mille1981

Vintertøj i bilen

32 indlæg i dette emne

Ja, jeg ved jo godt det bestemt ikke er godt for trafiksikkerheden med tykke jakker eller flyverdragt, så hvad gør I her om vinteren?

Noah er tit på legepladsen når han bliver hentet = iført vintertøj. Ville I gå ind og skifte til termojakken? Eller sige "vi skal kun køre en km på en stille villavej, det går nok"?

Og hvad med skovtur, der kan man jo ikke skifte et lunt sted... Så skal man stå med tumling uden overtøj på, for at skifte fra tynd jakke til flyverdragt midt i skoven?

Kan ikke hitte ud af hvad der er det mest optimale... Synes jo heller ikke han skal blive kold mens man skifter. Og så er han i øvrigt bestemt ikke fan af at få vintertøj på, så det kan ikke lige gøres på 10 sekunder ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ville skifte tøjet.

Vi har nogle gange skiftet til flyverdragt i bilen, når vi er kørt i skoven og lignende. 

Flyverdragt i en autostol må altså også bare være alt for ubehageligt og varmt at sidde i, tænker jeg :)

 

Hvis bilen er helt varm, kan du så ik nøjes med at tage flyverdragten af og så ikke give ham jakke på, hvis han ikke er vild med tøj af og på?

 

Det eneste AB har på i bilen er en uld cardigan og termojakken. Og en hue på de rigtig kolde dage. Bilen bliver tændt og varmer op imens hun får overtøj på, så den er ikke sindssygt kold.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi skifter tøjet. Altid! Her om vinteren kører hun i en uldstrik og med et uldtæppe eller sin dyne over sig.

Hvis vi fx skal en tur i skoven eller ned i byen har vi overtøjet med og skifter i bilen, når vi når frem og igen når vi skal hjem. Det har fungeret fint :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tjah vi er så de der forældre der ikke skifter flyverdragt når det bare er en kort tur! Vi ved godt vi burde, men det gør vi ikke.

Mie har også vinterjakke på i bilen - det er ikke nogen vildt puf og ikke meget tykkere end en tynd jakke og slet ikke tyndere end hendes forede trøje, så jeg kan ikke se pointen i at skifte! På lange ture tager vi den af - fordi på lange ture bliver bilen for varm!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu havde jeg en situation i går - jeg henter Lasse hos dp, hvor de er udenfor. Han har flyverdragt på og hans jakke var låst inde.

Jeg tænkte at den korte tur ikke gjorde så meget, men jeg ku simpelhen ikk lukke selen - flyverdragten fyldte for meget. Så her er der ingen undskyldning - den ska af ellers kører bilen ikk ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da vores varmeanlæg ikke virker i den bil ida som regel bliver kørt i dagpleje i. Så sidder hun i vinterjakke med dyne over sig. Men skal vi fx hjem hvor som regel kører i den anden bil, så har hun kun termojakke på.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi skifter - ikke kun for sikkerheden, men simpelthen for Alexander er et meget varmt barn og han bliver våd af sved af at sidde i autostolen med nogen form for overtøj på...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Anna er altid fastspændt, således at selen sidder tæt til kroppen - ikke til jakken ;) Hvis du forstår.

 

Derfor skifter vi også altid.

 

Primært af sikkerhedsårsager, men jeg kan forestille mig hvor ubehageligt det må være at sidde i overtøj i en lille stol, og ikke selv kunne tage den af, hvis man får det for varmt.

 

Anna sidder i termojakke eller uldtrøje. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

William har uldtrøje på i bilen som han i mange tilfælde beholder på under jakke/flyverdragt og ellers så skifter vi! Også på korte ture! Jeg tør ikke risikere noget - men jeg vil heller ikke have at han skal sidde og svede i flyverdragt for så evt at blive kold når vi kommer ud.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øh.. Har aldrig tænkt over sikkerheden i det...

Camille sidder dig oftest bare med en fleece eller termojakke.

Men hvis vi skal i skoven har hun da sin flyverdragt på.. Er jeg dum når jeg ikke aner hvorfor det er farligt???? :o

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh har lige læst om det..

Vi spænder Camilles sele hver gang, så jeg tror ærligt ikke at sikkerheden er så meget lavere..

Tror ikke det er noget jeg kommer til at ændre på de få gange det er noget vi gør..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh har lige læst om det..

Vi spænder Camilles sele hver gang, så jeg tror ærligt ikke at sikkerheden er så meget lavere..

Tror ikke det er noget jeg kommer til at ændre på de få gange det er noget vi gør..

Vi spænder også selen til HVER gang hun kommer i stolen! Vi løsner også hver han hun skal ud så det giver sig selv!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Valdemar har sin ulddragt fra Joha på, når vi kører. Den er tynd og lun uden at han sveder i den. Når vi tager på skovtur, går vi (kæmpe park lige ved siden af), så det med tøjskifte har umiddelbart ikke været aktuelt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh har lige læst om det..

Vi spænder Camilles sele hver gang, så jeg tror ærligt ikke at sikkerheden er så meget lavere..

Tror ikke det er noget jeg kommer til at ændre på de få gange det er noget vi gør..

 

 

Vi spænder også selen til HVER gang hun kommer i stolen! Vi løsner også hver han hun skal ud så det giver sig selv!

 

Jeg tror heller ikke der er nogen der tror i IKKE spænder selen, men sikkerheden handler jo i høj grad om hvor tæt/stramt den sidder til kroppen.

 

Hvis kroppen alligevel kan bevæge sig 5-10 cm i selen, så kan den blive rusket så meget at det stadig kan være farligt, selvom selen er spændt om barnet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har en joha uld cardigan/trøje ting, som Charlie får på og så en hue :) Vores bil bliver relativ hurtig varmet op.. Så intet andet, endnu :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han har egentlig tit vinterjakke på, men er også spændt helt ind til kroppen alligevel, så der der ihvertfald hverken 5 eller 10 cm fra kroppen... Til sammenligning kan jeg sige, at selen er hverken spændt mere eller mindre end når han har en fleece-dragt på, og den sidder ihvertfald helt ind til kroppen :) Men vi arbejder på at bruge fleece-dragten mest muligt, bare fordi så er det mest muligt synligt at selen sidder ordenligt, og risikoen for at den ikke gør er mindre. På vinterjakken skal lige være opmærksom på, at den kommer godt op på skulderne og bliver spændt godt ind.

 

Vi har det altid ret køligt i bilen, fordi jeg bliver SÅ let køresyg hvis der er varmt i bilen, så vi har alle 4 vinterjakke på. 

 

Jeg synes også det er en god ide - som hovedregel - altid at køre i "samme mængde tøj". - som i gør. På den måde bliver temperaturen indstillet efter alle :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså når Camille har flyverdragt på siger hun selv "Mille sidder meget fast!"

Og dynen kan nærmest heller ikke lukkes, og alligevel strammer jeg den til bagefter..

Jeg kunne dog godt overveje at investere i en form for termoundertøj, som hun kunne få under, så hun kunne sidde uden flyverdragten.. Men det er virkelig sjældent hun er i flyverdragt når vi kører.. Det er sket to gange i år...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså når Camille har flyverdragt på siger hun selv "Mille sidder meget fast!"

Og dynen kan nærmest heller ikke lukkes, og alligevel strammer jeg den til bagefter..

Jeg kunne dog godt overveje at investere i en form for termoundertøj, som hun kunne få under, så hun kunne sidde uden flyverdragten.. Men det er virkelig sjældent hun er i flyverdragt når vi kører.. Det er sket to gange i år...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror heller ikke der er nogen der tror i IKKE spænder selen, men sikkerheden handler jo i høj grad om hvor tæt/stramt den sidder til kroppen.

Hvis kroppen alligevel kan bevæge sig 5-10 cm i selen, så kan den blive rusket så meget at det stadig kan være farligt, selvom selen er spændt om barnet :)

5-10 cm :blink se DET er jeg overbevist om ikke er muligt hun er kilet fast :p som sagt er vinterjakkerne ikke puffede og som JustMe beskriver er der her heller INGEN forskel på dem og hendes varme trøje.

Flyverdragt ved jeg godt ikke er super men det er også KUN på de der korte ture! Og der kan hun i HVERT fald ikke rykke 5 cm.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

5-10 cm :blink se DET er jeg overbevist om ikke er muligt hun er kilet fast :P som sagt er vinterjakkerne ikke puffede og som JustMe beskriver er der her heller INGEN forskel på dem og hendes varme trøje.

Flyverdragt ved jeg godt ikke er super men det er også KUN på de der korte ture! Og der kan hun i HVERT fald ikke rykke 5 cm.

 

Hihi :lol Eddermame en tyk jakke ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså når Camille har flyverdragt på siger hun selv "Mille sidder meget fast!"

Og dynen kan nærmest heller ikke lukkes, og alligevel strammer jeg den til bagefter..

Jeg kunne dog godt overveje at investere i en form for termoundertøj, som hun kunne få under, så hun kunne sidde uden flyverdragten.. Men det er virkelig sjældent hun er i flyverdragt når vi kører.. Det er sket to gange i år...

 

 

5-10 cm :blink se DET er jeg overbevist om ikke er muligt hun er kilet fast :P som sagt er vinterjakkerne ikke puffede og som JustMe beskriver er der her heller INGEN forskel på dem og hendes varme trøje.

Flyverdragt ved jeg godt ikke er super men det er også KUN på de der korte ture! Og der kan hun i HVERT fald ikke rykke 5 cm.

 

 

I ved jo selv hvor godt de er spændt fast. Jeg nævner det bare, fordi det lød på jer som om at folk ville tro i ikke spændte jeres børn, når i kørte med dem.

 

Og jo i flyverdragt og tykke vinterjakker bliver det nemt 5 cm barnet bliver rusket, hvis ikke selen er spændt fast til barnet. Det er ikke 5-10 cm fra udgangspunktet. Når der kommer tryk på, vil stol og sele jo give sig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Theodor har altså bare sin jakke på i bilen til dagligt. Det et yderst sjældent han har flyverdragt på, men det er faktisk sket så sent som i dag.

På længere ture har han som oftest bare fleece trøje på.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Anna er altid fastspændt, således at selen sidder tæt til kroppen - ikke til jakken ;) Hvis du forstår.

 

Derfor skifter vi også altid.

 

Primært af sikkerhedsårsager, men jeg kan forestille mig hvor ubehageligt det må være at sidde i overtøj i en lille stol, og ikke selv kunne tage den af, hvis man får det for varmt.

 

Anna sidder i termojakke eller uldtrøje. :)

 

What she said  :ditto

 

Og saa har vi et taepe i bilen, som lige kan give lidt ekstra varme :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og M satte Noah i bilen forleden, hvor jeg tog ham ud nede ved VS. Jeg havde hentet bilen, fordi det pisregnede og M klaedte Noah paa imens. Han havde givet ham vinterjakken paa(en Reima, umiddelbart ikke tyk, men....) og selen sad slet ikke til og slet ikke ordentligt hvilende paa skuldrene, saa Noah ville have kunnet flyve ud af stolen med armene efter sig, hvis det giver mening. Saa fik vi lige oevet paaklaedning og fastspaending af sele - og vinterjakke er ikke en mulighed ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

5-10 cm :blink se DET er jeg overbevist om ikke er muligt hun er kilet fast :p som sagt er vinterjakkerne ikke puffede og som JustMe beskriver er der her heller INGEN forskel på dem og hendes varme trøje.

Flyverdragt ved jeg godt ikke er super men det er også KUN på de der korte ture! Og der kan hun i HVERT fald ikke rykke 5 cm.

Det er ikke sikkert hun selv kan, men hvis man er uheldigt i et uheld, så er der meget større kræft og nu tykkere tøj, nu større ryk kan de lave. Derfor anbefaler man, at de ikke sidder i tykt overtøj. (Der har været vist videoer på facebook den seneste tid, selvom der ikke er ny viden. Kan dog ikke lige finde det lige nu). :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER