FruOvervejelse

Bruge af smartphones...

12 indlæg i dette emne

Den sidste tid har der været debat omkring brugen af smartphones i det offentlige rum.

http://go.tv2.dk/2015-01-31-laeg-saa-den-mobil-fra-dig-mangel-paa-respekt-og-opdragelse

Hvad synes I? Har i oplevet problemer med at blive generet af at folk bruger deres telefon? Eller at folk kommenterer din brug af tlf?

Jeg vil meget gerne høre jeres holdninger til det. Jeg har selv en ret stærk mening, men venter lige, til jeg har hørt jer andre ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

jeg synes personligt at det er mega irriterende, når folk bare sidder og glor ned i deres telefon. Har ikke noget imod at man lige tjekker den, hvis man får en sms eller noget, men man behøver ikke sidde og stirre på den konstant.

Ved f.eks. ikke noget værre, end hvis vi er inviteret til familiehygge og næsten samtlige sidder med deres telefon hele aftenen (har et par morbrødre og deres koner, der er slemme til det). Altså man kommer vel for at ses og tale med hinanden. Ellers kunne vi lige så godt være blevet hjemme..

Kan også blive vildt irriteret på min mand, hvis vi sidder og snakker om et eller andet, og han så liiiige skal tjekke facebook.. hold nu op altså, facebook er der også om en halv time..

og ja på restaurant (som der også nævnes i artiklen) synes jeg virkelig også det er respektløst.

tænk at folk absolut skal leve deres liv og opleve alt gennem deres telefon.. jeg synes det er sørgeligt, hvis man ikke kan lægge den væk et øjeblik.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Well, jeg sidder med min smartphone og surfer (er på babyklar ;) ) i s-toget - det bør ikke kunne genere nogen :)

Jeg hader, når folk hører musik i hørebøfferne i et niveau, så HELE F***ING TOGET skal høre på deres (altid) SKODmusik :angry

Jeg taler ind imellem i telefon i toget, men kun i samme toneleje og om samme emner, som jeg ville tale med den anden om, hvis vi begge sad i toget - vendt ind mod vinduet og så diskret som muligt.

Jeg undrer mig vildt - og bliver lidt irriteret - over, at der jævnligt sidder nogen lige over for mig og råber ind i deres telefon og/eller drøfter meget private forhold.

Jeg bliver stiktosset, hvis min mand sidder og fedter med sin telefon, hvis vi er ude at spise. Jeg bliver ked af det, hvis en veninde gør det.

Vi har skærm-/multimedieforbud mellem 17 og 19 (juniors cirkasengetid). Den kostbare familietid i hverdagen skal ikke gå med, at min mand og jeg sidder med næsen i vores små skærme.

Vi har mobilforbud i soveværelset (der er dog dispensation, hvis der er børn ude at sove).

Det var mere en tankerække end et egentligt svar, men altså... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes også det har taget overhånd. Der er tidspunkter, hvor man ikke bør glo ned på den - og slet ikke for længe ad gangen. Jeg må indrømme, at da jeg en periode tog bussen meget, gloede jeg nok ned i den på hele turen af tidsfordriv - og den der sad ved siden af skulle ALTID glo med på, hvad man lavede, hvilket jo egentlig er uhøfligt - MEN jeg har jo selv valgt at have den fremme i offentlig rum, og derfor siger jeg ikke noget til det.

 

Hvis man er sammen med andre mennesker, mener jeg også det er uhøfligt at sidde med den. Især når man spiser. Det er altså tiden, hvor den skal lægges væk.

 

Bliver ikke generet af folk, der "sidder på" deres mobil, kun når dem man nu er social sammen med skal glo på den hele tiden. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har aldrig overvejet, at det kunne genere nogen, at jeg surfer på bk i bussen?! :o Bliver nogen stødt over det? :unsure Nu kører jeg aldrig tog, men hvis jeg gjorde, ville jeg også surfe løs der... Jeg hører også musik i øretelefonerne, men ikke så højt, at andre kan høre det (tror jeg da?). Jeg har svært ved at se, hvordan min offentlige mobilbrug skulle genere nogen, men jeg er da spændt på, om denne debat åbner mine øjne for noget ;)

På restauranter kan jeg godt være slem til at have den fremme lidt, men jeg synes kun, jeg gør det, hvis det er en hurtig besked eller hvis min date er på toilettet, og det synes jeg egentlig ikke rager tjenere og kokke. Jo, måske hvis jeg var fint ude, men på de caféer og Jensens Bøfhus agtige steder, jeg kommer, der skulle jeg mene at man har oplevet mere forstyrrende elementer end lidt lys fra min mobil (det er yderst sjældent at jeg taler i mobil - generelt).

Men ofte, hvis jeg er ude, så er der slet ikke tid til mobil, fordi der skal knevres :D

I privaten herhjemme vil jeg tilgengæld godt indrømme, at jeg kan være lidt af en røv med min iPhone og fx surfe mens vi ser en film, eller når jeg er færdig med at spise, selvom B og V ikke er. Der er jeg virkelig nederen nogle gange, men jeg arbejder faktisk på det og er især blevet god til at lade være med at have den fremme under maden. Men jeg overvejer stadig at købe mig en ikke-smart mobil næste gang, for så er det i hvert fald nemmere at lade være med at surfe ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har i øvrigt intet imod at andre drøfter private forhold eller deres sexliv eller lignende offentligt. Som regel sidder jeg alligevel i min egen lille musik verden, og hvis ikke, så er jeg så nysgerrig, at jeg bare ville finde mine mentale popcorn frem og lytte med til deres historier :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bruger min iPhone i toget, er øresundspendler så bruger på en uge ret lang tid i toget...og så hører jeg lydbøger...

Jeg synes det er irriterende hvis folk sidder med deres telefon fremme når man sidder og taler, spiser og lign... så føler jeg mig lidt overflødiggjort...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

At man sidder med snuden i sin smartphone i venteværelser/offentlig transport mm - det er ikke (i mine øjne) et hak anderledes end hvis man læste i et blad - det har jeg aldrig hørt noget brok over.

På restaurenter, der syntes jeg måske det er lidt dårlig stil - men det er primært for ens date/medgæst. Jeg har arbejdet som tjener og det rørte mig ikke - men det var selvfølgelig også på sådan en lidt "hverdags-agtig" restaurent, alla jensens. Er man er finere sted, syntes jeg man bør lade oplevelsen stå i centrum og lade tlf ligge.

Ifht at snakke i telefon - den er straks værre. Jeg tror jeg vil bruge samme som BBM - er det i lavt toneleje og om ikke intime ting, er det i mine øjne ikke problematisk - særligt når det er offentlig transport/venteværelser - steder hvor man alligevel havde talt, var det med sidemanden eksempelvis. Er det på en restaurent, bør man holde det til korte beskeder syntes jeg - men igen - en telefonsamtale forstyrrer som regel ikke sidebordet mere end en alm samtale - det er sg hensynet til ens medgæst jeg tænker her :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har det sådan: jeg passer mit og du dit. ;)

Om folk snakker højt i bussen, betyder intet for mig. Hvis de vil dele deres liv med en busfuld mennesker, så fred være med det :)

Den er aldrig fremme ved måltider og aldrig når vi er i byen. Det er kun til at tage et hurtigt snapshot, for mindets skyld :)

Men noget der kan generer mig, er folk der bruger den når de kører bil, går på fortorvet, cykler - generelt bare bruger den, når deres fulde fokus bør være på, det de har gang i.

Jeg er selv en af de mennesker, men jeg prøver virkeligt, at holde den i lommen. Nogle dage lader jeg den blive hjemme, når jeg henter børn.. I need a detox... <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har i øvrigt intet imod at andre drøfter private forhold eller deres sexliv eller lignende offentligt. Som regel sidder jeg alligevel i min egen lille musik verden, og hvis ikke, så er jeg så nysgerrig, at jeg bare ville finde mine mentale popcorn frem og lytte med til deres historier :lolhit

Ej det kan jeg slet ikke klare! Men jeg er også sådan en der bliver SÅ flov (og andre følelser) på andres vegne at jeg slet ikke kan være i min egen krop.

Det værste er kiksede historier, teenagere der åbenlyst lyver overfor hinanden for at være seje. Jeg har helt seriøst skiftet togvogn :blush

Smartphones: hate them! Jeg er afhængig. J er afhængig. Nærmest alle jeg kender er afhængig!

Jeg er selv gået på afvænning nu. Det er så tosset at den skal stjæle min tid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har det sådan: jeg passer mit og du dit. ;)

Om folk snakker højt i bussen, betyder intet for mig. Hvis de vil dele deres liv med en busfuld mennesker, så fred være med det :)

Den er aldrig fremme ved måltider og aldrig når vi er i byen. Det er kun til at tage et hurtigt snapshot, for mindets skyld :)

Men noget der kan generer mig, er folk der bruger den når de kører bil, går på fortorvet, cykler - generelt bare bruger den, når deres fulde fokus bør være på, det de har gang i.

Jeg er selv en af de mennesker, men jeg prøver virkeligt, at holde den i lommen. Nogle dage lader jeg den blive hjemme, når jeg henter børn.. I need a detox... <_<

Folk der snakker mobil i bilen kan også pisse mig rigtig meget af!!! :klap Og jeg gør dem gerne opmærksom på, at jeg ikke synes det er ok (og har fået mangen en fuckfinger og ukvemsord på den konto :P)

Jeg synes ikke, jeg ser det på cykel, men det ville også genere mig!

På fortovet er jeg ligeglad, men jeg må indrømme, at jeg ikke sådan lige fjerner mig, når de vader ind i mig - så hellere lade dem få forskrækkelsen og blive lidt forvirrede over det :badgirl

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også bedøvende ligeglad med om folk sidder med snuden i mobilen i tog/bus og lignende..

Men ja, på cykel, bil og til dels på fortovet der syntes jeg at man skal holde den i lommen. Man kan simpelthen ikke være bekendt at udsætte andre for fare, bare fordi man er afhængig af en telefon.

Jeg bruger min telefon rigtig meget. Men det er mest tidsfordriv, når jeg eks. er alene hjemme og der ikke er noget i fjernsynet, eller jeg ikke kan finde på noget at lave. Bruger den aldrig når jeg er nogle steder (andet end at jeg svarer opkald, hvis der er sådan nogle eller tjekker en sms hvis jeg venter svar på noget vigtigt).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER