Sunspirit

Motion - tidligt i graviditeten

8 indlæg i dette emne

Okay jeg er vant til at træne 3 dage om ugen, samt gå tur med min hund 1½ time hver dag, og cykle 5 km 3 dage om ugen. Nu er jeg lidt i tvivl om hvor meget og hvor hårdt man kan gå til den. Jeg er helt vildt træt så mit aktivitetsniveau falder nok helt automatisk en smule, men nu er jeg jo også så tidligt i graviditeten at tissetesten knapt er blevet tør. 

 

Vil gerne høre fra nogle der har forsat med at træne regelmæssigt igennem deres graviditet  :8:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg vil sige, at du bare skal fortsætte som du plejer, og ellers det du orker!

 

En god form og muskelmasse er klart at foretrække uanset om man er gravid eller ej. Det er sundt for din egen krop og mindsker flere graviditetsbetingede sygdomme såsom svangerskabssukkersyge, forhøjet blodtryk sat for tidlig fødsel. Derudover er der også forskning der viser at jævnlig motion hvor du får pulsen op, giver et nemmere efterforløb (efter fødslen) både fysisk og psykisk.

 

Det er kun hvis du føler ubehag eller smerte, at du skal holde igen, og finde et nyt niveau hvor det stadig føles okay - selvfølgelig hvor du stadig får pulsen op og sved på panden ;)

 

Det anbefales at undgå kontaktsport, men jeg red nu hele min 1. graviditet og nød godt af det under fødslen.

 

Jeg trænede meget under min 1. graviditet. Her under min 2. graviditet har jeg måtte tage den mere med ro, fordi jeg har været meget kvalm og træt. Men jeg er nu igang igen her i uge 13 og kan mærke at min krop bestemt trænger til at bliver rørt ;)

 

 

Jeg vil vove den påstand at alle gravide kan lave een eller anden form for motion, der passer til deres tilstand, men jeg vil især anbefale bækkenbundsøvelser og styrketræning af resten af kroppen. Det er rigtig godt givet ud også for forfængeligheden, for graviditetshormoner gør ting og sager ved både underliv, numse og babser ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er helt enig med Pandamoren. Derudover skal du selvfølgelig passe på med motion hvor du kan få stød i maven, som f.eks. boksning. 

 

Hvis du kan holde til at fortsætte med motionen, så gør det! Du bliver helt sikkert glad for det i længden, og det kommer nok til at gavne dig når du er stor og højgravid. Så er alting ikke lige så svært og besværligt for dig, som for alle os andre  :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Blev bare lidt nervøs da sygeplejersken sagde at jeg ikke burde få pulsen mere op end at jeg kunne have en samtale, det sys jeg lød mærkeligt, for så kan man jo ikke træne særligt meget igennem...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Blev bare lidt nervøs da sygeplejersken sagde at jeg ikke burde få pulsen mere op end at jeg kunne have en samtale, det sys jeg lød mærkeligt, for så kan man jo ikke træne særligt meget igennem...

 

Det synes jeg lyder som et spøjst råd. Jeg tror, at en god tommerfingerregel er, at man ikke pludselig skal begynde på at dyrke intens motion, som kroppen ikke har været vant til, men at man kan fortsætte som man plejer med det forbehold, at man skal være lidt ekstra obs i forhold til hop og løft og den slags i tilfælde af, at det gør ondt eller vækker ubehag. Når/hvis du rammer træthedsmuren i 1.trimester, så tror jeg også, som du selv skriver, at du naturligt skruer lidt ned, og så er det bare sådan det er :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I min første graviditet trænede jeg spinning indtil omkring 6. måned kombineret med stram op timer. Herefter kom maven i vejen, så skiftede til stram op (dog uden liggende øvelser på maven) og dansehold.

I den sidste måned var det dog mest alm. cykling og en tur på cross trainer et par gange om ugen. Med et mave støttebælte på.

Derudover svømmede jeg også.

 

I denne graviditet (tvilinger) er jeg blevet hurtigere stor og tung, og har måttet sætte mit fitnes i bero men går i stedet til vandtræning for gravide. Det er vildt godt da det ikke giver stød og bump op i kroppen og at man kan arbejde med vandets modstand.

 

Det vigtigste er at du ikke føler ubehag eller smerter og at du ikke presser dig selv helt til max puls, men holder ved en 75-80%.

Men det er aldrig dårligt givet ud at være fysisk aktiv under graviditeten, og være i form til fødslen, det er fysisk hårdt! Plus at det også er nemmere at komme i form igen bagefter, hvis man har været aktiv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fortsatte med at cykle 2 timer om dagen (til og fra arbejde) til jeg var 7 mdr. henne og lavede yoga for gravide hver dag indtil fødslen. De sidste 2 mdr. tog jeg en ½ time på kondicyklen hjemme og gik turer. Det er bare vigtigt at du ikke presser dig selv, men lyt til din krop, og slap af hvis du er træt. Jeg tog 8½ kg på i alt og sørgede for at spise sundt og meget regelmæssigt og undgå søde sager.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Blev bare lidt nervøs da sygeplejersken sagde at jeg ikke burde få pulsen mere op end at jeg kunne have en samtale, det sys jeg lød mærkeligt, for så kan man jo ikke træne særligt meget igennem...

Synes jeg også lyder som et underligt råd.

De fleste sundhedsfolk råder jo gravide til at fortsætte som hidtil, og "bare" lytte til sin krop under træning/sport.

Jeg har selv haft samme nervøsitet omkring træning her i starten.

Aner nu heller ikke præcis hvor langt henne jeg er, men alt imellem 5-7 uger ca. så håber lægen sender mig til en scanning når jeg har været forbi i løbet af ugen, ringer til ham imorgen. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER