BabyHaagensen

Efternavns KRISEN !!!! Hjælp

24 indlæg i dette emne

Jeg leder efter råd hos andre der har stået / står i samme situation....

Min kæreste og jeg kan ikke blive enige om hvad vores kommende familien skal hedde til efternavn.... Vi er begge meget knyttet til vores efternavne, som begge er specielle....

Min kæreste er noget traditionel hvad angår efternavne og troede faktisk at jeg bare ville tage hans efternavn når vi nåede dertil fordi det synes han at det er sådan tingene fungerer. Man tager manden efternavn.... Men jeg vil ikke miste mit efternavn.... Han hedder Lindgaard og jeg hedde Haagensen...

Indtil videre er den eneste løsning vi kan blive enige om er at blive Bløb en dreng så skal han hedde Haagensen Lindgaard til mellem og efternavn og en pige skal hedde Lindgaard Haagensen.. Vi hedder så det samme som vores køn.... Men efter at jeg er blevet gravid og kønsscanning nærmer sig kraftigt kan jeg bare mærke at det er SÅ forkert.... Vi skal hedde det samme..... Alle sammen.....

Alle vi spørger har haft en nem løsning - der har den ene part haft et alm./kedeligt efternavn og har derfor taget der mest spændende som familienavn...... Men hvad fanden skal vi gøre......

Den eneste anden løsning der er kommet på bordet ( fra en veninde) er at vi smider en bindestreg ind.. Lindgaard-Haagensen.... Det er langt men så er vi begge på banen....

Og jeg har bare ikke lyst til at hedde Lindgaard - min kærestes ekskone hedder stadig Lindgaard... Og jeg og mine børn skal bare ikke hedde det samme som hende......

Åhhhh håber der er nogen der kan opfinde den dybe tallerken her for jeg er blank...... :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tjah. Det lyder lidt som om, at det kommer til at gøre ondt på nogen, uanset hvad I vælger :unsure :kram

Men jeg ville stemme for at I alle hedder Lindgaard Haagensen. Så må du "æde" at hedde det samme som eks'en, og din mand på "æde" at hans navn "kun" bliver mellemnavn, og barnet får den løsning, som jeg personligt synes er pænest ;)

Herhjemme hed jeg Eggers og min mand hed Larsen. Selvom Larsen er "almindeligt og kedeligt" så følte min mand stærkt for det, så det blev Eggers Larsen. Min far foreslog godt nok Larsen Eggers, fordi Eggers er mere specielt og noget, der kunne være sjovt at bevare som efternavn. Men jeg synes helt ærligt at Larsen Eggers lyder fjollet (sorry, hvis nogen har valgt lignende løsning), og som navneloven er nu, så kan min søn sagtens vælge Eggers som sit efternavn uden Larsen, hvis han får lyst til det som voksen :)

Den med at vende efternavnene efter kønnet ville jeg ikke vælge. Jeg har en fætter og kusine, hvis forældre valgte sådan en løsning, og der er der efternavne og mellemnavne i en stor pærevælling, men ingen hedder det samme. Det ville jeg personligt være ked af :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tjah. Det lyder lidt som om, at det kommer til at gøre ondt på nogen, uanset hvad I vælger :unsure :kram

Men jeg ville stemme for at I alle hedder Lindgaard Haagensen. Så må du "æde" at hedde det samme som eks'en, og din mand på "æde" at hans navn "kun" bliver mellemnavn, og barnet får den løsning, som jeg personligt synes er pænest ;)

Herhjemme hed jeg Eggers og min mand hed Larsen. Selvom Larsen er "almindeligt og kedeligt" så følte min mand stærkt for det, så det blev Eggers Larsen. Min far foreslog godt nok Larsen Eggers, fordi Eggers er mere specielt og noget, der kunne være sjovt at bevare som efternavn. Men jeg synes helt ærligt at Larsen Eggers lyder fjollet (sorry, hvis nogen har valgt lignende løsning), og som navneloven er nu, så kan min søn sagtens vælge Eggers som sit efternavn uden Larsen, hvis han får lyst til det som voksen :)

Den med at vende efternavnene efter kønnet ville jeg ikke vælge. Jeg har en fætter og kusine, hvis forældre valgte sådan en løsning, og der er der efternavne og mellemnavne i en stor pærevælling, men ingen hedder det samme. Det ville jeg personligt være ked af :(

 

Helt enig i ovenstående :)   :kram

 

Jeg hed Stilling før vi blev gift og min mand Philipsen, nu hedder vi begge "bare" Philipsen. Jeg ville egentlig gerne have beholdt mit Stilling, men jeg synes 4 navne var lidt for meget og mit fornavn består allerede af 2 navne. Og jeg kan jo altid få det igen hvis det skulle være, så det røg helt. Og jeg har så gået med overvejelser om at få det igen med jævne mellemrum siden - en dag tager jeg mig nok sammen til det :P  

Det jeg prøver at sige er, at jeg egentlig ville ønske at jeg havde beholdt det dengang, fordi det alligevel er en del af mig. Og så det blev det vist til nok bla bla bla fra mig  :P Jeg håber I finder en løsning I alle kan leve med, selvom det kan være svært at sluge :unsure  

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har det helt ok med at hedde Lindgaard så længe jeg bare også hedder Haagensen..... I forhold til ekskonen.... Jeg vil bare ikke kun hedde Lindgaard ligesom hende....

og ærligt hvis mit navn havde været uden "sen" så havde jeg haft det ok med at det blev mellemnavnet..... Men et "sen" navn skal stå til sidst... Det lyder pænest...

Hvad synes i om det med bindestregen? Lindgaard-Haagensen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi valgte min mands "kedelige" Nielsen. Jeg ville hellere have beholdt mit efternavn men for mig var det vigtigste bare vi hed det samme :) har beholdt mit Mellemnavn som børnene også får :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Personligt ville jeg vælge uden bindestreg så man havde mulighed for at præsentere sig hurtigt og ikke var tvunget til at skrive så langt et efternavn hver gang. Og skylle man have lyst til det kan man jo altid skrive det med. Men det afhænger jo af om manden er med på hans blir et mellemnavn... Faktisk hører et mellemnavn jo til fornavnet så synes ikke et mellemnavn er mindre værd en efternavnet (fik jeg overbevist mig selv om)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kæresten kan slet ikke forlige sig med at hans bliver et mellemnavn :( og ja men bindestregen bliver det laaaaangt..... Men det er bare så svært...

Vi er lige knyttet til vores navne.... Og har bare følelsen af at jeg er den eneste der er interessesret i at give mig bare lidt... Og så bliver jeg sgu lidt stædig... For hvorfor er hans vigtigere end mit :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ikke vælge bindestreg. For mig bliver det sådan en evig navne-påmindelse om at din mand absolut nægtede andet end at hans efternavn SKULLE være efternavn, og det synes jeg ikke er så klædeligt ;)

Jeg kan godt lidt forstå din mand i at man "traditionelt" tager mandens efternavn, men helt ærligt, så synes jeg lidt, at han bare må æde den, i forhold til hvad der lyder pænest. :badgirl

Hvis I har mulighed for det, så kunne I måske skrive navnene ned i de forskellige muligheder:

Lindgaard-Haagensen

Lindgaard Haagensen

Haagensen Lindgaard

Og så spørge fremmede (lav evt en meningsmåling på er andet babyforum, hvor brugerne ikke kender baggrunden) hvad de synes er pænest. Ikke, at I så skal rette jer efter flertallet, men så din mand kan få et mere objektivt (eller andres subjektive, men du ved nok, hvad jeg mener ;)) syn på det :) Jeg er ret sikker på, at de fleste stemmer for Lindgaard Haagensen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alle vi kender (på nær 1) stemmer allerede for Lindgaard Haagensen..... Men det virker ikke til at gøre indtryk på ham....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du kan holde det ud, så ville jeg nok lade det ligge lidt så. :kram2 Måske tør han op henad vejen. :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi skal have det på plads inden kønsscanningen om 1.5 uge......

Måske jeg kan få ham med på at hele familien incl fremtidige børn kommer til at hedde :

Hvis Bløb er en dreng : Haagensen Lindgaard

Hvis Bløb er en pige : Lindgaard Haagensen

Så er det op til Bløb❤️

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor skal det være på plads inden kønsscanning? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fordi vi inden jeg blev gravid jo havde sat os fast på at drenge kom ti, at hedde H L og piger L H... Og vi skal hedde det samme.....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kæresten kan slet ikke forlige sig med at hans bliver et mellemnavn :( og ja men bindestregen bliver det laaaaangt..... Men det er bare så svært...

Vi er lige knyttet til vores navne.... Og har bare følelsen af at jeg er den eneste der er interessesret i at give mig bare lidt... Og så bliver jeg sgu lidt stædig... For hvorfor er hans vigtigere end mit :(

Havde det lidt som dig, at fordi min mand var stædig var jeg det også. Men hvis du føler efter er det måske mere princippet om at han får sit og du ikke gør der gør at du kæmper sådan. En af jer skal jo vinde, og måske betyder det rent faktisk mere for ham med navnet end det gør for dig, hvor det mere er stædighed der spiller ind. Da jeg tænkte meget over det kunne jeg godt mærke at det mest var den der "hvorfor er hans navn vigtige end mit" der fyldte hos mig... Og ja jeg synes mit Nielsen er verdens kedeligste navn, men er også stolt af at have hans navn :) og mit mellemnavn bliver brugt flittigt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Havde det lidt som dig, at fordi min mand var stædig var jeg det også. Men hvis du føler efter er det måske mere princippet om at han får sit og du ikke gør der gør at du kæmper sådan. En af jer skal jo vinde, og måske betyder det rent faktisk mere for ham med navnet end det gør for dig, hvor det mere er stædighed der spiller ind. Da jeg tænkte meget over det kunne jeg godt mærke at det mest var den der "hvorfor er hans navn vigtige end mit" der fyldte hos mig... Og ja jeg synes mit Nielsen er verdens kedeligste navn, men er også stolt af at have hans navn :) og mit mellemnavn bliver brugt flittigt ;)[/

Du har sgu nok ret Mette.... Vi har lige haft en snak om det.... Lige nu skal vi summe over Haagensen Lindgaard... Og så får Bløb mit drømme fornavn... Som er Unisex og derfor kan bruges til både dreng og pige. Det kunne godt gå hen og blive løsningen?????

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Havde det lidt som dig, at fordi min mand var stædig var jeg det også. Men hvis du føler efter er det måske mere princippet om at han får sit og du ikke gør der gør at du kæmper sådan. En af jer skal jo vinde, og måske betyder det rent faktisk mere for ham med navnet end det gør for dig, hvor det mere er stædighed der spiller ind. Da jeg tænkte meget over det kunne jeg godt mærke at det mest var den der "hvorfor er hans navn vigtige end mit" der fyldte hos mig... Og ja jeg synes mit Nielsen er verdens kedeligste navn, men er også stolt af at have hans navn :) og mit mellemnavn bliver brugt flittigt ;)[/

Du har sgu nok ret Mette.... Vi har lige haft en snak om det.... Lige nu skal vi summe over Haagensen Lindgaard... Og så får Bløb mit drømme fornavn... Som er Unisex og derfor kan bruges til både dreng og pige. Det kunne godt gå hen og blive løsningen?????

Det lyder da som et ret fint kompromis :) Jeg tænker også at Haagensen Lindgaard lyder ikke lige så galt, som jeg synes det gør, når mere "almindelige" sen-navne bliver mellemnavn... Måske skal man bare vænne sig lidt til det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ame="BabyHaagensen" post="674048" timestamp="1415531642"]

Det lyder da som et ret fint kompromis :) Jeg tænker også at Haagensen Lindgaard lyder ikke lige så galt, som jeg synes det gør, når mere "almindelige" sen-navne bliver mellemnavn... Måske skal man bare vænne sig lidt til det :)

Tænker i hvert fald at det er noget jeg kan vende mig til.... :D det omvendte havde været federe.... Men på den her måde kan vi begge blive tilfredse..... Han har efternavnet jeg har fornavnet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes klart, der er mere rytme i Lindgaard Haagensen! Og det er der faktisk en videnskabelig forklaring på (hvis din mand skulle interessere sig for sådan noget): Endelsen -sen er en lukkende lyd; n´et ligger langt fremme i munden og gør det vanskeligere at komme tilbage til stavelsen Lin- i Lindgaard, der ligger lidt længere tilbage i munden. Stavelsen -gaard er åben; ligger langt tilbage i munden og gør det let at komme videre til H´et i Haagensen, som ligger nogenlunde det samme sted.

 

Bare lidt nørderi....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde lidt samme problem. Vi har begge specielle navne, som vi er meget knyttet til hver især. Manden hedder Jermiin og jeg hedder Marqvorsen.. Ingen af os kunne forlige os med tanken om at skifte navn, så vi har ikke ændret navn.

Vi regner med at børnene kommer til at hedde Marqvorsen Jermiin (evt med bindestreg, det ved vi ikke helt endnu). Det er den bedste løsning for os :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes det lyder godt at I er ved at nå en løsning :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lindgaard-Haagensen. Det synes jeg fungerer bedst. Hos os tog jeg mandens kedelige sen-navn og han mit specielle efternavn. Btw så er de kedelige sen-navne jo ved at blive Helt sjældne ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg leder efter råd hos andre der har stået / står i samme situation....

Min kæreste og jeg kan ikke blive enige om hvad vores kommende familien skal hedde til efternavn.... Vi er begge meget knyttet til vores efternavne, som begge er specielle....

Min kæreste er noget traditionel hvad angår efternavne og troede faktisk at jeg bare ville tage hans efternavn når vi nåede dertil fordi det synes han at det er sådan tingene fungerer. Man tager manden efternavn.... Men jeg vil ikke miste mit efternavn.... Han hedder Lindgaard og jeg hedde Haagensen...

Indtil videre er den eneste løsning vi kan blive enige om er at blive Bløb en dreng så skal han hedde Haagensen Lindgaard til mellem og efternavn og en pige skal hedde Lindgaard Haagensen.. Vi hedder så det samme som vores køn.... Men efter at jeg er blevet gravid og kønsscanning nærmer sig kraftigt kan jeg bare mærke at det er SÅ forkert.... Vi skal hedde det samme..... Alle sammen.....

Alle vi spørger har haft en nem løsning - der har den ene part haft et alm./kedeligt efternavn og har derfor taget der mest spændende som familienavn...... Men hvad fanden skal vi gøre......

Den eneste anden løsning der er kommet på bordet ( fra en veninde) er at vi smider en bindestreg ind.. Lindgaard-Haagensen.... Det er langt men så er vi begge på banen....

Og jeg har bare ikke lyst til at hedde Lindgaard - min kærestes ekskone hedder stadig Lindgaard... Og jeg og mine børn skal bare ikke hedde det samme som hende......

Åhhhh håber der er nogen der kan opfinde den dybe tallerken her for jeg er blank...... :(

Puha jeg synes den er svær. jeg ville nemlig ikke hedde det samme som min mand da vi blev gift. hans efternavn er meget almindeligt og det samme er mit. men i hjertet er jeg altså en Mikkelsen som er mit efternavn, så jeg tog slet ikke nogen af hans navne. Vores datter hedder hans mellemnavn og mit efternavn. Men i jeres tilfælde er den jo ikke lige til at gå til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Efter jeg blev skilt fra min ex-mand, havde jeg det meget svært ved at jeg havde hans efternavn. Begyndte så at bruge mit mellemnavn i stedet for. Da jeg så blev gravid med prinsessen, skulle min kæreste og jeg så finde ud af hvad vi gjorde med hendes navn... Det endte med at hun kom til at hedde Krogh Lund, så hun fik hans efternavn som mellemnavn, og jeg havde kort forinden dåben selv skiftes mellem- og efternavn så jeg hed det samme som prinsessen... Og godt 4 måneder står den på bryllup, og så kommer han også til at hedde det samme som os.

 

Kan godt følge jer begge to, når det er så specielle efternavne i har... håber i finder en løsning

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige præcis fordi hans ender på gaard synes jeg altså ikke det gør det helt store at det kommer efter et -sen navn, for synes nu også at -gaard passer rigtig fint som det sidste navn, og specielt også når så -sen navnet er et specielt et af slagsen... har en veninde som hedder Madsen til mellemnavn og så noget andet til efternavn, og det synes jeg ikke lyder "rigtigt" men det var jo det de valgte, for hun ville ikke af med Madsen, så må vi andre jo bare bide i os hvad vi synes om kombinationen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER