Guest

Dåb/navngivningsfest-tanker novemberterminen

16 indlæg i dette emne

Hvad gør I jer af tanker om dåb eller navngivningsfest? Hvornår og hvorfor jeres valg/fravalg? Hvordan vil I holdet det, hvis I holder noget?

 

Her kommer der ingen dåb men en navngivningsfest, da vi ikke er religiøse. Min bror og hans kone fandt på titlerne "navnemor" og "navnefar" i forbindelse med deres børns navngivning, fordi min bror ikke ville have børnene døbt, og hans kone var ked af at gå glip af traditionerne ved dåb. De har så lavet en rigtig fin beskrivelse af den rolle, som de ønsker at navnemor/far har i barnets liv og opvækst og noget om normer/værdier uden at blande religion ind i det. Jeg har beskrivelsen af det hængende sammen med en kopi af navngivningsattesten og et billede af henholdsvis nevø og niece. Det er SÅ fint, synes jeg, så den tradition vil vi bringe videre  :)

 

Vi har ikke talt så meget om det endnu andet end, at vi gerne vil have en navngivningsfest. Jeg tænker umiddelbart, at det nok skal holdes i starten af februar, så den lille forhåbentlig stadigvæk har et godt sovehjerte og kan klare mange mennesker. Til vores bryllup lavede jeg selv buffet til vores reception, og jeg tror nok, jeg har lovet manden, at hvis vi holder noget så stort igen, så køber vi mad udefra. Der er jo ellers penge at spare ved at lave det selv, men hold da op, hvor er der også meget tid, der går med det. Så jeg tror, vi finder en billig frokostbuffet, og så kan vi gratis låne et stort lokale på mit arbejde, hvor vi kan være :) Jeg kan ikke rigtigt finde ud af, om vi skal have en stor kage, eller om jeg fx. "bare" bager nogle muffins eller hvordan. Kunne også godt være, at jeg skulle indvie manden lidt mere i mine tanker, inden jeg beslutter en masse :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså vi skal have dåb. Ikke fordi vi som sådan er troende på nogen måde, men fordi traditionerne ligger dybt i os begge :) Og så fordi jeg bare er forelsket i Tårnby Kirke og den præst som viede os :wub

 

Min svigerfar er tilknyttet 3F herude hvor vi bor (2 min gang fra os), og de har store lokaler som han kan låne gratis. Det var også i et af deres lokaler som vi holdte bryllup i. De har så også nævnt at når nu vi har købt alt selv (de var åbenbart lidt fornærmede over at jeg ikke gik og ventede på at vi fik f.eks. barnevognen foræret. Selvom de aldrig har nævnt noget om at de gerne ville give os den. "Det gør man åbenbart i deres familie".), så ville de gerne enten betale dåben eller give tilskud :)

 

Tænker ikke at det skal være noget storslået, tværtimod. Lidt pynt som jeg nok ikke kan lade være med at lave :D Buffet, ingen faste pladser, bare løst og hyggeligt. 

Og så har jeg tænkt at jeg måske ville begynde at tænke over lidt invitationener osv, så jeg kan få bredt forberedelsen ud over lidt længere tid, så jeg ikke skal stå og lave det hele efter fødslen.

 

Umiddelbart tænker jeg også start februar. Min mor fandt lige dåbskjolen som hun har lavet, og som både jeg og min bror er blevet døbt i. Så den skal hun selvfølgelig også døbes i, og skal derfor ikke nå at blive for stor til den.

 

Mht mad og kage, kunne jeg egentlig godt lave det og få noget familie til at hjælp, men jeg gider simpelthen ikke. Jeg synes vores bryllup var rigeligt stressende at stå med alene og så med en lille baby på slæb også. Så gider jeg det bare slet ikke.. Tror også vi finder noget frokostbuffet af en art. Specielt når nu vi 'nok' får tilskud til at holde dåben :)

 

Jeg er begyndt at samle diverse inspirationsbilleder fra blogs og planlægning/beretningstråde herinde fra. Kan da lige ligge nogle af dem op :)

post-9401-0-08668100-1409933921_thumb.jp

post-9401-0-81088100-1409933929_thumb.jp

post-9401-0-44164900-1409933937_thumb.jp

post-9401-0-70333800-1409933947_thumb.jp

post-9401-0-51300900-1409933957_thumb.jp

post-9401-0-49480200-1409933982_thumb.jp

post-9401-0-75246700-1409933995_thumb.pn

post-9401-0-37077400-1409934012_thumb.jp

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde sikkert også gået med til dåb, hvis min mand ønskede det, men det er ikke et behov for mig, hvis bare jeg får lov at markere vores piges ankomst og navn, så da manden gav udtryk for, at han IKKE vil have vores børn døbt, så blev det bare sådan :) Jeg kender både kirken og lokalet - det lyder som en fin løsning og lokalet er jo også dejligt tæt på. Det lyder dejligt med tilskud fra svigerforældrene :)

 

Det er nogle rigtigt fine inspirationsbilleder, du har gemt. Jeg tænker også, at jeg gerne vil gå i gang med noget planlægning inden den lille kommer, så det bliver nok et projekt, jeg starter på, når min barsel starter om 4(!) uger  - glæder mig :glad Jeg kan ikke finde ud af, hvor meget jeg vil gøre ud af pynt og invitationer, og hvad stil, jeg går efter endnu, men det kommer nok, når jeg går i gang med at fordybe mig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde sikkert også gået med til dåb, hvis min mand ønskede det, men det er ikke et behov for mig, hvis bare jeg får lov at markere vores piges ankomst og navn, så da manden gav udtryk for, at han IKKE vil have vores børn døbt, så blev det bare sådan :) Jeg kender både kirken og lokalet - det lyder som en fin løsning og lokalet er jo også dejligt tæt på. Det lyder dejligt med tilskud fra svigerforældrene :)

 

Det er nogle rigtigt fine inspirationsbilleder, du har gemt. Jeg tænker også, at jeg gerne vil gå i gang med noget planlægning inden den lille kommer, så det bliver nok et projekt, jeg starter på, når min barsel starter om 4(!) uger  - glæder mig :glad Jeg kan ikke finde ud af, hvor meget jeg vil gøre ud af pynt og invitationer, og hvad stil, jeg går efter endnu, men det kommer nok, når jeg går i gang med at fordybe mig :)

Jeg tror heller ikke at jeg havde kæmpet så hårdt for at "få lov" til at få hende døbt, hvis min mand ikke ville :) 

 

Ja, jeg synes nemlig at det er ret lækkert at det ligger så tæt på hvor vi bor. Og så kender vi bare lokalet så godt, og kan få lov til at bruge det som vi vil. Og vi ved hvor alting befinder sig osv, fordi alle familiefester i min mands liv, er blevet holdt dér. Så det er dejligt.

 

Haha, ja din barsel er godt nok lige rundt om hjørnet!! :D Tror heller ikke at jeg vil gøre særlig meget ud af det, meeen lad os nu se hvad det bliver til, når jeg får kigget lidt mere rundt :)

Jeg har umiddelbart kun lige kigget på enkelte sider, så har ikke fået kigget så meget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke langt i er i planlægningen af barnedåb/navngivning :)

Vi vil gerne holde en barnedåb pga tradtionerne. Også håber jeg det er muligt at finde et billigt lokale at leje, indtil videre har jeg dog ikke haft held med mig, så er lidt i krise på det punkt. Men mht maden, så tror jeg vi selv står for det, og da min kærestes bror er kok, så han får nok også en del af ansvaret ;) Det bliver nok lidt sådan at vi giver de forskellige bedsteforældre par (vi har 4 par) en madopgave de godt må lave, det har de nemlig selv foreslået, så det blir nok sådan.

Jeg er dog mest i krise over gæstelisten, for da vi begge er skilsmissebørn, mig og kæresten, så har vi nogle kæmpe familier, og hvis alle skal invitereres med plus venner så kommer vi op på 100 mennesker, hvilket jeg synes er ret voldsomt, så nu må vi finde ud af hvad vi gør. Orker bar heller ikke at nogle familiemedlemmer skal blive sure over ikke at få en invitation, der er dog nogle jeg godt kunne "undvære" ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi afholder også dåb.. Vi er nu heller ikke super troende, men fordi vi syntes at traditionen er så skøn..

Vi har tænkt på at holde det d. 22. Marts, så vil den lille være 3 mdr. Hvilket vores søn også var og så ved vi at kjolen passer

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke langt i er i planlægningen af barnedåb/navngivning :)

Vi vil gerne holde en barnedåb pga tradtionerne. Også håber jeg det er muligt at finde et billigt lokale at leje, indtil videre har jeg dog ikke haft held med mig, så er lidt i krise på det punkt. Men mht maden, så tror jeg vi selv står for det, og da min kærestes bror er kok, så han får nok også en del af ansvaret ;) Det bliver nok lidt sådan at vi giver de forskellige bedsteforældre par (vi har 4 par) en madopgave de godt må lave, det har de nemlig selv foreslået, så det blir nok sådan.

Jeg er dog mest i krise over gæstelisten, for da vi begge er skilsmissebørn, mig og kæresten, så har vi nogle kæmpe familier, og hvis alle skal invitereres med plus venner så kommer vi op på 100 mennesker, hvilket jeg synes er ret voldsomt, så nu må vi finde ud af hvad vi gør. Orker bar heller ikke at nogle familiemedlemmer skal blive sure over ikke at få en invitation, der er dog nogle jeg godt kunne "undvære" ;)

 

Hvor vil I holde det henne? Hvis i Kbh, så er det måske en idé at kigge på Østerfælled Torv festlokaler? De er i hvert fald billige i forhold til københavnerpriser :) Vi har kun mine forældre, da min svigerfar bor i Indonesien (så jeg regner ikke med, at han kommer, når han lige har været i DK i julen, men så kan vi måske besøge ham i foråret) og min svigermor er død...men jeg leger alligevel lidt med tanken om at aktivere mine forældre lidt og så selv lave lidt også. Meeeeen nu må vi se,  hvad der er overskud til. Ja, sådan nogle gæstelister bliver hurtigt lange. Vi har også begge to store familier.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi afholder også dåb.. Vi er nu heller ikke super troende, men fordi vi syntes at traditionen er så skøn..

Vi har tænkt på at holde det d. 22. Marts, så vil den lille være 3 mdr. Hvilket vores søn også var og så ved vi at kjolen passer

Vi venter med at snakke med præsten til den lille er kommet til verdenen, så vi ved reelt ikke om det kan lade sig gøre den dag..

Ved vores søns dåb fik vi mad fra jysk dinner, hvilket var over vores forventninger, så der vil vil bestille mad fra igen..

Vi har tænkt på en 2 retters menu og så bestiller vi en dåbsgaver ved bageren og min mormor vil så gerne bage en kransekage, så det vil kaffen stå på..

Vi inviterer ikke så mange den tætteste familie og nogle få vennepar, så vi kan sagtens være herhjemme i vante omgivelser..

 

Det lyder godt :) Og rart at det er realistisk at holde hjemme :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi holder barnedåb også primært pga. traditioner. Modsat storesøsters barnedåb, så vil det denne her gang blive en lillle dåb for de nærmeste afholdt i svigerfamilien store hus. Grunden til den lille barnedåb er at vi skal have bryllup til sommer, så derfor har vi valgt at begrænse udgifterne lidt på dåben. Tænker at det bliver slut februar, da lillepigen sandsynligvis vil kunne passe storesøsters kjole på det tidspunkt.. :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi holder navngivningsfest - min mand er ateist, og jeg kunne kun overtale ham til at blive gift i kirken.

Og jeg gider faktisk ikke forsøge at overtale ham til barnedåb, da det ikke betyder så super meget for mig. De må gerne selv vælge hvad de vil når de når til konfirmationen.

 

Jeg har kigget på et par steder, men kan ikke rigtig bestemme mig - det kommer også an på hvor mange penge vi vil bruge på det ;)

Men sikkert er det, at det bliver kun med de nærmeste...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg venter barn nr. 3, så det lægger automatisk en dæmper på energiniveauet. Min mand har en lyserød idé om, at vi skal holde det hjemme i vores nye hus, men det ved jeg bare, at vi ikke orker det, når det kommer til stykket.

Jeg regner med, at vi gør gør det samme som sidst:

Dåb i Trinitatis Kirke med brunch på RizRaz i eget lokale med tilhørende legerum. Og så en øl hjemme hos os senere, hvis nogle enkelte har lyst til det.

Det fungerede fantastisk godt! Vi skulle bare stå op, komme alle ungerne i pænt tøj og komme ud ad døren til tiden. Lige mig!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg venter barn nr. 3, så det lægger automatisk en dæmper på energiniveauet. Min mand har en lyserød idé om, at vi skal holde det hjemme i vores nye hus, men det ved jeg bare, at vi ikke orker det, når det kommer til stykket.

Jeg regner med, at vi gør gør det samme som sidst:

Dåb i Trinitatis Kirke med brunch på RizRaz i eget lokale med tilhørende legerum. Og så en øl hjemme hos os senere, hvis nogle enkelte har lyst til det.

Det fungerede fantastisk godt! Vi skulle bare stå op, komme alle ungerne i pænt tøj og komme ud ad døren til tiden. Lige mig!

Er det en pige i venter? :)

 

Ej, det lyder altså heller ikke dårligt, slet ikke at skulle tænke på noget. Kan dæleme godt forstå at der bliver skruet mere og mere ned for ambitionerne når man har været igennem det to gange før. 

Og mad på Riz Raz, det er altså heller ikke til at kimse af :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det en pige i venter? :)

 

Ej, det lyder altså heller ikke dårligt, slet ikke at skulle tænke på noget. Kan dæleme godt forstå at der bliver skruet mere og mere ned for ambitionerne når man har været igennem det to gange før. 

Og mad på Riz Raz, det er altså heller ikke til at kimse af :D

Det var dejlig mad! Og vi fik rent faktisk snakket med alle gæsterne, så det kan godt anbefales at udlicitere :)

Vi venter på en lillebror mere. Jeg har én af hver i forvejen.

Jeg er ny her, så jeg har ikke fået kigget mig ordentligt omkring i terminsgruppen, men er der en tråd, hvor folk præsenterer sig sig her i gruppen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var dejlig mad! Og vi fik rent faktisk snakket med alle gæsterne, så det kan godt anbefales at udlicitere :)

Vi venter på en lillebror mere. Jeg har én af hver i forvejen.

Jeg er ny her, så jeg har ikke fået kigget mig ordentligt omkring i terminsgruppen, men er der en tråd, hvor folk præsenterer sig sig her i gruppen?

 

Ja, det er nogle gange værd at huske på, at det kan godt være, at man KAN bakse noget lækkert sammen, men er det besværet værd, hvis man ikke får snakket med folk og stresser rundt? Jeg hælder derfor også til catering, selvom min indre gnier hellere selv vil lave mad ;) 

 

Ja, der er faktisk en præsentationstråd....den kunne godt trænge til at blive støvet af og opdateret, tror jeg :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det er nogle gange værd at huske på, at det kan godt være, at man KAN bakse noget lækkert sammen, men er det besværet værd, hvis man ikke får snakket med folk og stresser rundt? Jeg hælder derfor også til catering, selvom min indre gnier hellere selv vil lave mad ;) 

 

Ja, der er faktisk en præsentationstråd....den kunne godt trænge til at blive støvet af og opdateret, tror jeg :rolleyes

Fandt den - tak! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror, jeg har lagt mig fast på hvordan invitationen skal se ud nu :yay

 

En hurtigt lavet, men dog hjemmelavet, sag, som er overkommelig. Jeg ville godt kunne finde ud af noget mere avanceret, men jeg ville komme til at kede mig efter at have lavet et par stykker, og så vil jeg også være sikker på, at jeg kan overkomme at få dem lavet inden vi ser folk i forbindelse med julen. Jeg har derfor købt færdige foldekort i pap med lys lilla perlemor (og matchende kuverter), hvor jeg på forsiden af kortet vil klistre et billede af vores baby, og når man åbner kortet, skal der så på den ene side stå fødselsdag, længde og vægt m.m. Det kommer der lige et billede af her:

post-6112-0-88570700-1414571438_thumb.pn

 

På den næste side står der så hvor og hvornår vi holder navngivningen og sidste dato for S.U. 

 

Jeg har besluttet, at de primære farver skal være lilla og så lidt lime til at bryde lidt med det lilla, og så har jeg bestilt lidt forskelligt hjem (fra en hjemmeside, der hedder Kija-design.dk):

fyrfadsstager: post-6112-0-73533600-1414571103_thumb.pn

lilla sommerfuglekonfetti til at strø på bordene: post-6112-0-41711400-1414571461_thumb.pn

lille servietter: post-6112-0-46058600-1414571582_thumb.pn

Lime blomster til at strø på bordene: post-6112-0-06128600-1414571694_thumb.pn

Og så bordkort i lime perlemor med lilla skrift (og evt. et eller andet lilla klistret på): post-6112-0-22079100-1414572152_thumb.pn

 

Jeg tænker, at der måske også skal være nogle balloner og evt. et banner/noget guirlande, men så langt er jeg ikke kommet endnu :)

 

P.S. Lille fun fact: Vi holder navngivningen på mit arbejde, hvor køkkenet passer ind i temaet - skabene er limegrønne! :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER