Nitzen1987

Konfirmation af skilsmissebørn

18 indlæg i dette emne

Er der nogle af jer, hvis bonusbørn er blevet konfirmeret og i så fald, hvordan delte i udgifterne??? Min bonusdatter skal konfirmeres næste år, men vi er allerede begyndt at tale lidt om hvordan og hvorledes... Vi holder konfirmationen sammen og regner med at blive knap 35 personer, hvoraf mandens og min familie (forældre, søskende og deres børn) udgør omkring 20 personer - manden og jeg har så tænkt os at betale kuvertprisen på vores familie.... Det er altså mere end halvdelen af festen vi kommer til at betale - mit spørgsmål går så på om moderen kan forlange yderligere penge fra os til dækning af fx tøj.

Statsforvaltningen skriver Når barnet skal konfirmeres, kan den forælder, der afholder udgifterne ved konfirmationen, søge statsforvaltningen om, at den anden forælder bliver pålagt at betale et konfirmationsbidrag til barnet. I kan læse yderligere her grunden til at jeg spørger er, at både manden og jeg ved, at hans ekskone vil forsøge at pumpe ham/os for så mange penge hun kan...

(Jeg ved ikke om indlæget ligger det rigtige sted - men ved ikke lige, hvor jeg ellers skal placere det)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hun har krav på konfirmationsbidrag - hvis hun husker at søge det (så lad være med at sige noget hvis hun ikke ved det ;))

Det normale konfirmationsbidrag er i 2011 3.168 kr. Hvis bidragsbetalerens indtægt er så høj, at det løbende bidrag kan fastsættes til normalbidraget med tillæg af 50 % er konfirmationsbidraget på 4.224 kr. Hvis bidragsbetalerens indtægt er så høj, at det løbende bidrag kan fastsættes til normalbidraget med tillæg af 100 % er konfirmationsbidraget på 5.280 kr. Vi fastsætter normalt ikke højere konfirmationsbidrag.

Jeg regner med at søge dette bidrag når Xander skal konfirmeres (der er laaaang tid til) da der jo ud over kuvertpris også er leje af forsamlingshuset (+ strøm og rengøring), tøj, andendagstøj, blå mandag, bordpynt, invitationer, frisør osv. osv.

Far skal selv betale for hans del af familien, men det er kun maden der bliver dækket. Alle de andre ting er det mig der skal betale.

Så for far er det vist en ret god ordning at han kan nøjes med at betale de 3.168,- for mine udgifter bliver vist noget højere (og derfor er jeg også begyndt at spare op - der ryger 500,- ind på en konfirmationskonto hver gang der kommer børnepenge :))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det har hun krav på...

Men.. jeg ville nu også betale dem hvis jeg var jer - og sige til hende at I også ville være med til fx at købe tøjet osv :) Så kan i nemlig nemt lave et overblik..

Jeg ved fx en af mine venner skulle betale en masse til en barnedåb for hans datter - han betalte udover maden til hans del af familien selvfølgelig. Men her fik hun altså så mange penge, at det var helt hen i vejret - han har nok betalt for alt udover maden til hendes familie.

Jeg mener, hvis I skal betale fx 3000 kr til hende - så det jo også mest fair at hun "selv" smider 3000 kr... Min kammerats eks, havde jo fx valgt at finde de billigste lokaler, og generelt bare den billigste løsning..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det jeg tænke rer, hvis I betaler 3000 kr - og de "øvrige udgifter" kun løbe op i fx 4000kr samlet. Så det jo mest fair i "kun" betaler 2000 kr - og de sidste 1000 kr kan jo trækkes fra kuvertprisen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

har 2 gange betalt til konfirmation af mine ældste drenge

det var 3 gange normal ´bidraget

den ældste fik jakke sæt og buffet hjemme. Alt var hjemme lavet

nr 2 fik et par cowboy bukser og en trøje fest holdt hjemme,men hjemmelavet mad

det jeg vil sige med denne tråd er at jeg begge gange har betalt drengenes konfirmation. Føler mig jo lidt skuffet men måtte ikke blande mig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis I ikke kan blive enige om at dele udgifterne- altså ud over mad til egne gæster, har hun jo ret til at søge det bidrag, hvad enten I synes det er fair eller ej. Men jeg ville da også mene, at det ville være mest rimeligt, at I betaler for hver jeres gæster, og derudover deler udgifterne til tøj, frisør osv.

Når vores den store skal konfirmeres, betaler vi for hver vores gæster, og derudover deler vi udgifterne. Men det er selvfølgelig også noget vi er enige om begge parter.

Men hvordan har I det selv med det? Er I ikke indstillet på at betale halvdelen af "fællesudgifterne"? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis I ikke kan blive enige om at dele udgifterne- altså ud over mad til egne gæster, har hun jo ret til at søge det bidrag, hvad enten I synes det er fair eller ej. Men jeg ville da også mene, at det ville være mest rimeligt, at I betaler for hver jeres gæster, og derudover deler udgifterne til tøj, frisør osv.

Når vores den store skal konfirmeres, betaler vi for hver vores gæster, og derudover deler vi udgifterne. Men det er selvfølgelig også noget vi er enige om begge parter.

Men hvordan har I det selv med det? Er I ikke indstillet på at betale halvdelen af "fællesudgifterne"? :)

Jo men det kommer vi jo egentlig også til i og med at vi betaler 2/3 af festen af kuvertpriser + leje af lokale....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker bare at hvis vi fx siger, at kuvertprisen inkl. drikkevarer kommer til at koste ca. 400 kr. er vores andel til festen ca. 8.000 kr. + 1.200 til deling af de tre børns kuvertpriser + lokale leje som er 500 kr, mens hendes andel er 1.200 for børnene + 8x400 kr = 4.400 kr. for hendes andel af festen.... (Og ja jeg ved godt at vores familie også udgør størstedelen af gæsterne, men det er pigen selv der laver gæsteliste) Jeg tænker bare, at hvis min mand yderligere skal betale 3.000-4.000 kr. så er udgiften til konfirmationstøj jo faktisk vores, da jeg kan se det meste tøj hos fx Lilly koster omkring 2.000 kr +/- Det er absolut ikke for at støde nogen at jeg skriver dette indlæg... Det er udelukkende for at høre hvordan lovgivningen er på området.... og tænker bare at når statsforvaltningen skriver Når barnet skal konfirmeres, kan den forælder, der afholder udgifterne ved konfirmationen, søge statsforvaltningen om, at den anden forælder bliver pålagt at betale et konfirmationsbidrag til barnet der tænker jeg bare at det er os der får den største udgift ved konfirmationen, men det er måske en forkert tænkning....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I har vel også noget at sige ift. hvem der kommer med som gæster? Bare fordi hun bliver konfirmeret betyder jo ikke at hun kan invitere alt og alle og bestemmer det hele.

Vi har bestemt at vi sætter et beløb på hvad hele konfirmationen kan koste, f.eks. 20.000,- Dette dækker så ALT. Dvs. tøj, andendagstøj, blå mandag, mad, forsamlingshus, gaver osv.

Så må Pernille selv bestemme om hun vil invitere 100 personer på pølsevogn eller 4 personer på D'Angleterre. Om hun vil have dyr kjole og intet andendagstøj - eller helt lade være med at holde fest og score de 20.000 selv som lommepenge.

- selvfølgelig under vejledning af os forældre / bonusforældre :)

Det er hendes dag så hun bestemmer, men da det er os der bestemmer er det også et max over hvor mange penge vi kan betale for det. Og i den alder har hun så meget forstand på penge at hun godt kan se at hun ikke kan få det hele og derfor bliver nødt til at vælge, lave budget mv.

F.eks. ville hun gerne køres fra kirken til forsamlingshus i limousine (som vi gjorde til brylluppet) men da hun fik prisen at vide fandt hun ud af at de penge var lidt dumme at bruge ift. hvor meget tøj hun kunne få / stor gave i stedet for.

(Og så skal det lige siges at vi ikke har sat en pris endnu - de 20.000 er bare et tal slynget ud da vi ikke har været i gang med at se på hvad sådan noget egentlig koster, men da brylluppet blev klaret for 30.000, så burde konfirmationen ikke komme over de 20)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der nogle af jer, hvis bonusbørn er blevet konfirmeret og i så fald, hvordan delte i udgifterne??? Min bonusdatter skal konfirmeres næste år, men vi er allerede begyndt at tale lidt om hvordan og hvorledes... Vi holder konfirmationen sammen og regner med at blive knap 35 personer, hvoraf mandens og min familie (forældre, søskende og deres børn) udgør omkring 20 personer - manden og jeg har så tænkt os at betale kuvertprisen på vores familie.... Det er altså mere end halvdelen af festen vi kommer til at betale - mit spørgsmål går så på om moderen kan forlange yderligere penge fra os til dækning af fx tøj.

Statsforvaltningen skriver Når barnet skal konfirmeres, kan den forælder, der afholder udgifterne ved konfirmationen, søge statsforvaltningen om, at den anden forælder bliver pålagt at betale et konfirmationsbidrag til barnet. I kan læse yderligere her grunden til at jeg spørger er, at både manden og jeg ved, at hans ekskone vil forsøge at pumpe ham/os for så mange penge hun kan...

(Jeg ved ikke om indlæget ligger det rigtige sted - men ved ikke lige, hvor jeg ellers skal placere det)

Jeg synes da bestemt i tilbyder X'en det fordelagtigt, sidste år var vi i samme situation med min mands ældste pige - og han fik brev fra statsamtet, hvor han endte med at betale 3 x børnebidrag (dvs. det svarede til omkring 3100 kr., hvilket andre også siger herinde) også var det dét. Men vi var heller ikke med til hendes konfirmation, min mand fik atvide, at han bare ville ødelægge hendes dag, hvis vi mødte op!!!! :shooter

Kvinden er bimlende crazy!!!!! Så vi blev hjemme, og mødte end ikke op i kirken. Hun fik så heller ikke nogen konfirmationsfest af os, men hun har ligesom aldrig rigtig priorteret min mand og hans familie. Heldigvis blev min mands søster og hendes børn inviteret, som de eneste fra min mands familie, så de filmede og tog billeder til os - hvilke X'en først gennemskuede da det var for sent. Ellers ville hun havde nægtet dem at tage billeder osv. :box

Håber I finder frem til en løsning, det virker under alle omstændigheder, så tror jeg, at I får givet hende en uforglemmelig dag, hvor hun har alle dem omkring sig, som HUN ønsker, og hvor hendes mor ikke har manipuleret sig frem til gæsterne :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I har vel også noget at sige ift. hvem der kommer med som gæster? Bare fordi hun bliver konfirmeret betyder jo ikke at hun kan invitere alt og alle og bestemmer det hele.

Ja selvfølgelig har vi også noget at skulle have sagt, og vi har da også skåret noget af både min og mandens familie væk, da vi ellers synes at, vores familier bliver for "dominerende" i forhold til ekskonens familie og i stedet holder vi en lille efterfest for de der blev fravalgt til selve festen, da vi ellers også ville være for mange i forhold til hvad lokalet kan/må rumme... Så det er kun mandens og mine forældre og søskende med partner og børn der kommer med...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Brian tilbød M, at hun kunne få 5.000,- til hjælp til festen.. Der var så også kun inviteret Brian, Lauge, bedstemor, bedstefar og mig fra Brian's side, så synes egentlig det var helt ok, hun betalte resten selv..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker bare at hvis vi fx siger, at kuvertprisen inkl. drikkevarer kommer til at koste ca. 400 kr. er vores andel til festen ca. 8.000 kr. + 1.200 til deling af de tre børns kuvertpriser + lokale leje som er 500 kr, mens hendes andel er 1.200 for børnene + 8x400 kr = 4.400 kr. for hendes andel af festen.... (Og ja jeg ved godt at vores familie også udgør størstedelen af gæsterne, men det er pigen selv der laver gæsteliste) Jeg tænker bare, at hvis min mand yderligere skal betale 3.000-4.000 kr. så er udgiften til konfirmationstøj jo faktisk vores, da jeg kan se det meste tøj hos fx Lilly koster omkring 2.000 kr +/- Det er absolut ikke for at støde nogen at jeg skriver dette indlæg... Det er udelukkende for at høre hvordan lovgivningen er på området.... og tænker bare at når statsforvaltningen skriver Når barnet skal konfirmeres, kan den forælder, der afholder udgifterne ved konfirmationen, søge statsforvaltningen om, at den anden forælder bliver pålagt at betale et konfirmationsbidrag til barnet der tænker jeg bare at det er os der får den største udgift ved konfirmationen, men det er måske en forkert tænkning....

Hvis man ser på det rent lovgivningsmæssigt, vil jeg tro, at hvis moderen alene afholder udgifterne, kan hun søge om dét tilskud. Men hvis det var udelukkende hende der stod for det, kunne hun vel også bestemme hvem der skulle med, menuen, feststed osv.

Så sådan som jeg ser det, kan I vælge at have jeres gæster med, betale for dem, og så betale halvdelen af kjole, hår, blå mandag osv.

Om hun så juridisk set stadig kan søge tilskud, ved jeg ikke. Men hvis hun kunne det, ville det så ikke betyde at hun selv skulle afholde alle udgifterne? Hun er da ikke ærlig rimelig, hvis hun forsøger at få flere penge end de reelle udgifter i hvert fald ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

altså teoretisk set skal i jo ikke betale mere end det der er fastsat af forvaltningen dvs i skal ikke betale for gæster, mad, lokaler osv det beløb der er fastsat af forvaltningen er da hjælpen til alt dette...

så ja jeg ville ikke betale for mine gæster eller noget andet før jeg havde en aftale på skrift med moren om hvad i aftaler så i ikke betaler for en masse og hun så pludselig kommer og kræver flere penge..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når den tid kommer vælger vi at betale det bidrag hun har krav på (omkring 5.000, hvis manden stadig har samme indkomst), og så holder vi hver vores fest.

Så skal vi ikke hænge os i hvem der har hvilke gæster med, om det skal holdes ude eller hjemme mv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vidste slet ikke man kunne søge bidrag til konfirmation! Vi kommer selv til at stå i den situation når min bonus datter skal konfirmeres om små 7 år, og der havde vi da i første omgang, tror jeg da, regnet med at vi skulle betale det hele selv..

Synes dog det er rigtig rart at finde ud af at man kan søge om at pålægge støtte på den anden forælder! Jeg gnækker allerede og vrider mig i mine små hænder :P :badgirl

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er selv skilsmissebarn og da jeg blev konfirmeret betalte mine forældre hver især for hvem de havde inviteret til festen + jeg fik det der bidrag til tøj.

Mine forældre er LANGT fra de bedste venner, men for min skyld formåede de at holde festen sammen og finde ud af det sammen. Det betød bare SÅ meget!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

altså teoretisk set skal i jo ikke betale mere end det der er fastsat af forvaltningen dvs i skal ikke betale for gæster, mad, lokaler osv det beløb der er fastsat af forvaltningen er da hjælpen til alt dette...

så ja jeg ville ikke betale for mine gæster eller noget andet før jeg havde en aftale på skrift med moren om hvad i aftaler så i ikke betaler for en masse og hun så pludselig kommer og kræver flere penge..

Hvis jeg var skilt fra min mand og skulle holde konfirmation for vores barn og min exmand kun ville betale det bidrag som statsforvaltningen havde fastsat, ja så blev han og hans familie ikke inviteret til festen.

Jeg synes det er helt naturligt, at hver især betaler for deres andel af gæsterne. Derudover synes jeg det er ok, at bopælsforældren får ekstrabidrag for der er mange udgifter ud over selve feste, men endnu bedre er det da, hvis man kan enes om at dele alle udgifter :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER