jeg ved, hvad det hedder, men jeg har sjældent nogen anelse om hvorfor. Så jeg synes overhovedet ikke, at det giver mening, at snakke om, at nogen er dumme, fordi de laver fejlene.

Men jeg er enig i, at det - i mange tilfælde - er vigtigt, at det står rigtigt, fordi sætningen ellers kan få forskellige betydninger.

Det er derfor, jeg ønsker mig, at man "griber" flere af fejlene i folkeskoletiden (og det er btw ikke kritik af lærerne!), men at man samtidig ikke skriver bøger og nedladende artikler, hvor voksne der laver fejlene (næsten) bliver kaldt spassere og sammenlignet med småbørn med lort i bleen. ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså for mig er fx synes/syntes mega nemt. Men jeg har bestemt også sprogøre (dog åbenbart ikke ved nogle/nogen :rolleyes) og der er MANGE grammatiske ting, hvor jeg ikke aner, hvorfor noget er rigtigt, jeg kan bare høre/se det.

Hvis jeg ikke havde sprogøre/sprogøje, så ville jeg være lost i ret meget grammatik. Altså for mig er det ligesom en/et: Jeg ved, hvad det hedder, men jeg har sjældent nogen anelse om hvorfor. Så jeg synes overhovedet ikke, at det giver mening, at snakke om, at nogen er dumme, fordi de laver fejlene.

Men jeg er enig i, at det - i mange tilfælde - er vigtigt, at det står rigtigt, fordi sætningen ellers kan få forskellige betydninger.

Det er derfor, jeg ønsker mig, at man "griber" flere af fejlene i folkeskoletiden (og det er btw ikke kritik af lærerne!), men at man samtidig ikke skriver bøger og nedladende artikler, hvor voksne der laver fejlene (næsten) bliver kaldt spassere og sammenlignet med småbørn med lort i bleen. ;)

:ditto

(Og er også meget enig i at det ikke er okay at bruge udtrykket spasser. Det er nedladende, også overfor den patientgruppe, som er spastikere, og ærlig talt i højere grad noget, jeg ville forvente at høre fra børn som ikke vidste bedre.)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er virkelig ikke god til grammatik (og slet ikke kommaer som jeg strør ud TOTALT tilfældigt og uden at være konsekvent i min måde at gøre det på), og det irriterer mig GRÆNSELØST. Især fordi jeg gør mig meget bedre skriftligt end mundtligt (hvor jeg er et kludderhoved fordi jeg tænker tusinde tanker på een gang). Og så er det jo trælst, at det udad til virker forkert. Jeg har også (som i nok bemærker :P ) et overdrevet brug af andre tegn, parantes fx ;)

Jeg har læst dansk på uni i 1,5 år. Der var det virkeligt pinligt at lave så mange fejl! Vi skulle endda til mini prøve i henholdsvis retstavning og grammatik og jeg snød (!! :blush ) til begge!

Jeg kan huske at jeg dengang tænkte at det var ondsvagt at intelligens blev målt i evne til at være korrekt sprogligt.

Heldigvis var det kun fordi jeg læste dansk, for på min uddannelse i ernæring og sundhed, havde det kun lille betydning. Min bachelor har sproglige fejl (trykfejl, stavefejl, grammatiske fejl), men fik alligevel top karakter.

Btw er jeg den eneste der ELSKER autocorrect fejl? Det er sjawww!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså for mig er fx synes/syntes mega nemt. Men jeg har bestemt også sprogøre (dog åbenbart ikke ved nogle/nogen :rolleyes) og der er MANGE grammatiske ting, hvor jeg ikke aner, hvorfor noget er rigtigt, jeg kan bare høre/se det.

Hvis jeg ikke havde sprogøre/sprogøje, så ville jeg være lost i ret meget grammatik. Altså for mig er det ligesom en/et: Jeg ved, hvad det hedder, men jeg har sjældent nogen anelse om hvorfor. Så jeg synes overhovedet ikke, at det giver mening, at snakke om, at nogen er dumme, fordi de laver fejlene.

Men jeg er enig i, at det - i mange tilfælde - er vigtigt, at det står rigtigt, fordi sætningen ellers kan få forskellige betydninger.

Det er derfor, jeg ønsker mig, at man "griber" flere af fejlene i folkeskoletiden (og det er btw ikke kritik af lærerne!), men at man samtidig ikke skriver bøger og nedladende artikler, hvor voksne der laver fejlene (næsten) bliver kaldt spassere og sammenlignet med småbørn med lort i bleen. ;)

 

Enig. Jeg er også enig i, at artiklen er lidt nedladende og elitær. Men omvendt så tror jeg også, at provokation kan være nødvendigt for, at der bliver reflekteret over sproget.

 

Den primære grund til, at jeg bliver irriteret er, at jeg meget hellere vil bruge tid til at fokusere på indhold, når mine gymnasieelever skriver stile, end jeg vil lære dem basal grammatik. Tit er det jo heller ikke ny viden for dem, så jeg tror bestemt, at folkeskolelærerne passer deres job. Men jeg tror, der er sket et skred i forhold til at tage grammatik og forskel mellem talesprog/skriftsprog og uformelt/formelt seriøst. I uformelle sammenhænge som her er det talesprog, der fylder, og sådan skal det også være. Jeg sætter ikke nødvendigvis kommaer nok, og jeg kan også finde på at skrive ufuldendte sætninger, og der sniger sig da også tastefejl og sikkert også enkelte stavefejl ind i mine indlæg, men i skolesystemet er det frustrerende, at mange skriver så sjusket (i de fleste tilfælde er jeg ret sikker på, at der er tale om sjusk med 80% af fejlene), at det ofte kan blive meningsforstyrrende og tage fokus helt væk fra den egentlige opgave.  

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er virkelig ikke god til grammatik (og slet ikke kommaer som jeg strør ud TOTALT tilfældigt og uden at være konsekvent i min måde at gøre det på), og det irriterer mig GRÆNSELØST. Især fordi jeg gør mig meget bedre skriftligt end mundtligt (hvor jeg er et kludderhoved fordi jeg tænker tusinde tanker på een gang). Og så er det jo trælst, at det udad til virker forkert. Jeg har også (som i nok bemærker :P ) et overdrevet brug af andre tegn, parantes fx ;)

Jeg har læst dansk på uni i 1,5 år. Der var det virkeligt pinligt at lave så mange fejl! Vi skulle endda til mini prøve i henholdsvis retstavning og grammatik og jeg snød (!! :blush ) til begge!

Jeg kan huske at jeg dengang tænkte at det var ondsvagt at intelligens blev målt i evne til at være korrekt sprogligt.

Heldigvis var det kun fordi jeg læste dansk, for på min uddannelse i ernæring og sundhed, havde det kun lille betydning. Min bachelor har sproglige fejl (trykfejl, stavefejl, grammatiske fejl), men fik alligevel top karakter.

Btw er jeg den eneste der ELSKER autocorrect fejl? Det er sjawww!

 

Ja, der er godt nok kommet mange sjove ting ud af autocorrect :P

Hm, læreren synes ikke godt om snyd! :sm MEN når det er sagt, så kan jeg VIRKELIG godt forstå problemer med kommaer. Jeg er selv blevet oplært i grammatisk komma i folkeskolen, og pludselig skulle vi lære "nyt komma", og efter et års tid eller to med det, så skulle vi tilbage til grammatisk komma. Mega forvirrende. Så jeg roder selv lidt i det og er bedre til komma på engelsk end dansk, så kommafejl generer mig kun, når det bliver meningsforstyrrende, og det kan til gengæld give anledning til at trække et smil Eksempelvis:

 

post-6112-0-32187000-1425755687_thumb.pn

 

I øvrigt synes jeg, at den her video er et godt eksempel på kærligt (modsat provokationen i den danske artikel) at gøre opmærksom på "The The Impotence of Proofreading" :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

og det kan til gengæld give anledning til at trække et smil Eksempelvis:

 

attachicon.gifSkærmbillede 2015-03-07 kl. 20.13.31.png

 

 

Hahaha. Jeg elsker det! Hvem elsker ikke madlavning med sine nærmeste ?! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hahaha. Jeg elsker det! Hvem elsker ikke madlavning med sine nærmeste ?! :)

 

Man kan få mange spændende retter ud af sin familie og hund! :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den video er skide skæg, sad og hylede af grin til min kæreste kom ind for at se hvad der foregik, og så var han også færdig af grin. Alle der har forsøgt at skrive en opgave med og uden stavekontrol ved præcis hvad han taler om. Tak!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

NEJ! Bestemt ikke.. Har intet sted skrevet eller ment, at folk er dumme, hvis de ikke kan det.

Faktisk så siger jeg altid til mine elever, at hvis de ikke forstår en opgave eller lign, ja, så har jeg som lærer ikke forklaret det godt nok :)

Jeg mente bare, at jeg ikke synes at det var ligegyldigt.. Altså om man skriver synes/syntes, fordi det grammatisk betyder to ting :)

Men bestemt ikke, at du er dum. Aldrig...! :kiss

Jeg har faktisk tænkt rigtig meget over det med synes/syntes og hvis jeg har brugt udtrykket i datids sammenhæng så har jeg vist brugt ordet syntedes (hvilket min autocorrect ikke retter) ex: jeg syntedes engang at.... men hvad er det så? Min mand siger at det slet ikke er et ord!

Nå men jeg erklærer mig enig med BBM i at det er i skole regi der skal strammes op for der må bestemt have været en lære i min skoletid der fejlede i at lære mig at forstå den regel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det der med yngling/yndling, der var jeg egentlig sikker på, at jeg engang havde det i en retskrivningsordbog at begge dele var godkendt :chin: Men åbenbart ikke :unsure

Men det betyder jo to forskellige ting. Yndling=favorit, yngling=en ung person (f.eks). Så man skal jo sådan set bare forstå, hvad ordene betyder, så er det ikke så svært.

 

I øvrigt det samme med ligge/lægge og ene/ende- endelser :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER