TiaK

Juice-selv tråden

37 indlæg i dette emne

Jeg er jo gået juice-amok den sidste uges tid og Mads Bo (som jo er juicekongen i DK) har skrevet bogen High on juice, hvilket beskriver mig ret godt for tiden!

Nå, jeg er blevet bedt om at dele nogle grøntsagsjuice opskrifter, så jeg tænkte det skulle have sin egen tråd, og så kunne det da være rart, hvis andre også har nogle gode opskrifter eller tricks ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Dette var den første jeg prøvede - og den smagte godt!! Desværre ikke så LCHF-venlig, men fuld af gode sager ;)

Heartbeat:

1/2 øko citron m/skræl

6 cm rødbede

1 appelsin u/skræl

2 æbler

2 cm frisk ingefær

1 gulerod

Isterninger og god olie

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke prøvet så mange LCHF-venlige endnu, den der kommer tættest på er denne, som jeg selv har tilrettet lidt. Men for at det bliver LCHF, er der vist et stykke vej endnu ;) Den smager også rigtig godt!

2 æbler

1 agurk

1/2 broccoli (lille)

1 cm ingefær

1/2 øko citron med skræl

1 dl persille

1 appelsin u/skræl

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Iihhh, en god traad!  :loveshower

 

Her juicer vi ogsaa flere eftermiddage om ugen, men har ikke juice-bogen. Jeg har dog smoothiesbogen og opskrifter fra nettet. 

Lige pt er det meget saadan her, at Noah faar ne light version af mit ingerfaershot. Og mit ingefaershot er:

3-5 cm ingefaer

2 aeblebaade

3/4 oeko-citron

7-8 mynteblade

Maaske lidt agurk

 

Noah faar kun en lille terning ingefaer og 1/4 af oekocitronen, samt mere agurk og 2 aeblebaade. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad er det LCHF-uvenlige helt praecist? Aeblerne? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad er det LCHF-uvenlige helt praecist? Aeblerne?

Primært æble og appelsin (al frugt), men tildels også rodfrugterne. Det skal helst være ovenjordsgrøntsager.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Iihhh, en god traad! :loveshower

Her juicer vi ogsaa flere eftermiddage om ugen, men har ikke juice-bogen. Jeg har dog smoothiesbogen og opskrifter fra nettet.

Lige pt er det meget saadan her, at Noah faar ne light version af mit ingerfaershot. Og mit ingefaershot er:

3-5 cm ingefaer

2 aeblebaade

3/4 oeko-citron

7-8 mynteblade

Maaske lidt agurk

Noah faar kun en lille terning ingefaer og 1/4 af oekocitronen, samt mere agurk og 2 aeblebaade.

Dejligt med nye opskrifter og dejligt du synes om tråden! :loveshower Jeg elsker også ingefær og skal helt sikkert prøve din opskrift! Skal bare lige have skaffet mig noget mynte først...

Erica smager også dem jeg laver - genial måde at få grøntsager i hende på!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Primært æble og appelsin (al frugt), men tildels også rodfrugterne. Det skal helst være ovenjordsgrøntsager.

 

Ok, men ogsaa naar det gaelder raa form? taenker paa guleroedderne, som ikke duer kogt/bagt, men at de heller ikke maa vaere raa, det er lidt overraskende... 

 

Dejligt med nye opskrifter og dejligt du synes om tråden! :loveshower Jeg elsker også ingefær og skal helt sikkert prøve din opskrift! Skal bare lige have skaffet mig noget mynte først...

Erica smager også dem jeg laver - genial måde at få grøntsager i hende på!

 

Det ET nemlig alletiders maade at faa groent i dem paa. Noah vil ogsaa gerne have den groenne nogle gange, men der skruer jeg ned for ingefaer, som kradser for meget ellers. Jeg kommer naesten altid aeble i - og det er altid et syrligt et. Grundlaeggende til GROEN juice er det et hit her at vaelge:

1 del frugt

2 dele bladgroent(Selleri, spinat, salat, agurk...)

Citron og ingefaer efter smag og behag

Lidt krydderurt(basilikum, mynte, salvie, persille...)

 

Som smoothie er roed peberfrugt, guleroed og jordbaer laekkert, saa kan vaere, jeg skal proeve en variant med de tre :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lækker tråd!!

Generelt er jeg glad for at juice de grøntsager jeg har som ser triste ud og stængler osv jeg ellers ville smide ud. Fx broccoli stokken, gulerodstoppe (altså det grønne), grønkåls stængler osv. Og så bare noget sødt, altså frugt eller peberfrugt og så bliver det fint fint :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har idag - med latterligt meget besvær involverede en blender og en si - lavet en ret lækker og dejlig grøn juice af:

En STOR håndfuld spinat

En lille gulerod

En appelsin

En klump ingefær

Jeg er jo helt ny i juiceverdnen, så måske synes andre at den er forfærdelig, men jeg er tilfreds og med alt det spinat må den da være ok sund ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bag på min pose spinat er der følgende opskrift:

250 gram spinat

4 æbler

1 gul peberfrugt

En knivspids kanel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå ja, og så kan jeg da tilføje, at hvis nogen - som jeg - ikke ejer en juicer og får tanken, at man da bare kan lave en spinatsmoothie (og lchf'isere den med et godt skud fløde) - lad være, det bliver ikke godt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå ja, og så kan jeg da tilføje, at hvis nogen - som jeg - ikke ejer en juicer og får tanken, at man da bare kan lave en spinatsmoothie (og lchf'isere den med et godt skud fløde) - lad være, det bliver ikke godt ;)

 

Er det LCHF-venligt at lave en smoothie med avokado, spinat, banan, kokosolie, isterninger og rigeligt kakao? maaske lidt mere avokado, mindre banan og saa lidt sukrin eller hvad man nu maa bruge i LCHF. Det er i hvert fald mums!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er foroevrigt de raw foodere, der kun ejer en Vitamix og laver juice deri, men de ejer saa en nut milk bag, som de bruger til at separere juicen fra pulpen, naar de har blendet det til ukedelighed. Saa hvorfor ikke - og saadan en pose kan man jo ogsaa nemt selv sy, hvis man har den mulighed  :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det LCHF-venligt at lave en smoothie med avokado, spinat, banan, kokosolie, isterninger og rigeligt kakao? maaske lidt mere avokado, mindre banan og saa lidt sukrin eller hvad man nu maa bruge i LCHF. Det er i hvert fald mums!

Ja den lyder ret fornuftig tænker jeg :) det må prøves :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mette: du kan også lave smoothie med den fede del af kokosmælk + bær + mega meget spinat + vaniljepulver. Det smager rigtig godt og kræver bare en blender. Vær obs på at blåbær+spinat=grim brun farve, men det smager altså godt. Med de mere røde bær er farve ikke nær så grim, men måske ikke yndig ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mette: du kan også lave smoothie med den fede del af kokosmælk + bær + mega meget spinat + vaniljepulver. Det smager rigtig godt og kræver bare en blender. Vær obs på at blåbær+spinat=grim brun farve, men det smager altså godt. Med de mere røde bær er farve ikke nær så grim, men måske ikke yndig ;)

Det lyder lækkert, men jeg forestiller mig at det igen bliver noget klumpet? :unsure

Men ja, sikkert lækker farve :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder lækkert, men jeg forestiller mig at det igen bliver noget klumpet? :unsure

Men ja, sikkert lækker farve :lolhit

 

Hvorfor klumpet? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor klumpet?

Eller... Tykt? Måske var det bare fordi min spinatsmoothie idag var så mislykket :rolleyes Men den var jo så også med piskefløde, så måske var det bare fordi fløden nåede at blive stiv :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Eller... Tykt? Måske var det bare fordi min spinatsmoothie idag var så mislykket :rolleyes Men den var jo så også med piskefløde, så måske var det bare fordi fløden nåede at blive stiv :chin:

 

Naa ja, med piskefloede! Jeg forestiller mig at den nemt kan blive tyk og klumpet i det, hvis man blender floeden med. :) 

 

Kan du ikke roere floeden i bagefter - eller komme kokosolie i istedet ? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Naa ja, med piskefloede! Jeg forestiller mig at den nemt kan blive tyk og klumpet i det, hvis man blender floeden med. :)

Kan du ikke roere floeden i bagefter - eller komme kokosolie i istedet ?

Jo eller kokosmælken :) Det må jeg eksperimentere med :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder lækkert, men jeg forestiller mig at det igen bliver noget klumpet? :unsure

Men ja, sikkert lækker farve :lolhit

Nej det er smoothie agtigt i konsistensen. Så man kan suge det i sugerør.

Jeg tilføjer forresten 1dl kokosmælk og 1dl vand

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok, men ogsaa naar det gaelder raa form? taenker paa guleroedderne, som ikke duer kogt/bagt, men at de heller ikke maa vaere raa, det er lidt overraskende... 

 

 

Tja, kulhydraterne er der jo stadigvæk... Men jo, rå må altid være bedst, nu når det skal være :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Iihhh, en god traad!  :loveshower

 

Her juicer vi ogsaa flere eftermiddage om ugen, men har ikke juice-bogen. Jeg har dog smoothiesbogen og opskrifter fra nettet. 

Lige pt er det meget saadan her, at Noah faar ne light version af mit ingerfaershot. Og mit ingefaershot er:

3-5 cm ingefaer

2 aeblebaade

3/4 oeko-citron

7-8 mynteblade

Maaske lidt agurk

 

Noah faar kun en lille terning ingefaer og 1/4 af oekocitronen, samt mere agurk og 2 aeblebaade. 

 

Nu fik jeg prøvet dit ingefærshot! hold da op! :blink Jeg er vidt ikke så garvet frisk-ingefær-spiser som jeg troede ;)

 

Jeg havde ikke mere æble, så det blev en appelsin i stedet, og agurk blev pyttet ud med lidt squash. Men jeg blev nødt til at spæde den med en appelsin mere, en god skive ananas og lidt mere squash før jeg kunne drikke den!

 

Men myntesmagen kunne jeg godt blive tilhænger af - og ingefær i liiiidt mindre portioner ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lækker tråd!!

Generelt er jeg glad for at juice de grøntsager jeg har som ser triste ud og stængler osv jeg ellers ville smide ud. Fx broccoli stokken, gulerodstoppe (altså det grønne), grønkåls stængler osv. Og så bare noget sødt, altså frugt eller peberfrugt og så bliver det fint fint :)

 

Ja, jeg har også planer om at have en bøtte/pose i køleskabet til "affald", som jo så nemt kan blive til lækker juice. Specielt tænker jeg at "affaldet" fra spiralizer er oplagt at lave juice af.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER