NadiaDP

Karpaltunnel syndrom

22 indlæg i dette emne

Jeg er lidt nervøs for at jeg er begyndt at lide af karpaltunnel syndom.

Mine hænder sover ,specielt om natten, og generer mig så meget at jeg vågner ret mange gange og det gør direkte ondt. Om morgenen er mine hænder og fingre rigtig ømme og stive og det kan fortsætte i et par timer. 

Irritationen skyder også op i min underarm, næsten helt op i albuen til tider.

 

Er der noget jeg kan stille op for at det ikke blive værre?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er lidt nervøs for at jeg er begyndt at lide af karpaltunnel syndom.

Mine hænder sover ,specielt om natten, og generer mig så meget at jeg vågner ret mange gange og det gør direkte ondt. Om morgenen er mine hænder og fingre rigtig ømme og stive og det kan fortsætte i et par timer.

Irritationen skyder også op i min underarm, næsten helt op i albuen til tider.

Er der noget jeg kan stille op for at det ikke blive værre?

Jeg havde det i mild grad i højre arm da jeg var gravid med Mie, der var det bedste massage af skulderbladende. Ellers så er det vist nok en nerve/nerver der bliver klemt så hvis du kan holde armene i gang er det godt - prøv at søge på venepumpe øvelser det hjalp når det var slemt om natten. Jeg lavede faktisk venepumpe øvelser hver aften når jeg kom i seng.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg læste så sent som idag, at mit fødested tilbyder akupunktur mod sovende hænder og fødder. Måske det kunne være en idé at høre dem ad, om de tilbyder det sMme?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har nu fundet nogle øvelser som jeg har prøvet at lave, og jeg kan tydeligt mærke at det strækker godt og grundigt i fingrene og håndledet når jeg laver dem. Dog uden det gør direkte ondt.

Til gengæld bliver det mere og mere ubehageligt når jeg skriver på computeren. Jeg kan ikke helt finde ud af om jeg burde blive ved med at have gang i fingrene, eller om jeg skal lade dem få ro.

 

Jeg undersøgte også om mit fødested tilbyder noget behandling af en art. Der står bare at jeg skal snakke med min jordemoder, men hende har jeg først en aftale med i slutningen af måneden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Giv hende et ring, og snak med hende om det, eller evt. med jordemodersekretæren... Hvis det gør så ondt, synes jeg det er synd og fjollet at gå så længe, hvis det måske kunne afhjælpes længe før.

Hvor skal du føde henne?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det er måske en idé at få ringet til hende i morgen :)

 

Jeg skal føde på Hvidovre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fandt det her.. (Jeg kan godt lide at google)

Der står der under karpaltunnel syndrom, at det kan afhjælpes med akupunktur og at du skal høre med din jordemoder. Jeg ville give hende et kald imorgen, kunne være fedt for dig, hvis du kunne få en tid allerede i løbet af denne uge..

http://www.hvidovrehospital.dk/menu/Afdelinger/Gynaekologisk-+Obstetrisk+Afdeling/Graviditet+og+foedsel/Graviditeten/Graviditet+fra+A+til+Z/?siu=true#Karpaltunnelsyndrom

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fandt det her.. (Jeg kan godt lide at google)

Der står der under karpaltunnel syndrom, at det kan afhjælpes med akupunktur og at du skal høre med din jordemoder. Jeg ville give hende et kald imorgen, kunne være fedt for dig, hvis du kunne få en tid allerede i løbet af denne uge..

http://www.hvidovrehospital.dk/menu/Afdelinger/Gynaekologisk-+Obstetrisk+Afdeling/Graviditet+og+foedsel/Graviditeten/Graviditet+fra+A+til+Z/?siu=true#Karpaltunnelsyndrom

Ja lige præcis :)

Tænker også at ringe eller at snakke med en, når jeg alligevel er ude på jordemodercentret i morgen, for jeg er allerede ved at blive godt og grundigt vanvittig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan jeg godt forstå du er.. Håber det lykkes for dig!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde det på samme måde og fik sådan nogle håndledsskinner at sove med. Det hjalp rigtig meget, men det tog lige et par nætter at vænne sig til at sove med dem

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er lidt nervøs for at jeg er begyndt at lide af karpaltunnel syndom.

Mine hænder sover ,specielt om natten, og generer mig så meget at jeg vågner ret mange gange og det gør direkte ondt. Om morgenen er mine hænder og fingre rigtig ømme og stive og det kan fortsætte i et par timer.

Irritationen skyder også op i min underarm, næsten helt op i albuen til tider.

Er der noget jeg kan stille op for at det ikke blive værre?

Jeg lider af det i meget svær grad (ifølge fødsels og almen læge) og får derfor fysiurgisk massage og akupunktur og ingen af delene hjælper. Min ringefinger, langefinger og pege samt tommelfingeren er HELT FØLELSESLØSE i begge hænder og det er kun blevet værre og værre som graviditeten er skredet frem...

Det er drøn ubehageligt og irriterende, især når man som jeg, lever af at arbejde med hænderne (er selvstændig konditor). Det er ikke umuligt at arbejde med hænderne det er endda næsten bedre end at sove for der vågner man om natten i smertekramper :(

Jeg har fundet ud af at en skål med vand og isterninger dulmer smerterne så længe hænderne er i isvandet og det er en midlertidig befrielse :)

Der udover, fysioterapi (som jeg OGSÅ går til - det er en dyr fornøjelse med de tre ting :D ), skinner på hånden om natten og sidst men ikke mindst bid det i dig :( det går over igen.... :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hos mig hjalp akupunktur men det gik desværre ikke væk efter fødslen hvorfor jeg fik en operation- det var ambulant og slet ikk særlig slemt! Hvis det er meget slemt må man vist ikke gå med det i lang tid da det kan give varige skader på nerven

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har prøvet at få fat på nogen på mit jordemodercenter i to dage uden at nogen har taget telefonen, selvom der står at de har telefontid. Hvem kan jeg ellers snakke med?

Min egen læge har ferie.

 

Jeg håber virkelig ikke at det bliver så slemt som nogle af jer andre  :unsure

Det går meget op og ned, synes jeg. Det er lidt svært at skrælle appelsiner, skrue låget af diverse ting, skrive på computeren. Men det gør heldigvis ikke direkte ondt mere - med mindre jeg lige er vågnet, og fingrene har sovet, så gør det hamrende ondt.

 

Nogle steder læser jeg også at jeg skal holde fingrene igang, mens andre steder står der at man skal holde dem i ro. Hvad tænker i om det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har prøvet at få fat på nogen på mit jordemodercenter i to dage uden at nogen har taget telefonen, selvom der står at de har telefontid. Hvem kan jeg ellers snakke med?

Min egen læge har ferie.

Jeg håber virkelig ikke at det bliver så slemt som nogle af jer andre :unsure

Det går meget op og ned, synes jeg. Det er lidt svært at skrælle appelsiner, skrue låget af diverse ting, skrive på computeren. Men det gør heldigvis ikke direkte ondt mere - med mindre jeg lige er vågnet, og fingrene har sovet, så gør det hamrende ondt.

Nogle steder læser jeg også at jeg skal holde fingrene igang, mens andre steder står der at man skal holde dem i ro. Hvad tænker i om det?

For mit vedkommende hjælper det helt klart at holde dem (fingrene) igang, det er meget bedre end afslappet tilstand :) hvis jeg ikke arbejder ynder jeg gerne at "spille klaver i luften" med fingrene... Håber det giver mening... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var helt klart også bedre for mig at holde fingrene i gang.

Jeg har sådan en lidt tung skum bold, som jeg sad og klemte med hænderne når jeg fx så tv

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For mit vedkommende hjælper det helt klart at holde dem (fingrene) igang, det er meget bedre end afslappet tilstand :) hvis jeg ikke arbejder ynder jeg gerne at "spille klaver i luften" med fingrene... Håber det giver mening... :)

Ja, det giver mening. Det er da også vigtigt for dig at holde fingrene igang, når nu du har dét erhverv :)

 

Jeg laver også de venepumpeøvelser, som jeg har fundet, og kan tydeligt mærke at det er mere behageligt når jeg laver dem jævnligt, så det tror jeg at jeg vil fortsætte med, indtil jeg får fat på enten jordemoder eller min læge :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var helt klart også bedre for mig at holde fingrene i gang.

Jeg har sådan en lidt tung skum bold, som jeg sad og klemte med hænderne når jeg fx så tv

Det var da også en god idé. Det er vel også lidt terapeutisk at sidde og nulre med sådan en  ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er den, Miss H :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så fik jeg endelig fat på min jordemoder.

 

Hun foreslog ganske rigtigt akupunktur, men jeg var desværre ikke lige klar over at det var noget jeg selv skulle betale for. Det er mange penge, når man er på SU  :boo

 

Og så nævnte hun også de der håndledsskinner, så jeg vil lige høre jer. Hvor har i købt jeres og hvordan fungerer det for jer?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så fik jeg endelig fat på min jordemoder.

Hun foreslog ganske rigtigt akupunktur, men jeg var desværre ikke lige klar over at det var noget jeg selv skulle betale for. Det er mange penge, når man er på SU :boo

Og så nævnte hun også de der håndledsskinner, så jeg vil lige høre jer. Hvor har i købt jeres og hvordan fungerer det for jer?

Jeg har en gammel skinne fra engang jeg havde seneskedehindebetændelse. Den prøvede jeg at sove med, men syntes ikke rigtigt at den hjalp mig, og slet ikke, når jeg smed den i søvne...

Jeg ved godt akupunktur er kedeligt selv at betale, især på su, men det er virkelig pengene værd for nogen :kram

Jeg kan så GLÆDELIGT sige at nu hvor varmen er faldet, så er de værste smerter også faldet, men det er LANGT FRA væk på mig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har en gammel skinne fra engang jeg havde seneskedehindebetændelse. Den prøvede jeg at sove med, men syntes ikke rigtigt at den hjalp mig, og slet ikke, når jeg smed den i søvne...

Jeg ved godt akupunktur er kedeligt selv at betale, især på su, men det er virkelig pengene værd for nogen :kram

Jeg kan så GLÆDELIGT sige at nu hvor varmen er faldet, så er de værste smerter også faldet, men det er LANGT FRA væk på mig :)

Eeeej, hvor er det dejligt, at der i det mindste er lidt lettelse :) 

 

Jeg er ved at høre familie og venner om de har nogle skinner jeg kan låne. Og ellers er nødløsningen at jeg må låne nogle penge til akupunktur. Heldigvis er det udholdeligt lige nu, men jeg skal snart starte i skole igen, og det er ikke sikkert at det er helt så nemt  :wacko

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER