Barbamama

Dobbeltnavne - for/imod?

32 indlæg i dette emne

Ja ja, tidligt at tænke i navne, I know :blush

Men vi snakker lidt om dem herhjemme. Og sagen er, at min kære mand Brian har (havde) en mormor, som han meget gerne vil opkalde en datter efter. Og hun hed Lillian, og det synes jeg ikke i sig selv er så tosset, og jeg kan godt lide tanken om at opkalde. Men jeg er alligevel ikke HELT solgt på navnet, så vi snakker om at give en evt datter to navne. Jeg tænker så, at hun i daglig tale kunne hedde det andet navn, men jeg tror måske, at Brian gerne ville bruge begge...

Men jeg er lidt i tvivl, om jeg synes det er en god idé med to navne, eller om jeg bare skal "æde" at hun i så fald skulle hedde Lillian (og kun Lillian) eller "kæmpe for" kun at hedde noget andet. Og jeg kan lidt mærke, at jeg gerne vil have en lidt mere defineret holdning til det, inden jeg bliver gravid og hormonel :P

Så jeg kunne godt tænke mig at høre nogle plusser og minusser ved at have to navne :) (I behøver ikke tage stilling til navnet Lillian i sig selv eller det at opkalde - bare det at give to navne :))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

hmm.. Jeg tænker at lige "Lillian" er bøvlet at lave til dobbeltnavn, fordi det jo allerede er et dobbeltnavn (Lilli/ Lilly og Ann(e)) - så det ville for mig komme til at virke som et trippelnavn. Jeg ville ikke lave det som et "marie-Lillian", men kunne sagtens finde på at bruge det som mellemnavn. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske kunne I lave en fortolkning på navnet? Jeg har altid været ret vild med Lilly, og det ligger jo ret tæt op ad, så tæt at I måske ville kunne argumentere for, at det var i hyldes til hende?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hmm.. Jeg tænker at lige "Lillian" er bøvlet at lave til dobbeltnavn, fordi det jo allerede er et dobbeltnavn (Lilli/ Lilly og Ann(e)) - så det ville for mig komme til at virke som et trippelnavn. Jeg ville ikke lave det som et "marie-Lillian", men kunne sagtens finde på at bruge det som mellemnavn. :)

Sjovt jeg har aldrig tænkt på det som er dobbeltnavn på den måde :D men jeg kan da godt se det.

Og ja, jeg må lige præcisere at med "dobbeltnavn" mente jeg nok nærmere mellemnavn. Altså ikke noget med bindestreger. ;) Men f.eks. Karoline Lillian Eggers Larsen. Eller Lillian Emma Eggers Larsen. Hvor hun så i daglig tale nok mest hed Karoline eller Emma eller hvad vi nu fandt på, men også godt kunne blive kaldt begge navne engang imellem, f.eks. af personer der foretrak det, eller i højtidlige situationer. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har valgt at navn nr. 2 ved os er et rent mellennavn, men hun vil kunne bruge det til fornavn en gang hvis, hun ønsker det.

Det var dog lidt op ad bakke at få kommunen til at fatte, at det skulle være et mellemnavn og ikke et nr. 2 fornavn.

Men jeg har ikke noget problem med dobbeltnavne, min mand var dog ikke fan. Han var "bange" for at alle ville kalde hende Cicilie Evelyn og ikke bare Cicilie, hvis begge navne blev fornavne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ikke til for mange/for lange navne (vi prøver at gå efter, at han skal kunne tisse sit navn i sandet :D).

 

Men jeg er slet ikke til, at man giver sit barn et navn, som man ikke er helt vild med. Hvis man giver dem et eller flere navne, skal det - efter min mening - være fordi, man synes at navnet/navnene bare er de helt rigtige. Men mindre selvfølgelig at man slet ikke kan blive enige, og det ender med et kompromis.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har valgt at navn nr. 2 ved os er et rent mellennavn, men hun vil kunne bruge det til fornavn en gang hvis, hun ønsker det.

Det var dog lidt op ad bakke at få kommunen til at fatte, at det skulle være et mellemnavn og ikke et nr. 2 fornavn.

Men jeg har ikke noget problem med dobbeltnavne, min mand var dog ikke fan. Han var "bange" for at alle ville kalde hende Cicilie Evelyn og ikke bare Cicilie, hvis begge navne blev fornavne.

Jeg troede egentlig at der ikke officielt var noget, der hed mellemnavn?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har selv mellemnavn efter min farmor, og det synes jeg kun er en hyggelig tanke. Det er dog ikke noget jeg bruger, og er meget sjældent blevet kaldt begge navne - så har folk i hvert fald fået at vide, at jeg kun vil kaldes ved mit fornavn. 

Min lillebror har også mellemnavn efter en i familien, men det blev ved en fejl til 2 fornavne på dåbsattesten. Mine forældre gad ikke ændre det, og den eneste der har kaldt ham begge navne er min farmor, der inisterede på at det lød bedre :rolleyes :D

 

Jeg ville gerne have haft, at Karla havde et mellemnavn, men C var imod, så hun blev mellemnavns-løs :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ikke til for mange/for lange navne (vi prøver at gå efter, at han skal kunne tisse sit navn i sandet :D).

Men jeg er slet ikke til, at man giver sit barn et navn, som man ikke er helt vild med. Hvis man giver dem et eller flere navne, skal det - efter min mening - være fordi, man synes at navnet/navnene bare er de helt rigtige. Men mindre selvfølgelig at man slet ikke kan blive enige, og det ender med et kompromis.

Det kan jeg bestemt godt følge. Og det er vel netop et kompromis, vi (jeg?) prøver at finde. Fordi jeg synes Lillian er pænt, men jeg er umiddelbart ikke så vild med det, at jeg kan forestille mig at kalde en datter "kun" det. Men jeg har lidt fornemmelse af, at det betyder ret meget for Brian. Og hvis jeg har ret i det, skal vi jo have fundet en løsning :)

(jeg er i øvrigt mest til lange navne så lige på dét punkt er dobbeltnavne gode til mig :))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fra navneloven: 

Kapitel 2

Mellemnavne

§ 11. Som mellemnavn kan tages:

1) Et navn, der tidligere har været ansøgerens mellemnavn.

2) Et navn, som den pågældende kan tage som efternavn.

3) Et navn, der bæres eller har været båret som mellemnavn af ansøgerens forældre, bedsteforældre, oldeforældre eller tipoldeforældre.

4) Et navn, der kan tages som fornavn efter § 13, stk. 1, uanset hvilket køn det pågældende navn betegner.

5) Et navn, der bæres som mellemnavn af ansøgerens mors eller fars nuværende eller tidligere ægtefælle, når den pågældende stedfar eller stedmor samtykker. Med en ægtefælle sidestilles en samlever, såfremt betingelserne i § 5, stk. 2, er opfyldt.

6) Et navn, der bæres som mellemnavn af ansøgerens nuværende eller tidligere plejemor eller plejefar, når den pågældende samtykker.

7) Et navn, som den pågældendes ægtefælle bærer som mellemnavn eller efternavn, når ægtefællen samtykker. Med en ægtefælle sidestilles en samlever, såfremt betingelserne i § 5, stk. 2, er opfyldt.

 

§ 13. Som fornavn kan tages et navn, der er optaget på den liste, der er nævnt i § 14, stk. 1, eller som er godkendt efter § 14, stk. 3.

 
Altså: Hvis det er et godkendt navn, kan man få det som mellemnavn -  får I en pige, kan hun sagtens hedde Lillian til mellemnavn ;) 
 
(Sorry jeg lige nørder din tråd ;) )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fra navneloven:

Kapitel 2

Mellemnavne

§ 11. Som mellemnavn kan tages:

1) Et navn, der tidligere har været ansøgerens mellemnavn.

2) Et navn, som den pågældende kan tage som efternavn.

3) Et navn, der bæres eller har været båret som mellemnavn af ansøgerens forældre, bedsteforældre, oldeforældre eller tipoldeforældre.

4) Et navn, der kan tages som fornavn efter § 13, stk. 1, uanset hvilket køn det pågældende navn betegner.

5) Et navn, der bæres som mellemnavn af ansøgerens mors eller fars nuværende eller tidligere ægtefælle, når den pågældende stedfar eller stedmor samtykker. Med en ægtefælle sidestilles en samlever, såfremt betingelserne i § 5, stk. 2, er opfyldt.

6) Et navn, der bæres som mellemnavn af ansøgerens nuværende eller tidligere plejemor eller plejefar, når den pågældende samtykker.

7) Et navn, som den pågældendes ægtefælle bærer som mellemnavn eller efternavn, når ægtefællen samtykker. Med en ægtefælle sidestilles en samlever, såfremt betingelserne i § 5, stk. 2, er opfyldt.

§ 13. Som fornavn kan tages et navn, der er optaget på den liste, der er nævnt i § 14, stk. 1, eller som er godkendt efter § 14, stk. 3.

Altså: Hvis det er et godkendt navn, kan man få det som mellemnavn - får I en pige, kan hun sagtens hedde Lillian til mellemnavn ;)

(Sorry jeg lige nørder din tråd ;) )

Haha nørd løs, det er herligt med facts! :D Må man godt have to mellemnavne? For Eggers er vel også et mellemnavn :unsure

Og det er jo faktisk lige præcis sådan som dit navn "er bygget op" jeg godt kunne tænke mig. At det er en hyggelig ting og en anledning til at snakke om oldemor (som var en SKØN dame!), men ikke en daglig ting.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha nørd løs, det er herligt med facts! :D Må man godt have to mellemnavne? For Eggers er vel også et mellemnavn :unsure

Og det er jo faktisk lige præcis sådan som dit navn "er bygget op" jeg godt kunne tænke mig. At det er en hyggelig ting og en anledning til at snakke om oldemor (som var en SKØN dame!), men ikke en daglig ting.

 

Man kan godt have 2 mellemnavne :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er vild med dobbeltnavne. Vi har jo også valgt to navne til bassen - Carl Emil ❤️ Han bliver kaldt begge navne men vi har så også samtidig valgt uden bindestreg så han så når han er ældre kan han vælge hvis han vil hedde det ene eller det andet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Caroline hedder Caroline Kristine, hun bliver kun kaldt Caroline. Kristine er min farmors mellemnavn. Jeg har hele tiden gerne ville have mellemnavn til vores børn, og det skal de kommende børn også have, og helst et navn fra vores bedsteforældre/oldeforældre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har 4 navne hvoraf 2 er mellemnavne, det samme har Mie.

Det har aldrig været et spørgsmål om Mie skulle have et mallemnavn eftersom alle kvinder på min mors side har mellemnavn og min dejlige farmor har et. Derudover hedder svigermor også 2 navne.

Vi bruger mellem navnet til at opkalde. Mie hedder Andrea efter sin far og får vi en pige mere bliver det nok Louise (som er mit mellem navn). Det kan bruges sammen og hver for sig, vi bruger jo så kun Mie.

Jeg syntes at hvis i bruger Lillian som dobbelt navn så ville jeg gøre det med et langt navn bag på. Måske bruge Lilliane i stedet fx Lilliane Mathilde - syntes det lyder smukt og royalt med lange dobbelt navne!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har 4 navne hvoraf 2 er mellemnavne, det samme har Mie.

Det har aldrig været et spørgsmål om Mie skulle have et mallemnavn eftersom alle kvinder på min mors side har mellemnavn og min dejlige farmor har et. Derudover hedder svigermor også 2 navne.

Vi bruger mellem navnet til at opkalde. Mie hedder Andrea efter sin far og får vi en pige mere bliver det nok Louise (som er mit mellem navn). Det kan bruges sammen og hver for sig, vi bruger jo så kun Mie.

Jeg syntes at hvis i bruger Lillian som dobbelt navn så ville jeg gøre det med et langt navn bag på. Måske bruge Lilliane i stedet fx Lilliane Mathilde - syntes det lyder smukt og royalt med lange dobbelt navne!

Lilliane Mathilde lyder virkelig flot!! :biglove Jeg tror bare pointen forsvinder for Brian, hvis vi bruger en variation over navnet :unsure Men måske Lillian Mathilde? Det kunne jeg godt være fristet af faktisk...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har to efternavne (altså jeg ved godt, at det ene et mellemnavn, men altså;-), så det bliver lidt langt med to fornavne. Men, hvis ikke gemalen var røget med på at give junior et navn, der er en variant over min afdøde fars navn, så var det blevet til fire navne, for så ville jeg have stået på hovedet for at give min fars navn som mellemnavn:-)))

Jeg kan også godt lange navne:-) jeg er derimod ikke til bindestregs-/dobbeltnavne. Og så er jeg nok lidt gammeldags og snerpe på nogen punkter - hvis man ikke selv er en russisk prinsesse og arving til et imperium og heller ikke forventer at føde sådan en, så synes jeg heller ikke der er nogen grund til at navngive, som om man var... Så gerne lange og flere navne - men også lige er kig på, om valget nu også stemmer nogenlunde med den, der skal bære navnet (giver det mening?).

Og kudos til dig for at være så lydhør over for gemalens ønsker/følelser:-*

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan godt li dobbeltnavne. Vi overvejede også MEGET kraftigt at Sophia skulle hedde Ida-Sophia/Sophia. Men synes det blev for langt når hun også skulle hedde Wium Nørgaard. Der var det der afgjorde det for os :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg elsker dobbeltnavne - uden bindestreg ;) Vi kalder jo Silke Elia begge navne og bliver helt forvirret når fx læger kalder 'Silke'. Hvis vi skulle have været sikker på at hun ville blive kaldt begge skulle vi nok have valgt en bindestreg, men synes ikke det er så pænt. Til gengæld har Silke Elia mulighed for senere kun at ville kaldes det ene af navnene.

Mht Lillian så kan jeg godt følge dig. Lillian er jo ikke det mest brugte navn nu til dags, men synes faktisk det er flot.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lillian Mathilde er da super flot...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Havde vi ikke haft 3 efternavne, så kunne jeg godt have været fristet til, at have givet børnene et mellemnavn.

Jeg har ikke selv noget og ønskede mig det rigtig meget da jeg var barn :)

 

Jeg kan også lide lange navne og med de 3 efternavne, så blev det bare for meget med et til. Vi overvejede Louise som mellemnavn til Cassandra, da min mands afdøde kusine hed det. Lidt for at ære hende, men det blev altså for langt med Cassandra Louise eftenavn efternavn efternavn ;) Så det blev droppet.

 

Jeg synes dog det er dejligt for barnet at have lidt at vælge imellem, om man så bruger det det er jo op til en. Men kender da en del som har et fornavn og så et navn til, som det aldrig er meningen skal bruges, men netop for at ære de ældre familiemedlemmer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har to efternavne (altså jeg ved godt, at det ene et mellemnavn, men altså;-), så det bliver lidt langt med to fornavne. Men, hvis ikke gemalen var røget med på at give junior et navn, der er en variant over min afdøde fars navn, så var det blevet til fire navne, for så ville jeg have stået på hovedet for at give min fars navn som mellemnavn:-)))

Jeg kan også godt lange navne:-) jeg er derimod ikke til bindestregs-/dobbeltnavne. Og så er jeg nok lidt gammeldags og snerpe på nogen punkter - hvis man ikke selv er en russisk prinsesse og arving til et imperium og heller ikke forventer at føde sådan en, så synes jeg heller ikke der er nogen grund til at navngive, som om man var... Så gerne lange og flere navne - men også lige er kig på, om valget nu også stemmer nogenlunde med den, der skal bære navnet (giver det mening?).

Og kudos til dig for at være så lydhør over for gemalens ønsker/følelser:-*

Det giver bestemt mening, at det skal passe til personen! :) Vi har også holdt meget på dengang med Valdemar, at han skulle hedde et navn som alle kendte, netop fordi vi jo hedder Brian og Mette, som er sådan jævnt kartoffelagtige navne ;) (håber ikke det støder nogen :balloons). Altså det ville ikke give mening for mig, at kalde mine børn et eller andet super unikt og internationalt navn.

Jeg tænker måske derfor også at Lilliane måske faktisk bliver for unikt. Og jeg tror opkaldelsespointen vil gå tabt for Brian med det + jeg tænker på, om Brians familie alligevel ville kalde hende Lillian "af vane".

Men det lyder ikke til at nogen har alvorlige argumenter imod at give to navne og så primært bruge det andet end Lillian. Så måske skal vi bare holde fast i det :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg er jo for flere mellemnavn, fordi det i vores tilfælde giver mulighed for et dansk navn, som vi giver barnet, og så det afrikanske navn som mellemnavn, og så familiens mellemnavn og til slutningen vores efternavn

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men det lyder ikke til at nogen har alvorlige argumenter imod at give to navne og så primært bruge det andet end Lillian. Så måske skal vi bare holde fast i det :chin:

Det ville jeg gøre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan godt se når jeg ser navnelisten fra mine børns klasser, både Mathilde på 9 og Melissa som går i gymnasiet nu, at jeg har klokket i det da jeg navngav mine børn. Trenden er helt klart at hvert barn skal have 4-5 navne! Som i 2-3 fornavne og mindst 2 efternavne. Mine to ældste har 1 fornavn og et kort efternavn, min 3. har sin fars mellemnavn, og den mindste har to korte fornavne og sin fars lidt længere efternavn. 

 

Personligt er jeg imod mange og lange navne. Hvad skal man med de navne man ikke bruger? Jeg har selv et ekstra navn (ved dem som kender mig på wordfeud eller facebook) som jeg ikke bruger, kendetegnende ved folk som kalder mig det er, at de ikke kender mig, derfor er det upersonligt. Jeg har beholdt det, for det er det navn min far valgte til mig og ham har jeg ikke mere. Men jeg ville ikke selv give mit barn sådan et "ekstra" navn. Jeg syns at hvis man ikke kan begrænse sig og nøjes med et efternavn, så må man i hvert fald beherske antallet af fornavne. Jeg kan ikke lade være med at tænke på hvad der sker når generationen som alle har mindst 2 efternavne begynder at få børn... hvor mange navne skal deres børn så ha  :rolleyes Men de har selvfølgelig en masse fine navne at vælge imellem.

 

Jeg stemmer for 1 fornavn, eller 2 korte

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER