Bamse&Kylling

Blefri på tre dage! - blefri update :)

28 indlæg i dette emne

Jeg vil lige dele vores seneste tre dage herhjemme med jer!

Det startede for et par uger siden, hvor jeg faldt over en engelsk artikel på en blog med en mor, der havde pottetrænet sin datter intensivt i tre dage. Jeg Googlede "Three days pottytraining" og fandt nogle artikler, der understøttede "metoden".

Vi har længe haft en potte, men A har aldrig tisset på den.
For at få hende med i hele processen, tog vi onsdag i IKEA, hvor hun selv valgte en ny potte.
Hele ugen har vi talt om, at i weekenden skulle hun "lege med modellervoks, tisse på potten, tegne, tisse på potten, bygge togbane" osv. så hun forbandt det med noget sjovt og hyggeligt.

Fredag morgen fik hun ingen ble på og fik hverken bukser eller underbukser på. Vi brugte stort set hele dagen inde på hendes værelse og hyggede og havde potten med.

Første gang ville hun slet ik på potten og tissede på gulvet. Anden gang sad vi ved hendes lille bord, så jeg overså tegnene. Tredje gang prøvede hun at hente mig, men jeg tissede selv, så vi nåede det ikke. Fjerde gang var lykkens gang og hun var SÅ glad og grinte hele vejen igennem :D Vi High-fivede og hun var så stolt så stolt! Det var jeg også!!!
Resten af dagen både tissede og lavede hun stort på potten.

Lørdag var samme taktik, uden ble og bukser. Hun havde kun et enkelt uheld midt på dagen, men begyndte ellers selv at komme løbende og råbe "tis tis tis", hvorimod det var på min opfordring om fredagen, når hun gjorde det.
Så allerede lørdag var hun meget mere bevidst om, hvordan og hvorledes det foregår.

Noget af det jeg har læst er, at når børn får underbukser på, kan det føles som en ble og de skal derfor helst ikke have underbukser på de første 2-3 mdr efter disse tre dage.
Den tanke kan jeg ikke helt forene mig med, når vi går vinteren i møde.

Så i dag har hun haft underbukser og bukser på og har kun haft et enkelt uheld :yay

De første to dage har hun tisset mange små gange med korte intervaller, men allerede i dag er der begyndt at gå 2-3 timer mellem hver gang.

Jeg synes A er SÅ sej!!!! 2 år og 1,5 mdr og så godt som blefri.!!! :)

I morgen skal hun i dagpleje uden ble. vores dagpleje er helt med på det, så jeg er virkelig spændt på, hvordan det går, når A er opslugt af leg osv.

Det blev en længere "fortælling", men jeg er så imponeret over "metoden" og ikke mindst min store pige!! I fredags var første gang hun nogensinde tissede på potten og nu siger hun selv til i så god tid, at vi kan nå at løbe hen til potten og få bukserne af.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad er metoden? Bare at de går uden ble og underbukser?

Camille har lidt op og ned med hvordan hun tackler det med bleen.. Hun kan gå uden i perioder, også bede om at få den på.. Synes hun er så lille, så hun får den på når hun beder om det..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 16. nov. 2014 at 9:42 PM, Myliona said:

Hvad er metoden? Bare at de går uden ble og underbukser?

Camille har lidt op og ned med hvordan hun tackler det med bleen.. Hun kan gå uden i perioder, også bede om at få den på.. Synes hun er så lille, så hun får den på når hun beder om det..

Sådan grundliggende er det, at i tre dage laver man ingen planer andet end at hygge/lege derhjemme og lærer barnet om de signaler kroppen sender, inden de skal tisse - for de skal jo sætte sig ned inden det sker :)

Man skal koncentrere sig om lige præcis det og ikke f.eks. handle ind osv. sammen med barnet.

A har ikke bedt om bleen endnu, udover fredag morgen, hvor vi så talte om potten og så var det ok uden ble.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej det lyder edder manme fedt!!! Det vil jeg undersøge. Tror dog vi venter til Mies liv er mere stabilt... Men jeg Googler det lige og sender link til Anders, sådan nogle internet link virker bare bedre på min "potte? Hvorfor?" Mand :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej det er en god ide :) god metode!

Men det kræver nok lidt overskud, og det har jeg desværre ikke super meget af nu :) mon ikke jeg kunne finde på det til foråret :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 16. nov. 2014 at 9:59 PM, Majs said:

Ej det lyder edder manme fedt!!! Det vil jeg undersøge. Tror dog vi venter til Mies liv er mere stabilt... Men jeg Googler det lige og sender link til Anders, sådan nogle internet link virker bare bedre på min "potte? Hvorfor?" Mand :D

Haha, god plan! J's kommentar var mest bare "fedt, gør det" :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En lille blefri update :)

 

A har nu været i DP uden ble mandag og tirsdag. Mandag havde hun et lille uheld og så et uheld i flyverdragten imens de legede ude - det er svært at huske at tisse, når man leger jo..

Tirsdag var der kun et enkelt lille uheld sent på eftermiddagen. Ellers havde hun faktisk klaret en tur i legestue med bus og det hele uden uheld! SÅ sejt, synes jeg!! :respekt

 

Hun har stadig ble om natten, men i morges var den for første gang helt tør og kort efter hun vågnede (stadig med ble), skulle hun tisse, fik bleen af og tissede på potten :yay

 

Jeg havde forventet at der gik læææænge endnu, før vi ville opleve både en tør ble efter en hel nat, men også at hun sagde til, imens hun stadig havde ble på - forventede egentlig, at hun blot ville tisse i bleen, når den var der.

 

Men hvert fald siges det som tommelfingerregel, at der skal være tør ble efter natten i 1-2 uger, før den kan tages væk. Ingen stress med den hvert fald.! 

Jeg synes bare det er vildt, at hun nu helt selv siger til og ikke kun gør det i forbindelse med, at vi spørger hende om hun skal tisse.

 

Mandag aften skulle hun tisse midt under aftensmaden og til trods for hagesmæk og det hele der lige skulle væk, så nåede hun hele vejen ud på badeværelset  :respekt

 

Jeg er dybt imponeret over, at det er gået så nemt og "smertefrit". Hendes numse ser bare så lille ud i bukserne nu :D haha! 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Meget imponerende.. Fortalte det til min mand... Måske man skulle give det et skud henover julen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor fedt, at de virker for jer og soede, seje AB :loveshower

 

Jeg har godt laest om metoden og overvejet den med Noah... Han er igen glad for potten og kan ogsaa rende med underbukser og naa ud til potten, naar der er det ene eller det andet paa vej. 

 

Jeg synes det lyder til, at I har gjort det paa en meget kaerlig og sjov maade sammen og at DP ogsaa har vaeret god til at tage imod det. Hvad goer i mht flyverdragt - har du en ekstra liggende? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er altså vildt! :yay

Det er virkelig vildt!! 

 

Meget imponerende.. Fortalte det til min mand... Måske man skulle give det et skud henover julen

Man kan altid prøve, hvis det ikke fungere, kan man jo prøve igen senere eller gøre det på en anden måde, der passer bedre til barnet.

Så længe barnet viser tegn til at være klar, synes jeg denne måde er super! (men det kan jeg jo sagtens sige, når det er gået så nemt jo)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I er så seje alle sammen!

 

Jeg har jo været vidne til lidt det samme med Anna´s veninde i dagplejen. Hun har været renlig i næsten et halvt år nu OGSÅ om natten, og hun kun en måned yngre end Anna.

 

De har gjort noget ala det samme - men i bund og grund handler det - ifølge dem - bare omkring opmærksomhed - ekstrem opmærksomhed - børnene skal få fornemmelsen af hvordan det er at have tis mv. i bukserne, for at blive bevidst omkring hvornår de skal tisse mv.

 

Anna´s veninde havde også nogle uheld i starten henne i dagplejen, men det gik ret hurtigt over. DPmor skulle bare sørge for at hun kom på toilettet med jævne mellemrum.

 

Vi har ikke været lige så indstillet på at få et blefri barn herhjemme endnu. Anna går på potte, men har endnu ikke lavet nr. 2 deri - men hun prøver, for jeg kan se hun presser ;)

 

Vi er dog blevet enige om, at vi vil have hende blefri inden børnehave, så vi kommer også til at tage en seriøs indsats inden længe.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 19. nov. 2014 at 0:30 PM, Camillat said:

Hvor fedt, at de virker for jer og soede, seje AB :loveshower

 

Jeg har godt laest om metoden og overvejet den med Noah... Han er igen glad for potten og kan ogsaa rende med underbukser og naa ud til potten, naar der er det ene eller det andet paa vej. 

 

Jeg synes det lyder til, at I har gjort det paa en meget kaerlig og sjov maade sammen og at DP ogsaa har vaeret god til at tage imod det. Hvad goer i mht flyverdragt - har du en ekstra liggende? 

A har længe vist tegn til, at hun egentlig var klar, men hver gang vi har spurgt om hun vil sidde på potten, har hun sagt nej - og så har det været lidt svært at komme videre, synes jeg. Har det givet sig selv med Noah, at han pludselig ville?

A har altid villet sidde på potten, men kun med tøj på...

 

Det har været den helt rigtige måde for os, men det har også været uden pres og forventninger. Gik det så gik det, hvis hun virkelig ikke ville, så havde hun jo bare fået ble på igen :)

 

Vi har heldigvis et småt helt vildt varmt rum herhjemme, lidt som et varmeskab, så flyverdragten ka vaskes samme dag og være klar dagen efter. Der er indtil nu kun sket uheld i den én gang, men hvis det evt. bliver en "vane", så køber vi måske en back-up.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I er så seje alle sammen!

 

Jeg har jo været vidne til lidt det samme med Anna´s veninde i dagplejen. Hun har været renlig i næsten et halvt år nu OGSÅ om natten, og hun kun en måned yngre end Anna.

 

De har gjort noget ala det samme - men i bund og grund handler det - ifølge dem - bare omkring opmærksomhed - ekstrem opmærksomhed - børnene skal få fornemmelsen af hvordan det er at have tis mv. i bukserne, for at blive bevidst omkring hvornår de skal tisse mv.

 

Anna´s veninde havde også nogle uheld i starten henne i dagplejen, men det gik ret hurtigt over. DPmor skulle bare sørge for at hun kom på toilettet med jævne mellemrum.

 

Vi har ikke været lige så indstillet på at få et blefri barn herhjemme endnu. Anna går på potte, men har endnu ikke lavet nr. 2 deri - men hun prøver, for jeg kan se hun presser ;)

 

Vi er dog blevet enige om, at vi vil have hende blefri inden børnehave, så vi kommer også til at tage en seriøs indsats inden længe.

Hihi, tak :)

 

Jeg tror helt sikkert også, at al den opmærksomhed hun fik fredag-søndag har gjort underværker og gjort, at hun virkelig kan mærke efter nu og også i bedre og bedre tid. Hver gang hun tissede der i weekenden, snakkede vi om, hvordan det føles og prøvede især at nå frem til, hvordan det føles inden man tisser - om hun forstod det helt, ved jeg ikke.. Men det virker :D 

 

Vi har også kun valgt at gøre det nu, så hun evt. kunne være blefri i god tid inden hun skal skifte til vuggestue. 

Jeg har ikke noget belæg for det, men min mavefornemmelse siger mig, at det var bedre at få det "overstået" hos hendes trygge DP end i vuggestuen, hvor der alt andet lige er flere børn og ikke ekstra opmærksomhed i lige præcis sådan et tilfælde (jeg aner intet om, hvordan det er i vs jo!). Og så netop fordi hun var så klar! Hun var begyndt, ikke at ville lave stort i bleen derovre, og gjorde det så snart vi kom hjem og hun kunne være helt alene f.eks..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er virkelig vildt!!

Man kan altid prøve, hvis det ikke fungere, kan man jo prøve igen senere eller gøre det på en anden måde, der passer bedre til barnet.

Så længe barnet viser tegn til at være klar, synes jeg denne måde er super! (men det kan jeg jo sagtens sige, når det er gået så nemt jo)

Jeg tror det kan lade sig gøre.

Vi kan næsten få hende til at gå på potten hver gang hun skal lave stort (og hun er stolt over det). Men det er lidt mere udfordrende med at få tisset på potten, det får vi hende kun til en gang om dagen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 19. nov. 2014 at 1:24 PM, Kawon said:

Jeg tror det kan lade sig gøre.

Vi kan næsten få hende til at gå på potten hver gang hun skal lave stort (og hun er stolt over det). Men det er lidt mere udfordrende med at få tisset på potten, det får vi hende kun til en gang om dagen

Ja okay, så er der jo ikke lang vej.

Den første gang A helt selv sagde til, var også, da hun skulle lave stort. Det er det nemmeste at mærke jo :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

AB har længe vist tegn til, at hun egentlig var klar, men hver gang vi har spurgt om hun vil sidde på potten, har hun sagt nej - og så har det været lidt svært at komme videre, synes jeg. Har det givet sig selv med Noah, at han pludselig ville?

AB har altid villet sidde på potten, men kun med tøj på...

 

Det har været den helt rigtige måde for os, men det har også været uden pres og forventninger. Gik det så gik det, hvis hun virkelig ikke ville, så havde hun jo bare fået ble på igen :)

 

Vi har heldigvis et småt helt vildt varmt rum herhjemme, lidt som et varmeskab, så flyverdragten ka vaskes samme dag og være klar dagen efter. Der er indtil nu kun sket uheld i den én gang, men hvis det evt. bliver en "vane", så køber vi måske en back-up.

 

Jamen, Noah har egentlig siddet paa potte i foraaret og der tog jeg den bare ind foran fjernsynet i en periode, saa flyttede den ligesaa stille tilbage til lillebadevaerelset, som stoeder op til stuen. M har saa taget ham med derud hver morgen, saa har de klaret det sammen. I sommers var han uden ble ved stranden de fleste dage og sagde til, saa vi naaede uden problemer op til toilettet i strandbadet. Efter sommeren har han haft modstand mod potten, saa vi har bare ladet det ligge. Nu har han selv aabnet op for det igen og laver baade nr 1 og 2 paa potten, naar han er blefri - forleden med underbukser(men de falder jo ned med hans lillebitte numse!). Noah tisser ioevrogt ogsaa gerne paa toilettet herhjemme.

 

Jeg har ikke haft lyst til at tage de supermegaopmaerksomme dag sammen med Noah, men jeg kunne sgi egentlig sagtens og ved ikke, om jeg burde for hans skyld?  :blush Men vi har ikke haft nogen grund til det... i grunden er jeg jo ogsaa liiidt glad for stofbleerne  :D

 

Det handler jo om at give masser af kaerlighed, naerhed og opmaerksomhed omkring det, som jeg ogsaa har laest mig frem til. Og at goere det nemt for de smaa at naa potte/toilet. 

 

Det ville jo have vaeret smart at klare det i sommers, men saa maa man igennem det med flyverdragt-tiden ;) 

 

Noah SKAL ioevrigt vaere blefri, naar han starter i BH efter sommeren '15!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 19. nov. 2014 at 2:06 PM, Camillat said:

Jamen, Noah har egentlig siddet paa potte i foraaret og der tog jeg den bare ind foran fjernsynet i en periode, saa flyttede den ligesaa stille tilbage til lillebadevaerelset, som stoeder op til stuen. M har saa taget ham med derud hver morgen, saa har de klaret det sammen. I sommers var han uden ble ved stranden de fleste dage og sagde til, saa vi naaede uden problemer op til toilettet i strandbadet. Efter sommeren har han haft modstand mod potten, saa vi har bare ladet det ligge. Nu har han selv aabnet op for det igen og laver baade nr 1 og 2 paa potten, naar han er blefri - forleden med underbukser(men de falder jo ned med hans lillebitte numse!). Noah tisser ioevrogt ogsaa gerne paa toilettet herhjemme.

 

Jeg har ikke haft lyst til at tage de supermegaopmaerksomme dag sammen med Noah, men jeg kunne sgi egentlig sagtens og ved ikke, om jeg burde for hans skyld?  :blush Men vi har ikke haft nogen grund til det... i grunden er jeg jo ogsaa liiidt glad for stofbleerne  :D

 

Det handler jo om at give masser af kaerlighed, naerhed og opmaerksomhed omkring det, som jeg ogsaa har laest mig frem til. Og at goere det nemt for de smaa at naa potte/toilet. 

 

Det ville jo have vaeret smart at klare det i sommers, men saa maa man igennem det med flyverdragt-tiden ;)

 

Noah SKAL ioevrigt vaere blefri, naar han starter i BH efter sommeren '15!

Okay, smart. Er det ikke også noget med, at de nemmere mærker, at der er "noget" i bleen ved stofbleer? Eller er det en skrøne?

 

Hihi, jeg synes også As numse er mikro nu, men hun taber dog ikke bukserne ;)

 

Tjae, alle i familien skal vel være klar til ble fri :D Hihi..

 

Det skal nemlig være nemt at nå toilet eller potte. I weekenden havde vi potten i nærheden, nu er den på det toilet der er nogenlunde midt i huset og så er døren åben derud til. Hun har også tisset på det store toilet både i DP og i legestue - så vi skal da heldigvis ikke have potten med på besøg :D hehe..

 

Det kunne være SÅ smart om sommeren! Synes bare, der er længe til næste sommer.... Og i sommer skete der ikke noget pottemæssigt, selvom A rendte rundt i bar numse, så der var hun ikke klar. Så vi tager flyverdragtesæsonen med :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Caroline har et godt forhold til toilettet. Vi bruger ikke potte. Jeg tror da hun bliver blefri ved forår/sommeren, ligenu er det "for besværligt" ifht vuggestue :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay, smart. Er det ikke også noget med, at de nemmere mærker, at der er "noget" i bleen ved stofbleer? Eller er det en skrøne?

 

Hihi, jeg synes også ABs numse er mikro nu, men hun taber dog ikke bukserne ;)

 

Tjae, alle i familien skal vel være klar til ble fri :D Hihi..

 

Det skal nemlig være nemt at nå toilet eller potte. I weekenden havde vi potten i nærheden, nu er den på det toilet der er nogenlunde midt i huset og så er døren åben derud til. Hun har også tisset på det store toilet både i DP og i legestue - så vi skal da heldigvis ikke have potten med på besøg :D hehe..

 

Det kunne være SÅ smart om sommeren! Synes bare, der er længe til næste sommer.... Og i sommer skete der ikke noget pottemæssigt, selvom AB rendte rundt i bar numse, så der var hun ikke klar. Så vi tager flyverdragtesæsonen med :)

 

Jo, det siges, at de har en bedre fornemmelse for tis end engangsbleboern. Nu har vi kun med stay dry, som dog ogsaa kan virke fugtigt, men altsaa... 

 

Jeg naegter ogsaa at slaebe potte eller toiletsaede med rundt, medmindre det er det eneste, der kan goere det for os :) Husker min soester, som havde toiletsaede i en stofpose med hernede og min svoger var helt "aargh!" over det, men min aeldste niece ville kun tisse rene steder og med sit toiletsaede, lille mus. 

 

Naa, men Noah insisterede nu paa at faa sine brandbilunderbukser (Joha) paa og jeg giver altsaa ikke underbukser paa udenover stofbleen, saa han fik valget og er nu ude at gaa en tur med M uden ble...  :o

 

Vi faar se... vi faar se...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun er så sej altså! Og tak fordi du deler metoden. Jeg vil rigtig gerne hjælpe W til at blive renlig til sommer hvor han "kun" er 2+3-2+5, jeg håber bare han er med på ideen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Naa, han har vaeret blefri fra jeg skrev og saa til jeg puttede ham, men da de kom hjem, gik han ind paa sit vaerelse og lukkede doeren for saa at tisse i bukserne  :rolleyes Jeg havde lige sagt, at vi lige skulle ud paa potten og M havde spurgt to gange, om han skulle tisse, da de var oppe og vande citronplanter. 

 

Siden har han kun tisset paa potten en gang. Nu ved jeg ikke, hvad jeg skal goere imorgen, for der var jo kun de faa timer og saa med et "uheld". Tror det bliver ble fra morgenstunden og til efter lur, saa kan jeg se, om det er weekenden med projekt blefri... Jeg synes det er synd at sende ham i VS uden ble  :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun er så sej altså! Og tak fordi du deler metoden. Jeg vil rigtig gerne hjælpe W til at blive renlig til sommer hvor han "kun" er 2+3-2+5, jeg håber bare han er med på ideen.

Taak :) Og det var så lidt, synes ikke andre skulle gå glip af, at den "findes" ;)

Mon ikke han er frisk på idéen der? Ifølge en af de "eksperter" jeg læste om, er det mest effektivt, når de er under 28 mdr.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Naa, han har vaeret blefri fra jeg skrev og saa til jeg puttede ham, men da de kom hjem, gik han ind paa sit vaerelse og lukkede doeren for saa at tisse i bukserne  :rolleyes Jeg havde lige sagt, at vi lige skulle ud paa potten og M havde spurgt to gange, om han skulle tisse, da de var oppe og vande citronplanter. 

 

Siden har han kun tisset paa potten en gang. Nu ved jeg ikke, hvad jeg skal goere imorgen, for der var jo kun de faa timer og saa med et "uheld". Tror det bliver ble fra morgenstunden og til efter lur, saa kan jeg se, om det er weekenden med projekt blefri... Jeg synes det er synd at sende ham i VS uden ble  :)

Synes da det lyder fint at have ham blefri fra lur og frem til nat. Jeg tror altså også, at de får meget ud af at mærke, når det "går galt" og de tisser i bukserne. Man lærer jo af sine fejl :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER