Allehånde

Barsel? Total forvirring!

17 indlæg i dette emne

Hej. Jeg håber nogle af jer kloge hoveder kan hjælpe, da jeg er ret så forvirret.

Min mand og jeg ønsker at min mand denne gang skal have mellem 8 og 10 uger af barslen. Jeg er offentligt ansat og han er i det private. Jeg får via min overenskomst fuld løn i 26 uger fra fødslen. Min mand har lige spurgt på sit arbejde og har fået følgende at vide:

Han kan få fuld løn i de 2 uger lige efter fødslen. Herudover er der mulighed for i alt 27 uger med løn, men hvor de 14 + 5 er øremærket mor, 5 er øremærket far og 3 kan splittes mellem mor og far. Dvs. han kan få løn i i alt 8 uger (udover de første 2 uger lige efter fødslen). Men betyder det at de 8 uger skal fratrækkes mine 26 uger med løn, sådan at jeg skal gå på dagpenge tidligere? Og kan man godt vælge at gøre det sådan, eller skal perioden med løn ligge før perioden med dagpenge? Da han tjener mere end mig kan det bedre svare sig at han tager mest mulig barsel med løn, men vi synes ikke han skal overtage barslen før barnet er minimum 8 måneder (vores første barn var længe om at tage skemad til sig og ville ikke flaske, så han blev stort set fuldammet så længe).

Håber der er nogen der kan hjælpe?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nej de fratrækkes ikke de uger du får med løn.

Men jeg er lidt i tvivl om de fratrækkes de uger i ka dele, når han får med løn.

Jeg tror at han kan tag barslen med løn, når han vil og efter aftale med chefen. Men prøv evt. At læse på borger.dk under barsel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror de går fra jeres fælles barsel- dvs efter de 26 uger, så hvis han tager 10 uger går de fra din barsel - han får nemlig kun fuld løn under barsel når han er barselssdagspenge berettiget. Men prøv at kig på nævnte hjemmeside.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand fik at vide at han kun kan få løn for den periode hvor der er fuld refusion fra barselsfonden. Dvs. det er ikke nok at arbejdspladsen kan få dagpengene. Og jeg kan intet finde på borger.dk om reglerne for barselsfonden. Eller er det mig der er blind?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

Det er det jeg mente med dagpenge- altså arbejsgiverne skal få refusion som de jo kun gør i et total vist antal uger- er det 50? Så hans uger går fra dine

Edit: det hele står i de link ovenpå :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er helt med på at perioden med dagpenge er i alt 52 uger (altså 4 uger før fødsel, 2 uger til faren, 14 uger til moren og 32 til deling)

De 32 uger hedder forældreorlov, og af denne del har man i den kommunale sektor ret til 6 + 6 + 6 uger med løn (6 til mor, 6 til far 6 til deling). Dvs. det giver mig umiddelbart 12 uger med løn og 20 uger på dagpenge, hvis jeg tager det hele.

Men i det private er det industriens barselsfond, som giver refusion udover dagpengene, altså forskellen mellem dagpenge og lønnen op til en maksimal sats. Dette gives for 13 uger af forældreorloven (5 til mor, 5 til far og 3 til deling).

Betyder det så, at hvis min mand vælger at tage 8 uger med løn som han har ret til, at mine 12 uger med løn bliver reduceret, eller er det uafhængigt af hinanden, eftersom kommunen jo ikke får refusion fra industriens barselsfond?

Det undrer mig at jeg ikke kan finde nogen steder hvor det er forklaret hvad man gør når man er på to forskellige overenskomster. Vi kan da ikke være de eneste hvor den ene arbejder i det offentlige og den anden i det private?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke lige læst de andre svar igennem, men udover de 26 uger, du har med løn, har I 20 uger på dagpenge, som I kan dele, som I ønsker. Og det er ud af denne klump, din mand tager sin forældreorlov (minus de 2 uger, han har umiddelbart efter fødslen). Så hvis han tager 8 ekstra uger, har du altså 12 uger på dagpenge udover de 26 uger, du har med løn. I kan vælge at lægge disse uger i forlængelse af hinanden eller oven i hinanden. De sidste kan være rart, men jeg tænker, at man nok lige skal kigge på, om man bor i et område, hvor det er nemt eller svært at få pasning.

 

Jeg synes, det svar du har fået fra hans arbejde lyder meget mystisk. Og bare af bitter erfaring fra mit eget arbejde, så lad dig ikke stille tilfreds med et svar, der ikke giver mening, for så er det formentlig nok forkert. Jeg arbejder i Københavns Kommune, som nogenlunde er landets største arbejdsplads med ca. 45.000 ansatte, så man skulle tro, at der  burde være en del erfaring med folk, der går på barsel. Alligevel var der kludder i absolut alle aspekter af min barsel. Så. Jeg ville altså tale med dem engang til - og evt. din fagforening, som formentlig har styr på det. Hvor meget barsel han har ret til med løn, når han er ansat i det private afhænger af hans firmapolitikken - eller hvad han har forhandlet sig til. Men den vil blive taget ud af dagpengeperioden - ikke din periode med løn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

OK, jeg håber virkelig det er sådan det er. Altså at jeg kan få 26 uger med løn og han kan få 8 uger med løn, og at vi herefter har 12 uger på dagpenge. Er ikke helt klar over hvilken barselsfond virksomheden er medlem af. Men på fx Barsel.dk står der fx følgende:

 

Der bliver brugt af de 25 ugers fællesorlov, når mors eller fars arbejdsgiver får udbetalt dagpengerefusion fra Udbetaling Danmark.

Vi fordeler refusionen ud fra, om det er mor eller far, der holder orlov først. Fx hvis det er mor, får hendes arbejdsgiver refusionen fra os.

 

Når jeg læser ovenstående forstår jeg det udmiddelbart sådan at virksomheden ikke kan få refusion når de 25 uger er gået. Men jeg synes det er meget kryptisk, for i langt de fleste tilfælde vil moren jo holde den første del af barslen, og så vil barselsfonden jo aldrig skulle betale refusion til faren???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo, for så er du jo startet på arbejde igen. og holder dermed en kortere barsel. Vitus er fra oktober og jeg startede arbejde i juni fordi min mand har 12 ugers barsel. (Til alle mulige menneskers gru, at jeg skulle så tidligt tilbage på arbejde..suk)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, når du har 26 uger med løn efter fødslen, som jeg formoder du tager. Så er der 20 uger tilbage, som I kan dele. De uger din mand har løn udover de 2 lige efter fødslen bliver taget af disse 20 uger. Tilbage har du 12 uger med dagpenge. Men I kan også vælge, at din mand ikke tager yderligere barsel og dermed har du 20 uger på dagpenge og mere tid hjemme.

Sådan var vores barsel i hvert fald strikket sammen, hvor jeg er offentlig ansat og min mand i det private med i alt 12 uger orlov med løn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder helt perfekt hvis vi kan få løn i 26 uger plus 8 uger. Vi må bare prøve at udfylde en barselsplan og så se om det passer

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo, for så er du jo startet på arbejde igen. og holder dermed en kortere barsel. Vitus er fra oktober og jeg startede arbejde i juni fordi min mand har 12 ugers barsel. (Til alle mulige menneskers gru, at jeg skulle så tidligt tilbage på arbejde..suk)

Jeg synes da egentlig ikke det er så tidligt hvis han var 8-9 måneder. Er det ikke et meget normalt tidspunkt at starte, hvis faren også tager barsel?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes da egentlig ikke det er så tidligt hvis han var 8-9 måneder. Er det ikke et meget normalt tidspunkt at starte, hvis faren også tager barsel?

Jo helt normalt. Jeg blev bare flere gange mødt med guuuuud skal du starte allerede. Og en af dem som skulle rådgive mig om barselsreglerne sagde endda, at jeg jo nærmest ikke fik noget barsel, 'når min mand skulle have så meget'. WTF?!?!?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo helt normalt. Jeg blev bare flere gange mødt med guuuuud skal du starte allerede. Og en af dem som skulle rådgive mig om barselsreglerne sagde endda, at jeg jo nærmest ikke fik noget barsel, 'når min mand skulle have så meget'. WTF?!?!?

Mærkelig holdning at have. Ikke så underligt at danske mænd er dem i Norden der tager mindst barsel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mærkelig holdning at have. Ikke så underligt at danske mænd er dem i Norden der tager mindst barsel

Ja ærlig talt! Jeg blev sgu også ret fornærmet på flere planer. Både sådan - pas din egen næringsvej-agtig, og dels på hele" mere barsel til mænd"-konceptet, som jeg personligt synes er en meget vigtig ting for mor, far, barn og ligestillingsdebatten! Fnys! ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER