Calla

Min helt egen kagetråd :o)

32 indlæg i dette emne

Jeg fik præsteret at lave min første fondantkage idag. De andre gange, har jeg måttet kyle fondanten af pommern til, da det bare ikke ville som jeg ville <_<

Men denne gang, blev den bare helt perfekt :glad

Og da jeg elsker at bage,så vil jeg altså have min helt egen kagetråd ;)

1 MMF kage: Barbiekagen. Jeg brugte royal icing til pynten. Kagen er en lag-på-lag rouladebunde, med skiftevis bananmousse og tobleronecreme. Den er smurt op med Cream cheese frosting (guffenam). Den var et stort hit hos alle :glad Fik dog kun taget billeder af det færdige projekt :( Men den er lagt sammen på denne måde : Iglokage

Dukken, er en barbie wannabe, minus ben (de var simpelthen for lange), og med vitawrap omkring (er iøvrigt sikker på at vitawrap er skabt af fanden i vrede :gal )

Her er hun, Emma's barbiekage:

2czoy36.jpg

2na7952.jpg

148uoi.jpg

wl6l2x.jpg

Kan iøvrigt afsløre at hjertet dækker over det lille hul, Magnus absolut skulle prikke i den :bask

Og at bogstavsgeléen bare ikke ville hænge ordentligt ved, derfor det ikke er så pænt.. Men synes kagen er blevet meget god, taget i betragtning at jeg aldrig har prøvet det før :)

Og Thomas, som hjalp mig i køkkenet, ville også gerne prøve at lave sin egen. Så det fik han lov til.

Igen, lag-på-lag rouladebunde,tobleronecreme og bananmousse. Smurt op med cream cheese frosting, og derfor med royal icing. Pynten er hvad vi lige havde på lager ;)

11ij1b5.jpg

jpzh8g.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

den er da blevet go!

Og hyggeligt med selskab i køkkenet <3

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

den er da blevet go!

Og hyggeligt med selskab i køkkenet <3

Tusind, tusind tak :loveshower

Ja det er da helt vildt hyggeligt :loveshower Kun rart at de gider, og at man har lidt selskab :) Håber da lidt at de kan bruge det senere i livet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Hvor er de blevet fine :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den er da super flot :loveshower Gid jeg kunne lave en kage så flot..

Drømmer om at lave en lignende til Milles fødselsdag til sommer..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den er godt nok flot :biglove

Fatter ikke nogen kan finde ud af det :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var faktisk ikke så svært som jeg havde regnet med.. Men det kræver da lidt alligevel. Specielt gav det mig grå hår på hovedet at finde ud af hvilket mønster der sku være på kjolen.. Til sidst blev jeg så irriteret, at det bare blev til lidt <_< Men skal helt klart have bestilt flere tyller, i andre størrelser og motiver..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hvordan kommer i igang med de kager

er det bare en helt alm roulade i køber eller hvordan gør i

er helt syg for at prøv det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hvordan kommer i igang med de kager

er det bare en helt alm roulade i køber eller hvordan gør i

er helt syg for at prøv det

Jeg lavede selv bundene af rouladedej, og skar dem så til og lagde dem lag-på-lag i den skål, foret med vitawrap. Imellem bundene lagde jeg fyld på. Skiftevis bananfyld, og tobleronefyld.

Stillede den på køl til næste dag, og vendte den ud af skålen, smurte den med cream cheese frosting og lagde så den hjemmelavede fondant på. Derefter pyntede jeg den, med royal icing.

Opskrifterne jeg brugte er her :

Rouladebunde:

3 æg

150 g sukker

30 g kartoffelmel

90 g hvedemel

1 tsk bagepulver

Pisk æg og sukker lyst og luftigt til piskeriset danner spor. Bland de to slags mel og bagepulver og vend det forsigtigt i æggemassen.

Fór en bradepande med bagepapir, og hæld dejen herpå. Den fylder ikke hele pladen, men det gør ikke spor.

Bages i forvarmet ovn på 200grader (varmluft) i ca. 8-10min (gylden brun).

Vendes ud på en kold bageplade med bagepapir (ellers klistrer den fast og går i stykker, hvis ikke du vender den ud, og fjerner det bagepapir den er bagt på). Vent evt. til det er afkølet lidt, men inden den bliver kold).

Royal Icing

1½ past.æggehvide

500g flormelis (plus lidt ekstra til at justere konsistensen)

Pisk æggehvide stift, og pisk herefter flormelis i (forsigtigt, ellers har du en flormelis sky i hovedet :lolhit )

Puttes i sprøjtepose m. fortrukne tyl, og sprøjtes ud i ønsket mønster på kagen, eller på et stk bagepapir. Kan herefter limes på kagen m. lidt tylloselim eller en klat vand) Det er lidt hårdt at arbejde med. Det bliver helt hårdt når det stivner.

Tobleronecreme:

400G toblerone

½L piskefløde.

Tobleronen brækkes i stykker og puttes i en skål med fløden. Smeltes sammen over vandbad.

Røres forsigtig sammen, og stilles på køl til dagen efter. Piskes op med el-pisker og er good-to-go ;)

Bananmousse:

4 bananer

1 past. æggehvide

30 g melis

1½ dl piskefløde

Mos bananerne i en blender, stavblender er perfekt til jobbet. Ellers skal de moses gennem en sigte.

Pisk æggehviden stiv, pisk sukkeret i. Vend hviden i bananmosen sammen med den piskede fløde.

Fordel cremen imellem bundene og stil det koldt.

Cream cheese frosting:

2pk philedelphia natural

1pk (250g) blød smør

250g flormelis

1 tsk vaniliesukker (anden smag kan tilføjes)

Pisk ost,og smør blødt med elpisker.

Tilsæt flormelis og vaniliesukker, pisk godt, til det hele bliver luftigt. Stilles på køl til dagen efter, og bruges koldt til at smøre op med, da kagen ellers vil blive trukket med af.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

den ser da super flot ud.... godt gået....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

den ser da super flot ud.... godt gået....

Tark :glad

Synes nu også den blev helt okay.

Glæder mig til at kaste mig ud i flere projekter :glad :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

man bliver helt hooked....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er den bare flot.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

man bliver helt hooked....

Hehe, ja.. Næste gang kommunen sender en speciallæge, og han spørger om jeg har et afhængighedsproblem, kan jeg sige ja.. Jeg er afhængig af at bage kager :lolhit

Og dog..måske ikke så smart, ender sg da på den lukkede så :numse :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe, ja.. Næste gang kommunen sender en speciallæge, og han spørger om jeg har et afhængighedsproblem, kan jeg sige ja.. Jeg er afhængig af at bage kager :lolhit

Og dog..måske ikke så smart, ender sg da på den lukkede så :numse :whistling

Så skal du huske at give doktormanden et stykke kage samtidig, så kan du ikke ryge på den lukkede :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så skal du huske at give doktormanden et stykke kage samtidig, så kan du ikke ryge på den lukkede :lol

:D :D

Ja det er da én af de ting, jeg VÈD jeg kan finde ud af ;) Bage og lave mad ;) Og så tegne ^_^

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

så må du tegne en kage til lægen..... hi hi

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

så må du tegne en kage til lægen..... hi hi

:D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg lavede selv bundene af rouladedej, og skar dem så til og lagde dem lag-på-lag i den skål, foret med vitawrap. Imellem bundene lagde jeg fyld på. Skiftevis bananfyld, og tobleronefyld.

Stillede den på køl til næste dag, og vendte den ud af skålen, smurte den med cream cheese frosting og lagde så den hjemmelavede fondant på. Derefter pyntede jeg den, med royal icing.

Opskrifterne jeg brugte er her :

Rouladebunde:

3 æg

150 g sukker

30 g kartoffelmel

90 g hvedemel

1 tsk bagepulver

Pisk æg og sukker lyst og luftigt til piskeriset danner spor. Bland de to slags mel og bagepulver og vend det forsigtigt i æggemassen.

Fór en bradepande med bagepapir, og hæld dejen herpå. Den fylder ikke hele pladen, men det gør ikke spor.

Bages i forvarmet ovn på 200grader (varmluft) i ca. 8-10min (gylden brun).

Vendes ud på en kold bageplade med bagepapir (ellers klistrer den fast og går i stykker, hvis ikke du vender den ud, og fjerner det bagepapir den er bagt på). Vent evt. til det er afkølet lidt, men inden den bliver kold).

Royal Icing

1½ past.æggehvide

500g flormelis (plus lidt ekstra til at justere konsistensen)

Pisk æggehvide stift, og pisk herefter flormelis i (forsigtigt, ellers har du en flormelis sky i hovedet :lolhit )

Puttes i sprøjtepose m. fortrukne tyl, og sprøjtes ud i ønsket mønster på kagen, eller på et stk bagepapir. Kan herefter limes på kagen m. lidt tylloselim eller en klat vand) Det er lidt hårdt at arbejde med. Det bliver helt hårdt når det stivner.

Tobleronecreme:

400G toblerone

½L piskefløde.

Tobleronen brækkes i stykker og puttes i en skål med fløden. Smeltes sammen over vandbad.

Røres forsigtig sammen, og stilles på køl til dagen efter. Piskes op med el-pisker og er good-to-go ;)

Bananmousse:

4 bananer

1 past. æggehvide

30 g melis

1½ dl piskefløde

Mos bananerne i en blender, stavblender er perfekt til jobbet. Ellers skal de moses gennem en sigte.

Pisk æggehviden stiv, pisk sukkeret i. Vend hviden i bananmosen sammen med den piskede fløde.

Fordel cremen imellem bundene og stil det koldt.

Cream cheese frosting:

2pk philedelphia natural

1pk (250g) blød smør

250g flormelis

1 tsk vaniliesukker (anden smag kan tilføjes)

Pisk ost,og smør blødt med elpisker.

Tilsæt flormelis og vaniliesukker, pisk godt, til det hele bliver luftigt. Stilles på køl til dagen efter, og bruges koldt til at smøre op med, da kagen ellers vil blive trukket med af.

tak for opskriften det må altså prøves

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

tak for opskriften det må altså prøves

Det er ikke så svært som det lyder og ser ud til, fandt jeg ud af. Jeg troede også det var helt vildt besværligt,men det var det faktisk ikke :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

er det det der skumfidus noget du så har overtrukket med udenover det cheese noget ...

og lige når vi er ved det smager det så ikke af ost ???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja fondanten er yderst. Creamcheesen er istedet for smørcreme, og det som fondanten "klistrer" fast på :) Og nej, det smager ikke af ost. Ihvertfald ikke den opskrift jeg brugte :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så kan jeg da tilføje et par nye kager :)

Til Magnus' fødselsdag i april :

post-71-047957300 1308515168_thumb.jpg

post-71-010630600 1308515157_thumb.jpg

Også til min nevøs navnefest igår, den er jeg faktisk ret stolt af.. Det er den mest vellykkede kage jeg har lavet, og min søster blev så utrolig glad for den :loveshower :

post-71-098845100 1308515901_thumb.jpg

post-71-013745900 1308515983_thumb.jpg

post-71-026352200 1308515975_thumb.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så til Mikkels fødselsdag.

Desværre drillede fondanten helt vildt, så det endte med at blive et par nødløsninger, da tiden løb fra mig, plus der var en del bøvl omkring en ordre der ikke kunne leveres alligevel. Så endte med at stress ret meget :( Men jeg nåede det da. Men han blev glad for den, og den smagte godt :)

Manden ville iøvrigt hjælpe og være sød, så han rullede fondanten ud.. Og lagde den på kagen, inden jeg havde nået at få smurt den op med noget som helst :rolleyes Men han får helt sikkert 10 point for at prøve :loveshower

post-71-029612800 1308515583_thumb.jpg

post-71-051598400 1308515508_thumb.jpg

Og som altid, et stk ekstra lagkage, da der aldrig er nok i en kage :lolhit Ej, havde en masse fyld i overskud, så Mikkel og jeg smækkede lige en lagkage sammen :loveshower

post-71-041050500 1308515596_thumb.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER