Marianne1983

Bad og amning og putning

13 indlæg i dette emne

Vil lige høre jeres erfaringer med bad før putning. Er det bedst at bade før amning, eller først bade og så amme og putte?

Har hørt at babyer bliver trætte af at bade, så derfor vil jeg gerne bade baby ved 18-tiden, før putningen, bare i tvivl om badet skal finde sted før amning eller om badet skal være det sidste før der puttes.

Hører meget gerne jeres erfaringer.

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Da jeg ammede badede vi altid før amning. Vi kørte altid samme rutine med nattøj på, amning og putte.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Børn kan have svært ved at komme af med varmen efter badet, hvis de puttet indenfor en time efter de har været i bad - og derved have svært ved at falde til ro.

Jeg ville aldrig bade og så putte direkte i seng.

Synes bad, amning og putte lyder bedst af dine alternativer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De bliver trætte af at bade, men først efter ca. En time. Det er noget med kropstemperaturen der jo stiger lidt, når de er i bad, for derefter at falde, og det er blandt andet temperaturfaldet, der gør dem søvnige. Et bad gør dem aktive og kan vække dem mere op, så de skal have tid til at falde til ro igen. Derfor er det en god ide ikke at bade lige før sengetid, men ammer, pusler, og putter bagefter :)

Jeg tror det er Helens bog om søvn det står i, men jeg er ikke helt sikker.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Når vi bader om aftenen er det altid lige efter aftensmaden kl. 18, og så kommer hun ind og får natdragt på. Derefter får hun lov lige at lege lidt indtil klokken er 19.15, hvor hun får flaske og bliver puttet ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

He, det er egentligt lidt sjovt. Jeg kan godt se logikken i det med temperaturen osv.

Men min datter reagerede helt omvendt. Hun blev rolig og afslappet i badet, og når hun blev tørret bagefter gabte hun, så vi gav flaske, badede og puttede. Og hun havde virkeligt nemt ved at falde i søvn. På armen i nattøjet fra badet var hun allerede i færd med at døse lidt. Putteritualet var blot et kram, puttes godt under dynen, en ren stofble at nulre ved næsen og en lille pegefinger strøget over næsen, en sut i munden og så gik vi. Allerede 5 minutter efter var hun godt på vej til at slumre hen, og vi skulle ikke ind igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bades, pusles, ammes og puttes :)

 

:ditto

 

Vi har aldrig boevlet med at bad er problematisk, men begyndte foerst at bade Noah oftere end 2-3 gange ugentlig, da han var 5 mdr. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak for jeres input.

Ved I for øvrigt om man må bade baby hver dag?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak for jeres input.

Ved I for øvrigt om man må bade baby hver dag?

 

Personligt ville jeg ikke gøre det. Det er slet ikke nødvendigt, og udtørrer kun huden. Men vil da lige sige at det er meget forskellig fra baby til baby hvor meget de tåler at bade :) Da Olivia var spæd badede vi hende 1 gang i ugen. Det var først da hun blev 4 mdr. og begyndte på grød at hun krævede flere bade. Hvis du tænker på at det er fordi det skal være en del af putteritual, så ville jeg vælge noget andet indtil baby er større, fx. at læse en bog eller synge en sang. I den første tid er der alligevel ingen rytme og derfor ikke noget fast puttetidspunkt ;)

Men det igen er det meget forskellig fra baby til baby og hvad der fungerer for jer ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak for jeres input.

Ved I for øvrigt om man må bade baby hver dag?

Man skal helst bade dem så lidt som muligt, når de er helt små gerne kun 1 gang om ugen, med mindre de selvfølgelig skider eller gylper eller lignende. Deres hud har ikke godt af det, som Påskesen siger :)

Hvis I bader inden amning, nattøj og putning, vil badningen ikke blive en del af putteritualet, men bare noget i gør "tilfældigt".

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi blev af læge og SP rådet til 1 bad pr uge så sent som i novembers (og de sagde vinteren ud) pga eksem og fordi små babyer altså virkelig ikke trænger. Vi er begyndt på 3 gange pr uge (mandag, onsdag, fredag) fordi W (1 år) får sure tær ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hernede siger de hver dag om sommeren, men vi gav Noah bad de der 2-3 gange ugentlig, nogle gange 1... 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER