Ihpets-mortilto

Grov motoriske lege, inspirer mig tak

11 indlæg i dette emne

Jeg har tit tænkt at William er MEGET forsigtig af sig. Han er ikke dårlig motorisk, han TØR ikke.

Jeg ser andre børn kaste sig ud i ting, kravle på ting, tumle rundt.

Ved siden af sidder William og vil gerne, men tør ikke.

Jeg tænker nogle gange at hans følsomhed og usikkerhed holder ham tilbage - men jeg er begyndt at tænke at det måske også hænger sammen den anden vej. Altså at hvis han fik noget selvsikkerhed, noget jeg-kan-selv selvtillid at han så også blev mindre sart!

Vi skal starte til tumlinge gymnastik, han går MEGET selv fx til og fra legeplads, han må GERNE kravle op i sofaen han kan også - han gør det mega sjældent.

Han har en bobles elefant, han kravler KUN på den hvis jeg holder ham.

Er der nogen der har nogle gode ideer til tumlelege, motoriske øvelser what ever. Helst noget der ikke kræver penge op af lommen, (og ingen - "mit barn udviklede sig så meget da h*n kom i DP/vs" det er ikke en mulighed!), jeg vil hjertens gerne læse bøger, lave forhindringsbaner, gå i skoven osv osv. Jeg er bare lidt tom for ideer pt.

Tak :kiss

PS: han er tilgengæld SEJ finmotorisk - det er ligesom det han vælger!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Lad ham hoppe i sengen :D Og bare generelt mosle i puder og dyner. Det ELSKER Valdemar og jo mere overskruede vi bliver, desto lettere "glemmer han" at det kan være farligt. Jeg "kaster" ham også gerne ned i en bunke af dyner og puder :D

Forhindringsbane, som du er inde på, er en super idé! I kunne også "omvendt" lege jorden er giftig - evt bare med ting på gulvet, der føles forskelligt for fødderne (håndklæde, viskestykke, bølgepap, papir, plastikpose (pas på, den er glat!!)).

Ellers tænker jeg meget at det er "vilde" lege på mor eller far. Valdemar skraldgriner, hvis Brian har ham på ryggen, mens Valdemar har armene om nakken på ham, og de så "galoperer" rundt i stuen. Og han leger "flyver" på mine skinneben, mens jeg ligger på ryggen på gulvet (og ofte "taber" jeg ham - det er det sjoveste).

I kan også slå kolbøtter, spille fodbold og danse.

Skovtur lyder også som en god idé. Bakker og store sten at klatre på er da super :)

Hvis du har en robust bedroller eller anden form for kasse med hjul, kan du køre ham rundt i/på den.

Hmm hvad ellers :chin: Jeg tror, du får masser til tumlinge gymnastik :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha en blanding af ham og Vigga ville være perfekt! Hun er ikk bange for noget.

Noget af det vi leger er:

Kildekamp i sofaen/sengen. Så møfler vi rundt mens vi griner og mindst én af os har tisset i bukserne - helst Vigga :D

Baner. Vi laver baner gennem stuen af bobles og hvad vi nu har. Så går hun fra ting til ting og holder mig i hånden imens men blir bedre og bedre og gør det efterhånden også lidt uden hjælp.

Fangeleg gennem hele huset og når vi fanger hende får hun vilde svingture.

Det er vist sådan de lidt vildere lege. Men generelt kaster vi hende bare ud i alt muligt som de fleste siger hun er for lille til, men hun har nu i flere måneder rutsjet uden hjælp og gynger også uden vi holder hende så tror hun mærker meget på os at vi ikke er nervøse ved det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Elefanten kan jo forresten også bruges til at gynge på, hvis man lægger den på ryggen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Karla havde også en periode for nogle måneder siden, hvor hun var lidt forsigtig. 

 

Vi har leget en del tumlelege (gerne i vores seng, hvor hun ikke slår sig), hvor hun kan kravle rundt på os, slå kolbøtter, hoppe etc. 

Ellers har vi øvet i at gå på trapper, gå op og ned fra kantsten, danset, gået balancegang på kanten til sandkassen, leget "jorden er giftig" og gået op og ned af trapper. 

 

I Karlas vuggestue har de nogle plastik/gummi plader med forskellige overflader, som de kan ligge ud på gulvet eller jorden, og lave en bane med. De er virkelig gode til at øve balance og til at skubbe til grænserne, uden at de falder ned fra noget. De minder om Riverstones (som jeg ikke kender super godt). 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En spring/box madras på stuegulvet. Det er guld værd!

De der River Stones balance sten - de er også super gode.

Herhjemme må man også kravle på sofabordet og i sofaen :D

Udenfor gyngestativ med rustjebane hvor han kan kravle op af stigen. Evt en lille plastik rustjebane.

Silke Elia går også på Line på kanten af sandkassen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis I vil på udflugt, så har Roskilde et børnemuseum (børnemuserum hedder det), hvor kælderen er indrettet til små børn (vuggestuealder). De har River Stones, kuglebad med skiftende farver og en masse sanselege og rolig musik. Det koster 25 kr. for voksne, gratis for børn, og det er rigtig hyggeligt. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis I ender på Børnemuseum i Roskilde en mandag, vil Noah og jeg nok gerne med :) hvis du altså har lyst ;)

Noah tumler mest i sengen eller sofaen. Det er der han har gjort tingene først (rullet, kravlet, rejst sig op mm). Det er som om han er meget bevidst om han ikke slår sig hvis han vælter der...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi tumler i sofa og dobbeltseng, giver svingture, kaster op i luften, 'taber' ham og griber igen, laver flyvende baglæns kolbøtter og laver forhindrings-/klatrebane på gulvet med bobles og sofahynder. Han vil helst sidde hos mig, når han skal gynge, men så må det også gerne være lidt vildt. Og så er fangeleg bare det sjoveste nogensinde :p

Går I i noget legegruppe? Min søn er lidt pjevset, når der er mange børn, men når der bare lige er nogen stykker, så bliver han lidt ekstra motiveret af dem, når han lige er faldet lidt til :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan lige tilføje at omkring påsken var Karla også ret forsigtig med grovmotorikken - særligt når hun skulle over en kant, også selv om det bare var en revne i en flise etc. Nu er hun super sej til det, og jeg må tit gribe hende, fordi hun er ved at slå kolbøtte ud over sofakanten eller hoppe ned af sengen. Så måske er det bare en fase, han lige skal igennem. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

TAK for alle besvarelserne :kiss

Hehe, William er åbenbart også på BK og skal bevise jeg tager fejl, for uden jeg har gjort noget er han blevet mega sej! Kravler op i triptrapstolen, prøvet at kravle op på tvbænken, kravler rundt på elefanten ;) Ej men tosset!

Men vi vil helt sikkert prøve nogle af forslagene.

Vi kaster allerede en del rundt med ham, og den med vild leg i sengen bruger vi også meget. For meget hvis man spørger Jon, William og jeg har nemlig præsteret at ødelægge enden af min madres :lol

Det der museum lyder mega godt. Det vil vi mega gerne. Og også rigtig gerne mødes med andre og lege :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER