lpd

At få børn imens man er studerende

19 indlæg i dette emne

Hej alle. Jeg er ny herinde, og var meget i tvivl om, hvor denne debat skulle placeres, håber det er ok her.

 

Sagen er den, at vi nu har snakket om børn i et stykke tid. Jeg læser på universitetet, og er færdig om tidligst 5 år. Min kæreste arbejder off-shore og er derfor afsted i to uger og hjemme i tre uger. 

 

Vi er i tvivl om det kan fungere at have børn, mens jeg er studerende og samtidig er alene (noget af tiden). Omvendt har vi heller ikke lyst til at vente så længe, plus vi synes begge det vil være en fordel at have fået børn inden jeg skal på jobmarkedet. 

 

Ser frem til at høre om alle jeres erfaringer og gode råd :-) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg fik min datter kort før jeg blev 20, og jeg var alene med hende fra dag 1. Jeg tog min studentereksamen og en videregående mens jeg har været alene med hende. Umiddelbart har jeg faktisk ikke været ked af, at have hende under uddannelse. For mit vedkommende har det primært været pasning ved gruppearb. udenfor skoletid der har været det store issue (og ikke så stort alligevel). Jeg har nydt at kunne tage en hjemmedag med hende, om det så har været sygedag eller hyggedag, uden at skulle have dårlig samvittighed overfor kollegaer og chef samt mine skoledage gjorde, at jeg enten kunne afl. lidt senere eller hente tidligt, i forhold til nu, hvor jeg arbejder ca. 8-16. Det eneste du måske skal være obs. på er, at du måske ikke kan være sikker på at være lige så velforberedt til næste skoledag, som hvis du har hele eftermiddag/aftenen til lektier. Men det kan sagtens lade sig gøre.

Nu er hun så stor, ti år, at hun sagtens kan have et par timer alene herhjemme efter skole, eller hvis hun er lidt sløj, uden at jeg monstro skal blive hjemme fra arb.

Jeg ved du ikke skal være alene, men med en mand der er væk to uger af gangen, er man nødt til at vide, det kan lade sig gøre som hvis man var aleneforælder.

Jeg ville sige go for it, jeg synes det var fedt og givende for både min datter og jeg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik min datter kort før jeg blev 20, og jeg var alene med hende fra dag 1. Jeg tog min studentereksamen og en videregående mens jeg har været alene med hende. Umiddelbart har jeg faktisk ikke været ked af, at have hende under uddannelse. For mit vedkommende har det primært været pasning ved gruppearb. udenfor skoletid der har været det store issue (og ikke så stort alligevel). Jeg har nydt at kunne tage en hjemmedag med hende, om det så har været sygedag eller hyggedag, uden at skulle have dårlig samvittighed overfor kollegaer og chef samt mine skoledage gjorde, at jeg enten kunne afl. lidt senere eller hente tidligt, i forhold til nu, hvor jeg arbejder ca. 8-16. Det eneste du måske skal være obs. på er, at du måske ikke kan være sikker på at være lige så velforberedt til næste skoledag, som hvis du har hele eftermiddag/aftenen til lektier. Men det kan sagtens lade sig gøre.

Nu er hun så stor, ti år, at hun sagtens kan have et par timer alene herhjemme efter skole, eller hvis hun er lidt sløj, uden at jeg monstro skal blive hjemme fra arb.

Jeg ved du ikke skal være alene, men med en mand der er væk to uger af gangen, er man nødt til at vide, det kan lade sig gøre som hvis man var aleneforælder.

Jeg ville sige go for it, jeg synes det var fedt og givende for både min datter og jeg.

 

Tak for dit svar. Jeg vil jo netop være "alene" når min kæreste ikke er hjemme. Jeg læser på uni, så vi har hverken lektier eller mødepligt, men forberedelser og opgaver der skal afleveres, for at få lov at gå til eksamen. Det giver en større fleksibilitet. Har også en sød familie der gerne vil hjælpe, men vi bor på landet, dvs vi har rigtig langt til alting, og det besværliggør selvfølgelig også en masse i og med vi har meget transporttid. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det skal i øvrigt også lige nævnes, at jeg kommer ud på den anden side som gymnasielærer, og derfor vil have meget svingende arbejdstider, og derfor tror jeg bestemt heller ikke, at det vil være nemmere at få børn på det tidspunkt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Velkommen til :balloons

Jeg fik en søn med min mand, da jeg havde været på uni i 4 år og havde 1 tilbage og det har jeg i hvert fald ikke fortrudt :)

Jeg tænker, at som studerende har man tit bedre mulighed for at være fleksibel (= lettere at være alene med barnet) end når man er i arbejde. Så i forhold til din kærestes job, synes jeg, det lyder fornuftigt at få barn, mens du studerer. :)

Mht. at være jobsøgende med barn, så har jeg ikke selv oplevet det som en fordel i forhold til at søge job. Man ved jo ikke, hvad arbejdsgiveren tænker, når de ansætter/ikke ansætter, men et barn kan både signalere "Hej, jeg har allerede et barn, så jeg smutter IKKE på barsel om lidt" (hvilket jo er godt), men også "Hej, jeg er ufleksibel, fordi jeg skal kunne hente mit barn i pasning" og "Hej, jeg smutter på barsel om lidt, for mit barn skal jo have søskende inden han/hun bliver for gammel". Det kan også være, at det ikke betyder en dyt, jeg siger bare, at det er ikke nødvendigvis en fordel :)

Jeg havde selv alle mulige tanker om, hvornår det var "smart" at få børn, men mit bedste råd er, at I ser på, om det føles rigtigt, om I har kærligheden og overskuddet, og om det økonomisk kan hænge bare nogenlunde sammen. Hvis det er opfyldt, så vil jeg sige go for it. Uddannelse og arbejde skal nok flaske sig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik Isaac året inden jeg startede på min videregående uddannelse, på andet semester blev jeg alene med ham og har aldrig fortrudt det.. Det har været hårdt, men tilgengæld har jeg haft masser af tid med ham... Han havde korte dage, var ikke afsted når jeg havde fri og vi havde stor frihed ved eventuel sygdom...

Nu venter vi nummer 2 og hun får slet ikke den samme barndom som Isaac, da jeg efter barslen skal have fundet et arbejde...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik min søn inden jeg startede på min uddannelse. Jeg startede på uddannelsen da han lige var blevet et år gammel, og jeg nyder virkelig at være studerende mens han er lille! Ja, der er hårde perioder med eksamen og store opgaver, men ikke værre end at det sagtens kan gå. Til hverdag giver det til gengæld en masse frihed at være studerende med et lille barn. Ved sygdom er det nemt at tage en eller flere dage hjemme, så handler det bare om at få læst lidt op på det man er gået glip af. Han har stort set altid korte dage, og det er nemt at give ham en fridag ind i mellem. Så jeg synes klart der er mange fordele ved at have små børn mens man læser :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er rigtig glad for at læse, mens min datter er lille. Det giver en stor flexibilitet, og jeg skal ikke tænke over barns 1. sygedag etc. Lige nu er hun syg, så jeg har skrevet til en studiekammerat om hun ikke vil sende mig hendes noter, og så går det kun ud over mig selv, at jeg bliver hjemme. Derudove har jeg ikke så meget undervisning, men meget jeg skal forberede til hver gang, så jeg kan selv tilrettelægge meget af min tid, og selv bestemme om jeg vil hente tidligt og læse, når hun sover, eller blive på studiet og blive færdig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for alle jeres svar :-) 

 

Vi har kærlighed og overskud, der går lige et lille halvt år før økonomien er på plads, da vi stadig mangler at lave nogle ting på huset. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der mon nogle af jer, der kan hjælpe mig med reglerne omkring barsel osv under uddannelse. 

Jeg har meget svært ved at gennemskue reglerne. Kan jeg fortsætte mit studie, skal jeg tage orlov, bliver jeg flyttet et år bagud eller hvordan pokker foregår det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du skal ikke melde orlov, men barsel. Hvis man melder orlov, får man ikke SU.

Når man skal have barsel på SU får man 12 klip svarende til 12x SU. Man kan fordele dem ret frit.

Man kan vælge at bruge de 12 klip fordelt på 12 måneder, og ikke bruge sin SU imens. Man sætter så sin alm. SU på pause, så det ikke går ud over de 6 år man normalt kan få SU i. Med den måde får man alm SU-sats udbetalt mens man går hjemme på barsel i et år

Man kan vælge at bruge 2 klip på en gang, og gå hjemme i et halvt år. Så får man dobbelt sats, men halv så kort barsel

Eller man kan vælge at forsætte sit studie og bruge klip oveni den alm. SU. Man får således dobbelt SU i et år, men skal være studieaktiv imens - gå til eksamnerne eller hvad kravene nu er for dit studie.

Man kan også blande dem, så man fx har 2 måneder med dobbelt SU og 8 måneder med alm.sats, så man har barsel i 10 måneder.

Man kan ikke tage klip med fra en uddannelse til en anden, fx overføre fra en bachelor til en kandidat.

Du kan godt forsætte dit studie, det gjorde jeg. Personligt fungerede det ikke for mig - at skulle til undervisning mens min nyfødte var derhjemme (med hendes far), var ikke sjovt, og søvnunderskud, hormoener og et helt andet fokus gjorde det svært at følge med. Så jeg endte med at forlænge mit studie med et halvt år - så kunne jeg lige så godt gjort det fra starten og have haft mere ro på. Men det er jo forskelligt fra person til person.

Ellers bliver man holdsat på årgangen efter en. Men det skal man nok lige vende med studievejledningen, for det er jo forskelligt fra uddannelse til uddannelse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du skal ikke melde orlov, men barsel. Hvis man melder orlov, får man ikke SU.

Når man skal have barsel på SU får man 12 klip svarende til 12x SU. Man kan fordele dem ret frit.

Man kan vælge at bruge de 12 klip fordelt på 12 måneder, og ikke bruge sin SU imens. Man sætter så sin alm. SU på pause, så det ikke går ud over de 6 år man normalt kan få SU i. Med den måde får man alm SU-sats udbetalt mens man går hjemme på barsel i et år

Man kan vælge at bruge 2 klip på en gang, og gå hjemme i et halvt år. Så får man dobbelt sats, men halv så kort barsel

Eller man kan vælge at forsætte sit studie og bruge klip oveni den alm. SU. Man får således dobbelt SU i et år, men skal være studieaktiv imens - gå til eksamnerne eller hvad kravene nu er for dit studie.

Man kan også blande dem, så man fx har 2 måneder med dobbelt SU og 8 måneder med alm.sats, så man har barsel i 10 måneder.

Man kan ikke tage klip med fra en uddannelse til en anden, fx overføre fra en bachelor til en kandidat.

Du kan godt forsætte dit studie, det gjorde jeg. Personligt fungerede det ikke for mig - at skulle til undervisning mens min nyfødte var derhjemme (med hendes far), var ikke sjovt, og søvnunderskud, hormoener og et helt andet fokus gjorde det svært at følge med. Så jeg endte med at forlænge mit studie med et halvt år - så kunne jeg lige så godt gjort det fra starten og have haft mere ro på. Men det er jo forskelligt fra person til person.

Ellers bliver man holdsat på årgangen efter en. Men det skal man nok lige vende med studievejledningen, for det er jo forskelligt fra uddannelse til uddannelse.

 

 

Tak for din hjælp. Det lyder til, at det ikke er total katastrofe. På mit studie er der ikke halvårlig studiestart, så jeg ville vel være nødt til at vente et helt år. 

Jeg læser dansk, og vi har ikke "bare" forelæsninger, så fravær i undervisningen er desværre ikke så godt for mig. 

Jeg skal jo også have i baghovedet, at baby ikke bare kan være hjemme ved far, da han jo før eller siden tager afsted på arbejde :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej. 

jeg har (endnu) ikke erfaring med børn og uddannelse, men er gravid - og skal på barsel mellem 3 og 4 semester.

I dit tilfælde vil du nok holde den fulde barsel - altså til året efter hvor du så starter 'hvor du slap' og så løser det sig selv i og med den lille kommer i pasning i dagstimerne (jeg selv skal gøre det samme - går også på videregående uddannelse).

Vi har valgt helt bevidst at gøre det mens jeg læser (min kæreste tjener penge), da det giver meget mere tid til barnet/fleksibilitet (som de andre også beskriver).. formegentlig kan vi nå at få to børn inden jeg er færdig med kandidaten - dvs en arbejdsgiver ved jeg ikke er på vej på barsel :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej. 

jeg har (endnu) ikke erfaring med børn og uddannelse, men er gravid - og skal på barsel mellem 3 og 4 semester.

I dit tilfælde vil du nok holde den fulde barsel - altså til året efter hvor du så starter 'hvor du slap' og så løser det sig selv i og med den lille kommer i pasning i dagstimerne (jeg selv skal gøre det samme - går også på videregående uddannelse).

Vi har valgt helt bevidst at gøre det mens jeg læser (min kæreste tjener penge), da det giver meget mere tid til barnet/fleksibilitet (som de andre også beskriver).. formegentlig kan vi nå at få to børn inden jeg er færdig med kandidaten - dvs en arbejdsgiver ved jeg ikke er på vej på barsel :)

 

Hej Nanna, jeg havde helt overset dit svar!

 

Som jeg har forstået, så kan jeg holde et års barsel fra min uddannelse, ligesom du skal. Jeg har dog svært ved at gennemskue økonomien i det. Skal jeg så alligevel tage orlov? På mit studie skal vi skrive rigtig mange opgaver, der skal beståes for at få lov at gå til eksamen, og det kræver jeg er til stede i undervisningen. 

Så derfor vil jeg jo ikke være studieaktiv i den periode, og derfor kan jeg vel heller ikke få SU? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som Pumkins skriver så kan du ikke få su hvis du melder orlov - prøv at google navnet på dit uddannelsessted og så barsel, de har formegentlig en side hvor de skriver hvordan det fungerer hos jer :) du skal formegentlig melde barsel (og IKKE barselsorlov) da du skal være tilknyttet din uddannelse for at være su-berettiget og det er du ikke hvis du er på orlov :) Når du får barselsklip skal du ikke være studieaktiv (men må sådan set gerne hvis du vil) :)

SU skriver selv: http://www.su.dk/SAERLIGSTOETTE/FORAELDRE/DUFAARBARN/Sider/default.aspx (prøv at kigge lidt rundt derinde, der står en masse god information) :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh, tusind tak. Det vil sige, at jeg kan holde et års barsel med SU, selvom jeg ikke kommer til undervisning, eller går til eksamen?

Der er ikke halvårlig start på mit studie, så et halvt års barsel vil næsten være åndssvagt :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh, tusind tak. Det vil sige, at jeg kan holde et års barsel med SU, selvom jeg ikke kommer til undervisning, eller går til eksamen?

Der er ikke halvårlig start på mit studie, så et halvt års barsel vil næsten være åndssvagt :-)

Det var sådan, jeg gjorde i hvert fald :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er lige præcis sandt! hvornår har du termin ? det kan have stor betydning for timing nemlig :) Max. for barsel er 3 måneder før termin (hvilket i mit tilfælde LIGE akkurat passer med 3. semester slutter).. dvs jeg går på barsel 3 måneder før termin og holder 9 måneder efter fødsel, hvorefter det så passer med start på 4. semester :) Håber det giver mening!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er slet ikke gravid endnu, vi taler om at begynde at prøve til sommer, men det er rart lige at vide hvordan det vil hænge sammen! :-) det gav helt fint mening :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER