Guest

Mor/mor, hvordan?

47 indlæg i dette emne

Jeg opretter lige en ny tråd omkring vores forældremyndigheds-spørgsmål. Detaljerne omkring vores forhold kan læses i tråden "Er det okay?".

 

Ha ha  :D :D. Jeg har netop talt med Statsforvaltningen og gæt hvad den søde dame sagde? Hun kunne ikke finde ud af det!

Så er det altså ikke os, der er helt åndssvage :) :). Så nu venter vi på at blive ringet op af en specielist på området. Spændende :rolleyes.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg opretter lige en ny tråd omkring vores forældremyndigheds-spørgsmål. Detaljerne omkring vores forhold kan læses i tråden "Er det okay?".

Ha ha :D :D. Jeg har netop talt med Statsforvaltningen og gæt hvad den søde dame sagde? Hun kunne ikke finde ud af det!

Så er det altså ikke os, der er helt åndssvage :) :). Så nu venter vi på at blive ringet op af en specielist på området. Spændende :rolleyes.

Altså, hvad søren skal man så med de søde damer.. :D

Jeg har overhovedet ikke forstand på det, men ved at min kusine og hendes kone har haft et hyr begge gange, det er ikke så lige til.. :blink Og det er endda den 'lette' model med ukendt donor og klinik og det hele, så man skulle ikke tro det skulle være så svært.. :prik

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det "sjove" er bare, at folk bliver SÅ forargede, når man siger, man tænker sig at vælge løsningen med at sige ukendt far til Statsforvaltningen. Gør man det - og slipper man gennem mødet, hvor man skal forklare sig - får man jo ikke ekstra børnepenge, når man er to forsørgere. Folk ved ikke, at lovgivningen ikke har klare regler om kendt far, der ikke ønsker forældremyndighed eller samvær, så det er møgbesværligt. Det er derfor, det simpelthen kan være nemmere bare at skrive ukendt far.

 

Det er ikke os, der er noget galt med - det er faktisk lovgivningen - for fanden, de kan ikke engang selv finde ud af det  :rolleyes. Vi vil selvfølgelig helst kunne være ærlige. Men det er faktisk ikke sikkert, det er muligt. Lad os nu se :).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej det er da også noget bøvl altså!!!

Ukendt donor er jo lovmæssigt ok! Ej jeg forstår det ikke!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det "sjove" er bare, at folk bliver SÅ forargede, når man siger, man tænker sig at vælge løsningen med at sige ukendt far til Statsforvaltningen. Gør man det - og slipper man gennem mødet, hvor man skal forklare sig - får man jo ikke ekstra børnepenge, når man er to forsørgere. Folk ved ikke, at lovgivningen ikke har klare regler om kendt far, der ikke ønsker forældremyndighed eller samvær, så det er møgbesværligt. Det er derfor, det simpelthen kan være nemmere bare at skrive ukendt far.

Det er ikke os, der er noget galt med - det er faktisk lovgivningen - for fanden, de kan ikke engang selv finde ud af det :rolleyes. Vi vil selvfølgelig helst kunne være ærlige. Men det er faktisk ikke sikkert, det er muligt. Lad os nu se :).

Hehe, det lyder festligt :)

Jeg skal for ordens skyld lige præcisere, at jeg ikke er spor forarget - som jeg skrev i den anden tråd, så snyder I jo ikke reelt nogen for noget - men som jurist i staten så skal jeg jo synes, at det ikke er det rene ingenting at lyve over for myndighederne.

De andre indlæg læser jeg mest som om, at folk er lidt bekymrede for, om det nu også ville blive så let endda bare at skrive ukendt engangsknald på attesten :)

Man har jo netop besluttet at lesbiske par gerne må få børn sammen, så der er jo intet at være forarget over i øvrigt - men jeg kan godt forestille mig, at det ikke er så let at få paragrafferne til at passe, når man ikke har taget den slagne vej med klinik osv. Jeg er ked af, at det skal være så bøvlet.

Jeg ved i øvrigt ikke, hvor emsige statsforvaltningen ville være i dit tilfælde i forhold til at lokalisere en far. Er I gift? For i givet fald kan statsforvaltningen jo nok godt regne ud, hvad der er los ;) Jeres barn får jo de to forsørgere og forældre, som børneloven er så ivrig efter at sikre børn.

Jeg prøver lige at se, om jeg har tid til at ugle lidt med emnet i morgen aften.

Hmm.. Gad i øvrigt vide... Er der ikke et folketingsmedlem med den slags som kæphest? I givet fald kan man måske få vedkommende til at stille et paragraf-20-spørgsmål til den relevante minister :chin:

Edit: At det ikke er helt enkelt bare at aftale, at en kendt forælder ikke skal være forælder alligevel, skyldes formentlig, at lovens fokus er barnets ret til forældre. Samme lov vægter dog den sociale forælder over biologien :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man burde vel bare kunne skrive din kone på som "far" - det er altså for fjollet at man skal lyve, når nu alle parter er enige!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man burde vel bare kunne skrive din kone på som "far" - det er altså for fjollet at man skal lyve, når nu alle parter er enige!

Man kunne måske gøre 'pater est reglen' kønsneutral... Den går ud på, at ægtemanden pr definition er faderen (man skal ikke udfylde noget, når man er gift), med mindre der meget hurtigt kommer en anden mand og kan godtgøre, at han levede i fast forhold med moderen på avlingstidspunktet :) Der prioriterer børneloven den sociale far, og barnets status som ægtebarn, og det er faktisk ganske svært som anden mand at få lov at få prøvet, om man er faderen (der verserer en interessant sag om det ved Højesteret lige pt. :) ).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kunne måske gøre 'pater est reglen' kønsneutral... Den går ud på, at ægtemanden pr definition er faderen (man skal ikke udfylde noget, når man er gift), med mindre der meget hurtigt kommer en anden mand og kan godtgøre, at han levede i fast forhold med moderen på avlingstidspunktet :) Der prioriterer børneloven den sociale far, og barnets status som ægtebarn, og det er faktisk ganske svært som anden mand at få lov at få prøvet, om man er faderen (der verserer en interessant sag om det ved Højesteret lige pt. :) ).

 

Dét ville sgu da være smart, hvis det bare pr. automatik var ens ægtefælle, der blev med-forælder med mindre, at man angiver en anden (eller en anden gør krav på titlen og har en bevisbyrde, der påviser kravets rigtighed)...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kunne måske gøre 'pater est reglen' kønsneutral... Den går ud på, at ægtemanden pr definition er faderen (man skal ikke udfylde noget, når man er gift), med mindre der meget hurtigt kommer en anden mand og kan godtgøre, at han levede i fast forhold med moderen på avlingstidspunktet :) Der prioriterer børneloven den sociale far, og barnets status som ægtebarn, og det er faktisk ganske svært som anden mand at få lov at få prøvet, om man er faderen (der verserer en interessant sag om det ved Højesteret lige pt. :) ).

Det ville da være den enkle løsning! Ikke så meget bøvl. ;)

Det virker ret åndsvagt, at man kun kan blive medmor, hvis man udfylder erklæringen inden befrugtningen, og ikke efter, og at den skal være varetaget af sundhedspersonale - når nu I alle enige. Måske er det for at have det hele under kontrol og overvågning, indtil man får prøvet det mere af - altså en snæver indføring af "medmor"-begrebet, som man kan åbne op for, hvis det går godt. :unsure

Er spændt på, hvad der sker :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har jeg talt med 2 forskellige personer fra Statsforvaltningen, som begge forvirredes så meget, at de gav op... Jeg blev sendt videre til deres jurist, som heller ikke umiddelbart kunne finde ud af, hvad vi skulle gøre. Hun ringer tilbage i morgen, når hun har fundet ud af det :rolleyes.

 

Én ting KAN jeg dog fortælle med sikkerhed: Havde vi benyttet os af en sundhedsperson ved inseminationen i stedet for at gøre det selv derhjemme, havde vi kunnet få tilkendt medmoderskab. Det kan vi ikke nu... Vi ksal højst sandsynligt ud i en stedbarnsadoption. Men mere om det i morgen.

 

Jeg fortalte juristen, vi havde overvejet at skrive ukendt far. Hendes svar var som følger: "Ja, det kan jeg godt forstå! Det havde også været nemmere, fordi juraen omkring homoseksuelle ikke er færdigudviklet endnu. Men teknisk set er det jo ikke lovligt."

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er pænt af dig at kigge på det :). Men brug endelig ikke for mange kræfter på det - som juristen sagde, er lovgivningen på det område ikke færdigudviklet endnu.

 

Der er sikkert nogle politikkere, som ville tage sig af at score vælgere på den slags :rolleyes. Men jeg er som sådan ikke ude på en mission, jeg vil bare gerne have et barn sammen med min kæreste :loveyou.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så er det blevet afklaret. Som juristen sagde, har lovgivningen ikke kunnet følge med udviklingen, så det er lige lidt mere besværligt for os nu, end det sikkert bliver for andre i fremtiden.

 

Jeg skriver under på én blanket, faderen på en anden og min kæreste skriver en "fristil" indeholdende detaljerne om situationen.

Udfaldet bliver således:

- Faderen står som far, men uden forpligtelser eller rettigheder (det kræver jo så, at kam VIRKELIG stoler på hinanden...)

- Jeg er mor som sædvanligt, bortset fra jeg "tillader" faderen ikke at være inde over

- Min kæreste får forældremyndigheden når barnet er født, men kan først adoptere (som stedbarnsadoption) efter 2 1/2 år

 

Det kræver så, at vi skal giftes. Men det er jo kun fornøjeligt :-).

 

Hvis I kender nogen, der inden for den nærmeste fremtid overvejer at få børn på samme måde som vi har gjort, så sig til dem de skal have en sundhedsperson med til at assistere ved inseminationen. Har man det - og ansøger man inden inseminationen - kan man søge om medmoderskab. Alene fordi vi ikke ulejligede sygehusvæsnet ved inseminationen, er det nu ikke en mulighed for os.

 

Men alt i alt er det endt lykkeligt! Så må vi håbe, de ikke når at ændre reglerne én gang mere :-).

 

NEXT ON "LESBIAN COUPLE BECOMING MOMS": Kampen med SU-Styrelsen :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt i fik styr på det :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder da godt. Jamen så skal I snart giftes? :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jah :) :) :). Det bliver nu meget stilfærdigt - men dejligt! :loveyou

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jah :) :) :). Det bliver nu meget stilfærdigt - men dejligt! :loveyou

Tillykke, vi havde et lille stilfærdigt rådhusbryllup, da vi ville giftes inden Simon kom, og det er en af de bedste dage i mit liv!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt at der blev fundet en løsning! Det er ikke lige til at være "prøvekanin" på den måde ;) Tillykke med det forstående bryllup :wub

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke! Både med at det løste sig, og med det forestående bryllup.. Og selvfølgelig med at I skal være mødre! :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt det løste sig! 

 

Haha, er vild med din "stay tuned" afslutning. Hvad er SU problemet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak alle sammen! :)

 

Uha, det er meget svært med SU´en! Altså jeg får jo de 24 fødselsklip, som alle er berettiget til. Så kan jeg bruge dem, som jeg vil og derefter kommer forsørgertillægget. Men min kæreste er en helt anden sag....

Nu får hun jo del i forældremyndigheden og bliver på den måde sikret juridisk, men hun kommer ikke til at stå som forsørger. Så om jeg skal søge dobbelt forsørgertillæg, eller om hun også må søge det, står hen i det uvisse. SU ved det nemlig ikke. Kvinden jeg talte med mente, de blev nødt til at have fat i selve styrelsen, så der kunne blive lavet nogle regler. Hvorvidt eller ej hun kan få fødselsklip også er heller ikke til at vide.

 

Ha ha, jeg føler mig sgu´ lidt som en pioner på området efterhånden :D.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak alle sammen! :)

 

Uha, det er meget svært med SU´en! Altså jeg får jo de 24 fødselsklip, som alle er berettiget til. Så kan jeg bruge dem, som jeg vil og derefter kommer forsørgertillægget. Men min kæreste er en helt anden sag....

Nu får hun jo del i forældremyndigheden og bliver på den måde sikret juridisk, men hun kommer ikke til at stå som forsørger. Så om jeg skal søge dobbelt forsørgertillæg, eller om hun også må søge det, står hen i det uvisse. SU ved det nemlig ikke. Kvinden jeg talte med mente, de blev nødt til at have fat i selve styrelsen, så der kunne blive lavet nogle regler. Hvorvidt eller ej hun kan få fødselsklip også er heller ikke til at vide.

 

Ha ha, jeg føler mig sgu´ lidt som en pioner på området efterhånden :D.

Hvor længe vil du stå som eneforsørger? For så længe du gør det, er der vil ikke noget "at komme efter" for din kæreste? Altså, er der nye regler eller hvad mener du med 24 fødselsklip? Jeg fik 12.. Sådan at min uddannelse kunne tage et år ekstra uden at jeg bruge su-klip på det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad mener du med om der er noget at komme efter for min kæreste? Jeg forstår ikke helt? :wacko

 

Undskyld, jeg skrev forkert, 12 måneder er selvfølgelig rigtigt :rolleyes.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad mener du med om der er noget at komme efter for min kæreste? Jeg forstår ikke helt? :wacko

Undskyld, jeg skrev forkert, 12 måneder er selvfølgelig rigtigt :rolleyes.

Mener det ik på en dårlig måde, mener, at hvis du er eneforsørger i starten til hun ka adoptere (er det sådan det bliver?) og du derved får forsørgertillæg, så kan hun vel slet ikke få noget ekstra su mæssigt? Hverken klip eller tillæg.. Er I begge på su eller har jeg misforstået det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, det blev heller ikke opfattet dårligt :). Jeg forstod bare ikke, hvad du mente :).

 

Vi er begge på SU, der er helt rigtigt. Altså jeg ved det faktisk ikke endnu. Det kommer an på, om SU-styrelsen helst vil give mig som enlig forsørger (hvilket jeg jo lidt synes vil være forkert) eller om de vil vælge at give min kæreste SU som forsørger også. Det kan de ikke rigtigt finde ud af - igen er der ikke lavet regler om den konstellation endnu :huh. SÅ det skal de lige have oppe og vende på et eller andet møde, så vidt jeg kunne forstå.

 

Jeg talte med Statsforvaltningen igen i dag omkring adoptionen, og den stakkels medarbejder blev så forvirret, at hun til sidst ordret sagde: Kan I for pokker da ikke bare lyve jer gennem det lige som alle andre! Vi er ikke klar til jer endnu! :D :D :D :D :D Egentlig har jeg lidt ondt af dem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, det blev heller ikke opfattet dårligt :). Jeg forstod bare ikke, hvad du mente :).

Vi er begge på SU, der er helt rigtigt. Altså jeg ved det faktisk ikke endnu. Det kommer an på, om SU-styrelsen helst vil give mig som enlig forsørger (hvilket jeg jo lidt synes vil være forkert) eller om de vil vælge at give min kæreste SU som forsørger også. Det kan de ikke rigtigt finde ud af - igen er der ikke lavet regler om den konstellation endnu :huh. SÅ det skal de lige have oppe og vende på et eller andet møde, så vidt jeg kunne forstå.

Jeg talte med Statsforvaltningen igen i dag omkring adoptionen, og den stakkels medarbejder blev så forvirret, at hun til sidst ordret sagde: Kan I for pokker da ikke bare lyve jer gennem det lige som alle andre! Vi er ikke klar til jer endnu! :D :D :D :D :D Egentlig har jeg lidt ondt af dem :)

Nu blander jeg mig lige men.... Er forsøgertillæg ikke kun en mulighed, hvis man er enlig forsøger? Ellers er det bare helt almindelig SU-sats og så selvfølgelig de ekstra 12 klip til dig og 6 til din partner (mener jeg)? Sådan var/er det i hvert fald for os - jeg har ikke styr på antallet af partnerens ekstra SU-klip, for J nåede lige at blive færdig inden Adam kom til verden

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER