Pada

Falde i søvn i egen seng - update!

31 indlæg i dette emne

Hej piger :lovebk

 

Vi er gået igang med projekt "fald i søvn i din egen seng" herhjemme, og det trækker altså tænder ud! Elliot er indtil for en uges tid siden faldet næææææsten helt i søvn i vores arme mens han får sin flaske, og så har vi kunnet lægge ham i sengen, hvor han lagde sig om på maven og sov videre. Det begyndte dog at knibe for et par uger siden, og så bestemte vi os for, at nu skal han altså lære at falde i søvn i sengen. 

 

Indtil videre foregår det sådan, at han får sin aftengrød kl. 19.30, nattøj, ren ble, tandbørstning osv., og så tager vi ham med op på værelset, hvor han sidder ved os og får sin aftenflaske. Herefter lægger vi ham over i tremmesengen.. Så begynder showet. Han vælter rundt i sengen, rejser sig, sætter sig, går rundt osv. Det er for så vidt også okay, men vi kan ikke gå væk fra sengen. Hvis vi sætter os i lænestolen derinde, står han og rækker armene ud efter os og græder. Hvis vi går ud af rummet græder han også. Vi skal faktisk helst stå bøjet ind over sengen eller i hvert fald stå på knæ helt op ad. Og så tager det et sted mellem 1 time og halvanden time, hvor han vælter rundt og nogle gange kommer op og får lidt mere af flasken. Han kan ikke finde ud af at få flasken nede i sengen - så kaster han bare med den.

 

Det er den ene udfordring. Har i nogle tips til hvad vi kunne gøre anderledes eller vil i fortælle lidt om hvad i gør? 

 

Den næste udfordring er så, at han vågner et sted mellem kl. 22 og 00, hvor vi ind i mellem har held til at få ham til at sove videre i sin egen seng. Glæden er dog kort, for han vågner igen efter 20-30 minutter, og så græder han indtil vi tager ham op. Her er det så ganske umuligt at lægge ham tilbage i sin egen seng. Han går simpelthen i flitsbue og græder helt vildt. Her plejer vi at tage ham med ind i vores seng, og så sover han hele natten igennem. Vi sover sådan set godt nok selvom han ligger mellem os, så det er ikke et kæmpe problem. Det er kun træls når vi har gæster og han vågner kl.22.. Skod at være nødt til at gå i seng der… :blink

 

Har i nogle kloge ord derude?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Mht flitsbue kl 22 så tog vi kampen med Mie, det var i forb. Med at vi skar vand i flaske væk. Jeg sov på gulvet på hendes værelse, jeg kan ikke huske hvor mange dage men et sted mellem 3 og 5 og så rykkede jeg ud, men havde madrassen derinde. De første nætter fik jeg ikke meget søvn. Men startede fredag og så når kl blev 7 var det morgen og så overtog Anders så jeg kunne sove. Det var en LAAAANG uge, men det var total det værd for efter 1 uge sov hun igennem den første nat og det blev bedre og bedre, efter 3 uger sov hun HELT igennem!

Men du skal ville det, helt ind i knoglerne og ikke vakle! De kan altså godt mærke om man er viljefast. Vær forberedt på flere timer med trodsig tumling, men så galt er det nok ikke, det føles måske sådan, men det længste varede 20 min med Mie. Og tab ALDRIG hovedet. Vær rolig, trøstende, forstående, blid stemme, vug ham i armene, mens du går rundt, vær der for ham. Det er for HANS skyld du gør det.

Er du ikke klar så vent!

Mie var 18 mdr før vi tog kampen!

Mht til putning så kan jeg påingen måde hjælpe :( Mie falder altid selv i søvn og har gjort det siden hun var 7 mdr. Med undtagelse af perioder med tigerspring og mange indtryk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi putter Alexander i sengen med sin flaske - og så falder han selv i søvn efter varierende tid.

 

Han vågnede også en laaang årgang om natten og ville have tryghed/en flaske mere. Der måtte vi også tage en kold tyrker på samme måde som der er beskrevet her.

 

Jeg tror I bliver nødt til at være lidt stædige og holde fast :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske I putter for sent eller for tidligt? Det gør i hvert fald en kæmpe forskel for os, at vi har rykket tidspunktet.

Og så er beslutsomhed mega vigtigt, han kan mærke det, hvis en del af dig tvivler, for så er du jo ikke helt så 'oprigtig'.

Derudover ville jeg nok overveje at droppe flasken helt, hvis han ellers spiser godt. Det har også hjulpet ret meget herhjemme. Så er der ligesom ikke rigtigt nogen grund til at vågne.

Og selvfølgelig det der med nat = mørke og kedelige forældre som ikke siger en dyt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hos os, tog vi en uge hvor vi brugte 3 min-metoden. Efter hun var puttet, lod vi hende ligge i 3 min (såfremt hun ikke græd hysterisk og helt klart ulykkelig) så ind og putte igen, men uden at tage hende op. Lod hende så ligge i 3 min igen - og sådan fortsætter det indtil hun sover.

Det tog et par dage for os, til hun lærte at falde i søvn selv. :)

Håber i finder en løsning, der virker for jer.. ved hvor hårdt det andet kan være.

Mvh Christina.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hos os, tog vi en uge hvor vi brugte 3 min-metoden. Efter hun var puttet, lod vi hende ligge i 3 min (såfremt hun ikke græd hysterisk og helt klart ulykkelig) så ind og putte igen, men uden at tage hende op. Lod hende så ligge i 3 min igen - og sådan fortsætter det indtil hun sover.

Det tog et par dage for os, til hun lærte at falde i søvn selv. :)

Håber i finder en løsning, der virker for jer.. ved hvor hårdt det andet kan være.

Mvh Christina.

Vi gjorde det samme.

Man lærer lynhurtigt, at høre forskel på gråden og vide, hvornår man skal gå derind.

Og klart han vågner igen i løbet af aftenen, når I ik er der til at få ham videre i søvnen, når I var der, da han først faldt i søvn :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres råd piger.. :lovebk

 

Putteflasken tænker jeg ikke umiddelbart vi skal tage fra ham endnu.. Især ikke i samme omgang som alt det andet, der bliver lavet om ved hans måde at falde i søvn på. Jeg synes det er vigtigt, at der er noget han kan genkende. Vi har for en måneds tid siden fjernet den han fik kl 23. 

 

3 min. metoden har vi prøvet engang før, og vi droppede det hver aften efter ca. 2 timer.. Lige nu er succeskriteriet at han falder i søvn i egen seng, og det er lykkedes indtil videre, selvom det tager (alt for) lang tid. Jeg tænker vi bliver ved en uges tid mere, og så kan vi prøve at gå lidt frem og tilbage. Jeg må indrømme at min tro på at han bare lægger sig til at sove på et tidspunkt er meget meget meget lille, for han skriger og råber ligeså snart vi går væk fra sengen.. :unsure Men det kan godt være vi bare skal prøve alligevel - det kan jo være jeg tager fejl.. 

Hvor lang tid har i brugt når i har brugt 3 min metoden? Altså, er det 1 time hver aften eller 3? Bare så jeg ligesom ved hvad der er "normalt"..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da vi "indførte" det, var AB lige knap 1 år. Første aften tog det 20 min, så 10 min og tredje aften sov hun uden en lyd..

Jeg synes ikke, man skal bruge flere timer! Ikke med gråd - uanset hvilken gråd det er.

F.eks. ka AB godt tage en time om at sove nogle gange, men så ligger hun og snakker og synger uden at være sur..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da vi "indførte" det, var AB lige knap 1 år. Første aften tog det 20 min, så 10 min og tredje aften sov hun uden en lyd..

Jeg synes ikke, man skal bruge flere timer! Ikke med gråd - uanset hvilken gråd det er.

F.eks. ka AB godt tage en time om at sove nogle gange, men så ligger hun og snakker og synger uden at være sur..

:super som sagt tog det flere timer sidste gang, hvor han brokkede sig gevaldigt hver gang vi gik ud. Han græd dog ikke før til sidst.

Hvis bare han kunne ligge og snakke derinde og falde i søvn selv ville det være fantastisk!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:super som sagt tog det flere timer sidste gang, hvor han brokkede sig gevaldigt hver gang vi gik ud. Han græd dog ikke før til sidst.

Hvis bare han kunne ligge og snakke derinde og falde i søvn selv ville det være fantastisk!

Hvornår gik I derind igen? Konsekvent efter tre minutter uanset? Eller først efter tre minutter gråd (ikke ulykkelig!)?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvornår gik I derind igen? Konsekvent efter tre minutter uanset? Eller først efter tre minutter gråd (ikke ulykkelig!)?

 

Vi brugte ikke som sådan noget tids-rum.. Vi gik derind, når vi synes at gråden gik fra brok til ked-af-det-hed.. Så det kan være det der det, der har været "fejlen"?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi brugte ikke som sådan noget tids-rum.. Vi gik derind, når vi synes at gråden gik fra brok til ked-af-det-hed.. Så det kan være det der det, der har været "fejlen"?

Ja, det lyder meget logisk, at det kan være det. Jeg gik/går kun derind, når jeg ka høre hun er ulykkelig eller bange, ellers efter tre minutter med sur gråd..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det lyder meget logisk, at det kan være det. Jeg gik/går kun derind, når jeg ka høre hun er ulykkelig eller bange, ellers efter tre minutter med sur gråd..

 

Jeg har lige prøvet her til aften.. Det resulterede i en dreng der græd meget ulykkeligt i lang tid. Jeg kunne ikke trøste ham uden at tage ham op, og da jeg forsøgte at lægge ham igen startede han forfra da han ramte madrassen… 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige prøvet her til aften.. Det resulterede i en dreng der græd meget ulykkeligt i lang tid. Jeg kunne ikke trøste ham uden at tage ham op, og da jeg forsøgte at lægge ham igen startede han forfra da han ramte madrassen…

Ja okay, så lyder han ik så åben overfor det forslag. Hmm.. Jeg har kun hørt om andre der har haft god gavn af det ellers..

Er han stadig i tigerspringsalderen? For i de perioder har jeg personligt aldrig prøvet at ændre noget..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja okay, så lyder han ik så åben overfor det forslag. Hmm.. Jeg har kun hørt om andre der har haft god gavn af det ellers..

Er han stadig i tigerspringsalderen? For i de perioder har jeg personligt aldrig prøvet at ændre noget..

 

Han er i hvert fald ikke lige nu. Vi tog ham med nedenunder for lige at starte forfra, men ligeså snart jeg lagde ham i sengen igen begyndte han forfra. Han græder stadig :( Lige nu skulle han ikke være i tigerspring. Det eneste jeg kan tænke der måske driller er en tand eller ørerne. 

 

Shit jeg synes det er frustrerende det her.. :boo  Men tak fordi du gider sparre lidt med mig! :lovebk 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rasmus har lige vugget ham i søvn. Det tog 4 minutter, og nu sover han i sin seng. Men fuck - det er jo heller ikke holdbart! :( Gad vide om vi putter ham for sent. Han viser bare ikke træthedstegn overhovedet.. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror jeg ville prøve at putte ham noget tidligere, og så starte aften ritualerne på samme tidspunkt hver dag. Hvornår står han typisk op? Vi putter ved 19.15 tiden og R sover til ml 6 og 7.

Vi havde gavn af sovecoach.dk s principper. Vi kom så langt som at han faldt i søvn i egen seng med mig siddende ved siden af. Problemet var at manden ikke gik 100% ind i projektet, så det blev for hårdt. Nu er vi så gledet tilbage til at amme i søvn, virkelig ikke godt! En dårlig glidebane, for han vil så have bryst hver gang han vågner... Så vil bare sige at du ikke er den eneste der kæmper i denne alder!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du overvejet den metode hvor man rykker længere og længere væk fra sengen? Simpelthen tage en stol med ind og sidde med hånden på ham i et par dage og så rykke længere og længere væk!

Jeg har ikke prøvet den! Men tror der er en bog om det!

Hvad har han af søvn associationer? Mie havde en flaske på et tidspunkt, men så læste jeg i Helens bog om børn og søvn hvordan man fik andre mere hensigtsmæssige søvn associationer og så kunne vi gradvist fjerne flasken, altså hun fik den men før og så faldt hun til sidst i søvn i egen seng.

Hun var dog kun 5 mdr.

Men vi fik indført nussedyr og så fik sutten mere indpas sammen med dynen og en sang!

Vi gjorde som vi plejede altså det der virkede men hun fik nussedyr i den ene hånd og sut i den anden og så svøbt i dynen efter en uge fjernede vi flasken før hun sov og vuggede til hun sov, efter nogle dage så vuggede vi kun til hun NÆSTEN sov, stadig svøbt i dynen og lagde hende mens vi vuggede dynen nede i sengen, efter nogle dage bare hænderne på, efter nogle dage sad vi der bare til hun sov og så lagde vi hende efter kortere og kortere vuggetid og mere og mere vågen og så kunne jeg til sidst ligge hende vågen i sengen - så sad jeg der til hun sov og så gik jeg når hun NÆSTEN sov og så gik jeg før og før! Til sidst kunne jeg ligge hende og gå med det samme og har gjort det lige siden!

Det var en lang process men det virkede bare!!!

Måske det kan bruges?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror jeg ville prøve at putte ham noget tidligere, og så starte aften ritualerne på samme tidspunkt hver dag. Hvornår står han typisk op? Vi putter ved 19.15 tiden og R sover til ml 6 og 7.

Vi havde gavn af sovecoach.dk s principper. Vi kom så langt som at han faldt i søvn i egen seng med mig siddende ved siden af. Problemet var at manden ikke gik 100% ind i projektet, så det blev for hårdt. Nu er vi så gledet tilbage til at amme i søvn, virkelig ikke godt! En dårlig glidebane, for han vil så have bryst hver gang han vågner... Så vil bare sige at du ikke er den eneste der kæmper i denne alder!

 

Han står typisk op mellem 6.30 og 7 til hverdag.. Og i weekenderne kan han godt sove lidt længere, hvis han får lov ;) Men det kan da godt være vi skal prøve at gå igang lidt før. Vi har også før puttet ham tidligere, men det begyndte at tage rigtig lang tid at putte ham, så vi tænkte at det måske var for tidligt. 

 

Jeg vil prøve at kigge inde på søvncoach og læse om principperne.. Og tak! :kram2 

 

Har du overvejet den metode hvor man rykker længere og længere væk fra sengen? Simpelthen tage en stol med ind og sidde med hånden på ham i et par dage og så rykke længere og længere væk!

Jeg har ikke prøvet den! Men tror der er en bog om det!

Hvad har han af søvn associationer? Mie havde en flaske på et tidspunkt, men så læste jeg i Helens bog om børn og søvn hvordan man fik andre mere hensigtsmæssige søvn associationer og så kunne vi gradvist fjerne flasken, altså hun fik den men før og så faldt hun til sidst i søvn i egen seng.

Hun var dog kun 5 mdr.

Men vi fik indført nussedyr og så fik sutten mere indpas sammen med dynen og en sang!

Vi gjorde som vi plejede altså det der virkede men hun fik nussedyr i den ene hånd og sut i den anden og så svøbt i dynen efter en uge fjernede vi flasken før hun sov og vuggede til hun sov, efter nogle dage så vuggede vi kun til hun NÆSTEN sov, stadig svøbt i dynen og lagde hende mens vi vuggede dynen nede i sengen, efter nogle dage bare hænderne på, efter nogle dage sad vi der bare til hun sov og så lagde vi hende efter kortere og kortere vuggetid og mere og mere vågen og så kunne jeg til sidst ligge hende vågen i sengen - så sad jeg der til hun sov og så gik jeg når hun NÆSTEN sov og så gik jeg før og før! Til sidst kunne jeg ligge hende og gå med det samme og har gjort det lige siden!

Det var en lang process men det virkede bare!!!

Måske det kan bruges?

 

Det er da i hvert fald noget vi lige kan have i baghovedet. Han får flasken i stolen mens han sidder ved os og vi synger en sang og snakker om hvad der er sket i løbet af dagen. Og så bliver han lagt ned i sengen med en sut i munden og en i hånden. Han har en nusseklud og en bamse i sengen, men det virker ikke rigtig som om han gider dem. Dynen sparker han af - han brokker sig når han får den på :unsure 

 

Jeg tager i hvert fald en stol med ind på værelset i morgen. Så må vi se hvordan det går der.. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han står typisk op mellem 6.30 og 7 til hverdag.. Og i weekenderne kan han godt sove lidt længere, hvis han får lov ;) Men det kan da godt være vi skal prøve at gå igang lidt før. Vi har også før puttet ham tidligere, men det begyndte at tage rigtig lang tid at putte ham, så vi tænkte at det måske var for tidligt.

Jeg vil prøve at kigge inde på søvncoach og læse om principperne.. Og tak! :kram2

Det er da i hvert fald noget vi lige kan have i baghovedet. Han får flasken i stolen mens han sidder ved os og vi synger en sang og snakker om hvad der er sket i løbet af dagen. Og så bliver han lagt ned i sengen med en sut i munden og en i hånden. Han har en nusseklud og en bamse i sengen, men det virker ikke rigtig som om han gider dem. Dynen sparker han af - han brokker sig når han får den på :unsure

Jeg tager i hvert fald en stol med ind på værelset i morgen. Så må vi se hvordan det går der..

Prøv nussedyr mens han får flaske - så forbinder han den med noget rart!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville prøve at være helt færdig med putteritualet og lægge ham ned i sengen kl 19.

Vi puttede læææænge AB kl 19, og blev den 19.30 var det nærmest for sent..

Hvor gammel er det efterhånden han er?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han er knap 13 mdr. Vi prøvede at rykke det lidt tilbage idag så han lå i sengen 19.15.. Han græder når han har været i sengen i et par minutter.. :(

Han savler og snotter men har ikke feber. Så det kan jo også både være tænder og ører der driller.. Ork altså!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han er knap 13 mdr. Vi prøvede at rykke det lidt tilbage idag så han lå i sengen 19.15.. Han græder når han har været i sengen i et par minutter.. :(

Han savler og snotter men har ikke feber. Så det kan jo også både være tænder og ører der driller.. Ork altså!

Øv, puttehelvede sucks!!! Men ja, tænder og ører er lort i puttesituationer.. :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv, puttehelvede sucks!!! Men ja, tænder og ører er lort i puttesituationer.. :kram2

 

Det sutter helt vildt :( Vi har da aldrig bøvlet så meget… Nå, men han er ret nem på alle andre punkter, så det kan være det her skal være vores hurdle :P 

 

Nu har vi givet ham lidt panodil, og så tror jeg at jeg holder ham hjemme i morgen og ringer til ørelægen. Han er på nippet til dræn, så hvis det er ørerne igen, så er det nok det vi skal forberede os på. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå.. Det var godt vi tog til ørelægen. Han havde rigtig meget væske på det ene øre, så vi har fået øredråber og en tid til dræn på fredag. Så nu tager vi lige timeout fra projektet og overlever, tror jeg.. Så må vi prøve igen når drænene er kommet i.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER