Elisamus

Mit livs dilemma

36 indlæg i dette emne

Hej bk

Jeg har lige taget en positiv test, og er vildt glad men også fustreret.

Pga en fejl jeg har lavet så er jeg ikke berigtiget til dagpenge selvom jeg går ledig, og da min kæreste og jeg har boet sammen i 7 år så er der gensidig forsørgelses pligt ( og jeg fandt først ud af at jeg ikke kan få dagpenge i sidste uge). Der er ikke mange job indenfor mit fag i regions Nordjylland, men har søgt hos en afdeling hvor jeg har været til samtale før men desværre ikke fik jobbet. Nu går min frygt på at hvis jeg skal til samtale og får jobbet at de så vil fyre mig inden for prøve perioden på de 3 måneder hvis de får afvide jeg er gravid....

Så vi har snakket abort herhjemme, men det vil jeg helst ikke da jeg har tabt 1 gang og haft en biokemisk graviditet før....

Hvad er jeres råd når nu økonomien betyder så meget...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tillykke med graviditeten først og fremmest :)

Hvor hurtigt får du svar på om du skal til en jobsamtale?

Jeg har ikke så megen erfaring eller råd at dele ud af, men mine tanker er lidt, at du selvfølgelig går til samtalen hvis du bliver indkaldt. Hvis du så får tilbudt jobbet, kan du evt. takke ja, og så ringe få dage efter at du har fundet ud af at du er gravid, og hvad I som arbejdsgiver og ansat nu gør.

Det er måske ikke det bedste råd, MEN jeg har kendskab til nogle på mit arbejde hvor dette har været tilfældet, og de er alligevel blevet ansat.

Dog har jeg også kendskab til nogle, som har sagt det til samtaler, og de er alligevel blevet ansat.

Jeg synes at kunne høre på dig at abort ikke er en ønsket vej, så synes du skal finde en anden mulighed, hvis det kan lade sig gøre

Pøj pøj :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Prøv.... Nogen gange bliver man overrasket! Jeg blev ved med at søge arbejde selv om jeg vidste at jeg var gravid (har termin i morgen faktisk). Da jeg var 7 måneder gravid blev jeg kaldt til samtale (jeg havde skrevet det i min ansøgning) og jeg tænke "hva kan jeg tabe?".... Så tog til samtale med en meget stor mave, kørte hjem og tænkte ikke mere over det indtil sidst på eftermiddagen hvor de ringede og tilbød mig arbejdet! Jeg er pædagog, så ikke det job med flest stillinger..... Slet ikke i Nordjylland!

Tag chancen!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

der er ansøgningsfrist d. 27/7 og de vil afholde samtaler i uge 31, har de skrevet. Jeg er kun 4+1 i dag, så der er tid nok.

Jeg skal også have klaget over a-kassen afgørelse for normalt hvis folk laver fejl så får de en måneds karantæne jeg bliver helt udelukket fra dagpenge indtil jeg har haft arbejdet 1 år. ( problematikken med a- kassen drejer sig om at jeg ikke har ændret min statur ved dem da jeg blev færdig uddannet i januar fra studerende til ny uddannet, men da jeg søgte om kontingent fritagelse skrev jeg slut dato på ansøgningen til dem og jeg har da os betalt fuldt kontingent honorar siden jeg blev færdig uddannet. så jeg synes de er noget hårde i deres afgørelse). Det kan jo være det hele løser sig med a-kassen og så er der ikke noget økonomisk dilemma mere...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Var det fordi du glemte og dimittere på baggrund af din uddannelse og ikke havde været medlem af a-kassen i et år forinden?? For så tror jeg desværre ikke du får medhold i klagen, men klag endelig.. Det kan jo også være a-kassen som ikke har opfyldt deres vejledningspligt og du derfor får medhold..

Men hvis det har stået i nogle breve fra dem at du skal sørge for at udfylde at du som om optagelse som nyuddannet senest 14 dage efter afslutningen af din uddannelse så har de opfyldt deres pligt.. Og for at man kan få dagpenge skal man have været medlem i et år og have haft 1924 arbejdstimer.. Så er det sådan set ligemeget om du skriver hvornår du er færdig med uddannelsen og om du betaler fuldt kontingent.. Det skulle du alligevel.. Du skulle have bedt om at gøre brug af dine dimittend rettigheder..

Men synes helt sikkert du skal få lavet en super god klage!!

Og så synes jeg du skal søge det job.. Arbejdsgiveren må vist ikke fyrer dig hvis du er gravid.. Også selvom de ikk vidste det..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og stort tilykke med graviditeten også :) selvfølgelig ej at forglemme :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Arbejdsgiver skal ikke informeres om en graviditet før 3 mdr før forventet fødsel, så du kan jo også bare vente til de 3 mdr's prøvetid er overstået med at sige det?

Ved godt det er lidt røv over for arbejdsgiver, men i princippet er det jo ikke forkert når nu reglerne er sådan. Og så er du da sikker på ikke at blive fyret for det.. jeg tænker nemlig, at det kan jo godt være at de evt ville finde på en anden undskyldning, hvis det var inden for prøvetiden :)

Synes i hvert fald at abort er en virkelig sørgelig løsning, når nu det lyder som om, I gerne vil have barnet.

Pøj pøj med det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Arbejdsgiver skal ikke informeres om en graviditet før 3 mdr før forventet fødsel, så du kan jo også bare vente til de 3 mdr's prøvetid er overstået med at sige det?

Ved godt det er lidt røv over for arbejdsgiver, men i princippet er det jo ikke forkert når nu reglerne er sådan. Og så er du da sikker på ikke at blive fyret for det.. jeg tænker nemlig, at det kan jo godt være at de evt ville finde på en anden undskyldning, hvis det var inden for prøvetiden :)

Synes i hvert fald at abort er en virkelig sørgelig løsning, når nu det lyder som om, I gerne vil have barnet.

Pøj pøj med det.

:ditto

Og de regler er lavet for at beskytte kvinder og sørge for, at de ikke kommer bagud i jobkøen pga. familie, så jeg synes overhovedet ikke, at du skal have dårlig samvittighed over det. :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

er det ikke 3 mdr før forventet barsel???

Jo det mener jeg også - så undersøg om det er 4, 6 eller 8 uger før (man kan vel selv vælge om man vil fortsætte til 4 uger før? hvis det gør situationen lettere :unsure )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener at det er 3 mdr før termin - det står der i hvert fald i min overenskomst.

Synes ikke at abort er den rette løsning i den her situation.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der står også 3 mdr før forventet fødsel (altså terminsdatoen) på min fagforenings hjemmeside :)

Hov, og stort tillykke med graviditeten forresten :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har været medlem af a kassen siden dec. 2012...

Ja jeg ved at man først skal sige det 3 mdr før men hvor længe kan man skjule det, det. Liver svært at skjule det i 6 mdr...

Der vil jo evt. Være ansættelses start d 1/9....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænkte også, at uanset hvornår det senest skal siges, så er det nok ikke realistisk at skjule det, og så risikerer du at blive fyret på et eller andet opdigtet grundlag fordi de "ikke vidste", at du var gravid - altså hvis vi overhovedet er ude i, at de ville af med dig pga graviditeten. Men er det "sandsynligt"? Jeg ved godt, at det kan ske, men de fleste steder ansætter man da "bare" en barselsvikar?

Uanset hvad, tror jeg i længden, at du vil fortryde at skille dig af med et ønskebarn til fordel for et måske-job...

Er det realistisk at din kæreste KAN forsørge dig (og evt. en baby) eller snakker vi om, at I så skal gå fra hus og hjem? For hvis det er realistisk at det kan løbe rundt - omend det bliver stramt - så ville jeg klart beholde baby og stadig gå efter jobbet. Hvem ved, måske er du heldig at få begge dele. Og hvis ikke, så må I lægge et budget efter små penge. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænkte også, at uanset hvornår det senest skal siges, så er det nok ikke realistisk at skjule det, og så risikerer du at blive fyret på et eller andet opdigtet grundlag fordi de "ikke vidste", at du var gravid - altså hvis vi overhovedet er ude i, at de ville af med dig pga graviditeten. Men er det "sandsynligt"? Jeg ved godt, at det kan ske, men de fleste steder ansætter man da "bare" en barselsvikar?

Uanset hvad, tror jeg i længden, at du vil fortryde at skille dig af med et ønskebarn til fordel for et måske-job...

Er det realistisk at din kæreste KAN forsørge dig (og evt. en baby) eller snakker vi om, at I så skal gå fra hus og hjem? For hvis det er realistisk at det kan løbe rundt - omend det bliver stramt - så ville jeg klart beholde baby og stadig gå efter jobbet. Hvem ved, måske er du heldig at få begge dele. Og hvis ikke, så må I lægge et budget efter små penge. :)

Vi kan leve af mandens løn plus opsparingen i 3 måneder, så det er ikke en holdbar løsning i længden...

Hvis jeg er i 4+1 nu så vil jeg være i uge 10/11 når jeg begynder på arbejdet, og efter prøvetiden omkring 23/24... Så lang tid er det vel svært at skjule tænker jeg...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige nu er afdelingen rimeligt presset ( har det fra min veninde der er ansat derinde), de har nemlig 4 der har sagt op og 5 der er eller skal på barsel, men de søger os 3 nye folk....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der noget, I kan skære ned på? Bil, husholdning, flytte I noget mindre?

Ved mig havde det længe været tydeligt i uge 23-24, men det er jo forskelligt fra person til person. Jeg tænker mere på, at det er uholdbart, hvis du skal bruge over halvdelen af din graviditet på at skjule det og være nervøs for at blive opdaget.

Hvordan ser økonomien ud, hvis I ikke får barn? Som jeg læser det, kan jeg godt få indtrykket af at I er lidt i problemer uanset om I får barn eller ej? :unsure

Hvis du nu ikke får jobbet (altså tager til samtale, men de takker nej), er du så indstillet på job udenfor dit felt? Altså et eller andet random bare for at få tjent noget, vil det være realistisk?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er villig til at tage andre job os uden for mit område, men med dårlig ryg/nakke så kan jeg fx holde til hjemmeplejen....

Vi har allerede skåret ind til benet, og derfor regnet ud at vi kan klare os for min minds løn + 3.000 ved siden af...

Vi bor allerede billigt (5000 kr ink vand og el, varme kommer ved siden af), men vi har 3 heste, 1 hund og 5 katte og dem kan vi ikke komme med... Vi bor på en lille gård og kan derfor have dyrerne hjemme billigt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der skulle stå ikke holde til fx hjemmeplejen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved godt du nok ikke ser det som en mulighed men heste er en enorm udgift! Just sayin! Ellers kunne i måske åbne op for opstaldning af andres heste - det er en let indtægt. Ikke meget men så er der i hvert fald til pasta og ketchup ;) og hvis du så kan tage en avis rute også - så kan i få kødsovs Til pastaen :p

Behøver du holde det skjult i prøvetiden? De må vel ikke fyre dig på grund af graviditet i prøvetiden heller? Eller er der andre regler?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er du ikk bioanalytiker, det menes jeg at huske.

Jeg er selv bioanalytiker og det er jo primært kvinder der arbejder med sådan noget, så det kommer jo heller ikke bag på lederne at de ka ha ansatte der blir gravide og ska på barsel.

Der er ikke anderledes regler inden for faget - de må ikke fyre dig pga graviditet. Men de ska jo vide det på et eller andet tidspunkt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har kun 3 bokse og kan derfor ikke tage flere heste ind, ogjeg ved heste er meget dyre, men jeg vil ikke vælge dem fra, så hellere undvære tandlæge, tøj osv. Til mig selv. Men selv på hestene er der skåret ned på det der kan dvs ingen udstyr, ingen undervisning og ingen stævner samt hø i store baller i stedet for små som er billigere pr kg...

Nej de kan ikke fyre mig pga en graviditet men kan i prøvetiden komme med en dum undskyldning for det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er du ikk bioanalytiker, det menes jeg at huske.

Jeg er selv bioanalytiker og det er jo primært kvinder der arbejder med sådan noget, så det kommer jo heller ikke bag på lederne at de ka ha ansatte der blir gravide og ska på barsel.

Der er ikke anderledes regler inden for faget - de må ikke fyre dig pga graviditet. Men de ska jo vide det på et eller andet tidspunkt.

Er du ikk bioanalytiker, det menes jeg at huske.

Jeg er selv bioanalytiker og det er jo primært kvinder der arbejder med sådan noget, så det kommer jo heller ikke bag på lederne at de ka ha ansatte der blir gravide og ska på barsel.

Der er ikke anderledes regler inden for faget - de må ikke fyre dig pga graviditet. Men de ska jo vide det på et eller andet tidspunkt.

Jo det er jeg. Men med en afdelingen der er presset meget i forvejen med 4 der allerede har sagt op og 5 der enten skal eller er på barsel, så er det måske lidt risikabelt men sef. Vil nok ikke komme bag på dem med en kvinde på snart 27 og som har været i et fast forhold i 7 år blev gravid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan sagtens leve mig ind i, hvor glad man bliver for dyr, og at det ikke er bare sådan lige at skille sig af med dem.

Men jeg ville alligevel aflive en hest, før jeg valgte en abort (undskyld jeg stiller det så hårdt op :kram2), så på den måde ser jeg i højere grad afskaffelse af dyrene (omend på en måde, jeg virkelig ikke håber bliver aktuel!) som en mulighed end aborten.

Så personligt ville jeg beholde barnet, satse på jobbet, og så kigge på dyrene, HVIS det hele skulle vælte.

Og undskyld, undskyld, undskyld, jeg ved godt at det er barskt skrevet! :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, hvad er der at miste? Aborten virker ikke som en reel mulighed så søg da jobbet, hvis du får det tror jeg ikke på de fyrer dig. Hvis de alligevel fyrer dig, så har du nået at få god indkomst de måneder og kan så søge noget andet bagefter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:ditto

 

Ellers kunne det måske være muligt i en periode at låne hestene ud? Jeg har hørt om flere som ikke har råd til deres heste. som låner dem ud til folk som gerne vil have hest og har råd til de løbende udgifter, men ikke til de måske 20.000 en hest koster. Så låner vedkommende hesten i en aftalt periode (med skriftlig kontrakt, selvfølgelig), og så når perioden er udløbet, kan man forhandle om hvorvidt udlånet skal fortsætte, vedkommende skal købe hestene eller man tager hestene hjem?

Jeg tænkte lige det samme :)

Hvordan står I stillet selv om der ikke var barn på vej og du ingen job får?

Hvad er løsningen der?

Jeg vil allerede nu søge alt hvad der er af mulige job emner, får du så det rigtige job, så kan man altid takke nej til de andre bud.

Men spil på flere heste allerede nu :)

Jeg er slet ikke inde i de der a-kasse regler. Men da jeg blev færdig og ikke kunne finde job, røg jeg direkte på dagpenge fordi jeg havde været medlem det sidste år af min uddannelse, det lyder til du også har været?

Jeg vil evt stille et møde op med dem istedet for på skrift. Det er noget nemmere at forhandle, evt forhandel en karantæne? Så burde du kunne få en dimitentsats.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER