Elisamus

Gravid og ikke tage på

11 indlæg i dette emne

Hej bk

Var ved lægen i sidste uge til 25 ugers undersøgelsen og fik tager nogle blodprøver, deriblandt jern, blodprocent og albumin som fortæller noget om bl.a. Væskebalance om ens kost.

Lægen sagde den (albumin) var lav og han kunne se at jeg ikke spiser nok, men jeg er bare ikke sulten (sådan havde min mor det os da hun ventede mig. Lægen sagde det var vigtigt at spise for ellers tog barnet alt nærig fra maden og så var der ingenting til mig. Det der så bekymre mig er at vægten går ned ad.

I forvejen har jeg kun taget 3 kg på og den sidste uge er den faldet fra 91 til 90,3 kg (startvægt var 88 kg). Jeg er skal så os lige sige at jeg er overvægtig. Idag er jeg i 26+0 men skal jeg være bekymret eller skal jeg bare nyde at jeg har en nem graviditet og at det med vægten er min eneste bekymring?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Da jeg var gravid første gang, endte jeg med samlet at have taget 9kg på.. Fra mindste vægt i graviditeten. Fra min startvægt, havde jeg kun taget 4kg på.

Når du er overvægtig ville jeg ikke tænke så meget på det, men sørge for at spise nogen ordentlige ting og at sætte fokus på lækker og sund mad :)

Min søster er i uge 35 nu, har vand i kroppen og har taget 2,5kg på .. :) det var intet problem..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad er dit BMI?

Hvor meget man bør tage på afhænger af ens startvægt ift højde. Som din læge rigtig nok også siger så tager barnet først - og du må nøjes med "rester".. Hvis du er lidt overvægtig i forvejen så tærer du blot på det og "taber" dig en smule under graviditeten mens barnet vokser.

Umiddelbart ville jeg ikke være bekymret. Du skal selvfølgelig sørge for at spise når du er sulten (aldrig sulte dig under en graviditet) og sørge for at det du spiser har en ordenlig næringsmæssig kvalitet - men ellers ville jeg ikke tænke over det.

Du skal dog huske at du helst skal have et par kilo tilbage at amme af (det sluger voldsomt mange kalorier) når vægt af vand/blod/baby/moderkage er trukket fra - og et decideret vægttab under en graviditet ville jeg vende med en læge...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke du skal være bekymret. jeg ville give meget for ikke at tage ret meget på, for vil helst tilbage til startvægt, evt lidt under efter fødsel... Jeg har dog modsatte problem, jeg er sulten konstant og her 12+2 har jeg taget næsten 2 kg på... Så længe du ikke bliver dårlig, altså svimmel og sådan, så tror jeg ikke det skader, så længe du spiser varierer, så du får lidt af alt det gode :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, jeg har heller ikke taget på. Er 17+0 i dag. Jeg har virkelig spist ringe! Alt for meget junk og guf, så jeg er ret sikker på, at hvis jeg havde spist fornuftigt, havde jeg også tabt mig. Jeg vejer i øvrigt nogenlunde det samme som dig, og ville absolut ikke bekymre mig :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes så tværtimod at du skal tage det alvorligt og prøve at fokusere på sammensætningen af din mad, da det er et tegn på, at du er fejlernæret. Hvis du ikke har ret meget appetit, så sørg for at der er godt med proteiner i den mad du spiser, da det er det du mangler (albumin er et protein).

For lavt albumin er en belastning for kroppen, som bl.a. giver ødemer (altså væske i kroppen). Disse ødemer kan man ikke få væk ved venepumpe øvelser eller vanddrivende medicin. Det eneste, der hjælper mod det er at få tilført mere protein. (Det er samme mekanisme, som gør, at folk i de fattigste dele af verden kan rende rundt med store maver. Det kaldes hungerødemer).

Baby tager, hvad den skal bruge. Men det går ud over dig i og med, at der bliver tæret på dine depoter. Og det er ikke fedtdepoterne, der ryger. Det, du taber, er højst sandsynligt muskelvæv, da det er der kroppen henter protein, hvis den er i underskud.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad er dit BMI?

Hvor meget man bør tage på afhænger af ens startvægt ift højde. Som din læge rigtig nok også siger så tager barnet først - og du må nøjes med "rester".. Hvis du er lidt overvægtig i forvejen så tærer du blot på det og "taber" dig en smule under graviditeten mens barnet vokser.

Umiddelbart ville jeg ikke være bekymret. Du skal selvfølgelig sørge for at spise når du er sulten (aldrig sulte dig under en graviditet) og sørge for at det du spiser har en ordenlig næringsmæssig kvalitet - men ellers ville jeg ikke tænke over det.

Du skal dog huske at du helst skal have et par kilo tilbage at amme af (det sluger voldsomt mange kalorier) når vægt af vand/blod/baby/moderkage er trukket fra - og et decideret vægttab under en graviditet ville jeg vende med en læge...

Jeg kun 160 cm høj, så mit BMI er 34,5 (ej jeg fik et chok da Sygeplejesken sagde det), mit problem er at jeg bare ikke er sulten.

Jeg synes jeg spiser fornuftigt og varieret. Sef. Ryger der lidt slik ned her i julen, men alt med måde.

Men som jeg tidligere så havde min mor samme problem da hun ventede mig, hun endte med at kun tage 9 kg på i alt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg var gravid med min datter tog jeg 7 kg på I hele graviditeten. Jeg havde heller ikke den store lyst til mad, jeg forsøgte at spise fornuftigt. Men for engangs skyld bed det jeg spiste ikke på mig og jeg havde ikke den store appetit. Jeg havde ca 5 kg for meget på sidebenene, da jeg blev gravid.

 

Jeg var lidt mast at se på, men var syg under hele graviditeten, så jeg ved ikke hvad der var hvad. Min datter tog hvad der var og hun kom ud og havde det fint, jeg selv tror ikke jeg var påvirket af at jeg ikke tog mere på.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tabte mig også i sidste graviditet. Kan lige nu ikke huske hvor meget. Jeg kunne ikke holde noget i mig, og kastede alt op. :puke

Men de sidste to uger tog jeg det hele på igen, i vand i kroppe.

Da jeg fødte, var det den bedste slankekur nogen sinde (er også overvægtig) tabte 10 kg på en uge. ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selve det at du ikke tager på bekymre mig på ingen måde.... Jeg er 30 uger henne og er plus 4-6 kg i forhold til startvægt....

Det jeg tænker er mere at når du åbenbart mangler et specifikt protein, så find ud af hvilke madvarer som indeholder det og få spist noget mere af de ting :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes ikke det virker helt off med vægten. Jeg er selv 32+ og har taget omkring 3-4 kg på. Det var min læge helt tilfreds med ved 3. lægeundersøgelse. Min BMI var 27 ved start.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER