lpd

Hvornår stoppe med p-piller, og hvad med bagefter?

19 indlæg i dette emne

Hej alle. 

Vi snakker om at vi gerne vil begynde på projekt baby engang til sommer. 

 

Hvornår skal jeg stoppe med at tage p-piller? Hvor lang tid går der før de er "ude" af kroppen? 

Mine forældre prøvede meget længe, før min mor blev gravid med mig, så jeg frygter jo lidt, at det måske også kan være svært for os. Hvor lang tid skal der gå, før man begynder at søge hjælp? 

Har simpelthen tusind spørgsmål :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Uh det er så svært for der kan være 1000 ting der spiller ind. 

 

Først og fremmest - bare fordi din mor havde svært ved at blive gravid behøver det ikke betyde du har svært ved det. 

 

Angående stop af p-piller så vil jeg sige at vil det ikke passe jer at blive gravid før til sommer skal i ikke stoppe med pillerne før sommer. Du kan jo være heldig  :loveshower

Hvis der ikke sker noget ved at baby kommer nu men i helst vil vente til sommer ville jeg stoppe omkring nytår. Normalt siger lægen vist at der går et par måneder inden p-pillerne er helt ude af kroppen.

Hvis der så stadig ikke er sket noget inden sommer kan i begynde at tænke mere over hvornår i har sex i forhold til din ægløsning (evt. med hjælpemetoder som ægløsningstest, temperaturmåling mv.) Det kan bare hurtigt blive rigtigt hårdt hvis i holder ekstrem fokus på PB. Min mand gik helt kold over den planlagte sex.

 

Hvis i skal have hjælp er det vist først efter 2 år man kan få hjælp nu. Vi fik dog hjælp tidligere fordi vi havde på fornemmelsen at min mands sædkvalitet ikke var go. Men det er vist meget op til lægen....

 

Spørg du bare løs med alle dine spørgsmål. Vi har alle været der  :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej.

Jeg havde selv ret svært med hvornår jeg skulle stoppe med p-pillerne, fordi vi skal giftes nu her og gerne vil starte pb efter brylluppet men ikke før. Men jeg valgte at stoppe for ca. 3 uger siden så vi kan gå i gang i næste cyklus. Selv har jeg det bedst med at have været igennem 1 cyklus inden vi rigtigt prøver, så jeg er lidt klogere på hvordan min krop er uden p-pillerne. Min cyklus kan sagtens stadig være uregelmæssig, men så har man da noget at gå ud fra.

Som jeg har forstået det så handler det ikke så meget om at p-pillerne skal ud af kroppen men at din krop skal finde en normal cyklus igen så du ved hvornår du har ÆL og det kan godt tage tid. På den anden side er der mange som bliver gravide i første cyklus efter p-piller og jeg har også læst nogen som mener at man er mere fertil lige efter p-piller. Så det er bestemt ikke nemt at finde ud af. Jeg er ikke ligefrem ekspert, for det er også første gang vi prøver. Hvis jeg var dig ville jeg måske stoppe 1-2 måneder inden I vil prøve rigtigt, men det handler helt om hvad du føler mest for, tror jeg. For som sagt er der mange teorier og det er ok umuligt at sige hvor nemt det vil gå. 

Og så er det jo en god idé at begynde at tage folsyre tabletter et par måneder inden I begynder :)  

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for jeres svar.. føler mig lidt smådum, det er lige gået op for mig at jeg bare ikke aner en dyt, i forhold til alle jer andre herinde, hehe ;-)

 

Vi mangler stadig at lave lidt på huset, og lige nu er det faktisk det, og så selvfølgelig det økonomiske aspekt i de ting vi mangler, der holder os tilbage. 

 

Da min kæreste arbejder off-shore kan det med "planlagt" sex nok i nogle perioder blive svært, hvis jeg har ægløsning når han ikke er hjemme. 

 

Pashmina: Nu spørger jeg sikkert dumt, men har I så ikke sex, før du har "styr" på din cyklus? :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for jeres svar.. føler mig lidt smådum, det er lige gået op for mig at jeg bare ikke aner en dyt, i forhold til alle jer andre herinde, hehe ;-)

 

Vi mangler stadig at lave lidt på huset, og lige nu er det faktisk det, og så selvfølgelig det økonomiske aspekt i de ting vi mangler, der holder os tilbage. 

 

Da min kæreste arbejder off-shore kan det med "planlagt" sex nok i nogle perioder blive svært, hvis jeg har ægløsning når han ikke er hjemme. 

 

Pashmina: Nu spørger jeg sikkert dumt, men har I så ikke sex, før du har "styr" på din cyklus? :-)

Vi skal jo alle starte et sted. Og det her er et godt sted at starte. Jeg har selv en knægt på 2 år og vil nu selv igang med næste lille spunk. Og jeg kan da overhovedet ikke huske en dyt fra første omgang. Måtte da lige spørge rundt herinde hvordan det nu liiiiiiige var med de der vitaminer. Elsker de her tøser (og enkelte fyrer) som er herinde. Der er altid hjælp og støtte og hente  :lovebk

 

Kan godt se at det er et lille problem med manden der til tider er off shore. Men du er ikke den første. Det skal nok lykkes  :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi skal jo alle starte et sted. Og det her er et godt sted at starte. Jeg har selv en knægt på 2 år og vil nu selv igang med næste lille spunk. Og jeg kan da overhovedet ikke huske en dyt fra første omgang. Måtte da lige spørge rundt herinde hvordan det nu liiiiiiige var med de der vitaminer. Elsker de her tøser (og enkelte fyrer) som er herinde. Der er altid hjælp og støtte og hente  :lovebk

 

Kan godt se at det er et lille problem med manden der til tider er off shore. Men du er ikke den første. Det skal nok lykkes  :kiss

 

Dejligt at jeg ikke er den eneste... I virker heldigvis også rigtig søde herinde ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for jeres svar.. føler mig lidt smådum, det er lige gået op for mig at jeg bare ikke aner en dyt, i forhold til alle jer andre herinde, hehe ;-)

 

Vi mangler stadig at lave lidt på huset, og lige nu er det faktisk det, og så selvfølgelig det økonomiske aspekt i de ting vi mangler, der holder os tilbage. 

 

Da min kæreste arbejder off-shore kan det med "planlagt" sex nok i nogle perioder blive svært, hvis jeg har ægløsning når han ikke er hjemme. 

 

Pashmina: Nu spørger jeg sikkert dumt, men har I så ikke sex, før du har "styr" på din cyklus? :-)

 

Der er rigtig mange ting man ikke lige ved! Jeg har kigget herinde længe og opfanget en del, men når vi går i gang er der sikkert 100 nye ting jeg ikke ved!

 

Hihi, nu er der jo andre måder at beskytte sig på. Vi synes godt vi kunne klare 3 uger med kondom  ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg valgte selv at stoppe et år før, at vi ville i gang med projekt baby. Jeg har hørt nogle snakke om, at det mest fornuftige er, at stoppe 6 måneder før. Men p-pillerne kan sagtens være ude af systemet hurtigt.

Jeg har selv en veninde, som blev gravid allerede i første cyklus efter p-pille stop, hvilket kom lidt som et chok for dem. De var naturligvis glade alligevel :kuller

 

De fleste læger siger, så vidst jeg har kunne finde frem til, at man skal have forsøgt i et år før man kan få hjælp. Dog har min mor en kollega, som siger, at det er meget individuelt og man kan være heldig, at have en læge, som vil gå i gang med udredning tidligere.

 

Vi er her for, at hjælpe hinanden, så spørg endelig :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I princippet tænker jeg også, at du først skal stoppe med p-piller, når I gerne vil i gang med PB.

 

MEN, der kan være fordele ved fx at smide p-pillerne allerede nu:

  • du har mulighed for at 'tracke' din cyklus gennem de næste mange måneder og lære dig selv at kende (måske endda med ÆL test og temperaturmålinger).
  • hvis det så viser sig, at I har svært ved at blive gravide, så kan du med ren samvittig sige, at du ikke har spist p-piller siden d.d. (de fleste læger vil begynde at udrede og henvise, når man har prøvet 1 år).

 

TIL GENGÆLD:

  • skal I finde en anden prævensionsform indtil da (fx kondomer).

 

Held og lykke med projektet :) :) :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også hört at man skal stoppe med p-piller 6 mdr för man forsöger at blive gravid. Jeg er 34 år og har taget mine p-piller i 15 år uden pause. Alle fortalte os hvor svært det ville blive at blive gravid i den alder, så jeg smed p-pillerne med det samme da vi havde snakket det igennem. Der kunne jo gå op til et år, og så skulle vi måske ha hjælp osv. Jeg blev gravid i förste cyklus, hvilket var et chok for os begge. Så det der med at planlægge kan man godt droppe, p-pillerne kan være ude af kroppen meget hurtigt. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er overbevist om at dine piller er ude af kroppen 1-3 dage efter du stopper med dem - ellers vil du ikke få din mens ;)

Jeg tror på at den eneste grund til at smide dem før er for at lære sin cyklus bedre at kende, og dermed nemmere ramme ÆL.

Der må være en grund til at ret mangle bliver gravid i første cyklus efter pillestop og at lægerne giver kvinder i behandling piller i 3 måneder. Jeg nægter at tro på de ville gøre det, hvis det kan påvirke negativt flere måneder efter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For mig gik der 9 måneder før jeg fik min menstruation - men det er jo meget individuelt! Efter jeg fik min menstruation omkring oktober, blev jeg gravid i januar, men havde en spontan abort.

Men altså jeg ville nok stoppe tidligt (allerede nu?) og måske bruge anden prævention?

Det er mit råd -men følg dit eget hjerte og hvad du føler er rigtig. Det er jo ikke nemt at blive gravid og hellere få renset ud hurtigst muligt så din krop får tid til at stabilisere din menstruation.

Velkommen til!!! <3

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg stoppede et år før- vi blev gravide i det samme vi smed kondommet..

Men det kommer meget an på jer.. jeg smed ikke piller i tankerne om at lave en baby, men af mange andre grund - fx at jeg ikke har lyst til at fylde min krop med hormoner.. derfor brugte vi kondom, hvis I kan 'leve' med det ville jeg klart anbefale det! Din cyklus kan nå at blive normal (så du ved hvornår du har ægløsning), du får en HELT anden fornemmelse af din krop og du slipper for alle de hormoner og evt bivirkninger som ppiller kan give.. btw så kan der gå længe før de er helt ude af kroppen, men det er op til et halvt år.. men det er meget forskelligt.. 

Uanset hvad i beslutter, så held og lykke når i når der til ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er overbevist om at dine piller er ude af kroppen 1-3 dage efter du stopper med dem - ellers vil du ikke få din mens ;)

Jeg tror på at den eneste grund til at smide dem før er for at lære sin cyklus bedre at kende, og dermed nemmere ramme ÆL.

Der må være en grund til at ret mangle bliver gravid i første cyklus efter pillestop og at lægerne giver kvinder i behandling piller i 3 måneder. Jeg nægter at tro på de ville gøre det, hvis det kan påvirke negativt flere måneder efter.

 

 P-piller er IKKE ude af kroppen efter 1-3 dage! Der kan gå laaang tid (op til et år).. der er en grund til du stadig er beskyttet når du holder pillefri pause på pillerne og når du får mens er det en falsk; man har slet ikke ægløsning når man er på p-piller :) Grunden til at nogle bliver det hurtigt efter p-pille stop er fordi kroppen stadig er i den rutinerede cyklus, men hormonerne ikke er stærke nok til at forhindre en graviditet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg smed p-pillerne da vi ville blive gravide og ikke før. Jeg oplevede at p-pillerne var ude af kroppen hurtigt og blev gravid i 3 cyklus begge gange.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

P-piller er IKKE ude af kroppen efter 1-3 dage! Der kan gå laaang tid (op til et år).. der er en grund til du stadig er beskyttet når du holder pillefri pause på pillerne og når du får mens er det en falsk; man har slet ikke ægløsning når man er på p-piller :) Grunden til at nogle bliver det hurtigt efter p-pille stop er fordi kroppen stadig er i den rutinerede cyklus, men hormonerne ikke er stærke nok til at forhindre en graviditet :)

Men mange læger er nu af den holdning, at P-pillerne er hurtigt ude af kroppen så snart du stopper HELT med dem ;) Men hvor hurtigt vores kroppe så reagerer på stoppet, er så en anden side af sagen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ja det er min pointe - men 3 dage ville ikke kunne lade sig gøre da man i så fald ville kunne blive gravid i pille-pausen, indtil kroppen opdager man ikke starter på ny blisterpakning :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ja det er min pointe - men 3 dage ville ikke kunne lade sig gøre da man i så fald ville kunne blive gravid i pille-pausen, indtil kroppen opdager man ikke starter på ny blisterpakning :)

Er helt enig :)

Var bare ikke helt tip top i knolden, så måtte lige skrive det lidt anderledes i går :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det forstod jeg :D det var blot for at understrege mit svar til TiaK som skrev " Jeg er overbevist om at dine piller er ude af kroppen 1-3 dage efter du stopper med dem - ellers vil du ikke få din mens  ;)" - da det ikke er fysisk muligt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER