MissH

Glukosebelastningstest

13 indlæg i dette emne

Hej!

 

Ja, så er det i morgen jeg skal til glukosebelastningstest på Skejby. Skal faste fra i aften kl. 22. Synes det er lidt strengt nu hvor vi har/haft en tropedag og får en tropenat. Er sikker på, at jeg kommer til at være meget dårlig i morgen, når jeg skal af sted.
Jeg var ved jordemoder  i går og fik stixet min urin. Protein var negativ, men glukose var +1, så jordemoderen mistænker svangerskabsdiabetes. Hun sagde dog, at sukker i urinen også kan ses, hvis jeg har spist noget sødt forinden, og jeg havde fået müsli, så testen i morgen vil vise om der er noget eller ej...

Er der nogle af jer, der har haft sukker i urinen uden at det skyldtes graviditetssukkersyge? :)  

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke erfaring med sukker i urinen, men jeg vil bare berolige dig med at glukosebelastningstest ikke er så slemme for alle. Jeg fik 2, og det gik helt ok. Selve sukkervandet blev blandet med citron, så det smagte bare af schweppes, og ventetiden fordrev jeg med video på podcasten. Jeg havde lidt at spise med til bagefter, og det var rigtig rart. :) Må du drikke vand? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er nemlig det jeg synes der er hårdt, for nej, jeg må ikke drikke vand udover sammenlagt ½ glas vand fra i aften kl. 22 til i morgen, når jeg er færdig. Og normalt drikker jeg 2-3 liter om dagen. Så det er lidt et træls tidspunkt jeg skal til testen, nu hvor det er så varmt. Og jeg lider af kvalme og opkast, hvis jeg bliver for sulten, og det når jeg formentlig at blive i løbet af morgenen :/  

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er kommet igennem 2 senest i mandags og det er gået overraskende godt. Kan kun anbefale godt med citron i glukosen og at gemme den halve glas vand til testen.

P.s. jeg led under den første af hyperemisis og kom fint igennem. De kan være ret vedholdende og giver nye tider hvis det mislykkes så det gælder om at holde ud hvis man kan.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Få drukket god her til aften, gerne noget juice/saftevand med sukker i, det er med til at holde maven i ro og holde ting i sig. ( siger vagtlægen efter jeg havde madforgiftning for nogen år siden)

Så skal det nok gå! Husk masser af beskæftigelse, bøger/blade/telefon/ipad, så bruger man ikke tid på at tænke hvordan man har det :)

Synes ikke det var så slemt, havde forventet noget tykt stads, det var det slet ikke. Drik det stille og roligt og kvæl ikke dig selv i det for hurtig at få det ned, så skal det nok gå :)

Pøj pøj :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde konsekvent sukker i urinen ved hvert eneste tjek hele vejen igennem min første graviditet - hvor jeg så var til en 3-4 glukosebelastninger, som alle viste at der ingenting var i vejen. Her anden gang var min urin fin ved mit første læge- og jm-besøg, men ved det næste tjek havde jeg så sukker i urinen igen og har haft det konsekvent siden igennem resten af graviditeten. Har været til en glukosebelastning i sidste måned og skal igen nu her i næste uge. Den viste igen at der intet var i vejen, men de bliver ved med at sende mig afsted for at tjekke op på at jeg så ikke lige pludselig udvikler sukkersyge.

Så det behøver ikke at betyde noget som helst at du har sukker i urinen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan gik din test? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er ikke kommet svar fra testen endnu :) Men det var let nok at drikke sukkervæsken, det var tiden efter der var lidt svær, da jeg følte jeg skulle kaste op, men det gjorde jeg ikke..
Når I har haft sukker i urinen, har I så været i nogen form for behandling? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er ikke kommet svar fra testen endnu :) Men det var let nok at drikke sukkervæsken, det var tiden efter der var lidt svær, da jeg følte jeg skulle kaste op, men det gjorde jeg ikke..

Når I har haft sukker i urinen, har I så været i nogen form for behandling? :)

Nej, jeg har ikke modtaget nogen behandling for det - man har bare løbende tjekket mig for sukkersyge, som der så ikke har været noget af. Lægen siger at det kan være nyrerne, der bare er lidt utætte, så hvis man spiser lidt sukker, så ses det i urinen, men det er ikke skadeligt i sig selv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er ikke kommet svar fra testen endnu :) Men det var let nok at drikke sukkervæsken, det var tiden efter der var lidt svær, da jeg følte jeg skulle kaste op, men det gjorde jeg ikke..

Når I har haft sukker i urinen, har I så været i nogen form for behandling? :)

Dejligt at høre at det gik fint med selve udførelsen af testen :)

Vi håber for et godt svar :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay :)
Ja, krydser fingre for, at der ikke er noget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er saa vidt jeg har forstaaet en aendring i ens diet og i kravet til ens motion, der er behandlingen, hvis man faar graviditetssukkersyge. 

 

Jeg fravalgte den under min graviditet, fordi jeg ikke oenskede at faste og hernede i Italien tager de blod flere gange i loebet af 4 stive timer efter det drikke stads. Ikke paa vilkaar, saa jeg meddelte dem, at jeg allerede levede "diabetesvenligt". Nu scanner de saa ogsaa oftere standardmaessigt hernede, hvor jeg tror de laegger ekstra scanning ind, hvis man har graviditetssukkersyge... Der er vist en tendesn til store boern i det tilfaelde. Min dreng var lille... 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay, fint.

 

Jeg svømmer også flere gange om ugen og cykler. Og min kost er også relativt sund :)
Men inden torsdag skulle der gerne være svar, hvis jeg HAR sukkersyge. Men hvis testen er fin, så får jeg ikke besked. Ergo håber jeg på IKKE at høre fra Skejby ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER